Studia Oecumenica, 2009, T. 9
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/31320
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2009, T. 9 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Reform oder Protestantisierung? Einige Anmerkungen zur Liturgie der Malankara Mar Thoma Syrian ChurchMadey, Johannes (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Beznamiętność chrześcijańska. Dwugłos prawosławno-metodystycznyZuber, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)The article describes the conception of Christian impassive from the Orthodox and Methodist theological perspective. I show some similarity and differences in Christian impassive understanding between those two theology traditions. At firstly I describe the nearest horizon of meaning of Christian impassive in Methodist and Orthodox theology. The issue of Christian impassive is described in eastern theology as theosis and western theology as theology of sanctification. The second part presents the idea of Christian impassive in example of the Orthodox apatheia and the Methodist perfection in love. Comparison of those conceptions of theologies shows that the Orthodox apatheia and the Methodist perfection in love are the same understanding the purpose of Christian existence.Pozycja Berufen, die eine Kirche zu sein. Ein katholischer Beitrag aus AsienFong, Maria Ko Ha (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Treść artykułu została podzielona na cztery części. Część pierwsza mówi o dzisiejszym ponownym odkryciu azjatyckich korzeni chrześcijaństwa. Trzeba sobie bowiem uświadomić, że chociaż chrześcijanie w Azji stanowią niespełna 3% mieszkańców, a mieszka na tym kontynencie 2/3 ludności świata, to jednak wyznawcy Chrystusa nie czują się zamkniętą mniejszością. Statystyki pokazują, że są dynamicznie rozwijającymi się wspólnotami kościelnymi o silnej świadomości bycia uczniami Jezusa Chrystusa z azjatycką tożsamością kulturową. Azja jest dla chrześcijaństwa równie ważna, jak dla innych wielkich religii świata, które na tym kontynencie mają swój początek. To tam narodził się Jezus, tam żył, umarł i ukazywał się jako Zmartwychwstały. Już w pierwszych kilku wiekach po narodzeniu Chrystusa misjonarze chrześcijańscy działali w dwóch największych państwach w Azji: Indiach i Chinach. Smutną ironią losu jest więc fakt, że chociaż chrześcijaństwo powstało w Azji, to dziś w wielu państwach uważane jest tam za religię „z importu”. Za niezwykle cenne trzeba uznać inicjatywy, które próbują na nowo odkryć azjatyckie oblicze Jezusa. Część druga przedstawia fakty świadczące o zaangażowaniu Kościoła katolickiego w Azji w inicjatywy ekumeniczne. Duża liczba Kościołów nie budzi bowiem zaufania do chrześcijaństwa. W samych Chinach np. protestantyzm i katolicyzm uważane są za dwie odrębne religie. Właśnie w Azji, gdzie chrześcijaństwo jest tak stosunkowo małe, wszelki podział wśród wiernych jest antyświadectwem dla wiary w Jezusa Chrystusa. Zaangażowanie Kościoła rzymskokatolickiego w ekumenizm jest więc zrozumiałe. Cenne są zwłaszcza inicjatywy strukturalne, np.: powołanie Chrześcijańskiej Konferencji Azji (CCA), Azjatyckiego Ruchu Jedności Chrześcijan (AMCU), Azjatyckiej Konferencji Studiujących Teologię (ACTS). Część trzecia ukazuje azjatycką rzeczywistość jako źródło dla teologii i podstawę dla rozwoju ekumenii. W kilku podpunktach Autorka zwraca uwagę na: wieloreligijny kontekst, inkulturację, świadectwo życia i duchowość, obronę wartości etyczno-religijnych, problemy związane z ubóstwem i niesprawiedliwością oraz kwestie związane z feminizmem. Część czwarta odnosi się wprost do dwóch kwestii eklezjologicznych, eksponując dwa modele: eklezjologię communio i eklezjologię Królestwa Bożego.Pozycja Karski Karol: Od Edynburga do Porto Alegre. Sto lat dążeń ekumenicznych, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 2007 – 414 s. Indeks. ISBN 978-83-60273-04-3.Hanc, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Florenski Paweł, Filar i podpora prawdy. Próba teodycei prawosławnej w dwunastu listach, tł. J. Chmielewski, Warszawa 2009, ss. 670, ISBN 978- 83-89158-90-1.Jakubina, Rafał (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Dąbrowska-Macura Wiesława, Wspólnota – klucz do jedności. Kościół jako koinonia według dokumentów końcowych z dialogu katolicko-zielonoświątkowego, przedm. Stanisław Celestyn Napiórkowski, Świdnica: Świdnicka Kuria Biskupia 2008, 327 s., bibliogr., Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Świdnickiej, seria: Biblioteka Diecezji Świdnickiej 19, ISBN 978-83-60663-13-4.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Kantyka Przemysław, Ku wspólnemu rozumieniu Kościoła. Eklezjologia dialogu katolicko-metodystycznego, Lublin: Wydaw. KUL 2008, 257 s., bibliogr., indeks, streszcz. ang.. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: Instytut Ekumeniczny, ISBN 978-83-7363-681-1.Glaeser, Zygfryd (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Oeldemann Johannes, Eincheit der Christen – Wunsch oder Wirklichkeit? Kleine Einführung in die Ökumene, Regensburg 2009, ss. 198, Verlag Friedrich Pustet, ISBN 978-3-7917-2206-1.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja W kręgu Słowa Bożego. Zarys problematyki w ujęciu dialogu katolicko-reformowanegoHanc, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Autorytet Pisma Świętego w Kościele. Materiały sympozjów zorganizowanych przez Sekcję Teologii Ekumenicznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w dniach 23 maja 2007 roku oraz 13 maja 2008 roku, red. Wojciech Hanc, Janusz Aptacy, Warszawa: UKSW 2008, 182 s., ISBN 978-83-923343-5-4.Maciążek, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Die Erzbruderschaft zur Schmerzhaften Muttergottes am Friedhof der Deutschen und Flamen bei St. Peter in Rom. Zum Wandel einer Laiengemeinschaftim 19. JahrhundertGatz, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Artykuł prezentuje stan, zadania powstałego w XV w. rzymskiego arcybractwa, zrzeszającego Niemców i Flamandów, w okresie jego dziewiętnastowiecznych przeobrażeń. Początkowo zadaniem bractw a była chrześcijańska troska o zmarłych. W XIX w. na nowo zdefiniowano cele bractwa, dzięki czemu, w odróżnieniu od wielu innych podobnych zrzeszeń, przetrwało ono aż do dnia dzisiejszego, mimo przemian społeczno-kulturowych występujących w poszczególnych latach. Jako narodowe zrzeszenie w obcym środowisku, arcybractwo stale narażone było na niebezpieczeństwo utarty tożsamości poprzez proces asymilacji jego członków z lokalną społecznością i zaniechanie języka ojczystego. Jednakże wzrost liczebności niemieckojęzycznej wspólnoty w Rzymie oraz zwiększająca się liczba pielgrzymów doprowadziły w 1846 r. do nowych uregulowań w ramach bractwa i na nowo silniejszego podkreślenia jego niemiecko-flamandzkiego charakteru. Orientacja na niemieckojęzyczne kraje spowodowała też wzrost aktywności w kierunku wsparcia działalności naukowo-badawczej. W XIX w. Rzym bowiem stał się centrum kościelnych uczelni, które przyciągały także duchownych i teologów z krajów niemieckojęzycznych. Od połowy XIX w. arcybractwo przy Campo Santo Teutonico w Watykanie, tuż obok bazyliki św. Piotra, zaangażowało się zatem we wsparcie dla studiujących duchownych, oferując darmowe zamieszkanie w zamian za duszpasterską posługę w miejscowym kościele. Szczególny wkład w ten zakres aktywności bractwa wniósł rektor Anton de Waal (1872-1917), który doprowadził do założenia kolegium księży, powstania znakomitej biblioteki, gromadzącej zbiory z zakresu chrześcijańskiej archeologii i historii Kościoła, powstania kolekcji sztuki wczesnochrześcijańskiej, założenia kwartalnika „Römische Quartalschrift für christliche Altertum skunde und Kirchengeschichte” i rzymskiego instytutu „Görres-Gesellschaft”. Kolegium i instytut wydały licznych profesorów uniwersyteckich w dziedzinie teologii i innych naukPozycja Pojęciowa i symboliczna tożsamość Państwa ŚrodkaKonior, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)The aim of my article is to present the „Conceptual and Symbolic Identity of Middle Kingdom”. How to explain it? The written language is the foundation of Chinese culture. The manner o f reasoning the soul of Chinese is possible only through the prism o f Chinese culture. To understand the mind of Chineses people we should seek firstly in the basic language, because every language is a foundation of culture without which the given culture would neither survive nor be developed. The language promotes creation of the national identity, as a universal medium of interpersonal communication, introducing designs of thinking and rational. The Chinese manner is expressed by symbols and notions. The Chinese in communication always were always reserved, considerate on their own statements, often with the Chinese mask formed in secular Chinese culture. That’s why symbolic forms, rituals, made the unit (individual) with a member of the decent and well ordered society. What is the traditional manner of reasoning? Chinese in their thinking and reasoning bear upon history and work of classical (eternal) which makes for them the datum point as the highest authority to follow. Many Chinese – Christians believe in the moral renovation of China, and among them – certainly it will follow, but not behind the matter of Chinese traditions, revolutions, whether the party, but behind the matter of religion, namely Christianity – as religion of love, is not subject of this discussion.Pozycja Świadomość ekumeniczna duchownych rzymskokatolickich miasta PoznaniaWolc, Anna (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Since the Second Vatican Ecumenical Council the Roman Catholic Church has been following the path of ecumenical venture. Many misunderstandings and prejudices have already been resolved. However, the question of accommodation of these agreements to the faith and life of the Church appears. The objective o f this paper was to describe reception of ecumenical process by Roman Catholic priests from Poznań. 136 Roman Catholic and 3 priests from other Christian Communities responded to the survey. The results suggest positive attitude o f the priests to the ecumenical involvement o f the Church. However, the priests appeared not to be familiar with the ecumenical documents and Christian Communities which exist in Poznań. Moreover, the positive attitude to ecumenism was also not supported by the practical commitment.Pozycja Jean Monnet – obywatel zjednoczonej EuropyRabiej, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Jean Monnet (1888-1979) is regarded by many as a chief architect of European unity. Never elected to public office, Monnet worked behind the scenes of American and European governments as a well-connected pragmatic internationalist. Jean Monnet devoted his final energies to writing his „Mémoires”, in which he recorded the lessons of his experience and his mode of action for generations to come. He died on 16 March 1979 at the age of ninety-one. Jean Monnet liked to quote this saying: „There are two categories of men: those who want to be someone and those who want to do something” If there was ever a man who could be placed in the second category without hesitation, Monnet was that man. In fact, he agreed wholeheartedly, adding, „There is less competition”. At the European Council in Luxembourg on 2 April 1976 the heads of states and governments proclaimed Jean Monnet an „Honorary Citizen of Europe” The European Union itself maintains his memory with the Jean Monnet Programme of the Directorate-General for Education and Culture. This aims to promote knowledge on European integration on a worldwide scale, especially at the university level. The Jean Monnet Action (support for University-level projects on European integration) includes the creation of Jean Monnet Chairs, Centers of Excellence, Modules, Information and Research activities as well as support for academic associations of professors and researchers in European integration. Jean Monnet projects are selected on the basis of their academic merits and following a process of rigorous and independent peer review. The Jean Monnet Action was originally launched in 1989. It is currently present in 62 countries on the five continents. Between 1990 and 2008, the Action has helped to set up approximately 3,000 teaching projects in the field of European integration studies, including 141 Jean Monnet European Centers of Excellence, 775 Jean Monnet Chairs and 2,007 European modules and permanent courses. The Jean Monnet Action brings together a network of 1,500 professors, reaching audiences of 250,000 students every year. Since 2009, among the Jean Monnet Chairs and European modules two are at University of Opole.Pozycja Z działalności Instytutu Ekumenizmu i Badań nad Integracją w roku 2009Porada, R. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczeAnderwald, A.; Porada, R. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Boskie pochodzenie cerkwi w obrzędzie jej poświęceniaPotoczny, Mateusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Porada Rajmund, Ekumeniczne rozumienie sukcesji apostolskiej. Studium dokumentów dialogów doktrynalnych, Opole: Red. Wydaw. WT UO 2008, 516 s., bibliogr., streszcz. ang, niem., Uniwersytet Opolski: Wydział Teologiczny, seria: Ekumenizm i Integracja 18, ISBN 978-83-60244-93-7.Hintz, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Godność powołania małżeńskiego w ujęciu Marcina LutraPodzielny, Janusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Historia i posthistoria Jezusa Chrystusa w perspektywie ekumenicznejGóźdź, Krzysztof (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)