Studia Oecumenica, 2012, T. 12
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33058
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2012, T. 12 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Beit Hillel i Beit Shammai – dwa oblicza szkoły rabinackiejRabiej, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)These two great scholars born a generation or two before the beginning of the Common Era are usually discussed together and contrasted with each other, because they were contemporaries and the leaders of two opposing schools of thought (known as „houses”). The Talmud records over 300 differences of opinion between Beit Hillel (the House of Hillel) and Beit Shammai (the House of Shammai). In almost every one of these disputes, Hillel’s view prevailed. Rabbi Hillel was born to a wealthy family in Babylonia, but came to Jerusalem without the financial support of his family and supported himself as a woodcutter. It is said tliat he lived in such great poverty that he was sometimes unable to pay the admission fee to study Torah, and because of him that fee was abolished. He was known for his kindness, his gentleness, and his concern for humanity. One of his most famous sayings, recorded in Pirkei Avot (Ethics of the Fathers, a tractate of the Mishnah), is „If I am not for myself, then who will be for me? And if I am only for myself, then what am I? And if not now, when?” The Hillel organization, a network of Jewish college student organizations, is named for him. Rabbi Shammai was an engineer, known for the strictness of his views. The Talmud tells that a gentile came to Shammai saying that he would convert to Judaism if Shammai could teach him the whole Torah in the time that he could stand on one foot. Shammai drove him away with a builder's measuring stick! Hillel, on the other hand, converted the gentile by telling him, „That which is hateful to you, do not do to your neighbour. That is the whole Torah; the rest is commentary. Beit Hillel and Beit Shammai represented the culture of debate that characterized that period and exists until today in the Jewish Law. Despite that many differences existed between the houses they were friends and sometime we could see marriages between people from those two houses. The culture of disagreement that exists until today can be summed up in these words: “Any dispute which is in the name of heaven (meaning: for learning and teaching) – should be taken place. And those who are not in Heaven – should not be taken place. What is the dispute in the name of heaven? The controversy between Hillel and Shammai”.Pozycja Can Christians Agree on Moral Issues? An Insight into Nowadays DivisionsKantyka, Przemysław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Historia podziałów w chrześcijaństwie jest niemal tak dawna, jak samo chrześcijaństwo. W minionych wiekach przyczyny podziałów miały w większości charakter doktrynalny, niekiedy zaś polityczny. W wieku dwudziestym na światło dzienne wypłynęły nowe przyczyny podziałów: doktrynalne i moralne oraz ich złożenia. Linie podziału pobiegły już nie tylko pomiędzy tradycyjnymi Kościołami i Wspólnotami kościelnymi, lecz i wewnątrz poszczególnych organizmów kościelnych, jak to pokazał przykład niektórych Kościołów anglikańskich i protestanckich. Włączenie w obieg życia kościelnego nowego podejścia do zagadnień etyczno- moralnych zwykło się przy tym usprawiedliwiać odmienną i niejednokrotnie przeciwną, do dotychczas istniejących w tradycji kościelnej, reinterpretacją tekstów biblijnych. Wprowadzanie nowatorskich konkluzji z interpretacji tekstów biblijnych wskazuje na nowe podejście hermeneutyczne, wykorzystujące Biblię do legitymizowania tzw. nowoczesnego rozwoju w społeczeństwach, nie zaś do odczytywania właściwej wiary i linii postępowania.Pozycja Deklaracja Kongregacji Nauki Wiary w sprawie nieważności chrztu a nieważność małżeństwa mieszanego zawartego przez katolikaDzierżon, Ginter (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The Author of the presented article discussed the question of the influence of the declaration of the Congregation for the Doctrine of the Faith concerning the invalidity of baptism on the invalidity of a mixed marriage entered into by a Catholic. What he showed is that the answers given by this Dicastery of the Roman Curia are of a retroactive character. Therefore, they have an impact on the value of a mixed marriage entered into by a Catholic and a member of a community whose baptism was pronounced invalid. This is because these marriages do not fail under the disposition included in Can. 1124 CIC but under the impediment of disparity of cult (Can. 1086 CIC). This is why in this situation it was not the permission to enter into marriage that should be sought for (Can. 1125 CIC) but the dispensation of disparity of cult (Can. 1086 CIC). In the analysed cases, the necessary rescript was not received, which caused the mixed marriage to be pronounced invalid.Pozycja Dialog ekumeniczny a missio Ecclesiae, red. Marek Chojnacki OCist, Józef Morawa, Andrzej Adam Napiórkowski OSPPE, Kraków: „Salwator” 2011, 264 s., ISBN 978-83-7580-253-5.Wąsek, Damian (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Ecumenism in Magnificat, a Ministry to Catholic WomenSaj, Anna (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Artykuł niniejszy ma za zadanie ukazanie duchowości Posługi Kobiet Katolickich „Magnificat” jako duchowości ekumenicznej. Międzynarodowa Posługa Kobiet Katolickich „Magnificat” powstała w Nowym Orleanie 7 października 1981 roku jako odpowiedź kobiet katolickich na zachętę do głębszego angażowania się w życie Kościoła. W swojej strukturze nigdy nie miała charakteru ekumenicznego. Siedząc jednak jej genezę, metodę działania i strukturę można śmiało stwierdzić, iż w swojej teologii i praktyce pastoralnej realizowała nauczanie Kościoła Katolickiego na temat ekumenizmu. Założenia posługi i ich realizacja z całą pewnością posiadają wiele elementów budujących jedność wśród chrześcijan. Już u samych źródeł posługi widzimy inspirację tekstem z Ewangelii św. Jana, w którym Jezus modli się do Ojca o jedność. Sobór Watykański II w Dekrecie o ekumenizmie uznaje, że „brak jedności jawnie sprzeciwia się woli Chrystusa, jest zgorszeniem dla świata” (DE 1). Kobiety zaangażowane w „Magnificat” pragną, aby spełniła się wola Jezusa wyrażona w modlitwie przed Jego męką. Jednocześnie uważają, że do jedności, o której mówi Jezus, najbardziej przyczynią się poprzez posługę przeznaczoną zasadniczo dla katoliczek. Kobiety katolickie, w oparciu o solidny fundament wiary, będą mogły lepiej korzystać z dobrodziejstw, jakie niosą ze sobą wysiłki na rzecz ekumenizmu. Kościół Katolicki w dialogu ekumenicznym wielokrotnie mówi o budowaniu naszej tożsamości. Jest ona podstawą do podjęcia działań w duchu ekumenicznym. Troska o wyznaniową czyli kościelną tożsamość idzie w parze z potrzebą służenia Ewangelii, współpracując z braćmi i siostrami z innych Kościołów i wspólnot chrześcijańskich.Pozycja Ekumeniczne nowości wydawnicze(Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Ekumeniczne znaczenie błogosławieństwa w nauce o małżeństwie. Impulsy ewangelickich i katolickich ksiąg liturgicznychJaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)In the Evangelical and Catholic teaching on marriage there frequently appears the category “blessing”. Evangelical and Catholic liturgical texts used during the marriage ceremony also speak in many places about a blessing. Even ordinary language in use in both ecclesial circles uses phrases with the word “blessing.” In this category, contemporary formulations of the theology of marriage see the possibility also of new ecumenical solutions. “Blessing” would thus constitute the basis for the theology of mixed marriages, especially evangelic- catholic ones. The article verifies this thesis, firstly, by defining more precisely the biblical understanding of “blessing” (1), secondly, its role in the liturgical texts used by both Evangelical Christians and Catholics during the marriage ceremony (2), showing the significance of the category “blessing” accepted by both denominations (3 and 4), in order, finally, to show the significance of the theology of blessing for the theology of mixed marriages (5).Pozycja Eucaristic Consecration in the Anaphora of Addai and MariPittappillil, Francis (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)W niniejszym artykule autor podkreśla znaczenie dokumentu opublikowanego w Watykanie w 2001 roku, dotyczącego komunii eucharystycznej między członkami Kościoła chaldejskiego i Asyryjskiego Kościoła Wschodu. Ów dokument wskazuje trzy główne argumenty, przemawiające za ważnością anafory Addaja i Mariego. Są to: antyczne pochodzenie, immanentna obecność narracji ustanowienia Eucharystii oraz starożytna tradycja Asyryjskiego Kościoła Wschodu. To właśnie potwierdza sakramentalną ważność anafory Addaja i Mariego, która jest główną modlitwą eucharystyczną we wschodnich liturgiach syryjskich, nawet wówczas, gdy nie są wypowiadane w niej słowa ustanowienia. Autor konkluduje artykuł krytyczną oceną dokumentu.Pozycja Freiheit und Autonomie des Christen in der pluralistisch-säkularisierten GesellschaftNossol, Alfons (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Z faktu, że wolność i autonomia stanowią centralne wartości kulturowe współczesności, wynika szczególnie interesujące pytanie o kształt i znaczenie biblijno-teologicznych pojęć wolności i autonomii w warunkach współczesnego pluralistycznego i zsekularyzowanego społeczeństwa. Obserwowane odrzucanie religijnych więzi, rzekomo zagrażających wolności, nie przynosi wcale jej poszerzenia, lecz powiększa jej zagrożenie. Tradycja specyficznie chrześcijańskich pojęć wolności i autonomii wywodzi się z paulińskiej teologii Bożego synostwa każdego człowieka. Wybranie człowieka przez Boga postrzegane jest jako akt uwolnienia i uniezależnienia od Prawa oraz wszelkich zależności. Za Heinrichem Friesem można powtórzyć, że zsekularyzowany świat jest miejscem, który chrześcijanie muszą zaakceptować, i w którym muszą stawić czoła rodzącym się wyzwaniom. Chrześcijańska wiara może i powinna przeciwdziałać temu, aby sekularyzacja nie przeobraziła się w sekularyzm. Przypada jej więc krytyczna funkcja przeciwstawiania się wszelkim wewnątrzświatowym absolutyzacjom, które w ramach immanentnej rzeczywistości obiecują spełnienie, postęp i rozwiązanie wszelkich problemów. Chrześcijańska wiara, która zna fenomen skończoności i ułomności natury ludzkiej, realizm grzechu i prawdę o przemijalności ziemskiej rzeczywistości, może i winna jednocześnie dać gwarancję, że sekularyzacja nie przyniesie człowiekowi zguby, lecz stanie się podstawą nadziei na przyszłość.Pozycja How to Educate in the Globalizing World of Consumption. The Upbringing Today in the Light of Documents of the Evangelical Church of GermanyKopiec, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Edukacja i wychowanie w świecie globalizacji i konsumpcji coraz bardziej ogranicza się do przygotowania do pełnienia społecznych ról konsumenta i pracownika. Kościół Ewangelicki w Niemczech, zgodnie ze swą misją interpretowania zjawisk społecznych w świetle zasad Ewangelii, formułuje model edukacji, którym posługuje się tak w prowadzonych przez siebie placówkach edukacyjnych, a który prezentuje w ogólnym dyskursie pedagogicznym. Model ten opiera się na teologicznej interpretacji społeczeństwa i zawiera w sobie przekonanie, że tak jak człowiek nie może być sprowadzony jedynie do użytecznego członka społeczeństwa, tak edukacja i wychowanie nie mogą ograniczać się do przekazywania informacji i technicznych kompetencji. Ostatecznym celem edukacji ma być formacja tożsamości w oparciu o chrześcijańskie założenia antropologiczne.Pozycja Kałużny Tadeusz SCJ, Na progach jedności. Dwustronne dialogi doktrynalne Kościoła rzymskokatolickiego na płaszczyźnie światowej, Warszawa: Wydaw. Księży Marianów 2012, 298 s., bibliogr., indeks, ISBN 978-83-7519- 166-0.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Klejnowski-Różycki Dariusz, Teologia chińska, uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012, 318 s., ISBN 978-83-61756-85-9Majewski, Józef (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Ku samorelatywizacji Kościoła katolickiego. Wizja ekumenizmu Soboru Watykańskiego IIPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Fifty years from the beginning of the Second Vatican Council again attracts our attention to ecumenical message and the real interpretation of this realm. Question of matter, meaning and influence of the Vatican II on the Catholic's life in their relations with others, became more actual than ever especially thanks to some actions of creating “anti-council Church”. To make the characteristic of the church reform that was discussed on the Vatican II and the importance of the Council understanding of ecumenism, the idea of “self relativisation” seams to be helpful and accurate. What happened on the Council was the process of “self relativisation”, that means to make an intellectual distance of one self and reject the need to be seen in the Church, and make the passage on the path of ecumenism. The ecumenical vision of the Council can be seen when making decisions and actions “before” and “while” the Council, in formulated texts, in which elements of the theological “self relativisation” of the Catholic Church can be observed in order with the earlier unconditional identification with the Church of Jesus Christ. Elements of “self relativisation” that were mentioned earlier, which became the topic of explanation in this article, made the ecumenical conception understood as “coming back to Rome” groundless.Pozycja Kwestia ordynacji kobiet w pracach Światowej Rady KościołówTempczyk, Katarzyna (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The issue of the ordinations of women has been present in the ecumenical movement since its beginnings, being raised during the 1st meeting of Faith and Order in 1927 and in Amsterdam in 1948. From the one hand, it has been always seen as a big ecumenical problem and one of the issues dividing the Churches. On the other hand we cannot ignore the fact that nowadays majority of the member Churches of the World Council of Churches ordain women. Following the recommendation of WCC meeting in Amsterdam, Commission on the Life and Work of Women in the Church was established, in order to identify and follow more closely women’s participation in the Churches. In 1954 during WCC meeting in Evanston the Commission was transformed into the permanent department within the WCC: The Department of Cooperation of Men and Women in Church and Society, having mandate to encourage the Churches to accept the contributions of women “to a fuller extent and in more varied ways”. In 1952 Katleen Bliss prepared a report entitled “The Service and Status of Women in the Churches” presenting all national discussions on the possibility of ordinations of women occurred till this time and describing in details the cases of ordination of women in various Churches, presenting also the social context of their introduction. Her summary based on the extensive reports received from 58 countries. The discussion on the issue was influenced by the Lund meeting of Faith and Order in 1952 and its statement that the Churches should act together except the matters where deep differences compel them to act separately.Pozycja Le dialogue avec le protestantisme dans la théologie d’Yves CongarPielka, Paweł (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Myśl protestancka stanowi przedmiot stałego zainteresowania, a nawet podziwu ze strony Yves Congara OP. Silny wpływ na twórczość dominikanina wywiera w szczególności myśl M. Lutra. Autor artykułu analizuje twórczość Congara w celu określenia doktrynalnych podstaw rozumienia protestantyzmu. Dominikanin podejmuje zagadnienie idei suwerenności Boga w rozumieniu braci rozłączonych. Czyni to w kontekście analizy przyczyn narodzin Reformy, jej teologicznych korzeni i konsekwencji dla rozumienia depozytu doktryny chrześcijańskiej. Uprzywilejowanym punktem analizy jest zagadnienie rozumienia tajemnicy Wcielenia Syna Bożego. Congarowska ocena protestantyzmu w tym właśnie punkcie znajduje swe umocowanie. Autor ukazuje również ewolucję stanowiska Congara wobec niektórych aspektów myśli protestanckiej.Pozycja Małżeństwa mieszane katolicko-ewangelickie oraz konwersje na Śląsku Opolskim i Śląsku Górnym w latach 1921-1940. Zarys statystycznyKasprzycki, Emir (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)According to thesis of the Protestant Churches the marriage is not a sacrament, but it does not mean that the Churches are not attaching great significance to the permanence of the marriage. Even M. Luther was a determined opponent of divorces and sexual immorality calling it the most offence and the sin towards God. The Protestant Churches also allowed containing mixed marriages, however warning worshippers about fatal effects of such connections, particularly in religious education of children. On area of Opole and Upper Silesia the problem of mixed marriages appeared in result of development of industry and increasing of the evangelical community. At first the Prussian government tried to solve this problem on administrative way, however in practice decisions about the place of the marriage ceremony and baptism of children were left to individual Churches and mixed marriages. In concerned period of 1921-1940 years in Opole Silesia the majority of catholic-protestant pairs contained the marriages and baptized their children at the Roman Catholic Church. But thanks of the positive balance of conversions It is possible to say that protestant Church kept generally the stability and status quo in relation with catholic Church. On Polish Upper Silesia, where protestants were living in deep Diaspora, proportion of marriage ceremonies and baptisms were advantageous for the protestant side. Adding the positive outcome of the conversion, it is possible to conclude that the protestant Church didn't lose on connections with catholic Church, but even attracted new believers from the catholic side. It was probably caused, on one side, by the fact that the large homogeneous communities of protestants lived in big municipal centers, and, on the second side, that on countryside areas mainly multigenerational protestant families were existed what strengthened religious relations and identity. Also ethnic factor played an essential role. Protestants, being in the straight majority of the German nationality, defending one’s faith in mixed marriages also defended a national separate identity, and the same way, resisting the process of the repolonization effectively.Pozycja Memoria sanctorum. Guntera Wenza rozumienie czci świętychAdamiak, Elżbieta (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Gunter Wenz, a student of Wolfhart Pannenberg and lecturer in Systematic Theology at the Faculty of Protestant Theology of the University of Munich, and involved in Lutheran-Roman Catholic dialogue in Germany, is developing a Protestant theology of saints. He approaches the question in three ways, each described in one section of this article. Initially, Wenz analyses anthropological aspects of the question; then he considers ecclesiological approaches, and finally – the most problematic area – he discusses the possibility of their being theological grounds for the invocation of saints. Wenz’s anthropological thought is based on interpretation of article XXI of the Augsburg Confession and the Apology for the Augsburg Confession. Memoria sanctorum, he argues, is rooted in giving thanks to God for saints; in the confirmation of our faith through the way that grace works in them; and in the imitation of saints, especially their faith. The ecclesiological dimension of the communio sanctorum stems from the original meaning of this phrase in the creed understood as a confession of faith in the Church understood as a communion of saints. Here the accent is put on the action of grace through the Word and sacrament which gather all believers. Memoria sanctorum is therefore connected with “the anamnesis of death of Christ” as the Apology for the Augsburg Confession calls the Lord’s Supper. Wenz can agree with Roman Catholic theology on some points (e.g. in his assertion that prayer for the dead is not based in questionable theology). However, in other areas he remains sceptical. For Wenz the question of the invocation of saints is the most difficult. The foundation for further ecumenical work in this area is common faith in intercession of saints and angels. Problems arise in relation to Catholic ideas about the merit of saints merits, indulgences and the treasury of grace. Wenz is aware of the critical positions taken concerning this matter in Lutheran confessional statements such as the Book of Concord and in later Lutheran theology. However, he also highlights the need for a more precise explanation of the idea of the “invocation of saints” (from Latin invocation in the field of Roman-Catholic theology.Pozycja Miejsce liturgii w dialogu ekumenicznym w świetle adhortacji apostolskiej Ecclesia in Medio Oriente (EIMO)Potoczny, Mateusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)'To be, or not to be for Christians in Middle East where two thousand years ago our faith was born, requires, today even more significantly than in the past, ecumenical unity of the Churches. In the Apostolic Exhortation “Ecclesia in Medio Oriente”, signed by the Pope Benedict XVI in Harissa on September 14th 2012, we read: “The urgency of the present hour and the injustice of so many tragic situations invite us to reread the First Letter of Peter and to join in bearing witness to Christ who died and rose again” (EiMO 95). The way to the desired communion will be effective only when the Churches decide to turn back ad fontem, to the true image of the primitive community of the Lord's disciples. Recalling St. Luke's text about the community of the newly converted believers (Acts 2:42), the Pope rediscovered for the Churches in the Middle East the four pillars of modern ecumenism. Particular significance among them seems to be the liturgical life of the believers. Recalling that for the Churches in the Middle East the Liturgy always “has been an essential element in the spiritual unity and communion of the faithful” (EiMO 75), Pope Benedict XVI points to some elements where ecumenical significance may be important to build this unity. Within the article, the author focused on the liturgical life of the Christian communities (especially the sacramental life) and their ecumenical significance. Reading the EiMO we can confidently say that the liturgy of the Church plays a very important role in the modern ecumenical dialogue, and should therefore be understood not only as the future fullness of the unity but has to be considered as the starting point of the ecumenical dialogue.Pozycja Moral Assistance of Ecumenical Dialogue in the Process of European IntegrationKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)W kontekście dokonującego się procesu integracyjnego państwa członkowskich Unii Europejskiej autor podejmuje próbę zbadania, czy wspomaganie bądź wspomożenie jakości moralnej europejskiej integracji ze strony ekumenicznych wspólnot chrześcijańskich i Kościołów nie stanowiłoby pogłębienia ich dążeń ekumenicznych. Bowiem, z jednej strony, pozostają one jedynym organizmem instytucjonalnym, zdolnym do takiego moralnego działania, a jednocześnie w pewnym sensie wezwanym dla dobra społeczności unijnych; zaś z drugiej strony ich wspólne zaangażowanie w perspektywie oceny moralnej jakości integracji państw członkowskich UE pozwoliłoby nie tylko przyczynić się do skutecznego osiągnięcia celów integracyjnych społeczności i społeczeństw europejskiego Zachodu, ale także – niejako równolegle – położyć trwalsze podwaliny wykształconej zintegrowanym moralnym działaniem Wspólnoty ekumenicznej.Pozycja Pawłowski Sławomir SAC, „Katechizm Kościoła Katolickiego” w ekumenicznej perspektywie dogmatycznoteologicznej, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012, 252 s., ISBN 978-83-7702-465-2Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)