Communio, 2014, R. 34, nr 3 (187)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19753
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2014, R. 34, nr 3 (187) wg Temat "Christianity"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bóg i Jego słowo – refleksja na temat relacji chrześcijaństwa do islamuGreshake, Gisbert (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)Dyskusja między chrześcijaństwem a islamem nie sprowadza się do alternatywy „Jezus czy Mahomet”, lecz „Jezus czy Koran”. Tradycja islamska w swej większości opowiada się za odwiecznym wymiarem Koranu: istnieje jeden wieczny Pra-Koran, który został potem objawiony prorokowi Mahometowi. Czy istnieje zatem „wpisanie” – czyli utworzenie księgi odwiecznego Słowa Bożego, czy też Wcielenie – ucieleśnienie Słowa? Spotkanie z islamem zmusza do podjęcia jeszcze innej, zasadniczej decyzji. Chodzi o opowiedzenie się albo za Bogiem, który pozostając w swej wzniosłej transcendencji przekazuje ludziom w swoim Słowie „tylko” swą wolę i „doprowadza” ją do szczęśliwego, błogosławionego wypełnienia, albo też za Bogiem, którego Słowo, pozostając transcendentne, zespala się z najgorętszej miłości aż do końca z naszym ludzkim losem.Pozycja Przykład trudności egzegezy koranicznej: sens słowa sibgha (S. II, 138)Troupeau, Gérard (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)W środku sury II Koranu można wyróżnić grupę siedmiu wersetów (135-141) będących polemiką Mahometa z niewiernymi. Wśród nich jest werset 138: „Sibgha Boga! A kto lepszy od Boga w sibgha? My jesteśmy Jego czcicielami”. Wyraz sibgha przedstawia trudności w rozumieniu i nie przestaje wprowadzać w kłopot komentatorów Koranu. Wielu tłumaczy go jako „religia” Wszystko wskazuje na to, że wyraz sibgha jest słowem pochodzenia arabskiego, należącym do religijnego słownictwa chrześcijańskich Arabów przed islamem, którzy posługiwali się nim na oznaczenie „chrztu”. Zatem polemika Mahometa z wyznawcami judaizmu i chrześcijanami na temat Boga i religii Abrahama obwieszcza wyższość „chrztu wiary” muzułmanów nad chrztem chrześcijan. W muzułmańskiej opinii, chrzest chrześcijański przez wodę zmienia i wynaturza stwórczy akt Boga, odwracając od prawdziwej wiary człowieka stworzonego pierwotnie po to, by był muzułmaninem, i czyniąc go niewiernym (kâfir). Tymczasem Koran uczy, iż nie może i nie powinna mieć miejsce zmiana (tabdîl) w Allachowym stworzeniu (khilqa). Boski akt stwórczy (fitra) dysponuje człowieka w sposób czysto naturalny do przyjęcia wiary w Boga jedynego, o ile tylko nie odwrócił się on od Niego. Ażeby zaktualizować tę pierwotną wiarę, człowiek potrzebuje chrztu wiary (imân), który polega na daniu przez niego świadectwa (shahâda) jedyności Boga.