Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 1999, T. 32
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/31999
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja W poszukiwaniu prawdziwego humanizmu, czyli dialog Kościoła z niewierzącymiSpyra, Marek (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Akceptacja nieskończoności aktualnej u św. AugustynaDadaczyński, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Filozofia matematyki Immanuela Kanta jako punkt odniesienia filozofii matematyki stowarzyszonych z klasycznymi kierunkami badań podstaw matematykiDadaczyński, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Więź z winnym krzewem [Chrystusem Synem] i z ojcem-rolnikiem [Bogiem Ojcem] w obrazie winnego krzewu (J 15,1-11)Pisarek, Stanisław (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Charakter teologiczny i biograficzny Ewangelii jako gatunku literackiegoKozyra, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Tytuły Chrystusa nazywające Go Głównym Władcą i Wodzem w nauczaniu św. Piotra apostołaKozyra, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Teologia jako nauka wiary, czyli scientia sui generisSzymik, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Theology in the encyclical Fides et ratio is understood as „knowledge of faith”, this means as a synthesis of two kinds of cognition, „rational” and „faithful” It is upon this assumption and in this sense that theology can be considered scientia sui generis. In theology the means to know reality are sui generis: mutual penetration of capacity for cognition through reason and through faith in connection with a personal commitment to Jesus Christ. Definitions of theology are sui generis: for example – „human conversation on God, in which God himself participates” Perspectives of theology are sui generis: to transmit a living word about the living God to living man. This is the model of theology for – the future.Pozycja Udział duchowieństwa śląskiego w życiu narodowym i politycznym II RzeczypospolitejOlszar, Henryk (Księgarnia Św. Jacka, 1999)In a difficult period of struggle for borders, uniting of the Polish lands and formation of the rebearing country the Silesian clergy fulfilled its role very well. The priests, who engaged on Polish side met with vexations and became victims of terror. The Silesian priests’ national and political activity was appreciated with their election to the Seym and Senate of the Republic of Poland, the Silesian Seym and Silesian Voivode’s Counsil in Katowice. The,priests were looking also for suitable for them a political organisation. They wished, they worked for such an organisation which the best met the requirements of the Church. It was – according to them – the National Democracy or the Christian Democracy. The society noticed the clergy’s merits rendering for building the independence of Poland and consolidation of its existence. The distinguishing priests were conferred national awards and honorary citizenship of the Silesian cities.Pozycja Mitbestimmung im KleinunternehmenKupny, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Istotną cechą zmian w życiu gospodarczym Polski, zapoczątkowanych w 1989 r., jest dynamiczny wzrost liczby małych przedsiębiorstw prywatnych. Mają one coraz większy udział w tworzeniu dochodu narodowego i zatrudniają coraz większą liczbę pracowników. Ta nowa jakość życia społeczno-gospodarczego w Polsce przynosi z sobą szereg nowych problemów istotnych zarówno dla nowo tworzącej się grupy prywatnych właścicieli przedsiębiorstw, jak i dla zatrudnianych przez nich pracowników. Jednym z nich jest kwestia udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a dokładniej: czy postulat partycypacji w zarządzaniu – formułowany nie tylko przez doktryną społeczną Kościoła, ale także przez coraz bardziej świadomy swojej wartości świat pracy – możliwy jest do realizacji na terenie małego przedsiębiorstwa prywatnego? Autor opracowania, po przedstawieniu istoty postulatu partycypacji i analizie specyfiki małego przedsiębiorstwa (firmy) oraz funkcji, jaką spełnia w nim przedsiębiorca-właściciel, stoi na stanowisku, że niewskazane byłoby tworzenie w małych przedsiębiorstwach prawno-instytucjonalnych rozwiązań udziału pracowników w zarządzaniu na wzór tych, które mogą mieć zastosowanie w przedsiębiorstwach dużych. Nie oznacza to jednak, że pracownicy małego przedsiębiorstwa powinni być zupełnie pozbawieni wpływu na podejmowane przez właściciela decyzje i sprowadzeni do roli biernych wykonawców tych decyzji. Możliwość udziału pracowników w podejmowaniu przez przedsiębiorcę-właściciela decyzji stwarza bliskość i codzienność wzajemnych kontaktów. W ich ramach każdy pracownik może dzielić się ze swoim szefem spostrzeżeniami i uwagami dotyczącymi wykonywanej pracy oraz funkcjonowania całej firmy. Warunkiem realizacji tego typu uczestnictwa w zarządzaniu jest właściwa postawa przedsiębiorcy i pracowników, to znaczy postawa solidarności, wzajemnego szacunku i życzliwości.Pozycja Die Arbeitslosigkeit in Polen unter sozialethischen GesichtspunktenFel, Stanisław (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Praca stanowi jeden z centralnych tematów katolickiej nauki społecznej, w której podkreśla się jej godność i wartość, fundamentalne znaczenie dla istnienia i rozwoju osoby oraz akcentuje wagę prawa do pracy jako jednego z podstawowych praw osoby ludzkiej. Wyjaśnia to powód zainteresowania i zatroskania Kościoła, wołającego o sprawiedliwość i poszanowanie godności osoby ludzkiej, jedną ze współczesnych kwestii społecznych – bezrobociem. Bezrobocie w Polsce charakteryzuje się wysoką stopą, należącą do najwyższych w Europie, nie wyłączając krajów, w których dokonuje się także transformacja ustrojowo-gospodarcza. Szczególnie niepokojącym i niebezpiecznym zjawiskiem jest bardzo duża liczba ludzi młodych pozostających bez pracy. Specyfiką polskiego bezrobocia, uwarunkowaną prawdopodobnie procesem przemian ustrojowo-gospodarczych, jest jego utrzymywanie się, a nawet okresowe powiększanie się przy równoczesnym, relatywnie dużym wzroście gospodarczym. Zło bezrobocia ma wiele wymiarów. Są one w pewnym sensie analogiczne do wymiarów wartości pracy, gdyż są ich zaprzeczeniem, uniemożliwiają ich realizację. Fundamentalny jest wymiar osobowy. Brak pracy uniemożliwia zdobycie środków do utrzymania życia, wymierzony jest więc przeciwko podstawowemu prawu osoby ludzkiej. W odniesieniu do dynamicznego wymiaru osobowości bezrobocie wyklucza możliwość rozwoju osobowości, „stawanie się bardziej człowiekiem” Wyróżnia się ponadto m. in. wymiar społeczny, moralny oraz polityczny bezrobocia. Rozwiązanie wielu problemów wiążących się z brakiem pracy przez zasiłek dla bezrobotnych należy traktować jako tylko doraźny środek walki z bezrobociem. Długotrwałe utrzymywanie takiego stanu budzi z punktu widzenia katolickiej nauki społecznej kilka zastrzeżeń. Najpoważniejsze, bo dotyczące istoty pracy jako czynności wykonywanej przez osobę ludzką, wynika z faktu, iż u podstaw takiego rozwiązania problemu leży rozumienie pracy jako wartości tylko gospodarczej, środka, za pomocą którego zdobywa się niezbędne do życia pieniądze. Praca tymczasem posiada wiele innych, niemniej ważnych dymensji. Przy tego rodzaju rozwiązaniach widać, jak głęboko w świadomości ich twórców zakorzenione jest instrumentalne rozumienie pracy jako czynnika produkcji redukowanego do wymiaru tylko ekonomicznego, który traktowany jest abstrakcyjnie, w oderwaniu od podmiotu wykonującego pracę. Katolicka nauka społeczna wskazuje ogólne kierunki i zasady, na których powinny bazować szczegółowe, techniczne propozycje reform mających na celu zatrudnienie wszystkich zdolnych i chętnych do podjęcia pracy. W odniesieniu do ładu społeczno-gospodarczego fundamentalne znaczenie ma zasada pierwszeństwa pracy ludzkiej przed kapitałem – instrumentalnym czynnikiem życia gospodarczego. W świetle odczytanych przez nią zasad społeczno-etycznych dokonywane są także oceny proponowanych rozstrzygnięć. Wzrastające doświadczenie wielowymiarowości zła bezrobocia przynagla coraz szersze gremia do nasilenia działań zmierzających do solidarnego rozwiązywania kwestii bezrobocia.Pozycja Prawo i moralnośćSobański, Remigiusz (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Dyscyplina postna w Kościele od Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 rokuJanczewski, Zbigniew (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Pozycja Szkolne nauczanie religii w procesie wychowania w dobie kryzysu wartościCogiel, Marceli (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Koncepcja ewangelizacji i katechezy św. Eugeniusza de Mazenoda – założyciela zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej w perspektywie nowej ewangelizacji i nowej katechizacjiZdziebko, Kazimierz (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Jak mówić o Bogu?Zimoń, Damian (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Jak mówić o Bogu?Pecaric, Sasza (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Duchowość mistyczna w islamie na podstawie Koranu, Sunny i SzariatuChazbijewicz, Selim (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Poetyckie słowa o BoguOłdakowska-Kuflowa, Mirosława (Księgarnia Św. Jacka, 1999)Pozycja Literatura, czyli „jak mówić o Bogu?”Skwara, Marta; Skwara, Marek (Księgarnia Św. Jacka, 1999)