Roczniki Nauk o Rodzinie, 2009, T. 1(56)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7761
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Nauk o Rodzinie, 2009, T. 1(56) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „25 lat Karty Praw Rodziny – aktualność i wartość przesłania”. Naukowe sympozjum zorganizowane przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 21 października 2008 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja 25-lecie Archidiecezjalnego Studium Życia Rodzinnego. Lublin, 15 listopada 2008 rokuDudziak, Urszula (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Analiza cech narcystycznych ujęć tych w kontekście wybranych czynników rodzinnych u kobiet z zaburzeniami odżywianiaPawłowska, Beata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The aim of the paper was to search for differences between women with feeding disturbances and healthy women concerning the parents’ educational attitudes and intensity of narcissism, as well as to reveal the dependencies between perception of educational attitudes in patients and their narcissistic features. 168 female subjects were studied who were diagnosed as having feeding disturbances, and 168 healthy ones. The average age of women in both groups (clinical and control ones) was 17.5 years, the average age when the disturbed women developed their illness was 16.2 years, and the average time the illness lasted was 4.1 years. In the study the following psychological tests were used: The Deneke, Hilgenstock, Muller Narcissism Inventory translated into Polish and edited by Januszewski, on whose basis narcissistic features were defined in the subjects, and the Parent Children Relations Questionnaire compiled by Roe and Siegelman and edited in Polish by Kowalski, used for assessing the subjects’ fathers and mothers’ educational attitudes. The results of the statistical analyses were the basis for formulating the following conclusions: 1. The educational attitudes that best differentiate women with feeding disturbances from healthy women is their mothers’ hostile, rejecting attitude and lack of their fathers’ acceptance and support experienced by the subjects. 2. Women with feeding disturbances are characterized by a more negative – than in healthy women – attitude towards their own body, greater helplessness, feeling of being worthless, of lack of meaning of life, and a fear of a negative appraisal made by others, 3. Their fathers’ exacting and rejecting attitude experienced by women with feeding disturbances occurs alongside with an intensified sense of lack of meaning of life, impulsiveness, a negative appraisal of their own bodies, a fear of a negative appraisal made by others, a tendency to escape from reality into daydreaming, and aspiring to self-sufficiency.Pozycja Czynniki prowadzące do prostytucji nieletnichŚpila, Bożena (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Juvenile prostitution is a crime and belongs to social pathologies. In spite of proportionally small number, it is burdened with grave consequences. Counteraction and prophylaxis are pivotal. In the work, the factors directing an adolescent to prostitution have been discussed on the basis of literature. We have isolated culturally social, family and environmental factors, i.e. proceeding from peers. Subsequently, we have presented hypothetical grounds directly leading towards juvenile prostitution.Pozycja Emancypacja dzieci i młodzieży a wychowanie chrześcijańskie w rodzinieParysiewicz, Beata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The article analyzes the effect of emancipation of children and youths on the structure of the family and on putting into effect the idea of Christian family education. It characterizes the mentioned phenomena and assesses them in the context of their usefulness in realization of the ideal of Christian education.Pozycja „Kościół, który gromadzi się w domu”. Sprawozdanie z konferencji naukowej zorganizowanej przez Instytut Nauk o Rodzinie KUL. Lublin, 2-3 grudnia 2008 rokuWyżlic, Małgorzata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Kwartalnik „Życie i Płodność” 1(2007), nr 1, ss. 60.Wieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja L’antropologia dell’amore coniugale: unità ed alterità. Prospettiva biblica (Gen 1, 26-28: 2, 18-25)Witaszek, Gabriel (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Podstawowe teksty Starego Testamentu mówiące o małżeństwie znajdują się w księdze Rodzaju, w opowiadaniach o stworzeniu Rdz 1, 26-28: 2, 18-25. Umieszczają one powstanie instytucji małżeństwa pod koniec aktywności stwórczej Boga. Małżeństwo w Piśmie Świętym jest powiązane z aktem stworzenia osoby ludzkiej, czyli mężczyzny i kobiety, na obraz i podobieństwo do Boga. Różnica seksualna pomiędzy mężczyzną, a kobietą nie sprowadza się jedynie do różnicy fizycznej, ale ma charakter komplementarności w realizacji jedności, która angażuje całe życie. Pod koniec aktu stworzenia ma miejsce Boże błogosławieństwo, które wyraża się w życzeniu płodności. Płodność, chciana przez Boga, staje się dla małżeństwa zadaniem i powołaniem, które możemy określić mianem społecznym, jako że powinna się ona otwierać na świat i panować nad nim. Seksualność jest rzeczą dobrą do momentu, gdy wyraża zamiary Stworzyciela. Małżeństwo jest paradygmatem, którym posługuje się Bóg, aby objawić, kim On jest: realizacją miłości i przyjaźni, wzajemności oraz przymierza określonego kategorią podobieństwa. Osoba – jako mężczyzna i kobieta – stanowi obraz Boga, który jest miłością, a zatem miłość jest zasadą wzajemności i komplementarności. Bóg, stwarzając człowieka, kierował się samym sobą, swoją miłością. Małżeństwo zatem wyraża obraz Boga.Pozycja Male spoločenstvá v postkomunistickej východnej EurópeŽivčák, Bohumír (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Kraje Europy Wschodniej w czasie transformacji ustrojowych lat dziewięćdziesiątych przeżyły wiele przemian. Dziesiątki lat izolacji za „Żelazną Kurtyną” miały istotny wpływ na życie społeczne. System totalitarny, ograniczając prawa jednostki i izolując społeczeństwo od wpływów z zewnątrz, przyczynił się mimowolnie do ograniczenia wpływu tendencji i procesów społecznych obecnych w społeczeństwach demokratycznych i liberalnych. Chociaż przejście od systemu totalitarnego do demokratycznego w płaszczyźnie politycznej dokonało się bardzo szybko, to w świadomości społecznej proces ten będzie trwał dziesiątki lat. Transformacja ustrojowa i związane z nią przemiany społeczne stanowią podstawę do ujawnienia sekularyzacji spontanicznej i pluralizmu społeczno-kulturowego. Stosując teorię przemian P. L. Bergera można przyjąć, że na Słowacji, podobnie jak w społeczeństwach wysoko rozwiniętych, pod wpływem sekularyzacji spontanicznej i pluralizmu społeczno-kulturowego dokonuje się proces przejścia od „świata oceny” do „świata wyboru”. Można go określić jako proces subiektywizacji i niewierności w stosunku do świata tradycyjnego. Świat oceny i świat wyboru rzutuje na dwa typy społeczeństw, mianowicie na społeczeństwo oceny i społeczeństwo wyboru. Pierwsze z nich charakteryzuje się sytuacją, w której występuje brak alternatyw, opcji i wyborów. Jednostka ludzka w tym typie społeczeństwa znajduje się poniekąd w pewnym determinizmie. Społeczeństwo wyboru stwarza sytuację, w której występuje wielość alternatyw, opcji i wyborów, a nawet „sytuację, w której wybór staje się imperatywem”. Społeczeństwo oceny można inaczej określić jako społeczeństwo tradycyjne, zaś społeczeństwo wyboru – jako społeczeństwo nowoczesne. Można zapytać, czy ruch od społeczeństwa oceny do społeczeństwa wyboru jest nieodwracalny. Z pewnością w ludzkiej kulturze był w jakimś stopniu nieuchronny, ponieważ został wyznaczony przez osiągnięcia techniki i przeobrażenia w mentalności ludzi. Podjęcie tematu permanentnej formacji w Ruchu „Rzeki Życia” związane jest z przedstawieniem aktywności wspólnoty religijnej działającej w okresie totalitarnym i rozwijającym się w dobie demokratycznej Słowacji. Autor pracy ma osobiste doświadczenie zaangażowania w powyższy ruch. Poznawczym uzasadnieniem jest przedstawienie Ruchu „Rzeka Życia”, szczególnie jego metod formacyjnych o charakterze permanentnym, oraz upowszechnienie jego działalności, a także wskazanie na konkretne formy realizacji dzieła apostolatu chrześcijańskiego we wspólnotach wierzących, animowanie laikatu oraz dowartościowanie tej formy pastoralnej aktywności w Kościele na Słowacji. Mała grupa była zawsze obecna w historii Kościoła, ale po Soborze Watykańskim II objawiła się z nową intensywnością – jako odpowiedź na potrzeby człowieka, który poszukuje Boga. Dobrze zrozumiał to i wcielił w życie ks. prof. Blachnicki, założyciel Ruchu „Światło-Życie”. Na Słowacji starał się tę ideę realizować o. Michał Zamkowski. Jego mała grupa stworzyła fundament dla późniejszego ruchu misyjnego „Rzeka Życia”. Użyte w artykule terminy wymagają krótkiego wyjaśnienia. Permanentna formacja oznacza formację, która przebiega nieustannie od chwili zostania członkiem grupy – wspólnoty. Małą grupę tworzy od 8 do 15 osób wierzących, którzy regularnie się spotykają w ramach wspólnoty. „Rzeka Życia” jest zrzeszeniem chrześcijańskim i w myśl nauczania współczesnego Kościoła określana jest jako wspólnota czy nawet ruch religijny. W niniejszym artukule jest przedstawiona działalność „Rzeki Życia” na terenie obecnej Słowacji w latach 1983-2003.Pozycja Pozycja Pozycja Międzynarodowy Kongres Naukowy „Wartość i dobro rodziny” – zorganizowany przez Instytut Nauk o Rodzinie z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia INoR. Lublin, 12-13 maja 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Miłość i odpowiedzialność przejawem zdrowia człowieka i rodziny. Wskazania prekoncepcyjne, pre- i postnatalneDudziak, Urszula (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Ensuring a man’s health and fulfillment in the proper way requires surrounding him with love. Responsible care for the offspring should go before the conception, should accompany it in the prenatal period and be present at the further stages of its development. The attitude of planning the family is an expression of such care; the planning should aim at conceiving each child in the most favorable time; the child should be longed-for and loved from the beginning. True love not only does not harm anybody (cf. Rom 13, 10), but protects against any pathology, and cures the inflicted wounds. Expressing love in an adequate way requires learning proper ways to communicate it. Love and responsibility condition man’s sound development and are a manifestation of mature attitudes, as they result from the basic imperative inscribed in human nature by God (DCE 31). Such attitudes also constitute a necessary condition for a proper family to exist. A human person’s dignity obliges one to assume proper attitudes towards everyone, and the features that are inscribed in the fact that one is a human being make it possible to undertake responsible acts resulting from authentic love. The need of such acts and the tasks connected with this need should be realized especially by people who are being prepared for contracting marriage and for parenthood, so that every human being coming to this world could be surrounded with responsible care on the side of his parents.Pozycja Pozycja Naturalne Planowanie Rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, red. ks. Włodzimierz Wieczorek, Ewelina Flader, Renata Krupa, Joanna Płońska, Agnieszka Zaremba, Lublin: Gaudium 2008, ss. 497.Wieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Nowe technologie – nowa komunikacja w rodzinieJęczeń, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Parents and spouses are using the Internet and cell phones to create a „new connectedness” that built in remote connections and shared Internet experiences. Today’s married couples use a variety of tools–landline phones, cell phones, instant messaging, and email – to manage their schedules and stay connected with each other throughout the day. The adoption of cell phones and computers is a particularly important component of the way today’s families stay in touch and coordinate their lives. Although families often go their separate ways during the day, they are connected by the Internet and, even more so, by cell phone. This new connectedness via cell phones and screen-sharing creates networked families.Pozycja Pozycja Pozycja Rola rodziny w formacji kandydatów do kapłaństwa w nauczaniu KościołaBrzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The changes occurring in our society on the religious plane result, among others, in a decline of priestly vocations. Hence the need of cooperation between the family, priests and the people who are responsible for the vocations is of prime importance, so that a young man to whom Christ turns with the call “Follow me” can be aided in his response to this call. Through a Christian atmosphere of its life, through an everyday testimony of faith and religious life the family helps one be formed, develop and become mature in his priestly vocation. The significance of the parents’ agreement to the son’s decision about entering the seminary as well as the attitude of support that the parents and other members of the family should assume and show the called one on the spiritual, moral or emotional plane, so that Christ’s invitation would not prove in vain, is also stressed in the article.Pozycja Śpiew w rodzinie środkiem wychowania w pedagogii św. Jana Chryzostoma († 407)Longosz, Stanisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)The author of this extensive article consisting of two parts tries to show, on the basis of copiously quoted sources, that singing together in the family is in St John Chrysostom’s pedagogical thought one of the important means of education. In Part One that is devoted to St John Chrysostom’s pedagogy, on the basis of the Bishop of Constantinople’s statements the author shows that in the family, which he calls the Church of the home, mainly the father (pater familias) is responsible for this kind of educational activity: it is him who should bring the atmosphere of the church to the family and teach the children and all the members of the household to sing – first of all the psalms that are rich in manifold values and that bring numerous kinds of good as well as God’s blessing to the family; he also should prevent them from singing lay songs, originating mainly from the theatre, grand feasts and wedding parties: he calls the songs devilish, as they bring a lot of evil and dissipation to the homes. The author also reminds that the eloquent bishop, being, like all the Fathers of the Church, a firm opponent of instrumental music in God’s service, as the first one in Constantinople introduced antiphonic singing, opposing it to the Arians’ analogous singing that propagated heresy. In Part Two of the article the author tries to answer the question whether John Chrysostom was original in his teaching that music and singing have a positive effect on shaping a child’s soul; by means of quoting numerous statements (by the Pythagoreans, Plato, Aristotle, the Stoics, the Skeptics and Christian authors: Clement of Alexandria, Athanasius, Basil, Theodoretus of Cyrus, and in the West – Ambrose and Augustine) he also reminds of the ancient theory of the musical ethos that took the same views; John Chrysostom just emphasized them more strongly.