Tarnowskie Studia Teologiczne, 1995-1996, T. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14229
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 1995-1996, T. 14 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Abp Zenon Grocholewski ambasadorem odnowy prawa kanonicznego na SłowacjiDudziak, Jan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Antykoncepcja a przerywanie ciąży (poszukiwanie istoty związku)Bajda, Jerzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Tendentiously spreads the opinion that contraception may reduce the number of cases of abortion. Meanwhile the facts confirmed statistically speak for the opinion that wave of abortion increases proportionally to consolidation of contraceptive practices. In the following article this phenomenon has been showed first of all in the psychological and moral aspect. The wish of unrestricted control connected with phenomenon of recundity it is becoming conviction that there is the possibility to eliminate the results of imperfect self-observation that means to eliminate not planned conceived life. The emotional pressure which is connected with these situations does not allow to correct logical mistake which is visible in transition from notion „I can” (in the moral sense) to ascertainment „I have power” (in the legal-ontological sense). This mistake is possible and even unavoidable in the situation when the partners are unable to create their parental attitude on the level of fundamental choice. Such a behaviour causes that their concrete decisions are being taken separately from consciousness of their appointment. In such a way it is easy to make analogous logical-moral transition from objective judgment „we can not have babies now” to pure subjective judgment „we do not want to have a baby” This „we do not want” bloks internally parental spiritual attitude. It causes fear and consistently the aggresion to „not wanted” conceived baby. This kind of enmity towards conceived life is more understandable thanks to biblical history of the human sin. The sin of Cain shades the life of men and women implanting in the human hearts the poison of death and hatred instead of love for life which is being given as the gift of Creator. In such a context the contraception appears as a secondary phenomenon in attitude to fundamental sin – rejection of life and love and consistently rejection of God. This sin falsifies all interpersonal relations and first of all interfamily relations and rather intrafamily relations. It has of course meaning for the whole of civilization and implied in it philosophy of life. In such a way the vicious circle closes: the false civilization deforms the thinking and the attitude to the life. In turn the moral crisis on family area infects in the deepest way culture and based upon it legal and social institutions. Finally the life of human beings, marriages and families is being involved in a system of totalitarian features: the life as a whole is subject the rule of force. The mysticism of sin penetrates into the all social structures. The objectifying of fecundity leads directly to objectifying the person and to the sanction of all forms of compulsion. Dehumanization of the culture enters to the stage of the world through the gate of contraception.Pozycja Cosmology and TheologyHodgson, Peter (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Teorie kosmologiczne ocierają się o tematy, którymi tradycyjnie zajmowały się filozofia i teologia. Fakt ten sprawia, że chrześcijanie na równi z niewierzącymi podejmują czasem wysiłek spojrzenia na religijne prawdy (zwłaszcza doktrynę o stworzeniu) przez pryzmat aktualnych teorii kosmologicznych. Dziś, po wielu doświadczeniach, wszyscy wiedzą o metodologicznych granicach oddzielających naukę od teologii. Wszelako nauka i teologia, choć tak odmienne, mogą się wzajemnie ubogacić. Chrześcijańska teologia – jak wiadomo – stworzyła sprzyjające warunki do powstania nauki, a nauka wpływa na rozwój teologii, opisując coraz dokładniej świat stworzony. Porównanie aktualnych teorii kosmologicznych między sobą jest również rzeczą pożyteczną. Okazuje się, że tylko teoria Wielkiego Wybuchu wychodzi obronną ręką z konfrontacji z danymi. Sytuacja teorii stanu stacjonarnego i teorii wszechświata oscylującego nie jest tak dobra. Fakt ten przywołuje zagadnienie osobliwości, a przez nie w nowym świetle każę spojrzeć na obecność człowieka we wszechświecie (zasada antropiczna). Jeśli do tego dodamy słabość argumentów (związanych z tzw. indeterminizmem mechaniki kwantowej i chaosem deterministycznym), mających rzekomo wykazać przypadkowość świata, w którym żyjemy, staje się jasne, że kosmologia w żaden sposób nie przeczy chrześcijańskiej prawdzie o stworzeniu świata i człowieka.Pozycja Dramat odkupienia i nadzieja powszechnego zbawienia w teologii H.U. von BalthasaraBudzik, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Duszpasterstwo biblijne według dokumentu „Interpretacja Pisma Świętego w Kościele”Bednarz, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Identyfikacja katolików miejskich z księżmi parafialnymi. Analiza socjologicznaBaniak, Józef (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)In this article I present the issue of the urban Catholics identification with parish priests. The analysis of this problem is grounded on attempts of sociological researches, which I realized among urban Catholics in 1982-1992 in Kalisz. These researches proved that greater percentage of Catholics identifies with parish priests. This identification is complete and engaged. It appears in the Catholic attitudes toward the hierarchic priesthood, in priest’s religious part in parish and Church, in the acceptance of the priest’s authority in community, in various contacts and ties with priests in parish, in the desire to have a priest in one’s family and in the environmental model of parish priest. By these researches it has also been proven that for the time being, it means in 1990’s, Catholics’ relations with priest become weaker, alongside with the decrease in the percentage of Catholics wanting to have permanent contacts with priests in parish and in private relations. That state of affairs evokes the current impairment in consciousness of the integration with priests among the increasing percentage of urban Catholics and among youth. That well noticeable disintegration appearing in the Catholics-priest relations has been caused by many agents, including the progressive selectiveness of Catholics’ poses and religious and ethical behaviours, and the desire to be detached from the Church and to eschew its influences and doctrine. There is an increase in the percentage of Catholics, who want to be religious without the Church and priest’s share and help in it. Attitudes and opinions like those can really be conducive to the process of disintegration among priests and Catholics in parish.Pozycja Ikona epifanią świata duchowegoKupiec, Kazimierz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Indeterminism, Three-Valued Logic and Jan ŁukasiewiczWszołek, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Celem artykułu jest przedstawienie związków między ontologiczną hipotezą indeterminizmu i logiką trójwartościową w pismach twórcy logik wielowartościowych – Jana Łukasiewicza. Według rozpowszechnionej opinii autorstwa M. Schlicka i F. Waismanna, Jan Łukasiewicz był zwolennikiem doktryny „logicznego indeterminizmu” głoszącej, że zasada sprzeczności i zasada wyłącznego środka wystarczają do uzasadnienia ontologicznej hipotezy indeterminizmu. Analiza tekstów polskiego logika ukazuje, że opinia ta jest nieuzasadniona. Łukasiewicz zawsze podkreślał odrębność obszarów: formalnego i ontologicznego. Równocześnie jednak był świadom istniejących między nimi związków. Twórca logiki trójwartościowej pytał: czy fakt powstania nieklasycznych logik ma jakieś znaczenie dla sporu: determinizm – indeterminizm? Odpowiadał, że logika trójwartościowa stanowi formalną bazę dla hipotezy indeterminizmu, a logika dwuwartościowa – dla determinizmu. W rozumowaniu Łukasiewicza daje się wykryć następujący kierunek: jeśli przyjmiemy indeterminizm (którego prawdziwość trzeba by jeszcze udowodnić na empirycznej drodze), to logika trójwartościowa naturalnie jawi się jako formalna baza tej hipotezy. Pozytywna ocena logik nieklasycznych nie wynikała z przekonania, że na ich podstawie można udowodnić słuszność tezy indeterminizmu, ale z przekonania, że bez takiej bazy formalnej doktrynę indeterminizmu trudniej byłoby przedstawić w sposób zrozumiały. Dokładniejsza analiza pokazuje, że nawet to ostrożne stanowisko idzie zbyt daleko. Okazuje się, że związki uznane przez Łukasiewicza domagają się jeszcze innego założenia dotyczącego koncepcji prawdy. Łukasiewicz przyjął milcząco semantyczną koncepcję prawdy absolutnej, która później stała się przedmiotem ożywionej i ciągle dalekiej od zakończenia dyskusji.Pozycja Jezus Stanisława VincenzaOłdakowska-Kuflowa, Mirosława (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Julian Pomeriusz i jego „De vita contemplativa”. Aktualny stan badańŻurek, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Kapłaństwo w perspektywie Emaus. Profetyczny wymiar dialogu ze współczesną kulturą w ujęciu Jana Pawła IIŻyciński, Józef (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)The bishop of Tarnów in his paper presents the Pope's vision of priesthood open to dialogue with the modern world which has been subjected to profound cultural and social transformations. The author opposes deep conflicts in contemporary culture to the John Paul's view of the great integration in Christ. After presenting papal efforts to integrate our divided culture on the basis of Christian humanism, the author discloses theological presuppositions inspiring this search for unity. The role of hope, suffering and sacrifice is stressed in this framework of personalistic epistemology in which one discovers his deep self on the way of total confidence to God.Pozycja Kaplica grobowa Ligęzów przy kościele parafialnym w BolesławiuDrewniak, Piotr (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Kościół – wspólnota czy komunia?Michalik, Andrzej (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Losy relikwii świętych Andrzeja Świerada i BenedyktaJudák, Viliam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Międzydiecezjalne Seminarium Misyjne. Nowa propozycja w perspektywie nowej epoki misyjnejKmiecik, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Miłość jako „zdecydowana wola wzajemnej promocji osób”Szewczyk, Władysław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)The paper is concerned with the meaning of the love. Author presents the theory of love by French personalist – Maurice Nedoncelle (†1976), according whom love is “decided will of mutual promotion of the persons.” It is scientifically and practically useful to distinguish three levels of love – as biological need (sex), as feeling-sentiment (eros), and as spiritual sacrifice (agape, caritas).Pozycja Monistyczna interpretacja genezy świadomości w ujęciu D.C. Dennetta (cz. 1)Wójcik, Bogusław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)The problem of consciousness is very often debated in the contemporary philosophy. The main question concerns the relation between two different spheres of reality. In the case of the human being those relations are connected with the conception of the man as composition of body (rex extenso) and soul or mind (rex cogitons). The dichotomy popularized by R. Descartes is still present. Against this background one can read Dennett's book Consciousness Explained. In the article I attend to his attempts at resolving the Body-Mind Problem and new conceptions of consciousness as it emerges from Cognitive Science (CS) and Artificial Intelligence (AI). In Dennett’s opinion science, psychology, philosophy, and AI can resolve the two great philosophical problems: consciousness and intentionality. The more fundamental issue concerns “rethinking of everything” Dennett’s notion of “rethinking” is the second main sphere of my interests. Methodology applied in Consciousness Explained has many connections with deconstruction in J. Derrida’s philosophical practice and postmodern characteristics of J.F Lyotard's thought. And this is the reason why many “scientific” arguments implemented by metaphors and comparisons are meant to replace old metaphors, for example Cartesian Theatre. It turns out that consciousness is a kind of undefined “Center of Narrative Gravity” It’s also part of Derrida’s vision of “words web” without a subject. The escape from rationalism and preference for a postmodern style of doing philosophy is a sign of crisis in Dennett’s analysis. Homuncular functionalism and semiotic monism are theories left behind because there are too many unresolved questions in Body-Mind Problem. Dennett rather mobilizes us to strong faith in his projects than gives reasons for knowledge based on arguments from AI or CS. As J. Searle put it: Cartesian Theatre exists even in Consciousness Explained but in new form – cryptodualism.Pozycja Moralność w zapisie obrazu filmowego? Na marginesie przesłania moralnego Krzysztofa KieślowskiegoDrożdż, Alojzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)Pozycja Ograniczenia sztucznej inteligencji w ujęciu Huberta L. Dreyfusa (cz. 2)Kloch, Józef (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)In this second part of my paper Limitations of artificial intelligence by Hubert L. Dreyfus is going about language translation and pattern recognition. In language translation, even the elements to be manipulated are not clear due to the intrinsic ambiguities of a natural language. Dreyfus set ambiguity tolerance against context-free precision. Word-by-word translation {mechanical dictionary) is possible for any computer but translating a natural language (understanding in context of use) is impossible. The order of the words in a sentence does not provide enough information to enable a machine to determine which of several possible parsings is the appropriate one. Also Bar-Hillel and Oettinger, two of the most respected workers in the field of automatic language translation, agree in their pessimistic conclusions concerning the possibility of further progress in the field. In pattern recognition, difficulties are inextricably intertwined, as well as the fact that similarity and typicality seem to be irreducible characteristics of perception (perspicuous grouping vs. character lists). These difficulties have brought to a standstill the first five years of work on Cognitive Simulation. A computer must recognize all patterns in terms of a list specific traits. This raises of exponential growth which human beings are able to avoid by proceeding in a different way. Any system which can equal human performance, must be able to distinguish the essential features of a particular instance of a pattern and take account of the context. Work in pattern recognition has had a late start and an early stagnation. Indeterminate needs and goals and the experience of gratification which guides their determination cannot be simulated on a digital machine whose only mode of existence is a series of determinate states. It is just because these needs are never completely determined for the individual and for mankind as a whole that they are capable of being made more determinate, and human nature can be retroactively changed by individual and cultural revolutions.Pozycja Papież i dziedzictwo NewtonaHeller, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1996)On the occasion of the 300 anniversary of Newton’s Principia, John Paul II expressed his will to initiate the series of works which would contribute to “the dialogue between the religious and scientific cultures” Responding to this initiative the Vatican Observatory organised a series of international seminars under the common heading Scientific Perspectives on Divine Action. The history of this seminars is briefly reviewed.