Analecta Cracoviensia, 1982, T. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/38189
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 1982, T. 14 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Agape als Grundbegriff des christlichen Ethos. Biblisch-strukturelle AnalysenChmiel, Jerzy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Chrystologia i eklezjologia w wykładzie teologii fundamentalnejKubiś, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Chrystus Apokalipsy Janowej a eon obecnyJankowski, Augustyn (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja De Christi humana scientia et conscientiaRóżycki, Ignacy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Elementy koncepcji przyczynowości w wizji świata Piotra Teilharda de ChardinWciórka, Ludwik (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pierre Teilhard de Chardin did not systematically elaborate the idea of causality. Considering chronology, three approaches to the mentioned question can be found in his works. The first of them is connected with the, by him developed, unity metaphysics and formulated in essays from the time of the 1st world war, namely in La lutte contre la multitude and in L’union creatrice. The cause, in such apprehension, is before all the cause of unification of being. Teilhard de Chardin leans here toward identifying the causative cause with formal one, refering but to Aristotelian tradition, which identified the activity of formal cause with the cantering of being unity. Teilhard de Chardin tries to handle the causality problem in another way in the essay Sur la notion de transformation creatrice. He refers here to the classic conception of causative activity. In such apprehension vanishes the question of unifying cause. Teilhard de Chardin stresses but the necessity of extending the creative influence of Primary Cause to all in the world occurring processes, the result of which is the development of qualitatively new being. The third approach to causality question appears, explicitly formulated, in Le phenomene humain. He limits here the sense of causative bond to the successing events and does not inquire into extra-phenomenal causative-consecutive connections. Such attitude corresponds with the represented by him tendency to construct the „scientific phenomenology of cosmos”. However, he did not avoid metaphysics. Even but in such apprehension there is evident the, adumbrated in the scope of unity metaphysics, conception of unifying activity, expressed by the „law of consciousness – compositeness”.Pozycja Ewolucja pojęcia masyHeller, Michał (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)The term „mass”, as being non-operational, does not belong to the vocabulary of physics. Nevertheless it is often believed that physics is a „science about matter” and that the concept of mass is an operationistic counterpart of the concept of matter. The evolution of the mass concept is studied. It is shown that the concept of mass in contemporary physics has nothing in common with that of matter. Some remarks concerning the notion of energy are made.Pozycja Końcowe dzieje Polskiej Kongregacji Benedyktyńskiej św. Krzyża (1772–1864)Kanior, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Kryzys dojrzewania jako problem psychologicznyPiszkalski, Henryk (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Meta-SobórDelhaye, Philippe (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja O metafizyce zachowawczego tomizmuMorawiec, Edmund (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Okres przełomowyUsowicz, Aleksander (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)The article expounds three questions. The first question discuss the elements of the turning period: difficult situations, human response toward the particular challenge, profound transmutations in social life. The second question treats truth – value and civil liberty – values in the turning period. The third question presents the difference between the revolutionary process and the turning period process.Pozycja Personalistyczny charakter norm etyki seksualnej według kardynała Karola WojtyłyGubała, Wacław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Pozycja świeckich w pracach papieskiej komisji odnowy Kodeksu Prawa KanonicznegoDyduch, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Praktyka życia duchowego w ujęciu o. Stefana Kucharskiego (1595–1653)Wider, Dominik (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Prawo przyrodzone w empirycznym ujęciuBednarski, Feliks (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Problem koncepcji filozofiiJaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Realne i analogiczne istnienie rzeczywistości jako podstawa każdej filozoficznej afirmacji BogaZdybicka, Zofia-Józefa (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Tracing the development of contemporary philosophy we notice a gradual change in the object of philosophical cognition. Non-subjective reality has been replaced by a human subject and human experiences (existentialism, a philosophy of dialogue, a philosophy of encounter). Recently, human creations, escepically language and socio-cultural systems (analytical philosophy, structuralism, hermeneutics) have become the matter of philosophical reflection. Philosophy, then, has been separated from the really existing world. The relativisation of cognition and the impossibility of arriving at the truth are a simple consequence of this. This type of cognition also finds expression in the relativisation of the affirmation of the existence of God. Here there arises an immediate need for philosophy in the classical sense which aims at cognizing and explaining actually existing reality by pointing to ultimate antic reasons („thanks to which something exists”, „thanks to which it is such as it is”). Pope John Paul II reminded us of value of such a philosophy, especially in solving the problem of the existence of God. „The philosophy of St. Thomas is a philosophy of being on account of the ’acfus essendi’, whose transcendental value is the shortest way of arriving at a knowledge of Autonomous Being and Pure Act – God”. The author explains the nature of realism and of analogical and transcendental character of cognition in the philosophy of being. The affirmation of the existence of many concrete beings, expressed in existential judgments, guarantees realism. The cognition of an internal structure and the comprehension of existing items of these elements which are common to all beings (potency-act, essence-existence) assures transcendentality. Analogy is a consequence of realism and transcendentality. Fundamental composition of being in each individual concrete being maintain the same proportions. The proportional complexity of all beings known to us from experience requires the acceptance of the existence of a non-complex Being, Pure Act, Absolute Existence, who is the ultimate ontic reason for the existence of proportionally complex, changeable, non-contingent beings.Pozycja Relacja czynność–wytwór a przedmiot teorii poznaniaStępień, Antoni B. (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Rola idei naśladowania Chrystusa w teologii moralnej F. TillmannaChmura, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)Pozycja Stanisław Hozjusz w kapitule krakowskiej (1540–1550)Przybyszewski, Bolesław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1982)

