Polonia Sacra, 2004, R. 8 (26), Nr 14 (58)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1962
Przeglądaj
Przeglądaj Polonia Sacra, 2004, R. 8 (26), Nr 14 (58) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 34
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apostołka Bożego Miłosierdzia – św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938)Machniak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Il titolo di „apostolo” (gr. Apostolos, apostello - mettere, messo) riservato ai Dodici, scelti dal Signore (Mt 10,12) e poi attribuito a San Paolo (Rz 11,13) ed ai suoi discepoli Timoteo (1 Tes 2, 7) e Barnaba (1 Kor 9, 6) viene usato anche ai alcuni Santi, che hanno svolto importante ruolo nel annuciare il Vangelo. La tradizione cristiana attribuisce titolo „apostola apostolorum” a Santa Maria Maddalena, che ha portato la Buona Novella della Risurrezione agli Apostoli (Gv 20,18) e poi ad alcune mistiche: Hildegarda da Bingen, Gertruda da Helfta, Santa Catarina da Siena, Santa Margherita Maria Alacoque. In questo grande filo delle Mistiche cristiane si iscrive Santa Suor Faustina, che insieme con le grazie mistiche ha ricevuto da Gesù la missione di ricordare al mondo contemporaneo, che Dio è misericordia. Suor Faustina ha descritto sua esperienza mistica nel Diaro dando prima di tutto la testimonianza alla presenza mistica di Dio nella sua anima. Gesù nel dialogo interiore l'ha chiamata „Apotola della sua misericordia” (Diario 1142) ed ha indicato la missione di annuciare al mondo intero che Dio è miericordioso, la quale consisteva nel scrivere tutto, che lui diceva nel suo cuore, come pure nel parlare della misericrodia e nel pregare per la miericordia. Suor Faustina ha trasmesso tutto il messaggio di Gesù Misericordioso nel suo Diario. Esso consiste nel lodare Dio della misericordia ed affidare tutto a Lui nell'atto della fede e dell'amore, come pure confessare al mondo, che Lui è misericordia. Alla fine Gesù voleva da Suor Faustina gli atti della misericordia. Il messaggio della misericordia comprende anche la devozione alla Misericordia Divina: la Coroncina alla Misericrodia, il culto dell'immagine di Gesù Misericordioso e la Novena alla Divina Misericordia.Pozycja Biskup pasterz diecezji. Materiały z sympozjum „Biskup diecezjalny a duszpasterstwo i apostolstwo wiernych”, red. ks. Piotr Majer, Kraków 2003, Wydawnictwo Naukowe PAT, 142 stronyWal, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja „Bycie współpracownikiem Boga”. Protestancko-katolicki spór wokół doktryny o Niepokalanym Poczęciu MaryiŻyciński, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)The proclamation on December 8, 1845 the dogma of the Immaculate Conception of the Virgin Mary provoked many emotions; positive as well as negative. Christians of other denominations accused the Catholic Church of making the faithful believe in a truth which contradicted the Bible and made a superhuman being of the Virgin Mary. Protestant churches put forward an argument that man cannot be God's associate in Salvation. Yet, the Catholic Church only believes that freeing the Virgin Mary from original sin was an indication of grace with which God endowed Her and a way of redeeming Her owing to the future accomplishments of Jesus Christ, while being God's associate – according to the Roman Catholic theology and in agreement with the teaching of St. Paul – means to be at God's disposal and answer “yes” to His redemptive intentions.Pozycja Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński, arabski, ormiański, polski, tom III: (1414-1445). Konstancja. Bazylea-Ferrara-Florencja-Rzym, układ i opracowanie: ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras (Seria: Źródła Myśli Teologicznej, nr 30), Wydawnictwo WAM, Kraków 2003, 680 stronKijas, Zdzisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Grzegorz Mikrut, Krzysztof Wiktor, Sekty za zamkniętnymi drzwiami, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004, 340 stronZwoliński, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Hebrajsko-polski Stary Testament – Pięcioksiąg. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją oraz indeksem rdzeni, oprac. i wstęp A. Kuśmirek (Prymasowska Seria Biblijna 22), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003, stron: XX;866Wronka, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Identität gegen NetzwerkgesellschaftWaleszczuk, Zbigniew (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Gwałtowny skok w rozwoju technologii informatycznych, zwłaszcza w ostatnich dziesięciu latach przyniósł ogromne zmiany gospodarcze, polityczne i kulturowe, nie tylko w poszczególnych krajach, lecz w wymiarze globalnym. Nowe komunikacyjne możliwości niosą ze sobą, obok eksplozji informatycznej, pozytywnych ułatwień w kontaktach i wzajemnym poznawaniu różnych kultur, nowe rodzaje wyzwań związanych z formowaniem tożsamości jednostki i całych grup społecznych. W strumieniu niezliczonych informacji, obrazów i propozycji na życie kwestia własnej tożsamości jednostki jak i całych społeczeństw urasta do rangi pierwszoplanowej. Te same zjawiska szybko zmieniającego się świata różnie są przy tym interpretowane. Dla jednych procesy globalizacyjne wywołane informatyczną rewolucją wywołują przede wszystkim obawy, poczucie zagrożenia i opór przed utratą własnej niezależności, globalizacją czy amerykanizacją kultury. Inni, wręcz przeciwnie, z radością ogłaszają nadejście nowej ery wyzwolenia z dotychczasowych tradycjonalnych, lokalnych, narodowych, religijnych, etnicznych czy językowych ograniczeń. Czy możliwy jest świat bez granic? Jakie granice rzeczywiście stracą na znaczeniu? Czy pojawią się nowe? Nie bez przyczyny istotnym wydaje się pytanie o byt, kształt i charakter owych granic, to one właśnie decydują o formowaniu się w człowieku obrazu samego siebie i otaczającego go świata. Człowiek tworzy przecież własną tożsamość na podstawie doświadczenia rzeczywistości, rozróżnienia między „ja” i „nie ja” w wymiarze indywidualnym, czy opozycji „my – oni” w wymiarze grupowym. Nie ulega przy tym wątpliwości, że możliwość anonimowego poruszania się w przestrzeni komputerowego świata stwarza zupełnie nowe szanse i zagrożenia dla rozwoju jednostki i całych społeczeństw. Możemy zatem zapytać o konsekwencje zachodzących zmian, o ich wpływ na samoocenę, poczcie identyfikacji i tożsamość człowieka wieku komputera. Amerykański socjolog M. Castells podjął się tego zadania w swym trzytomowym, ponad 1000-stronicowym dziele pt.: Wiek informacji. Centralnym problemem jest teza Castellsa o nieuchronności powstania tzw. tożsamości wirtualnej. Tradycyjna tożsamość, związana z określonym miejscem i czasem, czyli z osobowym, narodowym, społecznym, kulturowym poczuciem przynależności, jest, zdaniem autora, w zaniku. Nie jest to jednak dla niego powód do smutku, lecz wręcz odwrotnie, komputer i nowe, ogromne możliwości komunikacji stworzą, jego zdaniem, zupełnie nową, wirtualną rzeczywistość, która zrelatywizuje dotychczasowe priorytety. Castells stara się udowodnić, że globalizacja i rewolucja informatyczna wyzwalają współczesnego człowieka z ograniczeń konkretnej religii, narodu, poczucia przynależności do określonej kultury, języka, wprowadzając go w sferę nowej, wirtualnej tożsamości, tj. czynią go niezależnym od konkretnego miejsca i czasu. Niniejsza praca jest próbą krytycznej refleksji nad bardzo popularną i szeroko rozpowszechnianą dziś w środowiskach uniwersyteckich Europy Zachodniej tezą. W zasadzie w każdych czasach człowiek tworzył niejako obraz samego siebie w kontakcie z otaczającą go rzeczywistością, w napięciu między „ja” i „nie-ja” otaczającego go środowiska. Proces tworzenia własnej tożsamości, identyfikacji i przyjmowania za swoje określonych wzorów postępowań, wartości związany był z określonym miejscem i czasem. W niniejszym artykule przedstawiono zatem najważniejsze obszary formowania się tożsamości indywidualnej i społecznej: terytorialny, etniczny, narodowy, religijny. Zasługą Castellsa jest zwrócenie uwagi na problem opozycji fundamentalizmu religijnego wobec informatycznej rewolucji i globalizacji. Wydarzenia z 11 września 2001 r. pogłębiły zainteresowanie tym tematem. Zdaniem S. P. Huningtona na naszych oczach dokonuje się wojna kultur. Autor zadaje pytanie o możliwość wprowadzenia demokracji w Islamie. W niniejszej pracy dokonujemy analizy wybranych stwierdzeń autora. Potwierdzeniem jego pesymistycznej opinii zdają się być wypowiedzi Fatimy v. Mernissis, okrzykniętej przedstawicielką liberalnego skrzydła wyznawców Islamu, dla której Zachód i globalizacja są źródłem wszelkiego zła na świecie. „Zmilitaryzowany i zbytnio zindywidualizowany świat zachodu – pisze Mernissis – zalewa swymi produktami kulturę Islamu, należy zatem budować własne środki obrony w celu wyzwolenia z zależności od Zachodu” Istnieje także fundamentalizm chrześcijański, który również, zdaniem Castellsa, staje w opozycji do informatycznych zmian kulturowych, próbując zamknąć się w wewnętrznym getcie. Wydaje się, że zarówno przesadny optymizm Castellsa, duże uproszczenia w jego analizie sytuacji świata, jak i pesymizm Huningtona w ocenie nieuchronności wojny kultur rażą jednostronnością. Nie ulega wątpliwości, że wzrost możliwości informatycznych zderzenie kultur przyśpieszył i kryzys tej konfrontacji przeżywamy obecnie. Jaka będzie tożsamość Polaka za 10-20 lat? Czy komputer i informatyczna rewolucja zmienią nasze życie tak dalece, jak chce tego Castells? Czy dawne wartości i normy, np. naród, państwo, religia, małżeństwo, oprą się „wirtualnej tożsamości” (space of flows)? Podsumowując, należy stwierdzić, iż nieuchronność informatycznej wizji Castellsa zdradza życzeniowy charakter jego argumentacji. Nie umniejsza to jednak wagi problemu. Przemyślenie problemu tożsamości, chociażby w obliczu wejścia do Unii Europejskiej i coraz intensywniejszych powiązań globalnych, służy niewątpliwie określeniu priorytetów w czasach powszechnego zamętu.Pozycja Jean-Pierre Prévost, „Apocalisse” Commento pastorale, Milano 1997, 192 stronyZbroja, Bogdan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Jerzy Ciecieląg, Poncjusz Piłat prefekt Judei (Biblioteka Zwojów. Tło Nowego Testamentu, 1.11) Wydawnictwo The Enigma Press, Kraków-Mogilany 2003, 151 stronJelonek, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Klaus Müller, Homiletyka na trudne czasy, Wydawnictwo „M”, Kraków 2003, 386 stronPłusa, Sławomir (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Kościół wobec migrantówOstrowski, Maciej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)The 5th World Congress for the Pastoral Care of Migrants and Refugees entitled “Starting Afresh from Christ. Towards a New Pastoral Care for Migrants and Refugees” took place in Rome in November 2003. The organizers of the Congress – Pontifical Council for the Pastoral Care of Migrants and Itinerant - made a reference to an apostolic letter written for the closing of the Great Jubilee of the Year 2000, in which the Church is assigned plans and pastoral priorities for the beginning of a new millennium of Christianity. Among many problems troubling the world today, the phenomenon of migration is on the increase. It brings about a range of subsequent perturbations on a regional and an international scale. A complex issue of the rights of migrants arises. The Church cannot be indifferent to these phenomena. They become a more and more urgent issue for the pastoral care, including these countries which have not yet been faced with them. A new reflection, as was stressed in the title of the congress, is needed on the part of all subjects of the Church. Likewise, assuming a creative attitude, which might result in concrete pastoral solutions, is desirable. With a reference to the congress in Rome the author of the paper wants to share several pastoral reflections on the phenomenon of world migration. A reference is made to the Polish pastoral care in order to point to a problem, which – though still small scale at present – is already at the door and is bound to increase. If it is not possible to provide detailed solutions, formulating just a few pastoral postulates is worth an effort.Pozycja Ks. M. Spyra, Vers L'unité. L'Eglise dans la théologie du P. Henri de Lubac, Louvairt-la-Neuve 1996, 426 stronNapiórkowski, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Ks. Michał Jagosz, Beatyfikacja i kanonizacja Świętej Jadwigi Królowej, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2003, 400 stronMajda, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Pozycja Liberalizm ekonomiczno-gospodarczy a nauczanie Kościoła ostatnich wiekówDrzyżdżyk, Szymon (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)The key issue for the possibility of surveying the relations between the Church and liberalism, their mutual references, areas of agreement and argument is the position of the Church in relation to society and state in general. The arrangement of relations between these realities in such a way that each would be able to realise as fully as possible their aims is an important, yet an extremely difficult, problem. If, on the part of the state the directions of searching and solutions were established on the European ground by the French Revolution and the documents connected with it, then on the part of the Church special attention to the so called “social issue” was drawn by pope Leo XIII, who in 1891 published an encyclical Rerum Novarum. Since that time his every successor introduced new issues into the regulation of mutual relations between a modem state and the Church. Another dimension opens with the Second Vatican Council, which considerably modified the views of the Church on an issue of opening to the reality of the world. Nearly two centuries after the French Revolution aggiornamento was to summarise what began to happen. A direct continuator of the Council, and one who continues to live in its spirit, is the present pope John Paul II, the author of three (since 1991) social encyclicals: Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis and the last, whose publication coincided with a hundredth anniversary of Leo's Rerum novarum – Centesimus annus. The silver jubilee of his pontificate is a good occasion to undertake the subject matter formulated in the title of this paper.Pozycja Ludzki wymiar miłosierdzia. Specyfika Mateuszowego nauczania na temat miłosierdziaWitkowski, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)L'articolo si riferisce alla misericordia rivelata nel vangelo di Matteo. Essa viene spiegata sotto i diversi aspetti, secondo l'uso dei termini che la descrivono. Tra i sinottici, è proprio Matteo che mette maggiormente in rilievo la misericordia nelle relazioni fra gli uomini. Questa umana dimensione della misericordia è una qualità specifica del vangelo secondo Matteo. La misericordia verso gli altri è più importante della legge e mette il bene dell'uomo al centro di ogni azione. Una volta ricevuta la misericordia da Dio, diventa praticamente obligatorio trasmetterla anche ai nostri debittori. La misericordia divina ha un carattere globale ed individuale, è aperta ad ogniuno, non fa selezioni tra persone. Tale misericordia, inoltre, giustifica quanti peccano, ci rende più somiglianti a Dio e si esprime nella cura verso i bisognosi portando loro un aiuto efficace.Pozycja Mesjanizm w poglądach esseńczykówJelonek, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)The discovery of written documents in Qumran made it possible for us to find the first traces of awaiting an individual Messiah in the Essene writings; an idea which helped to read many Biblical texts anew. This heritage of Israel – the views of the Essenes on the matter considered were not only theirs, but thanks to their writings we can learn about them – will be a stepping-stone to the Christian understanding of Messianism and will develop further in Judaism. We therefore survey the Qumran texts, which testify to the awaiting an individual Messiah in the Essene community; the one who will come in the last times and will sit together with the gathering at an eschatological feast. The Messiah of Israel will be subjected to the Messiah of Aaron. Messianic views of the Essenes are not uniform, and we must remember that we know them only fragmentarily. However, what we can say is very important for learning about the development of the Messianic idea in the post-Biblical Jewish thought. Messianism of the Essenes is introduced into the whole system of their theological views and because of that these views will be briefly characterised in order to proceed to the Messianic thought. At the close of history the good will conquer the evil, and it is with this victory that the functions of the Messiah are connected; the Messiah, however, is presented in various ways. F. Manns divides the evolution of Messianic notions of the Essenes into four stages and in such a chronological pattern the picture of the Essene Messianism is surveyed.Pozycja Miejsce chrześcijaństwa w procesie ewolucji antycznego niewolnictwaBielas, Lucjan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)It is difficult to deal with the ancients without pondering why those who provided the bases for our civilisation, and, in many fields remain for us an unattainable example, created one of the most inhuman social systems – slavery. It is difficult not to ponder why those who created an outstanding system of instructing man in beauty and goodness perceived a great number of their brethren in humanity as things which can be bought, sold, used, destroyed, or as animals, able to speak, but deserving no better treatment than that of animals. It is difficult to deal with the life of the first Christians without asking a question about their attitude to slavery.Pozycja Mistrz pedagogii dialogu – prof. Marian ŚnieżyńskiMastalski, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Il Prof. Marian Śnieżyński (nato nel 1939) e' oggi uno dei piu' noti didattici del dialogo in Polonia. Lavora all'Accademia Pedagogica di Cracovia. Fino al 2004 e' stato il Direttore della Cattedra di Pedagogia nel Dipartimento di Teologia all'Accademia Pontificia Teologica di Cracovia. Nelle sue numerose pubblicazioni, fra cui: Efficacia dell'insegnamento (1992), Insegnamento educativo (1995), Didattica del dialogo (1998), Dialogo educativo (2002), prevale la tesi sull'ottimalizzazione del processo dell'insegnamento e dell'educazione. La sua teoria si conclude nel postulato di passaggio dal monologo al dialogo educativo. Alla base dell'insegnamento e dell'educazione nello spirito dialogico ci sono: la concezione personalistica dell'educazione, la teoria dell'insegnamento poliedrico (attivizzazione), l'insegnamento educativo e tre campi del dialogo scolastico. Il dialogo educativo nell'idea del Prof. Śnieżyński non e' solo una nuova teoria, ma e' soprattutto una concezione dell'educazione verificata in modo empirico. Essa puo' essere applicata nella catechesi, perche' sarebbe impossibile l'educazione religiosa senza il dialogo - l'elemento fondamentale del Messaggio della Salvezza. Il Prof. Śnieżyński e' indubbiamente un personaggio autorevole nell'ambito della pedagogia del dialogo, ma e' anche l'esempio incontestabile dell'atteggiamento dialogico verso ogni persona che incontra, con cui lavora e vive.Pozycja Naczynia Bożego gniewu w Apokalipsie JanowejZbroja, Bogdan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)En explorant les textes de L'Apocalypse nous aperçevons des images secrètes par lesquelles Saint Jean nous parle de la colère de Dieu. Cet apôtre nous indique visiblement trios outils qui experiment la colère de Dieu. On y trouve deux sortes de coupes (différentes par sa grandeur), et un pressoir. La différence de l'intensité de la colère dé Dieu ne se reporte pas seulement â la contenance de ces outils mais aussi â la pensée théologique laquelle Ils représentent. La grande colère touche avant – tout ceux – ci qui font de grand mal. Le texte de L'Apocalypse abordé ci – desus nous assure du traitement individuel des malfaiteurs. L'article approche la compréhension de l'enseignement difficile de la peine divine.Pozycja Niewolnictwo w islamie wczoraj i dziśKościelniak, Krzysztof (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2004)Slavery as dependency relationship, in which an individual is the property of another human being, appeared as an institution already in early Islam. Yet, a description of this phenomenon in the Muslim world presents many difficulties, as the practice of slavery assumed various forms in particular regions throughout history. On the one hand, Muslims had balanced legal regulations in the Koran at their disposal, but on the other, many a time the fate of slaves was tragic and constituted a social problem (similarly, in Christianity Biblical recommendations to respect slaves, e.g. Eph 6, 5-8, Phlm 14-21 were not always carried out in practice). Already in the first centuries of Islam, uprisings, such as e.g. a rebellion of the African slaves in southern Iraq (uprising of Zang) of 869-883, testified about a problem of slavery in the Muslim world. Even today there are examples of slavery in Islamic countries, the Sudan in the first place. As the subject of slavery in Islam has frequently been researched, it is impossible to provide a complete list of all problems connected with it in this paper. Limited space forces a selection of aspects. The paper presents: slavery in early Islam, winning over slaves during Muslim conquers, Christian slavery in the Osman era and contemporary examples of slavery in the Muslim world.