Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2004, T. 24
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/17913
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2004, T. 24 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 32
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Kultura artystyczna i umysłowa renesansowego Brzegu w XVI wiekuSkibiński, Wiesław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja „Znaki czasu” jako nowa kategoria teologiczna w ujęciu Soboru Watykańskiego IIPawiński, Sławomir (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Teologiczne i filozoficzne aspekty teorii transcendentaliówWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Komentarz biblijny do encykliki „Ecclesia de Eucharistia”Jasiński, Andrzej S. (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)The subject of this study is the Biblical Commentary on the Encyclical Letter Ecclesia de Eucharistia. The article is divided into two parts: (1) Joy of the presence of Christ until the end of the world, (2) Mysterium paschale. In the beginning of the Encyclical Letter John Paul II says: “In a variety of ways Church joyfully experiences the constant fulfillment of the promise: ‘I am with you always, to the very end of the age’ (Mt 28:20)”. Joy and expectation of the end of the age makes the essential climate for the lives of Christians. The mystery of the Holy Eucharist is the core of Christian life. John Paul II wishes to recall the last Supper and restore it within its historical setting in order that one may understand the significance of the words which Our Lord pronounced at it, and the meaning of the actions he performed there. Holy Father says “For the most Holy Eucharist contains the Church's entire spiritual wealth: Christ himself, our passover and living bread. Through his own flesh, now made living and life-giving by the Holy Spirit, he offers life to men”. Jesus instituted the Holy Eucharist because he wished to remain with people until the end of the world, not only through the presence of his Spirit, but also of his Body.Pozycja Metody jakościowe stosowane w psychologii religiiKról, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)The article presents qualitative methods used in psychology of religion. The first part of the article is devoted to characterization of the qualitative methods used in psychology. It was pointed out that these methods are descriptive, comprehending, ideographic, and interpretative. A characteristic feature of the methods is the fact that they are used to describe and interpret an individual picture of a phenomenon. The methods include, among others: a case study, a psycho-biographic method, a psychological portrait, a hermeneutic dialogue method, a narrative method, and an autobiographic method. The second part of the article is devoted to a presentation of the areas within which the qualitative methods can be applied to psychology of religion. Some examples are provided of how the particular qualitative methods can be applied to an examination of religious experience. In the third part of the article some dilemmas of psychological qualitative examinations are pronounced. Special attention is paid to the fact that, with the use of these methods, one cannot capture causeeffect relationships of the phenomenon examined and the results of this examination can be applied only to the person (or the group of people) examined. However, they can constitute a basis to formulate some research hypotheses for verification with the use of the qualitative methods.Pozycja Peter Fonk, Frieden schaffen ‒ auch mit Waffen? Theologisch-ethische Überlegungen zum Einsatz militärische Gewalt angesichts des internationalen Terrorismus und der Irak-Politik (Beiträge zur Triedensethik 36), Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart 2003 – 60 ss., ISBN 3-17-018106-8Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Alexander Loichinger, Frage nach Gott, Bonifatius, Paderborn 2003 – 152 ss., ISBN 3-89710-258-7Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Sprawozdanie z dziesięciolecia działalności naukowo-dydaktycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu OpolskiegoSobeczko, Helmut Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja „A lud (...) nie włożył ozdób swych na siebie” ‒ deuteronomiczne ujęcie kary i pokuty w Wj 33,1-6Matysiak, Bogdan Wiktor (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Rodzina wobec wyzwań europejskich procesów przemian. Sprawozdanie z niemiecko-polskiego sympozjum Wydziału Teologii Katolickiej Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji i Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego (Moguncja, 3-6 maja 2004 r.)Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Ikonoklazm w Bizancjum ‒ do Soboru Nicejskiego IISprutta, Justyna (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Connected abuses of the cult of icons contributed to fighting against icons in Bysantium. The reflection portrays the first stage of the dispute of icons’ enemies with their defenders between 726-787 AD. The beginning of this dispute is connected with an extradition of the decree about the cult of icons by Emperor Leon IH. II Nice Council finishes this period in the year 787 by recognizing officially the cult of icons, but without creating precise theology of icons. Hostility to the cult of icons surrounds aristocracy, higher monks, and serfs. Yet, some priests support and perform the cult of icons. Dogma is the foundation for convincing both enemies and defenders of the cult about Incarnation as well as about the divine and human nature of Jesus. The issue of the presence of holy Prototype in icons also results from this dogma. The prominent defender of icons in this period is St John from Damascus whose apology of the cult of icons will influence theology of icons. Another Bysantine defenders of icons at the first stage are: patriarch German and monk Georges from Cyprus. Bysantine dispute does not end in 787. Animosity will take place from 813 to 843 again.Pozycja Stulecie obecności Sióstr św. Jadwigi w Czarnowąsach (1902-2002)Dola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Wpływ cystersów na kulturę ŚląskaWolnik, Franciszek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Działalność charytatywna Prymasa Polski kard. Edmunda Dalbora w latach 1915-1926Szafraniec, Bogna (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Sukcesja apostolska pasterzy Kościoła opolskiego (na tle sukcesji święceń biskupich Episkopatu Polski)Prokop, Krzysztof R. (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Peter Neuner (red.), Glaubenswissenschaft? Theologie im Spannungsfeld von Glaube, Rationalität und Öffentlichkeit, Verlag Herder, Freiburg im Br. 2002 – 173 ss., ISBN 3-451-02195-1Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Rudolf Zuber, Osudy moravské církve v 18. stoleti, cz. I, Praha 1987, 292 ss.; cz. II, Olomouc 2003, 605 ss.Pawlik, Krzysztof (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Specyfika prawa Kościoła katolickiegoGrocholewski, Zenon (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Wskazania moralno-pastoralne dla małżonków w pismach św. AugustynaSwoboda, Antoni (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Trynitarna jedyność i uniwersalność Jezusa Chrystusa. Wokół dyskusji na temat chrystologicznych postulatów pluralistycznej teologii religiiMycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)