Communio, 2016, R. 36, nr 3 (195)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19924
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Zjednoczony Kościół Metodystyczny – pomiędzy etycznym konserwatyzmem a liberalizmemOrłowski, Mariusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)W artykule przedstawiono oficjalne nauczanie Zjednoczonego Kościoła Metodystycznego na temat budzących kontrowersje zagadnień bioetycznych w ujęciu Księgi Dyscypliny – która jest księgą prawa i ustroju ww. wspólnoty eklezjalnej – takich jak: aborcja, eutanazja i wspomagane samobójstwo, klonowanie, terapia genowa, eugenika czy genetycznie modyfikowana żywność. Zaprezentowanie stosunku Zjednoczonego Kościoła Metodystycznego do ww. kontrowersyjnych zagadnień bioetycznych poprzedzono przedstawieniem postaci ks. Jana Wesleya – twórcy metodyzmu oraz omówieniem zawartości Księgi Dyscypliny, której integralną częścią są m.in. opracowane przez J. Wesleya Zasady Ogólne i wyrosłe z nich Zasady Socjalne.Pozycja Chrzest księcia Mieszka ISwastek, Józef (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Chrystianizacja ziem polskich była procesem długotrwałym. Pierwszym krokiem była misja cyrylometodiańska, która objęła południowe ziemie naszej ojczyzny: Śląsk oraz kraj Wiślan. Chrzest państwa Wiślan prawdopodobnie dokonał się już w roku 880, co potwierdzają najnowsze badania archeologiczne. Utrzymywanie, że decyzja Mieszka I o chrzcie była podyktowana poczuciem zagrożenia ze strony Niemiec wydaje się dziś bezpodstawna. Większym zagrożeniem dla Polan był Związek Wielecki, gdyż Wieleci w latach 963-967 kilkakrotnie najeżdżali ziemie zamieszkałe przez Polan. Książę Mieszko zawarł przymierze z Czechami przez małżeństwo z Dobrawą. W roku 972 udało mu się pokonać Wieletów, a ich przywódca, Wichman, poniósł śmierć. Decyzja o przyjęciu chrześcijaństwa była dla Mieszka niełatwa. Musiał się on liczyć z pogorszeniem stosunków z innymi plemionami Słowian czczących pogańskie bóstwa, a jednocześnie obawiać rozbicia wewnątrz własnego państwa, gdyż Polanie byli mocno przywiązani do swoich wierzeń. Chociaż okoliczności chrztu, miejsce oraz jego szafarz ciągle budzą wiele wątpliwości i pytań to decyzję Mieszka I, chociaż ryzykowną, należy jednak zaliczyć do niezwykle trafnych. Chrzest Mieszka ułatwił władcy Polan zjednoczenie ziem swojego nowego państwa, a chrystianizacja przyniosła nową jakość w kulturze i zwyczajach ludności.Pozycja Oczyszczenie pamięciŠtrukelj, Anton (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Jednym z najważniejszych wydarzeń Roku Jubileuszowego 2000 była liturgia pokutna, podczas której św. Jan Paweł II prosił w imieniu Kościoła o przebaczenie Jego grzechów. Każdy grzech zadaje ranę, przebaczenie i pojednanie jest jedynym sposobem naprawy i uzdrowienia zarówno w wymiarze indywidualnym jak i wspólnotowym. Pierwszym krokiem w tym procesie jest uznanie własnego grzechu. Przyznanie się i prośba o przebaczenie uwalnia jednostkę i całą wspólnotę oraz otwiera przestrzeń budowania nowej przyszłości. Kościół jako wspólnota ludzi słabych i grzesznych stosuje akt skruchy, uznając siebie za winną popełnionych przewin, w tym celu, aby rozpocząć proces uleczenie zranień, wywołanych grzechami swych synów i córek.Pozycja Mirosław Mikołajczyk, Bibliografia dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce za lata 2001-2006 oraz Suplement do Bibliografii za lata 1945-2000, Redakcja naukowa Waldemar Chrostowski, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2010 (Seria: Kościół a Żydzi i judaizm 10), ss. 524.Sakowicz, Eugeniusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Znaczenie chrześcijaństwa dla kształtowania tożsamości narodowej (refleksja teologiczno-filozoficzna)Liszka, Piotr (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)The emergence of Christianity in a given nation is not an indifferent matter, as it means the beginning of mutual penetration, cooperation or struggle. Mutual cooperation is beneficial for both realms, the fight destroys both. There may be different values shaping the nation, but only in Christianity is the full understanding of the person, and hence the full understanding of the natural community created by people. The more persons they are, the more the community is a community. The nation has a communal character, therefore Christianity shapes national values to the highest degree. The history of various nations indicates this fact, as well as the reflections of their representatives. This article clearly shows this. The issues raised in it deserve a broader general study, also with reference to individual nations.Pozycja Jerusalem et ses doublesLevebvre, Philippe (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Już w samej nazwie Yeroushalayim zawarta jest jakaś podwójność: „dwie Jerozolimy” Czy chodzi o miasto dolne i górne, o miasto stare i nowe? Tekst biblijny nie czyni wyraźnej wzmianki o takiej dwoistości, ale często odwołuje się do zdwojenia wewnętrznego, „ontologicznego” Dlatego w Biblii mamy do czynienia z wieloma kopiami czy parami samej Jerozolimy lub związanymi z nią miejscami podwójnymi: odstępcze i odnowione Jeruzalem u proroków, Syjon jako miejsce wędrujące, grób Dawida, dwie świątynie, miasta bliźniacze Jeruzalem i Tyr, Jerozolima i Gibea-Gabatha. Wszystkie te zdwojenia ukazują bogactwo treściowe Jerozolimy, która nie jest zamkniętym bastionem, ale w sieci odniesień otwiera się na wszystkie inne miasta, a jako miejsce zamieszkania, paradoksalnie, wzywa nas do drogi.Pozycja Jeune épouse et prostituée – la ville dans l’Apocalypse de saint JeanSchaefer, Christoph (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Chrześcijaństwo charakteryzuje się pewnym napięciem, które rzuca sie w oczy. Jezus, pochodzący z małej osady Nazaret, unika miast Galilei. Przeciwnie, pierwsze wspólnoty chrześcijan powstają w miastach, jak to nam relacjonują Dzieje Apostolskie. Warto dlatego zastanowić się nad kontekstem socjokulturowym miast starożytych w Cesarstwie Rzymskim, aby zrozumieć lepiej „założycielski czas” chrześcijaństwa. Niniejsze studium dotyczy pojęcia „miasta” w Nowym Testamencie, aby potem pochylić się nad obrazem miasta według Księgi Apokalipsy, gdzie nabiera ono większego znaczenia. Szczególne miejsce zajmują tutaj dwa kontrastujące ze sobą miasta: Babilon – Nierządnica oraz Jeruzalem – Oblubienica. To ostatnie jest eschatologicznym miejscem spotkania, a nawet zamieszkania Boga z człowiekiem.Pozycja W kierunku teologicznej integracji osoby i posłaniaMycek, Stanisław (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)This rough draft attempts to define or redefine theologically the person in terms of sending, which draws the subject to both its sacramental structure and individual form. Men, after the original sin, begin their new way of „dramatic-dialectic existence” as „corporeal-spiritual subjects” A free choice and election of God creates a „theological subject” („nation”). The key point of a person-making process is the „Trinitarian-Christological Revolution” God the Father through the mission of Jesus Christ and of the Holy Spirit, calls for conversion in order that a theological and corporeal-spiritual subject may become a „theological person” which forms Jesus’ Body, a „theological-collective person” of the Church. The individual person-making form in the Church can go towards a „theological-communional person” (marriage and family), a „theological-hierarchical person” (holy orders) or a „theological-consecrated person” (act of consecration). The eschatological completion is the final resurrection and a new way of existence of the saved as „theological-doxological persons” The person-forming miracle points to both acting Trinity and co-working man.Pozycja Jedyność i jednorodność substancji BogaLipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Według filozofii, substancja Boga jest jedna jedyna, jednorodna, prosta. W odniesieniu do świata wynika z tego deizm albo panteizm. Deizm głosi absolutną odrębność – brak jakiejkolwiek relacji, panteizm całkowite zmieszanie – różnorodność jest pozorna, czysto formalna. Wiara biblijna przyjmuje akt stwórczy, a tym samym istnienie relacji z zachowaniem autonomii. Ujęcie chrześcijańskie wprowadza personalną troistość wewnątrz substancji Boga oraz istnienie unii hipostatycznej z substancjami stworzonymi: duchową i materialną. Substancja Boga jest trynitarna i ma w sobie coś, co jest fundamentem aktu stwórczego oraz aktu wcielenia, które zostaje dopełnione zmartwychwstaniem.Pozycja David Ray Griffin, God Exists but Gawd Does Not. From Evil to New Atheism to Fine-Tuning (Theological Explorations vol. 2), Anoka: Process Century Press 2016, ss. 331.Sokołowski, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Emmanuel Carrère, Królestwo, tłum. K. Arustowicz, Kraków 2016, Wydawnictwo Literackie, ss. 529.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)