Premislia Christiana, 2010-2011, T. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1409
Przeglądaj
Przeglądaj Premislia Christiana, 2010-2011, T. 14 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty prawne nauczania religii w szkołach publicznychMezglewski, Artur (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Bogdan Szlachta, Wokół katolickiej myśli politycznej, wyd. WAM, Kraków 2008, ss. 308Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Doroteusz z Gazy, Pisma ascetyczne, tłum. M. Borkowska i wstęp L. Nieścior, ŹrMon 51, Kraków ‒ Tyniec 2010, ss. 289Jasiewicz, Arkadiusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Helena Deutsch - słynna psychoanalityczka rodem z PrzemyślaWolicki, Marian (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Homilia na rozpoczęcie konferencji (Kol 3, 12-17; bł. Salomea)Rojek, Marian (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Idea gender w ocenie katolickiej teologii moralnejPicur, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)L’idea gender e una teoria nuova che in modo rivoluzionario cambia la comprensione della sessualita umana esistente finora nell’aspetto scientifico e sociale. Secondo i rappresentanti di questo orientamento nuovo il sesso di una persona umana non dipende direttamente ed affatto dai fattori di tipo corporale, somatico, ma e pienamente il risultato della consapevolezza di uomo. La convinzione di questo genere e molto pericolosa e dal punto di vista morale potrebbe provocare i risultati dannosi. II presente articolo riprende quest’ problema presentando la sua genesi, il contesto filosofico e scientifico. In fine l’autore cerca di dare la valutazione teologica dell’idea gender.Pozycja Jezus Chrystus w Rosji wczoraj i dziśNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Ks. Jan Rąb - teolog, historyk, humanistaPodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Prelate Dr. Jan Rąb (1919-1989), a canon of Collegiate Chapter in Brzozów was the first parish priest in Iwonicz-Zdrój (in the years 1957-1989). The text presents his scientific work and cultural activity as a theologian, historian and humanist. It allows us to show him as a person with broad horizons, interests and the magnitude of the achievements. As a theologian he managed to connect the research work with pastorał activity. As a historian he was interested in the past of the local Church, where he worked as a parish priest, but also in the culture, ethnography and geographical and environmental conditions of the region. His scientific work was characterized by excellent methodical workshop and persistent search for historical truth. As a true humanist and a person of versatile interests, he had the gift of deep and synthetic thinking, promoting both the nobility and humanity in his environment.Pozycja Kult Najświętszej Maryi Panny w jej sanktuarium w RudkachSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)La historia del milagroso icono y de la parroquia en Rudki cerca Lviv, demustran claramente que este sanctuario fue uno de los lugares mas significativos del culto mariano en la parte oriental de antigua Polonia. La creciente devocion popular como respuesta a las multiples gracias recibidas alli a lo largo de los siglos por la intercesion de la Virgen Maria encontro su confirmacion en el año 1921, cuando San Sebastian Pelczar, obispo de Przemyśl, solemnemente impuso a la imagen las coronas de oro. La veneracion a la Virgen Maria, presente segun la fe de los cristianos, en el icono de Rudki se pone de manifiesto tanto en la religiosidad popular como en las multiples formas del culto liturgico. Entre ellas destacan: cantos propios para dar la bienvenida y la despedida del icono; formulario de la Misa; oraciones cotidianas de los feligreses y los peregrinos que visitan el sanctuario; Godzinki (un canto mariano eon estructura similar a la liturgia de las horas); celebracion de la Fiesta Mayor del Sanctuario y sus indulgencias. Todas estas practicas, apesar de las multiples dificultades como consecuencias de los giros de la historia en aquella region, se han conservado intactas y mantienen vivo el culto mariano en Rudki. La piedad al icono de Rudki, que tomo un nuevo impulso despues del ańo 1989, es un signo de la fe viva y del amor profundo de los cristianos de alli hacia la Virgen Maria. Con razon dicen que el culto de la Virgen Maria en el sanctuario de Rudki pone de manifiesto el espiritu filial del pueblo que quiere sentirse acogido y abrazado por su Madre siempre dispuesta de amar.Pozycja „L’Osservatore Romano” jako dziennik Stolicy Apostolskiej oraz czasopismo w wydaniach narodowych oraz polskimKlisko, Adam (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Łacińska diecezja przemyska w połowie XIX wieku w świetle relacji z jej stanu biskupa Franciszka Ksawerego WierzchlejskiegoŚliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Małżeństwo wyznaniowe w prawie polskimSteczkowski, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Matka Boża Niepokalanie Poczęta w tuligłowskim obrazie w setną rocznicę koronacji 1909-2009Bratkowski, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Modele kierownictwa duchowego u św. Jana KlimakaJasiewicz, Arkadiusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)St. John Climacus also known as John of the Ladder, John Scholasticus and John Sinaites, was a 7th century Christian monk at the monastery on Mount Sinai. Of John’s literary output we know only the Climax (Latin: Scala Paradisi) or Ladder of Divine Ascent, composed at the request of John, Abbot of Raithu, a monastery situated on the shores of the Red Sea, and a shorter work To the Pastor (Latin: Liber ad Pastorem), most likely a sort of appendix to the Ladder. The Ladder describes how to raise one's soul and body to God through the acquisition of ascetic virtues. Climacus uses the analogy of Jacob's ladder as the firamework for his spiritual teaching. The intention my article is to try characterize the teaching of Saint John Climacus about the spiritual director. In the Ladder there are five ingredients that constitute a spiritual director. “Five basie roles” are Doctor, Counselor, Intercessor, Mediator and Sponsor.Pozycja Modlitwa „Ojcze nasz” a nasza relacja z Bogiem (Mt 6, 9-13)Haręzga, Stanisław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)In reflection over the prayer „Our Father” the author of the article concentrates on our relation with God coming from this message. As regards the historical-literary critical aspects of the text Mt 6:9-13 only those the most important ones have been taken into consideration. Basing on the exegesis of invocation and seven petitions of the prayer „Our Father”, the author shows the newness and originality of Christ’s revelation conceming our relation with God. This relation is so important that not only ąuality and efficacy of the prayer, but also ofthe whole Christian life depends on it.Pozycja Muzyka sakralna Wielkiego PostuBratkowski, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Nauczanie Kościoła katolickiego na temat wartości zdrowia i zachowań prozdrowotnychTurczak, Barbara (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Nowe ruchy religijne, sekty i alternatywna duchowość w kontekście postmodernizmu Prešov 24 III 2010Siwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja O potrzebie patriotycznego wychowaniaJaniga, Waldemar (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)La riflessione sulla necessita’ dell’educazione patriottica parte dal desiderio che la Polonia, nostra patria, sia giusta, ma anche forte grazie alle persone di retta coscienza, grazie alla consapevolezza del passato, al realismo del presente e all’optimismo evangelico del futuro. Percio’, eon una certa responsabilita’, nell’articolo e’ stata descritta la necessita’ dell’educazione patriottica che deriva dalia definizione del patriottismo, dall’essenza stessa del processo educativo e dai concreti condizionamenti socio-culturali di esso.Pozycja Organizacja sieci parafii i kościołów w Rzeszowie a aktywność katolików świeckichJedynak, Witold (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)During the postwar period the rapid spatial development and significant increase in the population of Rzeszów took place. These changes madę the church authorities condense the network of parishes and churches in the city. In 1946 there was only one parish in this city, now there are thirty ones. Organising the network of the parishes as well as the independent movement of religious architecture facilitated not only the process of creating new forms of social interaction but also enhanced the activity of the Catholics lay people. Additionally, it contributed to strengthening local community bonds. Triggered off creating new parishes and religious architecture the religioussocial phenomenon results in significant religious activity ofthe Catholic lay people. Approximately eighteen per cent of the Catholic lay people are involved in the activity of various associations and organisations operating in the parishes of Rzeszów. Meeting their religious needs, the good parish infrastructure has the significant influence on the activity of the faithful.