Studia Diecezji Radomskiej, 2007, t. 8
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/38328
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Walka z namiętnościami i wyrzeczenie się własnej woli jako elementy walki duchowej według św. Doroteusza z GazyWianowski, Leszek (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Ocena i osąd hierarchii rzymskokatolickiej, duchowieństwa diecezjalnego oraz formacji intelektualnej i moralnej kandydatów do kapłaństwa w świetle objawień Feliksy Marii Franciszki KozłowskiejWarchoł, Edward (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskieSwend, Daniel (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Kościół jako ikona Trójcy ŚwiętejŠtrukelj, Anton (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Naród jako wspólnota w świetle nauczania Sługi Bożego Jana Pawła IISiwecki, Leon (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Koncepcja i realizacja feminizmu chrześcijańskiegoSawicka, Beata (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Apostazja i abiuracja ‒ zagadnienie odstępstwa i powrotu do wiary i KościołaSadowski, Piotr (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Posłuszeństwo Jezusa Chrystusa a tajemnica Trójcy Świętej według Hansa Ursa von BalthasaraPyc, Marek (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Istotne elementy instytucji prawnej sędziego kościelnegoPikus, Szymon (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Współczesne teorie i nurty wychowania. Próba oceny z perspektywy chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznejOrczyk, Adam (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Hebrajski ‒ język osadzony w konkrecieNiemirski, Zbigniew (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja „Epilog”: w kierunku teologicznej struktury dzieła Hansa Ursa von BalthasaraMycek, Stanisław (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Prowidencja ludzka w państwie i prawieMazur, Piotr (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Prowidencja ludzka dotyczy przewidywania i zastosowania skutecznych i moralnie godziwych środków, jakie są niezbędne dla realizacji przez człowieka przyjętego uprzednio celu działania. Jednym z fundamentalnych jej wymiarów jest sfera życia społecznego, w której działającym podmiotem są rządzący. W sferze tej cele, które sobie stawiają, mogą służyć lub sprzeciwiać się rzeczywistemu dobru człowieka, jakim jest rozwój jego osobowych dyspozycji i dzięki temu osiągnięcie ostatecznego celu życia. Wpływ na możliwość realizacji prowidencji w wymiarze osobowym, ale również rodzinnym czy narodowym ma koncepcja celu życia społecznego. Filozofia klasyczna, której zręby położyli Platon i Arystoteles wskazuje, że cel życia społecznego musi być ostatecznie zgodny z dobrem jednostki, pojmowanym w wymiarze osobowym, a nazywanym dobrem wspólnym. Społeczność bowiem jako byt niesubstancjalny nie ma od strony bytowej jakiegoś odrębnego celu od celu osób, które ją tworzą. Na kanwie myśli nowożytnej, której prekursorami byli M. Macchiavelli i T. Hobbes zrodziła się natomiast koncepcja, w myśl której celem działań społecznych jest dobro państwa, a dla realizacji celu rządzący mogą posługiwać się dowolnie obranymi środkami bez konieczności liczenia się z autentycznym dobrem społeczności. Dla prowidencji ludzkiej miało to istotne znaczenie, gdyż naruszyło fundamentalny cel działania. A to właśnie w świetle celu przewidywane są i stosowane wszystkie środki. Ponadto polityka uwolniona została od odpowiedzialności moralnej. Środkami, przy pomocy których władza może realizować prowidencję w wymiarze społecznym, są: prawo stanowione, siła oraz autorytet związany ze sprawiedliwymi rządami. Prawo stanowione musi respektować normy wynikające z prawa naturalnego, stosowanie siły musi być usprawiedliwione respektem dla prawa i moralną słusznością, a nie tylko faktem jej posiadania, z kolei autorytet władzy opierać się musi nie na przemocy względem jednostki i wynikającym stąd strachem, lecz z moralnej akceptacji legalnej władzy, skupionej na realizacji dobra wspólnego. Tylko tak uformowane życie społeczne stwarza człowiekowi odpowiednie warunki dla realizacji swojej autoprowidencji, a więc dla życia prawdziwie ludzkiego. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że dobrze urządzone państwo podobnie zresztą jak państwo złe nie determinuje całkowicie życia ludzkiego. To człowiek, wykorzystując dobro wynikające z właściwego ukształtowania struktury społecznej musi odczytać cel swojego istnienia i chcieć go zrealizować także przy pomocy tego, co oferuje mu społeczność.Pozycja Znaczenie kobiety dla mężczyzny w świetle Rdz 2Kołaczkowski, Jerzy (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Obraz Boga jako Ojca w księdze Objawienia św. JanaKucharski, Jacek (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Sława grodu jazłowieckiego i tamtejszy grób wielkiego kompozytora epoki renesansu ‒ Mikołaja Gomółki z Sandomierza. Refleksja o związku diecezji sandomierskiej i radomskiej z JazłowcemKrasiński, Józef (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Miłość jako podstawowa forma wiary w teologii Hansa Ursa von BalthasaraKowalczyk, Dariusz (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Zasada subsydiarności a samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnegoKęska, Jakub (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Apokalipsa księgą pocieszeniaKapela, Teresa (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)Pozycja Społeczeństwo obywatelskie w nauczaniu Kościoła katolickiegoJędrzejewski, Andrzej (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2007)

