Premislia Christiana, 2010-2011, T. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1409
Przeglądaj
Przeglądaj Premislia Christiana, 2010-2011, T. 14 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty prawne nauczania religii w szkołach publicznychMezglewski, Artur (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Bogdan Szlachta, Wokół katolickiej myśli politycznej, wyd. WAM, Kraków 2008, ss. 308Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Kult Najświętszej Maryi Panny w jej sanktuarium w RudkachSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)La historia del milagroso icono y de la parroquia en Rudki cerca Lviv, demustran claramente que este sanctuario fue uno de los lugares mas significativos del culto mariano en la parte oriental de antigua Polonia. La creciente devocion popular como respuesta a las multiples gracias recibidas alli a lo largo de los siglos por la intercesion de la Virgen Maria encontro su confirmacion en el año 1921, cuando San Sebastian Pelczar, obispo de Przemyśl, solemnemente impuso a la imagen las coronas de oro. La veneracion a la Virgen Maria, presente segun la fe de los cristianos, en el icono de Rudki se pone de manifiesto tanto en la religiosidad popular como en las multiples formas del culto liturgico. Entre ellas destacan: cantos propios para dar la bienvenida y la despedida del icono; formulario de la Misa; oraciones cotidianas de los feligreses y los peregrinos que visitan el sanctuario; Godzinki (un canto mariano eon estructura similar a la liturgia de las horas); celebracion de la Fiesta Mayor del Sanctuario y sus indulgencias. Todas estas practicas, apesar de las multiples dificultades como consecuencias de los giros de la historia en aquella region, se han conservado intactas y mantienen vivo el culto mariano en Rudki. La piedad al icono de Rudki, que tomo un nuevo impulso despues del ańo 1989, es un signo de la fe viva y del amor profundo de los cristianos de alli hacia la Virgen Maria. Con razon dicen que el culto de la Virgen Maria en el sanctuario de Rudki pone de manifiesto el espiritu filial del pueblo que quiere sentirse acogido y abrazado por su Madre siempre dispuesta de amar.Pozycja Problematyka moralna w listach pasterskich księdza arcybiskupa Józefa Michalika z lat 1993-2008Frączek, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja „L’Osservatore Romano” jako dziennik Stolicy Apostolskiej oraz czasopismo w wydaniach narodowych oraz polskimKlisko, Adam (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Nowe ruchy religijne, sekty i alternatywna duchowość w kontekście postmodernizmu Prešov 24 III 2010Siwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Współczesne zagrożenia wiary wyzwaniem dla duszpasterstwaBełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)The contemporary threat of faith is the postmodemistic culture of postmodem societies and related to them pseudoreligions ‒ mainly New Age. The postmodemism rejects all objective values and established laying down structures and outlines ‒ proposing instead the radical pluralism relating the forms of knowledge, ways of thinking and life as well as the paragonof behaviour. The pseudoreligions however negate all fundamental truth of Christian faith and promise an easy salvation that doesn’n need conversion, morality nor religious cult. To fight of faith it is necessary to undertakethe effort of new evangelization. Among many tasks one should first of ollto proclaimby all the accesible means the faith truth attacked by postmodemism and pseudoreligions and developthe smali church communities. It is the task of the whole Church, the clergymen and the laity.Pozycja Sufragana przemyskiego biskupa Wojciecha Tomaki pogrzeb pod specjalnym nadzorem (8-9 lutego 1967)Borcz, Henryk (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Znaczenie i historia dogmatów szkic wykładuNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)This is a lecture in the Catholic Social Formation Centre in Księżomierz (20 November, 2010). The meeting was organized by the Catholic Association Civitas Christiana and took place at the regional branch in Lublin. Elements of the lecture: 1. We Need Dogmas as Principles of Faith; 2. Dogmas in Apostolic Times; 3. Dogmas in the First Centuries of Christianity; 4. The Origin of Dogmas on the Path to Piety; 5. What is a Dogma in Dogmatizing Documents: in the Teaching of Councils and the Solernn Teaching of the Popes? 6. What Comes from Dogmas and Dogmatizing? 7. The Experience of Evangelical Churches; 8. The Value of Dogmas in Life; 9. The Definition. 10. Experience from Catholic-Lutheran Dialogue in the Global Forum; 11. Useful Elements ofthe Intelligent Catholic's Workshop.Pozycja Helena Deutsch - słynna psychoanalityczka rodem z PrzemyślaWolicki, Marian (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Sprawozdanie z działalności Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu w roku akademickim 2009/2010Kandefer, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Polska Misja Katolicka w Londynie w latach 1939-1945Fuksa, Katarzyna (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Relatywizm na gruncie filozofii oraz nauk empirycznychPodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Presentation of the issue: In this study the author refers to the phenomenon of relativism as a threat to contemporary thought and culture. He presents the arguments for rejecting it in philosophy, epistemology, and empirical Sciences. Background: Nowadays relativism became very common modę ofperception of the truth about reality and of the reality itself. Beeing a form of the etemal dispute about the truth, relativism is seen as one of the biggest risks for modem way of thinking and culture as awhole. Contemporary relativism in its origins refers to hermeneutics, Marxism, pragmatism, and American analytic philosophy (Adam Grobler). Results: The text shows the implementation ofthe postulates ofrelativism that rejects the absolute naturę of the truth, in the philosophy and empirical Sciences. Conclusions: In conclusion, the author of the study arguments for the necessity of objective truth, expressing a fundamental disagreement on relativism and proving the impossibility of relativism and its maintenance in philosophy, epistemology and in empirical Sciences.Pozycja Rozwój polskiego prawa wyznaniowego w latach 1989-2009Stanisz, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Muzyka sakralna Wielkiego PostuBratkowski, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja O potrzebie patriotycznego wychowaniaJaniga, Waldemar (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)La riflessione sulla necessita’ dell’educazione patriottica parte dal desiderio che la Polonia, nostra patria, sia giusta, ma anche forte grazie alle persone di retta coscienza, grazie alla consapevolezza del passato, al realismo del presente e all’optimismo evangelico del futuro. Percio’, eon una certa responsabilita’, nell’articolo e’ stata descritta la necessita’ dell’educazione patriottica che deriva dalia definizione del patriottismo, dall’essenza stessa del processo educativo e dai concreti condizionamenti socio-culturali di esso.Pozycja Małżeństwo wyznaniowe w prawie polskimSteczkowski, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Łacińska diecezja przemyska w połowie XIX wieku w świetle relacji z jej stanu biskupa Franciszka Ksawerego WierzchlejskiegoŚliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Sprawozdanie z działalności Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu w roku akademickim 2008/2009Kandefer, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)Pozycja Umocnieni znakiem cudownego medalika w apostolskim posługiwaniu z teologii wizerunkuSiwak, Wacław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)In this study the author makes an effort to present the theology of the picture of the Miraculous Medal, also known as the Medal of the Immaculate Conception through the prism of the sign category. In this perspective, the picture itself is an outward sign of inward devotion to Mary, and a sign of her motherly care. The symbolism of individual pictures on the Miraculous Medal expresses the foliowing theological content: the Immaculate Conception of the Virgin Mary (the Woman crushing the serpenfs head, the inscription on the perimeter, the twelve stars); Mary’s Divine Motherhood and her participation in the work of human salvation accomplished by Jesus Christ her Son (the Woman who crushes the serpent’s head, a large letter “M” surmounted by a cross, the stylized flaming Sacred Heart of Jesus crowned with thoms and Immaculate Heart of Mary pierced with a sword); Mary’s Maternal Mediation (the rays coming out of the hands, the letter “M” under the cross); the Royal Dignity of the Blessed Virgin Mary and her universal motherhood (twelve stars).