Premislia Christiana, 2012-2013, T. 15
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1423
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Nieprzemijająca wartość dzieła Soboru Watykańskiego II. Homilia na rozpoczęcie konferencjiMichalik, Józef (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Udział biskupów polskich na Soborze Watykańskim IIZieliński, Zygmunt (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Das Konzil war unter den damaligen politischen Umstanden und in den sog. Sozialistischen Ländem insgesamt für die dortigen Bischöfe eine Herausforderung, der sie sich zu stellen hatten. Die Partei-und-Regierungsbehörden wollten von den Bischöfen eine in voraus gegebene Zusicherung erzielen, dass sie auf dem Konzil nur dem Staat günstige Haltung einnehmen würden. Übrigens, ware es aber auch für die polnischen Kirchenverhältnisse nachteilig, hätten die polnischen Bischöfe im Westen sich dem kommunistischen Regime gegenüber kritisch äußem sollen. Die meisten Bischöfe, 66 an der Zahl, (es gab damals in Polen insgesamt 73 Bischöfe) durften zum Konzil fahren. Ihre Beteiligung an der Konzilsdebatte war verhältnismäßig gros. Im Durchschnitt waren es circa 2.5% der Auftretungen, die sie sich zugute tun durften. Die Hauptrolle spielte der Primas von Polen, der Kardinal Stefan Wyszyński und der Bischof von Breslau Bolesław Kominek, dem die polnischen Behörden bis auf die letzte Session des Konzils den Pass verweigerten. Auch der Erzbischof von Krakau, Karol Wojtyła ließ sich als gewandter Redner und Sachkenner erkennen. Der Bischof von Łódź, Michał Klepacz hat sich in seinen Kundgebungen mit den heiklen Fragen der gegenseitigen Verhaltnissen von Staat und Kirche auseinandergesetzt, wobei er umgänglich auch auf die Schwierigkeiten der polnischen Kirche in dieser Hinsicht deutlich hingewiesen hat. Die polnischen kirchlich angagierten und fortschrittlich gesinnten Laien wollten eine sofortige Einfuhrung der kirchlichen Reformen in Polen in Gang setzen, wogen aber der polnische Episkopat Stellung genommen hat. Die Unzufriedenheit dieser Reformkreise ließ von sich auch in Rom und in Westeuropa wissen.Pozycja Ku pośrednictwu w Chrystusie. O soborowym przełomie w mariologiiSiwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Memoriał w sprawie obsady unickich biskupstw kijowskiej metropolii z początku XVIII wiekuKustra, Aleksander; Śliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Porządek nabożeństw greckokatolickiego biskupa przemyskiego Jana Śnigurskiego w katedrze przemyskiej z 26. 11. 1842 r.Śliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Kościół „filarem i podporą prawdy” (1 Tm 3,15)Haręzga, Stanisław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Rady Ewagriusza z Pontu w walce z acediąJasiewicz, Arkadiusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Sloth is the sixth passionate thought in the Evagrian catalog. The main sign of sloth in monastic life is its appearance at noon, therefore the monk firom Pontus associates it with daemonium meridianum firom Ps 90 (91), 6. In an anchorite’s life sloth appears as the hatred to anchorese, the hatred of one’s own celi and manuał work, brothers and finalny oneself and the will to return to the world and people, a different celi or different work, the will to receive suport from others or to be praised by people. Sloth can be cured by being faithful to everyday duties, persistence in the chosen way of living, place and job as well as resistance to the temptation of endless changes.Pozycja Parafii Tarnawiec koło Leżajska niezwykłe początki (1812)Borcz, Henryk (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Sobór Watykański II (1962 -1965). Wydarzenie — znaczenie — wyzwaniePodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The following reflection on the Second Vatican Council sets itself as a task to conduct an analysis of this significant event according to the outline included in the title. Namely, it is a brief description of the Vatican II itself, then a reference to its undoubtedly epoch-making importance for Christians around the world, and a summary reflection on the permanent challenge, which is the conciliar thought to the whole Church, to her charismata and office, to the shepherds and the whole People of God. This challenge is presented essentially by the reference to the event, which was the publication of the Dutch Catechism in 1966, the first post-Vatican II Catholic catechism, reflecting the Magisterium of the Dutch bishops. The text contains also the generał hermeneutic of the II Vatican Council, as well as the content of four of its most important documents — the Council’s Constitutions.Pozycja Lekcjonarz mszalny podstawą kaznodziejskiej interpretacji problemów moralno-politycznychTwardy, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Celem artykułu jest uwrażliwienie homiletów i kaznodziejów na moralno-polityczny aspekt głoszenia słowa Bożego. Pismo Święte stanowi główne źródło kaznodziejstwa, dlatego teksty zawarte w Lekcjonarzu mszalnym są podstawą interpretacji problemów egzystencjalnych, do których należą zagadnienia moralno-polityczne. Autor artykułu dla jasności wyróżnił dwie duże grupy tekstów biblijnych, omawiając najpierw te, które 1) wyraźnie, a następnie te, które 2) pośrednio wskazują na problemy moralne związane z aktywnością polityczną. Teksty biblijne dotyczą m. in. sprawowania władzy świeckiej, postaw i obowiązków obywateli względem niej, mówienia prawdy, znaczenia prawa i sprawiedliwości, wad i wykroczeń (grzechów) o charakterze społecznym oraz kar za nie. W siedmiu tomach Lekcjonarza mszalnego homilista ma zatem do dyspozycji kilkadziesiąt tekstów, którymi może się posłużyć w interpretacji i ocenie moralnych problemów społecznopolitycznych, a przez uwrażliwi na nie słuchaczy i pobudzi ich do zajmowania postaw zgodnych z Ewangelią. Kaznodzieja powinien czynić to odważ nie i roztropnie, ma zawsze kierować się wskazaniami Kościoła, a w nich zasadami zawartymi w jego nauce społecznej. Bóg bowiem jest Panem dziejów, sędzią żywych i umarłych, ma władzę nad wszystkim ludźmi, także nad tymi, którzy prowadzą działalność społeczno-polityczną.Pozycja „Sztuczna inteligencja” zmierzchem hegemonii ludzkiego umysłu?Szpilka, Kamil (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Sprawozdanie z działalności WSD w Przemyślu w roku akademickim 2010/2011Kandefer, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Rok Wiary. Ku nowej ewangelizacji, Ks. abp Józef Michalik inspirowany pytaniami ks. Zbigniewa Suchego, Kraków: Wydawnictwo Rafael, 2012, ss. 135Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Podhorecki Norbert, The dispute about the truth in the globalized world, Przemyśl: Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013, s. 168Siwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Zofia Garczyńska, Ich za Polskę męczył kat...Wspomnienia Sybiraczki z Jarosławia Zofii Garczyńskiej, opracował ks. Stanisław Nabywaniec, Jarosław 2012, ss. 142Siwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Wykaz prac magisterskich napisanych w Instytucie teologicznym przy Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu w roku akademickim 2011/2012 i 2012/2013(Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Soborowe przebudzenie laikatuBorowik, Zbigniew (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Katechizm katolicki w służbie Kościoła i wiaryJaniga, Waldemar (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Święty arcybiskup Zygmunt Szczęsny Feliński - pasterz z okresu Powstania StyczniowegoFrącek, Teresa Antonietta (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)Pozycja Chór franciszkański w Przemyślu (1952-1997)Hryniak, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2013)The Franciscan parish choir of Przemyśl arose in the summer of 1952. The activities of this group can be divide into three periods: the first between the years 1952-1960. It was the time when the choir organized the band and repertoire. The second period covers the years 1960-1968 and it is a time of vocal maturity as well as a large number of concerts both in the Franciscan church and beyond. The third and last period of the band were the years 1968- 1997. At that time, the Franciscan choir upholds the singing tradition form of the previous period, but reduces the number of its members makes the team slowly ceases liturgical and artistic activity. Choir directors were: Władysław Guzek /1952-1960/, Fr. Leander Drożdżal /1960-1968/, Jan Niemiec /1968-1970/ and Zofia Jabłecka /1970-1997/. The choir’s repertoire was characterized by a large variety of works in terms of form, the musie, the degree of difficulty and subject matter. The repertoire consisted of 625 items vocals, which showed a rich musical achievements of this team. The Franciscan choir actively tum on the parish celebrations singing every Sunday of the liturgical year, and during such festivity like: Paschal Triduum, Feast of Corpus Christi, Feast of St. Vincent patron saint of Przemyśl, Ali Saints, novena of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary, Christmas, St. Stephen's Day, Celebration Mother of God. The activities of the choir was completed in 1997, the 45th anniversary of its existence.