Roczniki Biblijne, 2009, T. 1, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21467
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Biblijne, 2009, T. 1, nr 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ks. Roman Bogacz, Dzieło zbawienia w ludzkiej krwi Jezusa według Listu do Hebrajczyków, Kraków 2007: Wydawnictwo Naukowe PAT, ss. 301.Rakocy, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Kalkulacja ruchów księżyca w 4Q208 i 4Q209Drawnel, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The article deals with two Qumran manuscripts of the Astronomical Book of Enoch. The discussion concentrates on the meaning of the arithmetical calculation contained in the Aramaic text. Previous interpretations of the whole calculation presented all the fractions as related to the illuminated surface of the mooon in its waxing and waning phase. Such explanations have to be abandoned. The calculation denotes periods of moon visibility on the sky during the day and during the night, while only one column refers to the amount of light assigned to the surface of the moon. Thus the whole calculation should be considered as an attempt to present in a schematic way the time of moon visibility, and as an attempt to base time computus on the movement of the moon.Pozycja Obraz Syjonu w Ps 134 źródłem natchnienia dla Łukasza w przedstawieniu roli Jeruzalem w Łk-DzMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The aim of the article is to show the relationship between an image of Zion-Jerusalem in the Ps 134 and the Lucan theology of the Holy City. Even though it is not easy to draw a certain conclusion on the issue, one could say that the Lucan idea of the Holy City is much more compound that the one present in the Psalter, but it is certainly built upon it. At first the third evangelist took the Psalmist’s point of view stressing both the role of Jerusalem and its sanctuary, but in the conclusion of his two volume work he preserved only a salvation-historical function of the City separating it from its cultic context.Pozycja Refleksje na temat duszpasterstwa biblijnego w PolsceHaręzga, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 2007/2008Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Grób jako znak prawa własności ziemi? Rdz 23 i jego przesłanie teologiczneLemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Znaczenie terminu אָמון w Prz 8, 30aPiwowar, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Pamiątka Jezusa – holistyczny model teologii biblijnej Nowego TestamentuWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author depicts a holistic model of the biblical theology in the New Testament. This model renders the Person of Jesus in the following three dimensions: historical-eschatological, literary, and canonical. His solution is placed against the backdrop of the current debate that is taking in contemporary biblical studies. The debate concerns the shape of biblical theology, especially its methodology and role in interreligious dialogue. The model of biblical theology under study is based on the holistic conception of Revelation, which may be reduced to the following three theses: Revelation arouses faith, it is taking place in history, it is confirmed in sacred texts, and it has an ecclesial and canonical character. The above assumptions are applied to the holistic model of the biblical theology of the New Testament. This theology is based on the „memory of Jesus” and „memory about Jesus”.Pozycja „Nie samym chlebem żyje człowiek”. Słowo Boże w życiu i misji Kościoła. III Jesienne Międzynarodowe Dni BiblijneDrawnel, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Terminological Dichotomy in the Eschatological Conception of the Letters to the ThessaloniansKucicki, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Niniejszy artykuł, bazując na analizie dwóch tekstów z Listów do Tesaloniczan (1 Tes 4, 13-5, 11; 2 Tes 2, 1-12), dokonuje próby wyjaśnienia przyczyn i celu występowania w 1-2 Tes dwóch terminów („paruzja”; „dzień Pański”) określających koniec czasów. Termin „paruzja” dominuje w 1 Tes, natomiast wyrażenie „dzień Pański” w 2 Tes. Dla osiągnięcia zamierzonego celu w części pierwszej artykułu dokonano analizy motywów eschatologicznych i apokaliptycznych występujących w tych fragmentach. Klasyfikacja, systematyzacja i analiza tych motywów pozwoliła wykazać, że eschatologia w ścisłym tego słowa znaczeniu występuje jedynie w 1 Tes 4, 13-5, 11. W przypadku 2 Tes 2, 1-12 mamy do czynienia jedynie z apokaliptycznym apendyksem dotyczącym motywu eschatologicznego „czasy i pory”. Wniosek ten pozwolił nam traktować materiał eschatologiczny 1-2 Tes jako jednorodny, czyli pochodzący od tego samego autora. Dzięki temu możemy szukać przyczyn i celu użycia przez apostoła Pawła dwóch odmiennych wyrażeń. Wniosek, do jakiego doprowadzają analizy dokonane w części drugiej artykułu, zawrzeć można w stwierdzeniu, że chociaż koniec świata jest jedną rzeczywistością dla wszystkich ludzi i całego stworzenia, to jednak dla chrześcijan będzie miał on mamiona paruzji, czyli radosnego przyjścia w chwale Jezusa Chrystusa, podczas gdy dla niechrześcijan będzie miał on wymiar „dnia Pańskiego”, czyli sprawiedliwego sądu i kary.Pozycja Rosa ożywiająca zmarłych (Iz 26,19) – próba lektury kontekstualnejPikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author seeks to read the message of Is 26:19 through its context. First it is the literary context determined by the proposition of the oracles in Is 24-27. In their light one should seeks the identities of those who will be enlivened by „a dew of light”. Then it is the historical context that should be found in the experiences of the exiles who return from the Babylonian captivity, and who tend to reconstruct their national community. This context sheds light on the eschatological problems of this prophecy. Through the image of carnal resurrection it shows the just who come back to life.Pozycja Justification by Faith in Phil 3, 9. A Literary and Theological AnalysisRakocy, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Przedmiot studium stanowi wypowiedź apostoła Pawła z Flp 3,9. Tekst rzuca ważne Światło, obok Ga i Rz, na Pawłowe rozumienie usprawiedliwienia z wiary w Jezusa Chrystusa. Omawiani autorzy dostrzegają dwa zasadnicze problemy: 1) jak rozumieć „moją sprawiedliwość” w pierwszej części wypowiedzi, 2) które z członów każdej z dwóch przeciwstawnych części stanowią jądro wypowiedzi i odpowiadają sobie wzajemnie. W wyniku przeprowadzonego studium doszliśmy do wniosku, że trudno jest mówić o wyzbyciu się przez Pawła sprawiedliwości z Prawa dla sprawiedliwości z wiary. Obie pochodzą od Boga i się dopełniają. Wyrażenie w 3, 9a: „ta z Prawa” nie jest równoznaczne sprawiedliwości z Prawa i należy je rozumieć jako błędną interpretację tej drugiej. Ta błędna interpretacja sprawiedliwości z Prawa: to sprawiedliwość, o której Paweł mówi, że nie jest jego („nie mając mojej sprawiedliwości”). Flp 3, 9 jest świadectwem rozwoju Pawłowej świadomości: kiedyś błędnie pokładał całą nadzieję na usprawiedliwienie w sprawiedliwości z Prawa, teraz pokłada ją w wierze w Chrystusa, ale nadal praktykuje pierwszą (Boże przykazania), znając już jej właściwe przeznaczenie w zamyśle Boga.Pozycja Matthew’s Theology of Light (Matt 4:15-16; 5:14-16; 6:22-23)Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Autor artykułu, posługując się głównie metodą historii redakcji, omawia trzy teksty pierwszej ewangelii, w których występuje terminologia światła. Najpierw, sięgając do zapowiedzi proroka Izajasza, św. Mateusz ukazał wystąpienie Jezusa w Galilei jako wielką światłość, która oświeca Izraela i ludy pogańskie (Mt 4, 15-16). Następnie został poddany analizie tekst kazania na Górze, w którym uczniowie Jezusa są przedstawieni jako światłość świata; ich światłość winna świecić przed ludźmi (Mt 5, 14-16). Na koniec autor omawia logion Jezusa o oku jako lampie dla ciała, zapewniającym wierzącemu światło wewnętrzne (lux internum) (Mt 6,22-28). Analizowane teksty zostały opracowane redakcyjnie przez ewangelistę, zaś „światłość” jest w nich terminem kluczowym. Według autora artykułu można mówić o specyficznej Mateuszowej teologii światła.Pozycja The "Western Text" and its Chief Witnesses in the Gospel of JohnWróbel, Mirosław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)We współczesnych badaniach egzegetycznych podkreśla się wagę „Tekstu Zachodniego” i jego świadectw w Ewangelii św. Jana. Zagadnienia związane z prehistorią tekstu Janowego i złożonym procesem jego redakcji pozwalają w wielu miejscach głębiej spojrzeć na egzegezę i teologię czwartej Ewangelii. Analiza świadectw greckich, łacińskich, syryjskich, perskich, gruzińskich pozwala na wyodrębnienie wariantów „Tekstu Zachodniego”, które mogą wskazywać na wczesną redakcję poprzedzającą Tekst Aleksandryjski.Pozycja Mądrościowe tło Jezusowych błogosławieństwTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author shows the literary background of the evangelical Beatitudes in the books of wisdom from the Old Testament (Psalms, Proverbs, and Sirach). He starts with an explication of the grammatical form of ashre (lit. „happiness”: status constructus dualis). Finally, he discusses two Qumran parallels (4Q185 and 525). They illustrate the transition from individual beatitudes, found in the sapiential literature of the Old Testament, to the series of evangelical beatitudes.Pozycja Psałterz w Mateuszowym opisie męki JezusaPaciorek, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author focuses on the quotations from the psalms that we find in the description of Jesus’ Passion in the Gospel of St. Mathew. It turns out that almost all the quotations from the psalms (with the exception of 26, 64: Ps 109, 1 LXX) stress the human nature of Jesus, i.e. they are anthropologically oriented. The author discusses each of the seven quotations in the context of the psalm, and then in the context of Jesus’ Passion. Following partly the Gospel of St. Mark, St. Mathew enhances in the reader a belief that Jesus in His Passion is the Suffering Just and the suffering poor Jehovah.