Premislia Christiana, 2014-2015, T. 16
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1504
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Wprowadzenie w problematykę konferencjiBar, Józef (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Zobowiązania państwa polskiego i Kościoła katolickiego zawarte w konkordacie z 28 lipca 1993 rokuGóralski, Wojciech (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Federalismo e libertà religiosa in Svizzera. Breve comunicazione in occasione del XXmo anniversario del Concordato fra Santa Sede e PoloniaGerosa, Libero (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Konkordatowa reforma systemu finansowania Kościoła we WłoszechStanisz, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Niektóre kwestie stosunków państwowo kościelnych niepodległej UkrainyHofman, Jurij (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Miłość perspektywą chrześcijaństwa. HomiliaMichalik, Józef (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Biskup Franciszek Barda, ordynariusz diecezji przemyskiej obrządku łacińskiego. Dzieciństwo, młodość, kapłaństwo i lata biskupstwa do momentu objęcia rządów w Kościele przemyskimBemben, Szczepan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Diecezja przemyska pod rządami bpa Franciszka Bardy w latach 1944-1964Kapłon, Marcin (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Po zakończeniu II wojny światowej Kościół w Polsce znalazł się w niezwykle trudnej sytuacji, co było związane z rozpoczęciem rządów przez dyktaturę komunistyczną. Podobnie było w diecezji przemyskiej, gdzie dochodziły również problemy związane ze zmianą granic administracyjnych, a także działalnością Ukraińskiej Powstańczej Armii. W powojennym dwudziestoleciu rządy w diecezji przemyskiej sprawował bp Franciszek Barda, który musiał się zmierzyć z komunistycznymi próbami dezintegracji i zastraszania duchowieństwa, podważania podstaw materialnych Kościoła i walki z działalnością duszpasterską. Mimo zewnętrznych represji administracji państwowej ordynariusz starał się jednak koordynować pracę kapłanów, troszcząc się w tych trudnych czasach m.in. o budowę i remont obiektów sakralnych oraz tworzenie nowych parafii. Wielkim jego dziełem było również przeprowadzenie Synodu w 1955 r. Można więc stwierdzić, że w gronie pasterzy diecezji przemyskiej był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli.Pozycja Współżycie katolików obrządku greckiego i łacińskiego w Galicji w początkach 2. połowy XIX w. w świetle sprawozdania z wizytacji pracownika nuncjatury wiedeńskiej ks. Karola Rimely’egoKustra, Aleksander; Śliwa, Tadeusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Wykazy wyświęconych w diecezji przemyskiej w pierwszej połowie XVI wiekuŁosowska, Anna (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Argumenty, które chrześcijanin może użyć w dyskusji o IVFStec, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)The purpose of writing the article was to present the problems associated with in vitro. The author presents the conceiving as an act dependent on God in which man should not interfere. Presents the arguments of proponents of in vitro fertilization, which supporters use to push the legal recognition of this method. Then thè counter-arguments are presented that the Christian can use the discussion. Presenting of these arguments is the main objective of this paper. The article is a collection of arguments, which should be guided by both the believer and God rejecting the morał evaluation of IVF. Each of these arguments in the future could be developed separately from the purely theological. When in vitro fertilization in the media portrayed as the golden treatment for infertility, the need for such arguments to open people’s eyes to the scale of the problem that this method brings. The problem is that many people seems to be deaf to these arguments, or they think that this problem only applies to believers, and yet it is often of killing and experiments on children at the embryonic stage. Unfortunately, many people in the embryo does not see a man yet.Pozycja Społeczny wymiar nowej ewangelizacji w świetle adhortacji Papieża Franciszka Evangelii gaudiumBełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)In the Exhortation Evangelii gaudium pope Francis presents the problems of contemporary world, e.g. domination of economical power over politicai one, crisis of democracy, postmodem ideology, secularistic rationalism, destruction of locai cultures within the globalisation process etc. Those problems make the whole Church to undertake new evangelization conceming the social sphere. The evangelization should lead to: rejection of neoliberal doctrines, eradication of powerty, conducting sound economical policies in thè global scale, linking politics with intensive (basic) democration, valuing of religious dimension of culture, inculturation of Gospel, the media focussing in such a way that they might serve the good of human being and the social life.Pozycja Gender. Od tolerancji do totalitaryzmuOko, Dariusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja „Komunikacja wiary” w procesie „poszukiwania sensu” u osób niepełnosprawnych. Problemy węzłowe terapii i rehabilitacji „przez wiarę”Szeląg, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Artykuł, odwołując się do kategorii osób niepełnosprawny, jest próbą ukazania aspektu wiary jako kluczowego w trudnym, ale możliwym do osiągnięcia procesie odnajdywania „poczucia sensu”, oznaczającego między innymi afirmację życia i interioryzację wewnętrznego stanu osoby zmagającej się z problemami egzystencjalnym^ w tym choroby i cierpienia). Zaproponowana refleksja zmierza do ukazania wiary jako elementu terapeutycznego w dynamicznym procesie transformacji intencjonalnej, czyli takiej, która przechodzi od stanu egzystencji („bytowania”, cierpiętnictwa, wiktymologii) do prawdziwego „egzystowania”, czyli życia pełnią własnych predyspozycji i możliwości(choć niekiedy mocno ograniczoną psycho-fizjologicznie). Pojęcie „poczucia sensu” zapożyczone jest z analizy egzystencjalnej Viktora Frankla. Zaprezentowany przewód myślowy odwołując się do logoterapii Frankla, zmierza do sformułowania postulatów (paradygmatów) dla oddziaływania pedagogicznego i terapeutycznego, uwzględniającego aspekt wiary, rozumianej jako wewnętrznej, osobowej i intencjonalnej relacji z Bogiem. Ponadto wprowadza nowatorskie koncepcje rehabilitacji i terapii wiary, oraz stara się zainicjować teoretyczną dyskusję nad ideą „komunikacji wiary” w stygmatyzacji cierpienia występującej u osób niepełnosprawnych. Artykuł zawiera: opis podstawowych założeń analizy egzystencjalnej Frankla z jego wyraźnym sprzeciwem wobec redukcjonistycznego ujmowania człowieka; pojęciowe określenie „poczucia sensu”; wskazanie na wiarę w procesie terapeutycznym (horyzontalnym i wertykalnym); uściślenia terminologiczne komunikacji wiary, terapii wiarą, rehabilitacji przez wiarę.Pozycja Tło historyczne encykliki „Sollicitudo rei socialis”Wyszowadzki, Władysław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Further context of John Paul VI’s encyclical Sollicitudo rei socialis consists of documents from the Second Vatican Council, especially of the “Pastoral Constitution on the Church in the Modem World”, while statements of his predecessors: John XXIII and Paul VI make up a more specific context. As far as Paul VI’s encyclicals are concemed, his only social encyclical Populorum progresie, released in 1967, is worth reading. John Paul II refers to this encyclical and strongly emphasizes its significance in Sollicitudo rei socialis, which is our subject of interest. The main subject of the mentioned papal documents is human, his dignity, role and significance in the contemporary world.Pozycja Kult Serca Jezusowego w życiu kapłańskim według św. Józefa Sebastiana PelczaraSłoma, Ireneusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)St. Joseph Sebastian Pelczar (1842-1924), Bishop of the Diocese of Przemyśl in the years 1901-1924 cared of sanctification of himself and other worshippers. He was a zealous apostle of the Sacred Heart of Jesus. He saw in it an efficient way to achieve holiness. Especially he recommended this cult to priests. They are the guides on the way to sanctification of God’s people. This grace and the task they received from God is possible thanks to personal holiness. Among the many ways of achieving perfection, a special place has the worshipping of the Heart of Jesus. St. Joseph Sebastian in his works indicated that this cult is a simple way to salvation for a priest and the worshippers entrusted to him. Personal practice of the Sacred Heart cult transforms a priest on model of Jesus Christ. It also makes, resulting from the source of Divine Love which is the Eucharist, he becomes an authentic guide for the worshippers. The priests propagating this worship and caring about it help themselves and the worshippers in achieving eternal happiness. The human life resulting from the cult of the Sacred Heart of Jesus transforms the present life and directs it to eternity.Pozycja Imperatyw personalistyczny Karola Wojtyły jako zasada organizująca relacje międzyosobowe. Zarys problematykiSzpilka, Kamil (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)The personalistic norm is one of key issues in Karol Wojtyla’s philosophical discourse. In the study of ethics “Love and Responsibility” (1960) he emphasized the need to raise the status of a person in response to contemporary cultural and philosophical trends, especially utilitarianism. A person is a good to which the only possible reference should be love and, as a consequence, a person can never be reduced to an object of use. Wojtyła always considered the personalistic imperative as the foundation of the civilization of love, which he later, as pope John Paul II, called to be built. The civilization of love, which is based on the personalistic norm, is a way of existing reciprocal relationships between people, both at the individual level and in a much broader sense ‒ intemationally.Pozycja 50. Sympozjum Wykładowców Liturgiki na Wydziałach Teologicznych i w Wyższych Seminariach Duchownych w LicheniuSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Abp Józef Michalik, Wokół Roku Wiary, Biblioteka „Niedzieli", tom 296, Częstochowa 2012, ss. 117.Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Tomasz Siemieniec, Rola „Zasiadającego na tronie” w dziejach świata i ludzi. Studium z teologii Apokalipsy św. Jana (Biblioteka Kieleckich Studiów Teologicznych 2), Kielce: Wydawnictwo Jedność 2012, ss. 374Haręzga, Stanisław (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »