Itinera Spiritualia, 2011, Vol. 4
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/29883
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Wybrane przykłady z ikonografii św. Teresy od JezusaWanat, Benignus Józef (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Pozycja The Grace of Vocation and the Explanation of Existence: a Study Based on the Youth of St. Raphael KalinowskiWach, Albert Stanisław (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Artykuł stanowi próbę przedarcia się przez gąszcz historycznych i egzystencjalnych wydarzeń związanych z okresem pierwszych dwudziestu ośmiu lat życia Józefa Kalinowskiego (św. Rafała) i dotarcia do teologicznego „miejsca” jego spotkania z łaską powołania szczegółowego (życie zakonne, kapłaństwo). Jest jednocześnie usiłowaniem znalezienia odpowiedzi na pytanie stawiane przez naszego Bohatera o własną egzystencję i jej znaczenie. Podstawą źródłową analizy są jego osobiste Listy i Wspomnienia. Celem artykułu, który ma też charakter duszpastersko-powołaniowy, jest pokazanie na konkretnym przykładzie związku i wzajemnego oddziaływania pomiędzy łaską powołania a rozumieniem samego siebie. Część pierwsza obejmuje okres do 16. roku życia. Są to lata dojrzewania w środowiskach rodzinnym i kościelnym, które wywierają pozytywny wpływ na kształtowanie jego osobowości, a nawet może przyczyniają się do rozwoju ukrytej łaski jego osobistego powołania. Sam Kalinowski, wspominając w późnym okresie życia ten czas i „niektóre dane”, zakłada jej istnienie w młodości. Łaska ta, z nieznanych dla nas powodów (niewystarczająca jej świadomość?, wątpliwości?), nie zostaje jednak przez niego podjęta, co powoduje wiele zamętu w jego życiu i doprowadza do rozchwiania i połamania na „nieskładne części” jego młodej egzystencji. Część druga poświęcona jest okresowi studiów w Petersburgu oraz wchodzeniu w dorosłość i samodzielność (Brześć). Jest to bodaj najciemniejszy okres jego życia, naznaczony dużym zagubieniem egzystencjalnym, w którym dokonało się osłabienie więzi z Kościołem i oddalenie od sakramentów. Wciąż przyświeca mu jednak wyniesione z domu światło prawdy. Ono chroni go przed pokusą nihilistycznego zafałszowania swej egzystencji. Wielką pomocą jest też odbudowanie więzi z rodziną. Otwarte dzielenie z najukochańszymi osobami wspólnych wartości i najgłębszych tęsknot serca ułatwia mu dokonywanie codziennych wyborów, odkrycie celu życia, a nawet uruchamia swego rodzaju sprężynę, która równoważy stosunek do doczesności i jednocześnie pociąga ku wieczności. Część trzecia wprowadza czytelnika w świat najbardziej wewnętrznych przeżyć Kalinowskiego. Jego historia osobista i losy Ojczyzny – skądinąd bardzo dramatyczne dzieje powstania styczniowego – stanowią tu jedynie tło. Głównym protagonistą tego etapu życia Kalinowskiego jest bowiem w tym wypadku Słowo Boże, które wdziera się do jego serca i doprowadza cały dramat do punktu kulminacyjnego. Przede wszystkim „zakazuje” mu Ono małżeństwa, którego zawsze pragnął. Powstała w ten sposób pustka serca zostaje wypełniona wyraźną obecnością misterium Chrystusa. Niezrozumiały natomiast dla otoczenia stan społecznego zawieszenia w próżni, który trudno mu tymczasem innym wytłumaczyć, powoduje wiele perypetii w jego międzyludzkich relacjach. Przystąpienie do sakramentu pokuty i całkowite otwarcie się na Boga i ludzi umożliwiają mu ostatecznie usłyszenie decydującego głosu Bożego wezwania. Ono z kolei rozjaśnia całą jego dalszą egzystencję, także relacje z ludźmi.Pozycja Ciało, krew i duch w EucharystiiSeweryn, Tomasz (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Pozycja Dinamica dell’amore secondo san Giovanni della CroceRuszała, Andrzej (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Powołanie człowieka do miłości jest najbardziej fundamentalnym i najgłębszym powołaniem, od realizacji którego zależy wszystko w jego życiu: poczucie sensu, szczęście i pełnia życia. Artykuł przedstawia dynamikę miłości w życiu człowieka, która – w ujęciu św. Jana od Krzyża – jest dynamiką historii zbawienia, dokonującej się w człowieku i przeżywanej przez niego na co dzień. Przeanalizowane zostały najważniejsze momenty tej zbawczej dynamiki miłości, odczytywane przez Doktora mistycznego zawsze w kluczu personalistycznym. Źródłem miłości i jej rozwoju jest Boża inicjatywa i Boży plan miłości wobec człowieka. Fakt grzechu jest odrzuceniem ze strony człowieka miłości Boga, które rodzi konkretne, negatywne konsekwencje w życiu duchowym. Kolejnym etapem historii miłości jest objawienie Bożej miłości w tajemnicy odkupienia, dokonanego przez Chrystusa oraz odpowiedź człowieka na tę miłość i współpraca z nią. We współpracy tej można wyróżnić aspekt czynny, przedstawiony jako miłosne poszukiwanie Boga przez człowieka i bierny – jako miłosne poszukiwanie człowieka przez Boga. W ten sposób, w kluczu miłości można zrozumieć najgłębszą istotę charakterystycznych dla Doktora karmelitańskiego pojęć nocy ciemnej i oczyszczeń, zarówno w ich aspekcie czynnym, jak i biernym. W końcu przedstawione zostały najważniejsze cechy, charakteryzujące pełnię miłości człowieka doskonale oczyszczonego i zjednoczonego z Bogiem.Pozycja Wybrane zagadnienia z tłumaczenia liturgii eucharystycznej na język hebrajski. Inspiracje dla pełniejszego rozumienia EucharystiiNyk, Piotr (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Pozycja Wierność (o)sobie. Szkic do antropologii Edyty SteinMachnacz, Jerzy (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Pozycja Powołanie brata zakonnegoFirszt, Grzegorz (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Pozycja La “petite voie mariale” selon Marie de FiesoleDobrzyński, Andrzej (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)Artykuł stanowi teologiczny komentarz do francuskiej książki pt. La toute petitesse, napisanej w 1942 roku przez karmelitankę z klasztoru w Lisieux, posługującą się pseudonimem. W rozważaniach autorki widoczny jest wpływ duchowości „małej drogi” św. Teresy od Dzieciątka Jezus. W „małej drodze maryjnej”, proponowanej przez Marie de Fiesole, kluczowym jest odwołanie do metafory życia in sinu matris: stania się maleńkim pod sercem Najświętszej Panny, by całkowicie poddać się działaniu Chrystusa. Duchowość „życia w Maryi” jest chrystocentryczna, sakramentalna i kontemplacyjna. Naśladując Maryję w Jej uniżeniu, osoby wierzące przeżywają uczestnictwo w Eucharystii jako spotkanie z Panem w bijącym sercu Kościoła. W artykule podjęto także próbę ukazania małej drogi maryjnej od strony duszpasterskiej. Książka La toute petitesse jest mało znana, ponieważ wydano ją przed wielu laty we Francji w dwóch niewielkich nakładach. Artykuł ma na celu przybliżenie duchowości Marie de Fiesole szerszej grupie czytelników, zwłaszcza osobom zainteresowanym duchowością maryjną i karmelitańską.Pozycja Wpływ mistycznego doświadczenia Karmelu na kulturęCannistrà, Saverio (Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2011)