Ełckie Studia Teologiczne, 2004, T. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20884
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Kim jest świecki w nauczaniu kardynała Stefana WyszyńskiegoŻurkowska, Krystyna (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Artykuł podejmuje próbę określenia katolika świeckiego w oparciu o nauczanie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Wskazuje się w nim na trudności terminologiczne i wieloznaczność powszechnie przyjętych terminów, takich jak: laik, świecki, wierny. Przypomina się też o dyskusjach nad określeniem tej części Ludu Bożego, którą stanowią świeccy, jakie pojawiły się w czasie obrad Soboru Watykańskiego II. Próbą rozwiązania trudności jest sięgniecie do idei świętości i określenie świeckiego jako świętego. Określenie to staje się w pełni zrozumiałe w świetle personalistycznej idei consecratio mundi Prymasa Polski.Pozycja Warum besitzt Litauen keine katholische Universität?Žemaitis, Kestutis (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Since the beginning of the Lithuanian State (historian present it as the year 1009) and after Lithuania’s christening it was the state and the Church that cared about education in the brand principality of Lithuania. The first catholic school was founded at Vilnius Cathedral in 1307. During the following the centuries that followed such and alike schools were being founded at various churches and cloisters, that took care of them. Jesuitic college (later it became Vilnius University) played a very significant role in preserving Catholicism even during the spread of Protestantism in Lithuania (XVI-XVII centuries). Any Catholic activity was greatly opposed from 1795 till 1918 (the years of czarist occupation). While Christian democrats were in power in inter-war independent Lithuania (1918-1940) the Lithuanian Church was not strong enough economically to found a catholic university, yet it was in no need. The then unjustifiable diplomatic relations between Lithuania and the Vatican as well as Lithuania’s political ambitions made the relations between the Church and the State quite tense. It was also caused by the unfriendly position of the Vatican’s diplomat during the conflict between Lithuania and Poland, when in 1920 Lithuania’s historic capital Vilnius fell under the jurisdiction power of Polish Church. When the leftists came to the Seimas and President’s institution the Church efforts were also restricted for political considerations. The then civil power did not permit a catholic university in Lithuania. After the WW II the Soviet power destroyed the Church and any catholic school (even a primary one) was out of the question. Lithuanian Catholic Church regained a lot of previous rights only after the reestablishment of Lithuanian’s independency on March II, 1990. The Church is still being accused of the firm position conserning natural moral values and Christian moral laws. At present higher theological studies are concentrated in four priest seminaries and in the faculty of Catholic theology in Vytautas Magnus University. Laypersons as well as clergymen can study in this faculty training theologists and specialists for Christian education. Because of economic difficulties in the present independent Lithuania for the time being it is impossible to establish a separate catholic university although it would be necessary in the post-Soviet country to educate a new generation of intellectuals.Pozycja Zaangażowanie ojca w proces holistycznej katechizacji dziecka w młodszym wieku szkolnymZellma, Anna (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Pobożność ludowa w religijności policjantów i jej znaczenie pastoralneWiszowaty, Edward (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Jan Wałkusz, Mądrość przeszłości... Czyli z historią i dla historii przez życie, Wydawnictwo: Bernardinum, Pelplin 2004, ss. 208Guzewicz, Wojciech (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Koncepcja życia duchowego według bł. Marceliny DarowskiejUrbański, Stanisław (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja O pauperyzacji języka potocznegoSzerszunowicz, Wacław (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Homo i animal w komunikacji międzyludzkiej – metafory fauniczne w ujęciu konfrontatywnymSzerszunowicz, Joanna (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)The paper discusses the conventional faunal one-word metaphors describing people in Polish and Italian. Numerous animal names have identical or similar metaphorical meanings due to the common Christian background and sharing certain observations of particular species reflected in the language. The differences in faunal metaphors result from the specific character of either culture, with its beliefs, customs and traditions unique to a given ethnic community and particularity of perceiving the reality by either of the nations. In both languages analyzed there are more metaphors of negative meanings than those of positive ones, which reflects the belief that the animal is inferior to men.Pozycja Zaangażowanie katolików świeckich w życiu politycznymSzczęsny, Marian (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Społeczne przesłanie wizyty Ojca Świętego z pielgrzymki do Polski w wygłoszonej homilii dnia 8 czerwca 1999 roku w EłkuSzczęsny, Marian (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Funkcja pieśni religijnych i patriotycznych w praktyce logopedycznejSurowaniec, Józef (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Ekologiczny wymiar nauczania Jana Pawła IISkowroński, Antoni (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Język w duszpasterstwieSikora, Jerzy (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja José M. Sanchez, Pius XII. und der Holocaust. Anatomie ainer Debatte, tłum. na jęz. niem.: K. Nicolai, Wydawnictwo: Ferdinand Schöningh, Paderborn–München–Wien–Zürich 2003, ss. 168Guzewicz, Wojciech (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Pobożność ludowa a religijność ludowaRopiak, Sławomir (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Wybrane aspekty religijności w kulturze ludowejRomanowska, Teresa (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Wileńskie zwyczaje wielkopostne i wielkanocne na Warmii i MazurachTunkiewicz, Michał; Mickiewicz, Zofia (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja Semantyczne i aksjologiczne aspekty słowa jako środka globalizacji procesów cywilizacyjnych i kulturowychTerelak, Jan F.; Rosińska, Jolanta (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Autorzy rozważają semantyczny i aksjologiczny sens słowa jako środka globalnej komunikacji we współczesnym świecie. Zwraca uwagę na asymetrię między denotacyjnym i konotacyjnym aspekcie słowa jako istotnego źródła trudności w komunikowaniu się ludzi w globalizacji procesów cywilizacyjnych i kulturowych. Wyjściem z tego impasu może być jedynie edukacja humanistyczna współczesnego człowieka oparta na podmiotowym a nie instrumentalnym traktowaniu drugiego człowieka i wzajemnym poszanowaniu systemów wartości.Pozycja Ryszard Palacz, Klasycy filozofii polskiej, Zielona Góra 1999, ss. 447.Krajski, Stanisław (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)Pozycja „Dekalog” teologicznej odnowy pobożności ludowejNowak, Władysław (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2004)