Communio, 2011, R. 31, nr 3 (175)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18450
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2011, R. 31, nr 3 (175) wg Temat "Bóg"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Kto was dotyka, dotyka źrenicy Jego oka” (Za 2,12)Węgrzyniak, Wojciech (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Artykuł jest próbą jest analizy egzegetyczno-teologicznej Za 2,12 ze szczególnym uwzględnieniem zdania „Kto was dotyka, dotyka jego oka”. Krytyka tekstualna m. in. nie pozwoliła ustalić z całą pewnością preferencji lekcji „mego oka” nad, jego okiem” Próba syntaktycznej analizy zakończyła się dwoma paralelnymi interpretacjami Za 2,11-14. Analiza semantyczna pojęcia הבב ukazała argumenty za rozumieniem terminu zarówno jako „źrenica” jak i „małe dziecko” Interpretacja omawianego zdania w kontekście historyczno-literackim wskazała na jego centralną i kluczową rolę w Za 2,10-17. Próba aktualizacji zakończyła się tezą, iż zakres znaczeniowy „was” został rozszerzony na każdego uciskanego i potrzebującego wyzwolenia człowieka. Każdy uciśniony człowiek jest źrenicą oka Boga. Zadaniem zarówno Żydów jak i chrześcijan jest przypominanie słowa objawionego prorokowi Zachariaszowi ponad 2500 lat temu.Pozycja Tajemnica wybrania IzraelaParchem, Marek (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)The idea of God’s election of Israel is one of the most important themes of the Old Testament. The word bāchar („to elect”) has become a technical term in the biblical theology for ,,election”.The concept of Israel’s election is present in a comprehensive theological formulation in Deuteronomy and Deutero-Isaiah. The idea of election, however, is ancient. „Election” refers to a historical action of God. This activity of God’s election is present in several spheres, namely, the exodus, the patriarchs (esp. Abraham), the kings (Saul, David and his dynasty), Jerusalem and the priesthood. In the Old Testament the election of Israel is always the action of God, of his grace, and contains a mission for the chosen nation. God’s election of Israel is manifested in the people’s distinctive identity as well as God’s deeds. Israel became the people of God through his election. Hence, Israel’s unique status entails the obligation to obey God’s will. This will is enunciated in the laws and commandments which are delivered to the people.