Roczniki Teologiczne, 2006, T. 53, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11739
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2006, T. 53, z. 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Benedykta XVI interpretacja miłości chrześcijańskiejNadbrzeżny, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Christian love belongs to the most fundamental theological themes. In this paper the author depicts the interpretation of Christian love that one can find in Benedict XVI’s encyclical letter Deus Caritas est. The Pope shows the unity of love in creation and history of salvation. Relying on the biblical and patristic testimony, he stresses the unity of eros and agape in God and the human person. Benedict XVI notes that what is radically new in God’s revelation is the Person of Jesus Christ. His death on the cross is a manifestation of the greatest love which God showed to humankind. The Bible shows clearly that God is the source of love. Man discovers in himself an ability to love which is always a response to the love of God. Now love proclaimed by the community of the Church is not an ideological strategy, but it results from the very essence of the Church. The love revealed in Christ is at the same time for the Church as a community of faith a task and criterion of reliability in the world.Pozycja Chrystologiczna symbolika jednorożca w literaturze patrystycznej i średniowiecznejWawrzynek, Karin A.; Sebesta, Jadwiga (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Chrystus centrum historiiGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński i polski, t. IV (1511- 1870): Lateran V, Trydent, Watykan I, opracowanie ks. Arkadiusz Baron, Henryk Pietras SJ, Kraków: Wyd. WAM 2005, ss. 1000.Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja „Dominus et Vivificans dziś”. Wprowadzenie do obradKlauza, Karol (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Duch Święty a rodzina Boża w świecie w interpretacji Benedykta XVICzaja, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Jak mówić po polsku o „Tun-Ergehen-Zusammenhang”?Pieciul-Karmińska, Eliza (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Jana Pawła II interpretacja miłości Trójjedynego. Encyklika „Dominum et Vtvificantem” odczytana po dwudziestu latachGuzowski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Twenty years ago, i.e. on 18th May 1986 the encyclical letter about the Holy Spirit Dominum et Vivificantem was published. It closed the triad of John Paul II’s trinitary encyclicals. The encyclical about the Holy Spirit is exceptional for three reasons: 1) it is a result of a mystic experience and has the character of a theological meditation; 2) in contrast to the preceding encyclicals, which were about human suffering, this encyclical spoke loudly about God’s suffering – the rejected Love which still gives life to the mortal world. In this encyclical John Paul II sought to show the Church and the world where they could find the proper strength of humankind and the true source of personal life. In the Dominum et Vivificantem room must have been made to “convict the world in regard to sin” This “conviction” cannot be a work of man, for the very core of sin is inherent in “killing God” in the human soul, in separating creation from the Creator, in distorting its own essence. In the perspective of the New Millennium of Christianity, and in view of the unheard-of rejection of God, John Paul II wished to tell especially all the people of the Church, all baptised, that the only guarantee of a new and good future is the Holy Spirit. The power of God’s life and love, which does not shrink when opposed by evil, is the only alternative to contemporary nihilism. The encyclical is therefore a prophetic calling for a return to God, to trust in Him and respond to His love.Pozycja Karl Rahner, Pisma wybrane, t. I, przekład Grzegorz Bubel, Kraków: Wyd. WAM 2005 ss. 363.Kowalczyk, Mirosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Karl Rahner, Pisma wybrane, t. I, przekład Grzegorz Bubel, Kraków: Wyd. WAM 2005, ss. 363.Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Karl Rahner, Pisma wybrane, t. I, przekład Grzgorz Bubel, Kraków: Wyd. WAM 2005 ss. 363.Kamykowski, Łukasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Karl Rahner, Pisma wybrane, t. I, wybór tekstów i przekład Grzegorz Bubel, Kraków: Wyd. WAM 2005, ss. 363.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Kluczowe tematy chrześcijaństwa. Inspiracje patrystyczne w teologicznej myśli Jeana Daniélou (1905-1974)Witko, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Kościół jako „communio Ecclesiarum”Villar, José R. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Ks. Antoni Nadbrzeżny, Od Matki Odkupienia do Matki wszystkich wierzących. Mariologia Edwarda Schillebeeckxa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2005, ss. 264.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Ks. Marek Jagodziński, Communio dzięki komunikacji. Teologiczny wymiar teorii komunikatywnego działania w eklezjologii Medarda Kehla SJ, Radom: Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu 2002, ss. 455.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja [Ks.] Andrzej Jędrzejewski, Filozofia społeczna ks. Józefa Tischnera. „Nikt nie jest dobry w samotności”, Radom: Wyższa Szkoła Biznesu 2006, ss. 245.Gacka, Bogumił (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Miłość Boża jako podstawa ludzkiej prakseologiiKowalczyk, Mirosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)The Deus Caritas est is a formulation derived from 1 J 4, 8, 16. It expresses the truth that Love is the nature of God. It makes the foundation and sense of God’s being. Love in God means mutual relations between the Persons of the Father, the Son, and the Holy Spirit. Thus it defines the nature of the Trinity, a fact that is confirmed by numerous theologians. The love of God pours out from the Trinity, its fruit being creation. Then it becomes the main theme of the human being, and also the source of human love. Love is the foundation of any human activity, broadly understood as the realisation of being. This idea is deeply rooted in the tradition of the Catholic Church, and comes from the biblical understanding of God as Love. It is from the Love of God that human reality is derived. By entitling his first encyclical Deus Caritas est. Pope Benedict XVI drew on the deeply rooted tradition of the Church which in God’s love sees the source of the whole created reality. Thus the Pope has sent a message that human love has its source in God’s love and its practical implementation is a necessary condition of how the human being should properly be realised. The encyclical is also a message for the contemporary world as an appeal to go back to the fundamental values, such that would safeguard a proper development of the historical process.Pozycja Miłość społecznaFac, Waldemar M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)On the basis of the encyclical letter Deus Caritas est the author proposes to develop the concept of “social love” which has two dimensions: the relation between one person and other individual persons and the relationship: person-community of persons or community-community. The latter dimension results from the first, but it also makes the first more perfect in social life. What lifts this process is a moral factor which overcomes ambiguity, according to which there may be love of evil and love of good, love and hatred.Pozycja Moralne aspekty ikonyKlauza, Karol (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)