Premislia Christiana, 2012-2013, T. 15
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1423
Przeglądaj
Przeglądaj Premislia Christiana, 2012-2013, T. 15 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Lekcjonarz mszalny podstawą kaznodziejskiej interpretacji problemów moralno-politycznychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Celem artykułu jest uwrażliwienie homiletów i kaznodziejów na moralno-polityczny aspekt głoszenia słowa Bożego. Pismo Święte stanowi główne źródło kaznodziejstwa, dlatego teksty zawarte w Lekcjonarzu mszalnym są podstawą interpretacji problemów egzystencjalnych, do których należą zagadnienia moralno-polityczne. Autor artykułu dla jasności wyróżnił dwie duże grupy tekstów biblijnych, omawiając najpierw te, które 1) wyraźnie, a następnie te, które 2) pośrednio wskazują na problemy moralne związane z aktywnością polityczną. Teksty biblijne dotyczą m. in. sprawowania władzy świeckiej, postaw i obowiązków obywateli względem niej, mówienia prawdy, znaczenia prawa i sprawiedliwości, wad i wykroczeń (grzechów) o charakterze społecznym oraz kar za nie. W siedmiu tomach Lekcjonarza mszalnego homilista ma zatem do dyspozycji kilkadziesiąt tekstów, którymi może się posłużyć w interpretacji i ocenie moralnych problemów społecznopolitycznych, a przez uwrażliwi na nie słuchaczy i pobudzi ich do zajmowania postaw zgodnych z Ewangelią. Kaznodzieja powinien czynić to odważ nie i roztropnie, ma zawsze kierować się wskazaniami Kościoła, a w nich zasadami zawartymi w jego nauce społecznej. Bóg bowiem jest Panem dziejów, sędzią żywych i umarłych, ma władzę nad wszystkim ludźmi, także nad tymi, którzy prowadzą działalność społeczno-polityczną.Pozycja Sprawozdanie z działalności WSD w Przemyślu w roku akademickim 2011/2012Kandefer, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Soborowe przebudzenie laikatuBorowik, Zbigniew (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja „Sztuczna inteligencja” zmierzchem hegemonii ludzkiego umysłu?Szpilka, Kamil (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Udział biskupów polskich na Soborze Watykańskim IIZieliński, Zygmunt (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Das Konzil war unter den damaligen politischen Umstanden und in den sog. Sozialistischen Ländem insgesamt für die dortigen Bischöfe eine Herausforderung, der sie sich zu stellen hatten. Die Partei-und-Regierungsbehörden wollten von den Bischöfen eine in voraus gegebene Zusicherung erzielen, dass sie auf dem Konzil nur dem Staat günstige Haltung einnehmen würden. Übrigens, ware es aber auch für die polnischen Kirchenverhältnisse nachteilig, hätten die polnischen Bischöfe im Westen sich dem kommunistischen Regime gegenüber kritisch äußem sollen. Die meisten Bischöfe, 66 an der Zahl, (es gab damals in Polen insgesamt 73 Bischöfe) durften zum Konzil fahren. Ihre Beteiligung an der Konzilsdebatte war verhältnismäßig gros. Im Durchschnitt waren es circa 2.5% der Auftretungen, die sie sich zugute tun durften. Die Hauptrolle spielte der Primas von Polen, der Kardinal Stefan Wyszyński und der Bischof von Breslau Bolesław Kominek, dem die polnischen Behörden bis auf die letzte Session des Konzils den Pass verweigerten. Auch der Erzbischof von Krakau, Karol Wojtyła ließ sich als gewandter Redner und Sachkenner erkennen. Der Bischof von Łódź, Michał Klepacz hat sich in seinen Kundgebungen mit den heiklen Fragen der gegenseitigen Verhaltnissen von Staat und Kirche auseinandergesetzt, wobei er umgänglich auch auf die Schwierigkeiten der polnischen Kirche in dieser Hinsicht deutlich hingewiesen hat. Die polnischen kirchlich angagierten und fortschrittlich gesinnten Laien wollten eine sofortige Einfuhrung der kirchlichen Reformen in Polen in Gang setzen, wogen aber der polnische Episkopat Stellung genommen hat. Die Unzufriedenheit dieser Reformkreise ließ von sich auch in Rom und in Westeuropa wissen.Pozycja Chór franciszkański w Przemyślu (1952-1997)Hryniak, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The Franciscan parish choir of Przemyśl arose in the summer of 1952. The activities of this group can be divide into three periods: the first between the years 1952-1960. It was the time when the choir organized the band and repertoire. The second period covers the years 1960-1968 and it is a time of vocal maturity as well as a large number of concerts both in the Franciscan church and beyond. The third and last period of the band were the years 1968- 1997. At that time, the Franciscan choir upholds the singing tradition form of the previous period, but reduces the number of its members makes the team slowly ceases liturgical and artistic activity. Choir directors were: Władysław Guzek /1952-1960/, Fr. Leander Drożdżal /1960-1968/, Jan Niemiec /1968-1970/ and Zofia Jabłecka /1970-1997/. The choir’s repertoire was characterized by a large variety of works in terms of form, the musie, the degree of difficulty and subject matter. The repertoire consisted of 625 items vocals, which showed a rich musical achievements of this team. The Franciscan choir actively tum on the parish celebrations singing every Sunday of the liturgical year, and during such festivity like: Paschal Triduum, Feast of Corpus Christi, Feast of St. Vincent patron saint of Przemyśl, Ali Saints, novena of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary, Christmas, St. Stephen's Day, Celebration Mother of God. The activities of the choir was completed in 1997, the 45th anniversary of its existence.Pozycja Kim jest Bóg Kartezjusza? Próba analizy III. i V. „Medytacji o pierwszej filozofii”Szpilka, Kamil (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Z dziejów centralnych bibliotek kościelnych (archi)diecezji przemyskiejSzczudło, Domnika (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The study presents the history of the Higher Seminary Library in Przemyśl, since its establishment at the end of the seventeenth century till the year 2010 and analyzes the activities of this institution in the years 1945-2010. It discusses the organization and functioning of this facility, it characterizes its collections and ways how they have been collected, described, stored and shared. Staff and library users have also been presented. Finally, it specifies forms and results of the work undertaken with other scientific and cultural centers, both regional and nationwide. The data for this study has been obtained by analyzing literaturę and sources and through interviews with library directors and their Staff in 1966-2010. On the basis of the collected Information, it has been found out that the directions of the analyzed activities do not deviate from the directions of activities of other such institutions. In its activities in the years 1945-2010 the Higher Seminary Library in Przemyśl focused on the implementation of the standard tasks of libraries, i.e. the collection, preparation, storage and resource sharing. Following the achievements of librarianship, taking into account personnel and materiał limitations as well as the specificity of the library, the institution managers took care of its overall development and adjusted its organization to the reąuirements of the times in order to best serve its users. In the analyzed period the rules according to which the basie library tasks were carried out were modified, which resulted in some areas in working out own and original methods by the researcher.Pozycja Sobór Watykański II (1962 -1965). Wydarzenie — znaczenie — wyzwaniePodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The following reflection on the Second Vatican Council sets itself as a task to conduct an analysis of this significant event according to the outline included in the title. Namely, it is a brief description of the Vatican II itself, then a reference to its undoubtedly epoch-making importance for Christians around the world, and a summary reflection on the permanent challenge, which is the conciliar thought to the whole Church, to her charismata and office, to the shepherds and the whole People of God. This challenge is presented essentially by the reference to the event, which was the publication of the Dutch Catechism in 1966, the first post-Vatican II Catholic catechism, reflecting the Magisterium of the Dutch bishops. The text contains also the generał hermeneutic of the II Vatican Council, as well as the content of four of its most important documents — the Council’s Constitutions.Pozycja Wykaz prac magisterskich napisanych w Instytucie teologicznym przy Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu w roku akademickim 2011/2012 i 2012/2013(Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Kościół „filarem i podporą prawdy” (1 Tm 3,15)Haręzga, Stanisław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Rok Wiary. Ku nowej ewangelizacji, Ks. abp Józef Michalik inspirowany pytaniami ks. Zbigniewa Suchego, Kraków: Wydawnictwo Rafael, 2012, ss. 135Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Porządek nabożeństw greckokatolickiego biskupa przemyskiego Jana Śnigurskiego w katedrze przemyskiej z 26. 11. 1842 r.Śliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Parafii Tarnawiec koło Leżajska niezwykłe początki (1812)Borcz, Henryk (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Ku pośrednictwu w Chrystusie. O soborowym przełomie w mariologiiSiwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Samorząd terytorialny w służbie rozwoju osoby ludzkiej w świetle nauki społecznej KościołaBełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The Man as a person is an autonomous, national and independent being ‒ so the subject of his thinking and acting. At the same time, He is a social being. The social sense inclines him to be involved into various indirect communities leading him tothe personal development. Among such communities special role belongs to the local govemments. Through them the teritorial communities achieve subjectivity which touches also individual persons. Such subjectivity generates the possibility of integral development. Therefore in real life the territorial govemments don’t act always in a the right way: there are positive sides of their acting, but there are also mistakes and abuses. Taking this into consideration, it is necessary to postulate rejection of liberal principles on social life, creating the civil attitudes and mobilizing the local municipal govemments to the very constructive activity.Pozycja Współczesne zagrożenia wiaryPodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Presentation of the issue: This study refers to the issue of the Christian faith in terms of apologetic. In our today’s world, taking into account the situation in which we live, proclaiming faith in Christ and bearing witness to Him, we feel more and more the need to undertake a kind of a renewed apology for the Catholic faith. We need an apologetics, which would be a quiet, intelligent and convincing defence of the faith against critics and the accusations by individuals and entire communities, which would respond to people’s ąuestions and would recommend our faith to outsiders. Background: First we’ve got to outline (necessarily briefly) the situation of the Christian faith today, referring concurrently to the necessity of its rational defence and against this background we present specific contemporary threats relating to the Christian faith in our culture circle conditions. Results: In order to clarify the contents, we separate first the generał sociocultural and ideo-philosophical background of our times, so as to be able to specify (on this basis) the particular threats affecting the Catholic faith, its understanding, its professing and practicing. Conclusions: The culmination of our analysis is an attempt to answer the ąuestions (here also necessarily briefly and lapidary) about the contemporary threats of faith, which can and should give Christian believers. The answer is the widely understood work of the new evangelization, supported by corresponding instructions of the Church’s Magisterium.Pozycja Sprawozdanie z działalności WSD w Przemyślu w roku akademickim 2010/2011Kandefer, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Kaznodzieja wobec problemów polityczno-moralnychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Słowo Boże odnosi się do każdego człowieka, jego postawy i aktywności, także w dziedzinie polityczno-społecznej. Dlatego do posłannictwa Kościoła należy wydawanie „osądu moralnego” w sprawach dotyczących porządku politycznego (KKK 2246), a w tej misji profetyczno-krytycznej mają również udział kaznodzieje. Polscy homileci II połowy XIX i I połowy XX wieku uwrażliwiali kaznodziejów na potrzebę oceny spraw politycznych z pozycji religijnej, ale zdecydowanie przeciwstawiali się głoszeniu z ambony treści świeckich, w tym tematyki politycznej i uprawianiu politykierstwa i partyjnictwa na ambonie. Również współczesny kaznodzieja powinien troszczyć się o dobro człowieka, narodu i państwa, kierując się społeczną nauką Kościoła w ocenie polityki. Kazanie ze swej natury ma wymiar antropologiczny i wyraźnie (explicite) lub pośrednio (implicite) dotyczy również problemów polityczno-moralnych. W duchu Ewangelii kaznodzieja będzie bronił niepozbywalnych praw człowieka, a przy tym zachowa odpowiedni dystans do polityki. Najdoskonalszym wzorem zdecydowanej i roztropnej postawy wobec władzy świeckiej jest Jezus Chrystus, nieugięcie głoszący prawdę i troszczący się o dobro ludzi. Zbawiciel posyła kaznodziejom Ducha Świętego, aby mogli wiernie i odważnie głosić całą Ewangelię, czyniąc to w konkretnych uwarunkowaniach polityczno-moralnych.Pozycja Katechizm katolicki w służbie Kościoła i wiaryJaniga, Waldemar (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)