Roczniki Nauk o Rodzinie, 2009, T. 1(56)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7761
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Nauk o Rodzinie, 2009, T. 1(56) wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Style spożywania alkoholu przez studentów lubelskich uczelni wyższych oraz ich opinie dotyczące wybranych aspektów problematyki alkoholowejKarakuła, Hanna (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The purpose of this paper is to present drinking patterns among students from universities in Lublin as well their views about regulations on alcohol consumption. Using a questionnaire designed by the authors, a random sample of 810 students aged 21-24 was examined. It included participants from various faculties at: Maria Curie-Skłodowska University, Lublin University of Technology, Medical University of Lublin, The John Paul II Catholic University of Lublin, and University of Life Sciences in Lublin. As the results of this study show, particularly those referring to frequent amnesic drinking and binge drinking, the problem of excessive alcohol consumption is not uncommon among students from the surveyed sample. Differences in drinking patterns as well as in opinions about age of safe alcohol use initiation and the Driver’s Blood Alcohol Limits (DBAL) were found, depending on the study subject, the year of study and the respondent’s gender.Pozycja ПPOБЛEMA ФOPMУBAHHЯ CИCTEMИ ДИCПOЗИЦIЙ У ДITEЙ B MOЛOДШOMУ ШKIЛЬHOMУ BIЦI B KOHTEKCTI ФУHKЦIOHAЛЬHO HECПPOMOЖHOЇ CIM’ЇBOЛOШOK, OЛEHA; Vołoszok, Olena (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)W niniejszym artykule autorka prezentuje psychologiczne badania odnośnie do jakości społecznego funkcjonowania oraz preferencji w zakresie własnych dążeń, zainteresowań, systemu wartości dziecka wychowującego się w rodzinie dysfunkcjonalnej. Badania empiryczne zostały przeprowadzone na grupie 120 dzieci w wieku szkolnym (grupę eksperymentalną stanowiło 60 dzieci z rodzin zdiagnozowanych jako dysfunkcjonalne, regularnie otrzymujących pomoc społeczną, grupa kontrolna zaś składała się z dzieci pochodzących z rodzin prawidłowo funkcjonujących). Analizowany w pracy materiał ilościowy i jakościowy został zgromadzony za pomocą testów projekcyjnych oraz pisemnych kwestionariuszy. Dane ilościowe dotyczące ogólnych kierunków społecznych dążeń zostały zebrane na podstawie Testu Zdań Niedokończonych (R. Żyła); ocena przez dzieci specyfiki swojej sytuacji w rodzinie i istniejących w niej wewnętrznych relacji została przeprowadzona na podstawie danych jakościowych pochodzących z Testu Rysunku Kinetycznego „Moja rodzina” (w opracowaniu R. Burnsa i S. Kaufmana). Interpretacja otrzymanych danych obejmowała analizę systemu wartości dzieci oraz analizę sfery relacji międzyosobowych w rodzinie i specyfiki odbioru swojej sytuacji w rodzinie przez dzieci. Badania wskazują, iż niezależnie od negatywnych nastawień badanych dzieci jako najważniejsze okazały się rozpatrywane w kontekście egzystencjalnym takie kategorie, jak nauka, szkoła, ja oraz przyszłość. Specyficzne dla badanej grupy eksperymentalnej, którą stanowiły dzieci z rodzin dysfunkcjonalnych, było to, iż te kategorie bardziej wiązały się z pozytywnym lub negatywnym nastawieniem dziecka wobec własnej przyszłości, podczas gdy dzieci pochodzące z rodzin funkcjonalnych swoje niepokoje w tych sferach łączyły bezpośrednio z rozwojem własnej rodziny lub bezpośrednio z rodzicami. Przeprowadzone badania umożliwiły szczegółową analizę danych psychologicznych dotyczących rozumienia przez dziecko własnej sytuacji w rodzinie dysfunkcyjnej. Wnioski z badań pozwalają na zrozumienie dysharmonijnego kształtowania się predyspozycji systemu wartości dzieci doświadczających niewydolność rodziny własnej.Pozycja Zachowania ryzykowne młodzieży – definicje, modele teoretyczne oraz czynniki ryzykaMakara-Studzińska, Marta; Morylowska, Justyna (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Adolescence is a developmental period of rapid changes, when teenagers begin to surmount challenges and learn autonomy. It is also unfortunately the period of many threats for youth. Much of the adverse health consequences experienced by adolescents are, to a large extent, the result of risk behaviors. In this article we have described adolescent health risk behaviors. We have concentrated on theories of risk behaviors contextualizing biological, psychological and environmental aspects. We have also listed risk factors for engaging in risk behavior by adolescents.Pozycja Wychowanie jako dzieło miłości. Perspektywa teologicznaCzaja, Andrzej (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The author shows educating a man as a work of love. What he means is formation of the humanity by God who loves each man, and the cooperation of teachers and pedagogues in this work. He bases his argument on analysis of Pope John Paul II and Benedict XVI’s thought, and he clearly indicates education as a special form of evangelization, in which the teacher and the pedagogue’s role is to bring the pupil to Christ and to emerge him in His love, which requires a living faith on the part of the educator. Being faithful he looks at the pupil with Christ’s eyes and notices a lot more than can be seen on the outside. The article consists of four parts. In the first one the author presents basic elements of the Christian message on education. In the second part he points to the harmful mechanisms of the Polish schooling system. In the third part he develops the basic elements of his interpretation of education understood as forming humanity by God’s love and he defines man’s contribution to this work. The whole is concluded by suggestions for a modern educator.Pozycja Sprawozdanie z V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Mistyka jako stan świadomości i typ doświadczenia religijnego jednostki ludzkiej”. Poznań, 25-26 lutego 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja „Kościół, który gromadzi się w domu”. Sprawozdanie z konferencji naukowej zorganizowanej przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 2-3 grudnia 2008 rokuWyżlic, Małgorzata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja „25 lat Karty Praw Rodziny – aktualność i wartość przesłania”. Naukowe sympozjum zorganizowane przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 21 października 2008 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Male spoločenstvá v postkomunistickej východnej EurópeŽivčák, Bohumír (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Kraje Europy Wschodniej w czasie transformacji ustrojowych lat dziewięćdziesiątych przeżyły wiele przemian. Dziesiątki lat izolacji za „Żelazną Kurtyną” miały istotny wpływ na życie społeczne. System totalitarny, ograniczając prawa jednostki i izolując społeczeństwo od wpływów z zewnątrz, przyczynił się mimowolnie do ograniczenia wpływu tendencji i procesów społecznych obecnych w społeczeństwach demokratycznych i liberalnych. Chociaż przejście od systemu totalitarnego do demokratycznego w płaszczyźnie politycznej dokonało się bardzo szybko, to w świadomości społecznej proces ten będzie trwał dziesiątki lat. Transformacja ustrojowa i związane z nią przemiany społeczne stanowią podstawę do ujawnienia sekularyzacji spontanicznej i pluralizmu społeczno-kulturowego. Stosując teorię przemian P. L. Bergera można przyjąć, że na Słowacji, podobnie jak w społeczeństwach wysoko rozwiniętych, pod wpływem sekularyzacji spontanicznej i pluralizmu społeczno-kulturowego dokonuje się proces przejścia od „świata oceny” do „świata wyboru”. Można go określić jako proces subiektywizacji i niewierności w stosunku do świata tradycyjnego. Świat oceny i świat wyboru rzutuje na dwa typy społeczeństw, mianowicie na społeczeństwo oceny i społeczeństwo wyboru. Pierwsze z nich charakteryzuje się sytuacją, w której występuje brak alternatyw, opcji i wyborów. Jednostka ludzka w tym typie społeczeństwa znajduje się poniekąd w pewnym determinizmie. Społeczeństwo wyboru stwarza sytuację, w której występuje wielość alternatyw, opcji i wyborów, a nawet „sytuację, w której wybór staje się imperatywem”. Społeczeństwo oceny można inaczej określić jako społeczeństwo tradycyjne, zaś społeczeństwo wyboru – jako społeczeństwo nowoczesne. Można zapytać, czy ruch od społeczeństwa oceny do społeczeństwa wyboru jest nieodwracalny. Z pewnością w ludzkiej kulturze był w jakimś stopniu nieuchronny, ponieważ został wyznaczony przez osiągnięcia techniki i przeobrażenia w mentalności ludzi. Podjęcie tematu permanentnej formacji w Ruchu „Rzeki Życia” związane jest z przedstawieniem aktywności wspólnoty religijnej działającej w okresie totalitarnym i rozwijającym się w dobie demokratycznej Słowacji. Autor pracy ma osobiste doświadczenie zaangażowania w powyższy ruch. Poznawczym uzasadnieniem jest przedstawienie Ruchu „Rzeka Życia”, szczególnie jego metod formacyjnych o charakterze permanentnym, oraz upowszechnienie jego działalności, a także wskazanie na konkretne formy realizacji dzieła apostolatu chrześcijańskiego we wspólnotach wierzących, animowanie laikatu oraz dowartościowanie tej formy pastoralnej aktywności w Kościele na Słowacji. Mała grupa była zawsze obecna w historii Kościoła, ale po Soborze Watykańskim II objawiła się z nową intensywnością – jako odpowiedź na potrzeby człowieka, który poszukuje Boga. Dobrze zrozumiał to i wcielił w życie ks. prof. Blachnicki, założyciel Ruchu „Światło-Życie”. Na Słowacji starał się tę ideę realizować o. Michał Zamkowski. Jego mała grupa stworzyła fundament dla późniejszego ruchu misyjnego „Rzeka Życia”. Użyte w artykule terminy wymagają krótkiego wyjaśnienia. Permanentna formacja oznacza formację, która przebiega nieustannie od chwili zostania członkiem grupy – wspólnoty. Małą grupę tworzy od 8 do 15 osób wierzących, którzy regularnie się spotykają w ramach wspólnoty. „Rzeka Życia” jest zrzeszeniem chrześcijańskim i w myśl nauczania współczesnego Kościoła określana jest jako wspólnota czy nawet ruch religijny. W niniejszym artukule jest przedstawiona działalność „Rzeki Życia” na terenie obecnej Słowacji w latach 1983-2003.Pozycja Rola rodziny w formacji kandydatów do kapłaństwa w nauczaniu KościołaBrzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The changes occurring in our society on the religious plane result, among others, in a decline of priestly vocations. Hence the need of cooperation between the family, priests and the people who are responsible for the vocations is of prime importance, so that a young man to whom Christ turns with the call “Follow me” can be aided in his response to this call. Through a Christian atmosphere of its life, through an everyday testimony of faith and religious life the family helps one be formed, develop and become mature in his priestly vocation. The significance of the parents’ agreement to the son’s decision about entering the seminary as well as the attitude of support that the parents and other members of the family should assume and show the called one on the spiritual, moral or emotional plane, so that Christ’s invitation would not prove in vain, is also stressed in the article.Pozycja Pozycja Emancypacja dzieci i młodzieży a wychowanie chrześcijańskie w rodzinieParysiewicz, Beata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The article analyzes the effect of emancipation of children and youths on the structure of the family and on putting into effect the idea of Christian family education. It characterizes the mentioned phenomena and assesses them in the context of their usefulness in realization of the ideal of Christian education.Pozycja Nowe technologie – nowa komunikacja w rodzinieJęczeń, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Parents and spouses are using the Internet and cell phones to create a „new connectedness” that built in remote connections and shared Internet experiences. Today’s married couples use a variety of tools–landline phones, cell phones, instant messaging, and email – to manage their schedules and stay connected with each other throughout the day. The adoption of cell phones and computers is a particularly important component of the way today’s families stay in touch and coordinate their lives. Although families often go their separate ways during the day, they are connected by the Internet and, even more so, by cell phone. This new connectedness via cell phones and screen-sharing creates networked families.Pozycja Teresa Ewa Olearczyk, Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków: WAM 2007, ss. 291.Chmielewski, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Pozycja Tajemnica zawodowa w pracy psychologa rodzinnegoStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The article discusses the problem of the doctor-patient privilege in the work of the family psychologist. A considerable number of psychological studies, also ones conducted by the author of the present article, clearly indicate that confidentiality is the most often occurring problem in the psychologist’s professional work, as well as the one that is the most difficult to solve. It seems that for a psychologist, especially a family psychologist, not only constant work on raising professional qualifications, but work on formation of one’s own moral level is important. In the first part the very concept of secrecy is subjected to an academic reflection; first in the aspect of the definition, and then with respect to the range and specificity of the privilege. The second part of the article is concerned with the doctor-patient privilege of the family psychologist in two aspects. The first one is defining and presenting the fundamental properties of the family system, and the second one is analysis of the specificity of the work of the family psychologist in the context of the doctor-patient privilege.Pozycja Naturalne Planowanie Rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, red. ks. Włodzimierz Wieczorek, Ewelina Flader, Renata Krupa, Joanna Płońska, Agnieszka Zaremba, Lublin: Gaudium 2008, ss. 497.Wieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Pozycja Sprawozdanie z I konferencji naukowej „Stan badań na temat aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich”. Biała Podlaska, 27-28 lutego 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Pozycja