Tarnowskie Studia Teologiczne, 1994, T. 13
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14125
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 1994, T. 13 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Wierni świeccy w uchwałach II Synodu Diecezji RzymskiejDyduch, Jan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Rozwój i doskonalenie struktur kościelnych w diecezji tarnowskiej w okresie pasterzowania biskupa Jerzego AblewiczaKądziołka, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)This disseratation described the transformation of organization and activity of ecclesiastical structures in the diocese of Tarnów, in the reign of bishop Jerzy Ablewicz (1962-1990). These transformations adapted ecclesiastical structures to requirments of the Vatican II and the new Code of Canon Law. Paricularly great modifications took place in the organization and activity of Diocesan Curia. It became a central organ of coordination of pastoral functions in the whole diocese. New structures diocesan developed such as: Presbyteral Council with College of Consultors and Diocesan Pastoral Council as organs consultative Ordinari Bishop. Caritas Diocese of Tarnów was established in 1989 in order to perfect charity. The great modifications took place in Theological Seminary, Diocesan Tribunal and Cathedral Chapter too. Bishop J. Ablewicz created more new parishes and decanates. Against difficult political conditions were established various organizations for lay catholics. An unusual event was the creation of Catholic Mission in Congo which was conducted by diocesan priestes of Tarnów.Pozycja Spór o etykę w postmodernizmie?Drożdż, Alojzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Locke’s Proposed Separation of Church and StatePark, Désirée (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Mistrz Eckhart na przestrzeni wiekówRegner, Leopold (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)The mystic was always treated as a branch of philosophy, though as well the methods as principles of this and of that are completely different. Therefore the Master John Eckhart was treated as a philosoph and as a mystic. Same of the propositions of Master Eckhart, especially twenty-seven propositions are in 1329 as a heresy condemned. But many experts in the matter of theology estimate now that doctrine of Master Eckhart is theologically correct.Pozycja Teandryczny charakter poznania teologicznego w rozumieniu „Kijowskiej Szkoły Apologetycznej” (Paweł J. Swietłow)Kupiec, Kazimierz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Promocja ludzka jako integralny element ewangelizacji w nauczaniu Jana Pawła IICzermak, Krzysztof (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Zasady przynależności obrządkowej w świetle „Kodeksu kanonów Kościołów wschodnich”Dudziak, Jan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Physics and Religion. An Introduction about Relevance and NeutralityDrees, Willem B. (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Autor prezentuje szerokie spektrum stanowisk w kwestii znaczenia wiedzy naukowej dla wiary religijnej. Po krótkim przeglądzie historycznym (średniowieczna synteza, powstanie nauk przyrodniczych), autor szerzej przedstawia trzy stanowiska: nauka ma negatywne znaczenie dla religii, nauka ma pozytywne znaczenie dla religii, religia winna być odseparowana od nauki. W kontekście tych stanowisk zostały przedstawione źródła nowożytnego ateizmu. Czy religię i naukę łączy perspektywa poznawcza? Poznanie Boga, sens życia i Wszechświata, poczucie tajemnicy z jednej strony i ograniczenia nauki z drugiej – to tematy, które można dyskutować w tej perspektywie. Ale religia ma również aspekty nie związane bezpośrednio z poznaniem: problemy etyczne i niektóre problemy dotyczące człowieka, protetyczna funkcja religii... Istnieją stanowiska, które akcentują te aspekty religii. Autor sympatyzuje z tymi stanowiskami, ale sądzi, że i tych aspektów religii nie można odpowiedzialnie dyskutować z pominięciem naukowego kontekstu.Pozycja Mikołaj Gogol w kręgu problemów etyki i religiiŁużny, Ryszard (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)In the article (the matter of which was considered by nobody in Poland during the last half of the century) the author exanines a problem of place and role of religious inspiration in the output of a distinguished Russian dramatist, novelist and short-story writer of the first half of the 19th century, and the meaning that theology, ethics, spirituality, East-Christian and Byzantine-Slavonic rites had in a creative evolution, life and transformation of writer’s skills of the author of the corned The Government Inspector and the novel Dead souls. In a special way the author deals with a history of formation of a creative concept of Gogol’s The Government Inspector – successive wordings, author’s interpretations of the drama itself and also its stage adaptations – and a story of writer’s work on Dead souls especially its subsequent volumes. Finally epistolary-publicistic series Selected fragments of correspondence with friends is considered as a direct cause of a ultimate creative crises of the writer and his premature withdrawal from literature and also his illness and death. The last part of the paper is devited to Gogol’s religious writings sensu stricto, with an exposition of his theologically-liturgical treatise Reflections on Divine Liturgy.Pozycja Próba reformy tomizmu przez ks. Jana SalamuchęWolak, Zbigniew (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)This article presents proposals of J. Salamucha, Polish philosopher and logician, concerning the reform of the philosophy of St. Thomas. Salamucha and other philosophers from the Cracov Circle tried to make the thomistic philosophy more exact with the help of modem logic and modem sciences. The main points of J. Salamucha’s works were the following: 1. the criticism of the neothomism movement: according to Salamucha it has abandoned the most important values of St. Thomas’ thought and has rejected modem logic, which can help in construing philosophical arguments; 2. the presentation of forgotten traits of St. Thomas philosophy; 3. the revision of some scholastic statements and some attempts to develop traditionally thomistic ideas. The paper presents some J. Salamucha’s attempts to develop thomistic philosophy with the help of modem science, logic, methodology and modem philosophy. A particular attention is paid to the logical analysis of the argument ex motu.Pozycja Księga Mądrości a Stary Testament. Zapożyczenia i podobieństwa w świetle najnowszych badańPoniży, Bogdan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)At the beginning of Christian Era the Book of Wisdom was originated in the Alexandrian Diaspora. Although it participates in the formation of the OT due to its origin outside Palestine, the actual homeland of the Bible, it differs to a great extend from the OT. The difference constists in the way of presentation of the biblical themes as well as in terminology (ca. 20 per cent of hapax legomena). Wis is situated, as it were, in between OT, constituting its spiritual synthesizing, reading, and the preface to NT, especially St. John and St. Paul. The influence of all three traditions of the OT (historical, prophetical, Wisdom literature) is evident in the Wis. The author of Wis shows his knowledge of LXX although the usage of other greek translations and the Hebrew Bible can be assumed. In the I part (chap 1-5) the author refers particulary often to Genesis, Isaiah', in the II part (chap 6-9) uses OT Wisdom Literature and in the III part (chap 10:15 – 11:14 and 16:1 – 19:22) especially refers to Exodus, whereas in the digressions (11:15 – 12:27 and 13:1 – 15:19) uses especially to Jonah, Jeremiah, Deutero-Isaiah and Psalms. In the „evaluation” of the OT the following tendencies can be observed: (1) idealisation: „Salomon” – the type of the wise man, Israel – the type if the just man, God’s attitude toward the Israelites and Egyptians during the Exodus is the type of treating the just and the godless by God; (2) universalization: the spiritual values of Israel become the common property of the people of good will; (3) individualisation: the OT relations of Jahwe to the Israelites is transfered to God’s relation to a particular man, (4) spiritualisation: religious values, purified from historical and political features become the property of the just; (5) the activity of God in the world is assignes Word (16:12.26; 18:22) and Wisdom (chap. 10).Pozycja Memoriał Alfreda Józefa Hr. Potockiego w sprawie reorganizacji diecezji krakowskiej i zniesienia diecezji tarnowskiej (1878)Kumor, Bolesław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Przymierze – więź i zobowiązanieWitczyk, Henryk (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Poganie „przed Chrystusem” według „Listu do Rzymian” 1-2Paciorek, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Zagadnienie poznawalności Boga w nauczaniu Kościoła i w filozofii postnowożytnejWszołek, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)In regard to the cognizability of God two divergent positions are confronted. On the one hand the position of the Catholic Church which teaches that God can by the natural light of human reason be known with certainty from created things. On the other hand the position of postmodern philosophy (basing on the paper of G. Boniolo) which, following Kantian arguments, denies this possibility as transcending the limits of natural reason. It is argued that antifundational claims of the proponents of postmodern philosophy lack their own foundation. Moreover, their criticism of traditional arguments (like those by Saint Thomas Aquinas for the existence of God) does not take into account the historical background of their formulation. For sim ilar reasons it does not harm any present attempt to argue for the existence of God.Pozycja Duch Święty dawcą życia. Uwagi o duchowości chrześcijańskiejMichalik, Andrzej (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Elementy chrześcijańskiego humanizmu w literackiej twórczości św. EfremaKania, Wojciech (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Nowe ostrzeżenie Urzędu Nauczycielskiego Kościoła przed niebezpieczeństwami fundamentalizmu biblijnegoBednarz, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)Pozycja Z dziejów kultu Matki Bożej TuchowskiejPiech, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1994)