Roczniki Teologiczne, 1996, T. 43, z. 4

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5511

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 20 z 20
  • Pozycja
    Seminarium Diecezjalne Wileńskie w okresie rządów biskupa Ignacego Massalskiego (1762-1794)
    Kasabuła, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Pozycja
    Filantropia (φιλανθρωπια) - humanitaryzm chrześcijański według Klemensa Aleksandryjskiego
    Drączkowski, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    The term φιλανθρωπια occurs 38 times in the writings of Clement of Alexandria, and in 70% it has a theological assignment. The loving subject, directly or indirectly, is God. His love towards man is manifested as kindness, goodness, benevolence and mercy. The ideal of philanthropy may be considered at a purely human level, yet not in total isolation from the religious values, and this is because of the tie between philanthropy and Christian love (agape). The ideal of philanthropy is a starting point in the process of Christian coming to perfection which starts from human formation. In the process of education this ideal is transformed into brotherly love (φιλανθρωπια). Practicing the latter leads to love-agâpe. According to Clement it is impossible to isolate the ideal of a "love towards man" from "God’s love towards man". Otherwise the ideal of philanthropy would be deformed and diminished.
  • Pozycja
    Nuncjusz Juliusz Piazza (1706-1708) wobec porwania arcybiskupa Konstantego Zielińskiego
    Kopiec, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Pozycja
    Początki parafii rzymskokatolickiej Suchowola Zamojska
    Flaga, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    The subject matter of the paper deals with the origins of the Roman-Catholic parish of Suchowola Zamojska, a parish which now belongs to the Zamość-Lubaczów diocese. The latter was established by virtue of John Paul Il’s bulla Totus Tuus Poloniae Populus of 25th March 1992. The Roman-Catholic parish in Suchowola Zamojska is very young, in comparison with the surrounding parishes. Its history is confined exclusively to the twentieth century. The territory of the present parish was inhabited in the past by the people of the two rites - the Uniate rite and the Roman-Catholic rite. The Uniate people had their own parish with St George orthodox church in Suchowola, a church which after abolition of the union in the Polish Kingdom in 1875 was changed into an orthodox church. Now the Roman-Catholics belonged to the parish in Krasnobród which up to 1864 (to the moment of annulment) had been administered by Dominicans, and then by diocesan priests. Thus it was to the beginning of the twentieth century, to the time of the First World War. When in 1918 Poland had regained independence a new situation arose. Then the orthodox parish, along with its orthodox church, was transformed in 1919 into a Roman-Catholic parish, by way of due religious and liturgical acts. The further parts of the paper will include the difficulties which the newly erected parish had to face, as well as the manifestations of its religious life. Their detailed character and variety of those difficulties do not permit us to quote them here. Let it suffice to say that all the data have been based on the source material, stored at the moment in the Archdiocesan Archives in Lublin and in the State Archives in Lublin, as well as on printed diocesan catalogues (schematisms).
  • Pozycja
    Harmonia refleksji i życia
    Życiński, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Biskupi polscy okresu międzywojennego w katedrach uniwersyteckich
    Karolewicz, Grażyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Die Bibel und die Säkularisierung in Polen Während des kommunistischen Totalitarismus
    Kudasiewicz, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób reżim komunistyczny wykorzystywał Biblię w celu laicyzacji polskiego społeczeństwa. Artykuł składa się z dwu części: w pierwszej przedstawia się różne formy laickiej interpretacji Biblii, w drugiej zaś — główne tendencje tej interpretacji. 1. Jedną z najważniejszych form laickiej interpretacji Biblii stanowiły filmy o tematyce biblijnej. Ich wyświetlanie rozpoczęło się w 1974 r. Filmy były tendencyjne. Rozpoczynały się zawsze od deklaracji naukowych, a kończyły się sądem nad Biblią, polegającym na podważaniu jej wiarygodności i świętości. Druga forma laicyzacji przez Biblię polegała na masowym publikowaniu literatury, która przedstawiała Biblię w krzywym zwierciadle. Szczególną rolę odegrały dwie książki Z. Kosidowskiego: Opowieści biblijne (Warszawa 1963) i Opowieści ewangelistów (Warszawa 1979). Odznaczały się tą samą tendencją, co filmy. Kolejną formę stanowiły publikacje naukowe, które były na usługach reżimu. Należały do nich książki Z. Poniatowskiego i W. Tylocha. We wstępach i zakończeniach swych dzieł oddawali oni pokłon idei marksistowskiej, naciągając badania do tej idei. 2. Tendencje interpretacji laickiej nie były oryginalne i nowe, lecz zaczerpnięte z liberalnej egzegezy niemieckiej z pierwszego ćwierćwiecza naszego wieku (M. Dibelius, R. Bultmann). Te stare poglądy, już dawno przezwyciężone, podawano jako ostatnie słowo nauki. Główne zarzuty, jakie stawiano Biblii, są następujące: a) Biblia nie jest księgą oryginalną, lecz skopiowaną. Stary Testament wywodzi się z literatury babilońskiej, b) Biblia jest księgą niemoralną - wyrywano fragmenty z kontekstu (np. grzech Dawida) i ogłaszano niemoralność całej Biblii. c) W Biblii są teksty ateistyczne - odwoływano się do wyrwanych fragmentów Księgi Koheleta. d) Biblia jest księgą pełną sprzeczności zewnętrznych i wewnętrznych, e) Piąty zarzut dotyczył Osoby Jezusa Chrystusa: Jego obraz w Ewangeliach nie jest historyczny, lecz stworzony przez pierwotną wspólnotę. Powtarzali poglądy Formgeschichte z lat dwudziestych, nie bacząc na zmiany, jakie zaszły w tej sprawie. Artykuł jest przyczynkiem do poznania walki ideologicznej z Kościołem prowadzonej przez marksizm.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Klasyczna” twórczość Apolinarych z Laodycei
    Longosz, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Pozycja
    Marcin Rubczyński OCarm (+ 1794) - przedstawiciel duchowości karmelitańskiej w Polsce
    Misiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Ksiądz Bolesław Stanisław Kumor jako profesor uniwersytetu i badacz dziejów organizacji i ustroju Kościoła. Rys biograficzny
    Nabywaniec, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Pozycja
    Najstarsze ślady instytucjonalnego przygotowania do kapłaństwa
    Pałucki, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zagadnienie personalizmu w pracach badawczych Wydziału Teologii KUL (1968-1993)
    Rusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    The Faculty of Theology of KUL consists of nine institutes and departments (Institute for Biblical Studies, Department of Fundamental Theology, Department of Dogmatic Theology, Department of Moral Theology, Institute of Pastoral Theology, Ecumenical Institute, Institute of Church History, and Institute of Musicology). After Vatican Council II the Theology Faculty started its consistent work on the bases of Christian personalism. Initially, such concepts'"were taken in personal categories as revelation, faith, miracle, and then the Holy Sacraments. Gradually, personalistic thinking was taking ground and penetrated all the other institutes and departments. In its centre we find God in the Person of Jesus and the human person (a model of personal being is the Person of the Triune God). Such personalistic thinking took form in opposition to the non-personalistic trends (Marxism, Materialism, and Evolutionism) under the influence of western authors and Polish personalistic traditions. At the moment attempts are being made to work out a systematic personalism in which the whole reality is shone through and perceived through the prism of the Person, and understood within the personalistic horizon.
  • Pozycja
    Nieznana relacja o rzymskokatolickiej diecezji kijowskiej z roku 1659
    Wojtyska, Henryk Damian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    In view of the historical studies about the Roman-Catholic Kiev diocese, which have come out so far, the author presents the contents of a document he himself had discovered in the Orsini family’s archives in Rome (the archives stored in Archivio Capitolino). The document is in the Jesuit Marcin Hincza’s report on the state of the diocese before the Cossack insurrection in 1648. This piece of information was written in 1659, on demand of by card. Wirginiusz Orsini, protector of Poland in the Roman Curia, with regards to the efforts made by Tomasz Ujejski, bishop of Kiev, to establish a Kiev suffragan see for Stanisław Giannotti, a Varsovian of Italian origin. The paper discusses in turn the following: the territory of the diocese, the number of Catholics (ca 13.000) and their main clusters, education run by Jesuits in their colleges, successes in the work on converting the Orthodox believers to Catholicism and the reasons why they succeeded, as well as the attempts to convert Arians in the landed property of the Niemirycz family made by the Jesuits from Owrucz. The author supplements the data by a piece of information about other orders working in the diocese (Dominicans, Franciscans, Augustinians and discalced Carmelites). Then, comparing Hihcza’s report with a well-known report about the state of the diocese of 1636, he proves that they supplement each other perfectly, showing how extremely dynamic was in those years the Roman Catholicism’s expansion into the Kiev region, an expansion which was irreparably halted by the Cossack insurrection organized by Bohdan Chmielnicki in the years 1648-1654.
  • Miniatura
    Pozycja
    Formy kultu maryjnego w polskiej religijności XIX wieku
    Kopeć, Jerzy Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Stanowisko Stolicy Apostolskiej w kwestii święta Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
    Napiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    On the basis of R. Laurentin’s study L ’action du Saint Siège par rapport au problème de l’immaculée Conception (Virgo Immaculata, vol. II, Romae 1956, p. 1-98) the author orders the pronouncements of the Holy See, putting together the facts which have been established critically, among other things: 1. First there was piety which was expressed in celebrating the feast, although the theological content of the feast had not long been specified. 2. The Feast of the Conception of St John the Baptist appeared before the Feast of the Conception of Mary and had influence on its understanding as purification in the mother’s womb. 3. In the East the Feast of the Conception of Mary appeared in the end of the seventh century and in the West at the beginning of the eighth century. 4. The literature about the official time of confirming this feast by the Holy See contains numerous errors. 5. In the years 1315-1318 the Roman Church did not celebrate this feast. 6. It was Sixtus IV (1471-1484) who as the first among popes recognized and approved this feast; he personally celebrated it in a solemn manner in his Curia, yet did not spread the custom over the whole Church. 7. Pius V, while reforming the breviary (1568) preserved in it the feast of Conception, which then became a part of the Liturgy of the whole Church. 8. Clement XI put December 8th on the list of obligatory feasts (1708). 9. Since 1518 the Holy See has been issuing permits to say a Holy Mass at midnight from 7 to 8 December (midnight mass). 10. It was the observant Franciscans (1609) who first gained the privilege to say Sunday votive masses about Conception. The paths of the Feast of Conception of the Mother of God, leading to the liturgical prayer of the Church, astonish us with their suddenness, especially in the seventeenth and eighteenth centuries. The Holy See was very calm in its consistency to avoid extreme solutions. Flooded with requests from the advocates of the feast, the See took into account the standpoint of the adversaries, too. It checked both parties. When the resistance gradually softened, the Holy See was more and more brave to say, "Yes!" It reduced and abolished some less important feasts which inhibited the proper understanding of the Feast of Conception of Mary.
  • Miniatura
    Pozycja
    Święty Winfryd-Bonifacy – „Discipulus Romanae Ecclesiae”
    Śrutwa, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
    During his second stay in Rome in 722, St. Wynfrid-Boniface, English by birth, was consecrated bishop by Pope Gregory II (715-731) and took an oath of allegiance to the Apostolic Seat. As a missionary among German peoples and a reformer of Church in the Kingdom of Franks, St. Boniface rendered his services to the unity of the Christian Europe of Middle Ages. He lived and worked in very turbulent times, which were obviously unpropitious for Papacy. Strenghtened with deep faith till the end of his life (5 VI 754), St. Boniface kept in contact with the four successive popes, consulted them about all major issues, and emphasized humbly that he was a disciple of the Roman Church.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wizytacja apostolska prałata Achillesa Rattiego w Królestwie Polskim w 1918 roku (Itinerarium)
    Wilk, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wykład historii Kościoła w świetle zasad metodologii
    Zahajkiewicz, Marek T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Działalność wydawnicza pobożnego stowarzyszenia misyjnego (xx. Pallotynów) w Polsce w latach 1908-1939
    Dyl, Janusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Miniatura
    Pozycja
    Bibliografia publikacji Księdza Profesora Bolesława Kumora i prac napisanych pod kierunkiem Księdza Profesora (1956-1996)
    Nabywaniec, Stanisław; Lignowski, Mieczysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)