Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2003, T. 23
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/17843
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2003, T. 23 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 34
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Retoryka w Pierwszym Liście św. Pawła do KoryntianCzerski, Janusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Jerzy Kroplewski, Racjonalność rozumowania religijnego. Model poznawczy, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2002, 285 ss., ISBN: 83-7112-002-8.Król, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Statut „De hiis autem” w rękopisie Archiwum Ziemi Morawskiej w BrnieKrafl, Pavel (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Several medieval provincial statutes of the Gniezno church province were preserved in the form of undated remnants. One of these is the fragment De hiis autem. With its content, the statute relates to the regulations of both versions of the statute Cresente quottidie, which concerns crimes against clerics and prelates. It evidently originated as a reaction to the situation which arose in the Wrocław diocese. It is documented as an insert of archbishop John’s document of May 4th, 1381, which he issued at the prompting of the Wrocław chapter. The fragment was issued by one of John’s archbishop predecessors. A determination of the time is given by the issuing date of the so called Synodyk of archbishop Jarosław Skotnicki, which is not included in the statute (1357) and by the year that Jan IV ascended the archbishop cathedra (1373). It is still not known that the statute De hiis autem is also preserved in a medieval document of the Moravian Regional Archive in Brno, Gil , sign. 611. Among the transcriptions of documents of a silesian character we can find two notarial instruments which were to transume the text of the statute De hiis autem. The first notarial instrument is the commonly known and above-stated document issued at the prompting of the administrator and the Wroclaw chapter on May 4th, 1381 in Uniejów. However, the archbishop of Gniezno, Jan IV, already had the statute transumed at the prompting of the Wroclaw chapter on January 15th, 1381 (second notarial instrument). Publications of both notarial instruments can be found in the appendix, particularly the yet unreleased and unknown documents from January 1381 (Appendix No. 1) .Pozycja Klaus Müller, Philosophische Grundfragen der Theologie. Eine propädeutische Enzyklopädie mit Quellentexten. Unter Mitarbeit von Saskia Wendel, Münster 2000, XV + 413 ss., ISBN 3-8258-3635-5.Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Witalij Masłowśkyj, Z kim i przeciw komu walczyli nacjonaliści ukraińscy w latach II wojny światowej, Wrocław 2001, „Nortom”, 329 ss., ISBN 83-85829- 63-6.Kubasik, Adam (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Rola Kościoła w utrzymaniu polskiej tożsamości i jego stosunek do mniejszości narodowychDola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Teologia moralna na początku nowego tysiąclecia w Akademii AlfonsjańskiejGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Paul Tillich o relacji między teologią a filozofiąCichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja „Pluralistyczny” Bóg „tolerancyjnego” chrześcijaninaMycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Metody badawcze stosowane w psychologii religiiKról, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)The article presents the research methods applied in the psychology of religion. It is pointed out that in studies on religious experience the same research methods are used as those applied in other branches and fields of psychology. The differences are mainly reduced to the frequency of usage of the particular research methods in psychology of religion. In the psychological study on religious experience both quantity (nomotetic) and quality (idiographic) methods are applied. Only the quality methods such as: psychological experiment, semantic differential, psychological observation, psychological test and questionnaire are presented and discussed in the article. The article focuses primarily on the possibility of applying those methods in research on religious experience.Pozycja O kilku współczesnych interpretacjach pojęcia przygodnościWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Hans-Dieter Mutschler, Naturphilosophie, W. Kohlhammer, Stuttgart 2002, 205 ss., ISBN 3-17-016814-2.Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Nadzieja jako centralna kategoria eschatologii chrześcijańskiejKucza, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Eine veränderte Gesellschaft braucht eine veränderte PastoralBallestrem, Monica von (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Decyzja o przynależności do Kościoła i do wiary chrześcijańskiej podejmowana była w wielu miejscach i przez stulecia nie przez jednostkę, ale przez społeczność bądź przez środowisko, z którym jednostka czuła się związana. Przemiany społeczne, który dokonały się w Niemczech, podważyły tę zasadę i sprawiły, że decyzję podejmować musi znowu pojedynczy człowiek. Aktywność duszpasterska, jak i badania teologiczne powinny wyciągnąć wnioski z zaistniałej sytuacji i pomóc człowiekowi w podjęciu dojrzałej decyzji dotyczącej wiary. Podstawę dla osobistych decyzji o własnej wierze stanowią przestrzenie, w których doświadczyć można wiary przeżywanej wspólnotowo. Okazuje się, że każde nasze mówienie o Bogu ma charakter relacyjny, ponieważ pochodzi z pierwotnego doświadczenia ludzkich i transcendentnych wzajemnych relacji oraz refleksji nad nimi (aż do rozwoju teologii Trójcy Świętej). Współcześni wierzący zdają się odczuwać coraz większą odpowiedzialność za Kościół (powszechne kapłaństwo, por. KK 31), co jest bez wątpienia zjawiskiem pozytywnym i pożądanym. Jednakże taką wspólnotą kościelną nie można rządzić, ale trzeba jej towarzyszyć w duchowym rozwoju, dokonującym się w licznych i zróżnicowanych formach życia kościelnego. To, czy Kościół będzie w przyszłości wierzący i żywy, zależy od akceptacji i wspierania pluralizmu oraz jego liturgicznego świętowania (Eucharystia), a także od tego, czy w ramach takiej wielości powstaną wspólnoty świadome swego obowiązku „czuwania nad ogniem”, by nie wymknął się poza granice prawdziwej kościelności. Pluralizm i troska o jedność z prawdziwym Kościołem są do pogodzenia, jeśli zaakceptują kościelny urząd, który z kolei otwiera przestrzeń dla wielości i różnorodności, wspiera ją, jej towarzyszy i szuka dróg powiązania zróżnicowanej rzeczywistości kościelne.Pozycja Konferencja „Urzeczywistnianie praw człowieka w XXI w. a znaczenie Parlamentu Europejskiego i regionów w procesie integracji z Unią Europejską w ujęciu prawa i etyki”, Opole – Kamień Śląski 17-18 listopada 2003 r.Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Wpływ reklamy na proces wychowania dziecka w rodzinieKułaczkowski, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)The commonly known saying of “advertising is trade’s mainspring” shows close relation of advertising with this field of human life, which is a possibility of sale and purchase of some goods. It has been like that for many centuries. However, this situation has recently undergone a serious change. Presently, man is exposed to advertising almost permanently because it is present almost everywhere. One may find it on TV and radio programs, in the press, on the streets in the form of billboards, in shops and in the media. Facing its omnipresence it is necessary to ask a very important question concerning nature of advertising. And more specifically: what is its influence on the full development of man, especially a young man, whose personality hasn’t yet completely formed? And so, an important problem appears here of determination of advertising impact on the proper upbringing of man. In the light of the above analyses regarding the influence of advertising on the process of child upbringing in the family, it might be said that advertising nowadays has lost its function, which was to inform about the given goods and encourage to purchase them. Presently, advertisement became means of manipulation of man. Through creation and popularization of illusions concerning the role of things in human life, as well as through various mechanisms, it strives to create a new life style, completely new and different hierarchy of values, new behavior models and moral norms which, not only have little in common with the well being of man – proving that advertising does not care about man’s development – but becomes a negation of the whole civilization output achieved with such difficulty by past generations. Advertising presently constitutes such a great threat for the proper child upbringing from his earliest years, because by arousing his various instincts, it only reduces him to the level of practical value, that is object and not subject. Besides, advertising contributes to making him a slave of things. For this reason the saying of “advertising is trade’s mainspring”, whose existence was justified in the past, should rather be paraphrased as follows: “advertising is the mainspring of false” And where false exists, there are always constraints. We know, however, that: “Ye shall know the truth, and the truth shall make you free” (J 8,32). It seems that behind this false, promoted by advertising nowadays, the final goal is hidden, that is total destruction of civilization, thanks to which man can reach his full development. That is why family plays such an important role in the cause of proper child upbringing in order to protect him against the destruction emerging from behind advertising. Finally it is worth asking a question: Whose purpose is served by popularization of destruction through contemporary advertising?!Pozycja Obowiązki małżonków względem Boga, innych ludzi oraz siebieSyczewski, Tadeusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Organiści w archidiakonacie opolskim w drugiej połowie XVII wieku na podstawie akt wizytacyjnych JungnitzaPoźniak, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Kardinal Zenon Grocholewski, Univerzita a Cirkev na začiatku tretieho milénia, przekład Ján Duda, vydal Kňazský seminár biskupa Jána Vojtaššáka, Spiššká Kapituła oraz Pedagogická fakulta Katolickej univerzity v Ružomberku, Ružomberok 2002, 174 ss., ISBN 80-7142-104-9, EAN 9788071421047.Dola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)Pozycja Robert Bernagiewjcz, Recepcja tradycji neumatycznych w notacji Graduału Wiślickiego w świetle neum liquescentes, Wydawnictwo Apostolicum, Ząbki 1999,421 ss.: bibliogr, indeks, ISBN 83-7031-198-9.Siekierka, Iwo Hubert (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)