Premislia Christiana, 2012-2013, T. 15
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1423
Przeglądaj
Przeglądaj Premislia Christiana, 2012-2013, T. 15 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Chór franciszkański w Przemyślu (1952-1997)Hryniak, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The Franciscan parish choir of Przemyśl arose in the summer of 1952. The activities of this group can be divide into three periods: the first between the years 1952-1960. It was the time when the choir organized the band and repertoire. The second period covers the years 1960-1968 and it is a time of vocal maturity as well as a large number of concerts both in the Franciscan church and beyond. The third and last period of the band were the years 1968- 1997. At that time, the Franciscan choir upholds the singing tradition form of the previous period, but reduces the number of its members makes the team slowly ceases liturgical and artistic activity. Choir directors were: Władysław Guzek /1952-1960/, Fr. Leander Drożdżal /1960-1968/, Jan Niemiec /1968-1970/ and Zofia Jabłecka /1970-1997/. The choir’s repertoire was characterized by a large variety of works in terms of form, the musie, the degree of difficulty and subject matter. The repertoire consisted of 625 items vocals, which showed a rich musical achievements of this team. The Franciscan choir actively tum on the parish celebrations singing every Sunday of the liturgical year, and during such festivity like: Paschal Triduum, Feast of Corpus Christi, Feast of St. Vincent patron saint of Przemyśl, Ali Saints, novena of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary, Christmas, St. Stephen's Day, Celebration Mother of God. The activities of the choir was completed in 1997, the 45th anniversary of its existence.Pozycja Katechizm katolicki w służbie Kościoła i wiaryJaniga, Waldemar (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Kaznodzieja wobec problemów polityczno-moralnychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Słowo Boże odnosi się do każdego człowieka, jego postawy i aktywności, także w dziedzinie polityczno-społecznej. Dlatego do posłannictwa Kościoła należy wydawanie „osądu moralnego” w sprawach dotyczących porządku politycznego (KKK 2246), a w tej misji profetyczno-krytycznej mają również udział kaznodzieje. Polscy homileci II połowy XIX i I połowy XX wieku uwrażliwiali kaznodziejów na potrzebę oceny spraw politycznych z pozycji religijnej, ale zdecydowanie przeciwstawiali się głoszeniu z ambony treści świeckich, w tym tematyki politycznej i uprawianiu politykierstwa i partyjnictwa na ambonie. Również współczesny kaznodzieja powinien troszczyć się o dobro człowieka, narodu i państwa, kierując się społeczną nauką Kościoła w ocenie polityki. Kazanie ze swej natury ma wymiar antropologiczny i wyraźnie (explicite) lub pośrednio (implicite) dotyczy również problemów polityczno-moralnych. W duchu Ewangelii kaznodzieja będzie bronił niepozbywalnych praw człowieka, a przy tym zachowa odpowiedni dystans do polityki. Najdoskonalszym wzorem zdecydowanej i roztropnej postawy wobec władzy świeckiej jest Jezus Chrystus, nieugięcie głoszący prawdę i troszczący się o dobro ludzi. Zbawiciel posyła kaznodziejom Ducha Świętego, aby mogli wiernie i odważnie głosić całą Ewangelię, czyniąc to w konkretnych uwarunkowaniach polityczno-moralnych.Pozycja Kim jest Bóg Kartezjusza? Próba analizy III. i V. „Medytacji o pierwszej filozofii”Szpilka, Kamil (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Kościół „filarem i podporą prawdy” (1 Tm 3,15)Haręzga, Stanisław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Ku pośrednictwu w Chrystusie. O soborowym przełomie w mariologiiSiwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Laudacja z okazji wręczenia Księgi Pamiątkowej ks. prof. dr. hab. Janowi TwardemuPanuś, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Lekcjonarz mszalny podstawą kaznodziejskiej interpretacji problemów moralno-politycznychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Celem artykułu jest uwrażliwienie homiletów i kaznodziejów na moralno-polityczny aspekt głoszenia słowa Bożego. Pismo Święte stanowi główne źródło kaznodziejstwa, dlatego teksty zawarte w Lekcjonarzu mszalnym są podstawą interpretacji problemów egzystencjalnych, do których należą zagadnienia moralno-polityczne. Autor artykułu dla jasności wyróżnił dwie duże grupy tekstów biblijnych, omawiając najpierw te, które 1) wyraźnie, a następnie te, które 2) pośrednio wskazują na problemy moralne związane z aktywnością polityczną. Teksty biblijne dotyczą m. in. sprawowania władzy świeckiej, postaw i obowiązków obywateli względem niej, mówienia prawdy, znaczenia prawa i sprawiedliwości, wad i wykroczeń (grzechów) o charakterze społecznym oraz kar za nie. W siedmiu tomach Lekcjonarza mszalnego homilista ma zatem do dyspozycji kilkadziesiąt tekstów, którymi może się posłużyć w interpretacji i ocenie moralnych problemów społecznopolitycznych, a przez uwrażliwi na nie słuchaczy i pobudzi ich do zajmowania postaw zgodnych z Ewangelią. Kaznodzieja powinien czynić to odważ nie i roztropnie, ma zawsze kierować się wskazaniami Kościoła, a w nich zasadami zawartymi w jego nauce społecznej. Bóg bowiem jest Panem dziejów, sędzią żywych i umarłych, ma władzę nad wszystkim ludźmi, także nad tymi, którzy prowadzą działalność społeczno-polityczną.Pozycja Memoriał w sprawie obsady unickich biskupstw kijowskiej metropolii z początku XVIII wiekuKustra, Aleksander; Śliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Nieprzemijająca wartość dzieła Soboru Watykańskiego II. Homilia na rozpoczęcie konferencjiMichalik, Józef (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Parafii Tarnawiec koło Leżajska niezwykłe początki (1812)Borcz, Henryk (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Piotr Wisz, W poszukiwaniu wiedzy i wartości. Wykładowcy Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1945‒1954, Kraków: Wydawnictwo La Salette, 2012, ss. 386Siwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Początki psychologii pastoralnej jako naukiWolicki, Marian (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Podhorecki Norbert, The dispute about the truth in the globalized world, Przemyśl: Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013, s. 168Siwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Porządek nabożeństw greckokatolickiego biskupa przemyskiego Jana Śnigurskiego w katedrze przemyskiej z 26. 11. 1842 r.Śliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Rady Ewagriusza z Pontu w walce z acediąJasiewicz, Arkadiusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Sloth is the sixth passionate thought in the Evagrian catalog. The main sign of sloth in monastic life is its appearance at noon, therefore the monk firom Pontus associates it with daemonium meridianum firom Ps 90 (91), 6. In an anchorite’s life sloth appears as the hatred to anchorese, the hatred of one’s own celi and manuał work, brothers and finalny oneself and the will to return to the world and people, a different celi or different work, the will to receive suport from others or to be praised by people. Sloth can be cured by being faithful to everyday duties, persistence in the chosen way of living, place and job as well as resistance to the temptation of endless changes.Pozycja Rok Wiary. Ku nowej ewangelizacji, Ks. abp Józef Michalik inspirowany pytaniami ks. Zbigniewa Suchego, Kraków: Wydawnictwo Rafael, 2012, ss. 135Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Samorząd terytorialny w służbie rozwoju osoby ludzkiej w świetle nauki społecznej KościołaBełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The Man as a person is an autonomous, national and independent being ‒ so the subject of his thinking and acting. At the same time, He is a social being. The social sense inclines him to be involved into various indirect communities leading him tothe personal development. Among such communities special role belongs to the local govemments. Through them the teritorial communities achieve subjectivity which touches also individual persons. Such subjectivity generates the possibility of integral development. Therefore in real life the territorial govemments don’t act always in a the right way: there are positive sides of their acting, but there are also mistakes and abuses. Taking this into consideration, it is necessary to postulate rejection of liberal principles on social life, creating the civil attitudes and mobilizing the local municipal govemments to the very constructive activity.Pozycja Sobór Watykański II (1962 -1965). Wydarzenie — znaczenie — wyzwaniePodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The following reflection on the Second Vatican Council sets itself as a task to conduct an analysis of this significant event according to the outline included in the title. Namely, it is a brief description of the Vatican II itself, then a reference to its undoubtedly epoch-making importance for Christians around the world, and a summary reflection on the permanent challenge, which is the conciliar thought to the whole Church, to her charismata and office, to the shepherds and the whole People of God. This challenge is presented essentially by the reference to the event, which was the publication of the Dutch Catechism in 1966, the first post-Vatican II Catholic catechism, reflecting the Magisterium of the Dutch bishops. The text contains also the generał hermeneutic of the II Vatican Council, as well as the content of four of its most important documents — the Council’s Constitutions.Pozycja Soborowe przebudzenie laikatuBorowik, Zbigniew (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)