Roczniki Teologiczne, 1991-1992, T. 38-39, z. 3

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/13168

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
  • Miniatura
    Pozycja
    Człowiek ośrodkiem życia społeczno-gospodarczego
    Greniuk, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Odpowiedzialność świeckich za odnowę Kościoła w Polsce
    Mroczkowski, Ireneusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Solidarność i sprzeciw u podstaw uczestnictwa w życiu społecznym. Refleksja nad społecznym nauczaniem Jana Pawła II ze szczególnym uwzględnieniem adhortacji „Christifideles laici”
    Nagórny, Janusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
    The paper is a reflection on the social teaching of John Paul II with particular attention to the adhortation Christifideles laid and the encyclical Sollidtudo rei socialis. The author suggests to make the category of participation and its two principles, ie solidarity and protest, an interpretative key for this social teaching. He makes reference, first of all, to what the Pope said in his book Person and Act written before the pontificate. Then he attemps to prove that it lies, along with the Vatican Council Il’s teaching, at the basic of the vision of Christians' taking part in social life, which vision is presented in John Paul Il’s Christifideles laid. A closer explanation of the very category of participation is prior to the presentation of the Polish background for this problem, which background was the subject-matter of the Pope’s addresses during his III pilgrimage to Fatherland. The category of participation has its personalistic (and here particularly Person and Act) and theological, ie Christological and ecclesial alike, explanation. Only in this light can man fully describe these two principles that lie at the basic of participation in social life, ie solidarity and protest. The author points out that in this manner one confirms on the one hand the truth of the fellowship dimension of the existence of human person, and on the other, that this person is a goal and centre of the whole social life. These two principles jointly reveal the essence of social life. When one of them is missing, it leads either to conformity or to evasion (withdrawal from social life).
  • Miniatura
    Pozycja
    Kirche und Neurose
    Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
    Artykuł pt. Kościół a nerwica został wygłoszony jako referat na sympozjum Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Religii i Nauk Psychologicznych. Odbyło się ono w Wiedniu w dniach od 14 do 16 listopada 1990 r. Uczestnicy tego sympozjum reprezentowali 11 państw. Po krótkim wprowadzeniu autor omawia skomplikowane zagadnienie, jakim jest nerwica, trudności z próbą jej zdefiniowania oraz sklasyfikowania. Nerwica ma również silne powiązania z poczuciem winy. Następnie autor przechodzi do problematyki tzw. nerwic “eklezjogennych” i zastanawia się, czy rzeczywiście Kościół święty może być przyczyną zaburzeń życia psychicznego. Po ukazaniu istoty Kościoła świętego, jego roli w historii świata, jego wpływu na świadomość człowieka, na formację osobowego sumienia chrześcijańskiego powraca do terminu “nerwice eklezjogenne”, uzasadniając, że jest on sine fondamento in re. Należy raczej mówić o nerwicach religiogennych. Autor podkreśla istotną różnicę, jaka zachodzi między postawą religijną a postawą wiary. Wiara jest łaską! Tylko człowiek ma potrzebę kultu, pyta o sens życia. Specyficznie ludzki schemat religijny, obok języka twierdzeń, jest słupem granicznym, który wyróżnia człowieka ze świata zwierząt. Potrzeba religijna może jednak pobłądzić, ulec patologii w sensie natężenia (np. fanatyzm religijny) lub w sensie ukierunkowania, kultywując niewłaściwy przedmiot (np. kult systemu, ideologii), aż po kult szatana. Autor analizuje również nerwice religiogenne o charakterze kolektywnym. Stwierdza, ze człowiek nie dlatego jest znerwicowany, że nie znajduje się we właściwej relacji do Boga, ale nerwica jest tym przebiegiem psychicznym, który uniemożliwia wejście w zdrowy kontakt z Bogiem, świetle wywodów okazuje się, że termin “nerwice eklezjogenne” jest terminem bezprzedmiotowym, refleksjach końcowych autor nawiązuje do wezwania Jana Pawła II, by ponownie ewangelizować Europę. Zwraca uwagę, że w Europie zanika łaska wiary, zauważamy natomiast ogromny rozwój rozmaitych sekt. Zjawisko to jest szczególnie intensywne w dużych miastach. Ważne jest zatem kryterium św. Augustyna: “Na ile ktoś miłuje Kościół Chrystusowy, na tyle ma Ducha Świętego”.
  • Miniatura
    Pozycja
    Promocja aksjologicznej pozycji osoby ludzkiej i wspólnoty rodzinnej w niektórych dziełach kard. Stefana Wyszyńskiego
    Rosik, Seweryn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
    In the present contribution the author brings Cardinal Wyszyński ’s though on the axiological rank of human person and family fellowship closer to mind. In his analysis the author makes reference to those works in which the Primate distinctly promotes these subjects, i.e. person and family. The Primate of Poland, as the Great Educator of the Nation, brought to light the ontic (natural and supernatural) rank of human person, his or her primacy and dignity in the hierarchy of values, his or her attributes of greatness, as well as his or her personal rights. In Primate’s kerygma we find an outline of theological anthropology which justifies the objective sense of moral order, invariability of principles and normative function of conscience in every domain of life. It is in the Christian formation of personality based on the acceptance of the finite ideal (God, Christ, “transcendent humanism”) and in using means of integral upbringing that he sees countering contemporary threats to morality. The freeing of human person comes about through the Holy Trinity that acts within his or her mind; human person is defended within the framework of the Christian testimony of love. In dealing with the problems of family, the Primate of Poland brought to mind the primacy of family in social and national life. Home family, in his teaching, is elevated to the rank of the reason of State, it is “to be or not to be” of the nation. Its principal task is to give and defend human life and to combat all threats that get in the way. A father should be aware of his vocation to be responsible for his family before the nation and Church. The greatness of a mother along with her vocation for maternity and upbringing requires protection, support and esteem. The freeing of woman does not depend on aberrant feminism, but on granting her equal and particular position within a family. The youth and children in the Primate’s teaching constitute a factor and condition of the nation’s future. The youth tend to truth, freedom, justice, love and peace. They should be granted with opportunities for personal development, warned against the threats of contemporary secularization and moral relativity, they should be trained to take responsibility for their personal and social life. Child is a fundament of the nation's future. Being a God’s gift it rises to the rank of a symbol of life. That is why it has a right to live from its conception, and the attitude to a child is a criterium of moral health of the society.
  • Miniatura
    Pozycja
    Przegląd bibliografii teologicznomoralnej za rok 1989
    Greniuk, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kronika Sekcji Teologii Moralnej KUL za rok 1989/90
    Greniuk, Franciszek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Czyn owocem modlitwy
    Słomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
    The author is well aware of the ambiguity o f the concept of act and prayer. Determining the range of the concept he uses he discusses this problem in five points: 1. dismissing the value of prayer for the sake of act 2. substituting act for prayer 3. act as a prayer 4. living in tune with the principle: “Ora et labora” 5. postulating a complementary vision.
  • Miniatura
    Pozycja
    Prymat racji moralnych w życiu politycznym
    Wróbel, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
    Politics understood as “a various kind of economic, social and legislative activity which organically serves to the growing up of common good” cannot do without some steps defined by the requirements of moral oder. The ideal, to which ultimately tends the dynamic coexistence of the two orders, is the specifically personalistic form of the very politics. One can accomplish this aim by way of a consequent transformation of the objective structures of the State into subjective. The ultimate criterium of evaluating politics is the good of a person as a being living in a concrete human society and tending to integral perfection. Thus this good should not be taken exlusively in its individual dimensions, but first of all, social, that is to say as personal good of the whole society. The factors which shape this participation in the spirit of justice are human rights and duties, and the social virtue of solidarity. Respecting person’s dignity and its rights creates bases for social and political pluralism. One can put it into practice while preserving at the base level a common consensus as for the principles of social coexistence, and at the same time, values which bear universal charakter, such as: human rights, common good, freedom, equality, citizen’s love, justice, solidarity. Social and political pluralism assumes also that these two fundamental citizen’s attitudes, ie tolerance and compromise, are widely accepted. These attitudes do not mean, in their essence, indifferentism in relation to truth or individualy professed truths. They mean a specifically form of personal and social relations at which bases there lies a will to respect the universally accepted values and love of social peace.