Premislia Christiana, 2014-2015, T. 16
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1504
Przeglądaj
Przeglądaj Premislia Christiana, 2014-2015, T. 16 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 50. Sympozjum Wykładowców Liturgiki na Wydziałach Teologicznych i w Wyższych Seminariach Duchownych w LicheniuSzczych, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Abp Józef Michalik, Wokół Roku Wiary, Biblioteka „Niedzieli", tom 296, Częstochowa 2012, ss. 117.Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Argumenty, które chrześcijanin może użyć w dyskusji o IVFStec, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)The purpose of writing the article was to present the problems associated with in vitro. The author presents the conceiving as an act dependent on God in which man should not interfere. Presents the arguments of proponents of in vitro fertilization, which supporters use to push the legal recognition of this method. Then thè counter-arguments are presented that the Christian can use the discussion. Presenting of these arguments is the main objective of this paper. The article is a collection of arguments, which should be guided by both the believer and God rejecting the morał evaluation of IVF. Each of these arguments in the future could be developed separately from the purely theological. When in vitro fertilization in the media portrayed as the golden treatment for infertility, the need for such arguments to open people’s eyes to the scale of the problem that this method brings. The problem is that many people seems to be deaf to these arguments, or they think that this problem only applies to believers, and yet it is often of killing and experiments on children at the embryonic stage. Unfortunately, many people in the embryo does not see a man yet.Pozycja Bezwzględna wierność prawdzie koniecznym warunkiem zachowania trwałego pokoju w świetle nauczania papieży epoki posoborowejPodhorecki, Norbert (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Presentation of the issue: The text refers to the problem of interdependence of peace and truth in the today’s world, as it is presented in the teaching and statements of the Popes in the post-conciliar period. Background: The peace is commonly seen as a superior value in our modem, globalized world. It is a quality of life which people approve spontaneously and express their readiness to defend it. The truth is one of the most important conditions for peaceful coexistence of nations and individuals. Peace can be preserved ordy in its interdependence with the truth. For the better understanding, the words “peace” and “truth” must be specified. Results: The Catholic Church’s Magisterium in its social teaching emphasises the positive aspect and dynamie understanding of peace. The text shows the implementation of the postulate of interdependence of peace and truth in the teaching and statements of the Popes in the post-conciliar period (the Second Vatican Council, John XXIII, Paul VI, John Paul II, Benedict XVI, Francis). Conclusions: The Church, proclaiming everywhere “’the Gospel of peace” reminds everyone: if peace is to be authentic and enduring, it must be built on the bedrock of the truth about God and the truth about man. Proper understanding of the essence of truth and peace seems to favour the truth, which possesses the superior value in relation to peace. When we subordinate truth to peace, we lose not only truth but peace as well. Peace, if possible, truth at all costs.Pozycja Biskup Franciszek Barda, ordynariusz diecezji przemyskiej obrządku łacińskiego. Dzieciństwo, młodość, kapłaństwo i lata biskupstwa do momentu objęcia rządów w Kościele przemyskimBemben, Szczepan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Diecezja przemyska pod rządami bpa Franciszka Bardy w latach 1944-1964Kapłon, Marcin (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Po zakończeniu II wojny światowej Kościół w Polsce znalazł się w niezwykle trudnej sytuacji, co było związane z rozpoczęciem rządów przez dyktaturę komunistyczną. Podobnie było w diecezji przemyskiej, gdzie dochodziły również problemy związane ze zmianą granic administracyjnych, a także działalnością Ukraińskiej Powstańczej Armii. W powojennym dwudziestoleciu rządy w diecezji przemyskiej sprawował bp Franciszek Barda, który musiał się zmierzyć z komunistycznymi próbami dezintegracji i zastraszania duchowieństwa, podważania podstaw materialnych Kościoła i walki z działalnością duszpasterską. Mimo zewnętrznych represji administracji państwowej ordynariusz starał się jednak koordynować pracę kapłanów, troszcząc się w tych trudnych czasach m.in. o budowę i remont obiektów sakralnych oraz tworzenie nowych parafii. Wielkim jego dziełem było również przeprowadzenie Synodu w 1955 r. Można więc stwierdzić, że w gronie pasterzy diecezji przemyskiej był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli.Pozycja Etyka relacji międzyosobowychWolicki, Marian (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Autor artykułu rozpatruje relacje międzyludzkie pod kątem ich oceny etycznej. Wyróżnia dwa zasadnicze typy tych relacji: relacje nieprawidłowe o charakterze instrumentalnym, w których dochodzi do uprzedmiotowienia drugiej osoby oraz relacje prawdziwie osobowe o charakterze spotkania, dialogu i miłości, w których szanowana jest osobowa godność drugiego człowieka. Tylko te relacje należy ocenić pozytywnie pod względem etycznym, podczas gdy relacje instrumentalne zasługują na zdecydowanie negatywną ocenę etyczną.Pozycja Eutanazja a uporczywa terapiaStec, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Article aims to show the significant differences that exist between euthanasia and persistent treatment. It reminds once again the Catholic Church’s teaching regarding this issue. Presents documents that this problem moving. In the first parts the author presents life as sacred, as the highest value. Sequentially presented arguments are supporters of euthanasia and significant differences between euthanasia and persistent therapy. The last point is shown the moral evaluation of these acts. In this way, the reader will have no problem to clearly assess morally ever new dilemmas and attempt to falsify the difference in the end of human life. Adoption of such a topie is important because many countries in west Europe show euthanasia as a humane, good deeds and legalizes in the law. More and more people do not see this as a problem, the same desire to decide on the conception and range of life without reference to the Creator. Many people doctrine of the Church of presistent therapy is interpreted as permission to euthanasia. Therefore, it is important to show elear on their differences between the two actions.Pozycja Federalismo e libertà religiosa in Svizzera. Breve comunicazione in occasione del XXmo anniversario del Concordato fra Santa Sede e PoloniaGerosa, Libero (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Gender - destrukcja miłości i tożsamości człowiekaBortkiewicz, Paweł (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Gender. Od tolerancji do totalitaryzmuOko, Dariusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Imperatyw personalistyczny Karola Wojtyły jako zasada organizująca relacje międzyosobowe. Zarys problematykiSzpilka, Kamil (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)The personalistic norm is one of key issues in Karol Wojtyla’s philosophical discourse. In the study of ethics “Love and Responsibility” (1960) he emphasized the need to raise the status of a person in response to contemporary cultural and philosophical trends, especially utilitarianism. A person is a good to which the only possible reference should be love and, as a consequence, a person can never be reduced to an object of use. Wojtyła always considered the personalistic imperative as the foundation of the civilization of love, which he later, as pope John Paul II, called to be built. The civilization of love, which is based on the personalistic norm, is a way of existing reciprocal relationships between people, both at the individual level and in a much broader sense ‒ intemationally.Pozycja Jak mówić dzisiaj o wierze i Kościele?Karnowski, Jacek (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Janusz Mariański, Katolicyzm polski — ciągłość i zmiana. Studium socjologiczne, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011, ss. 442Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Janusz Mariański, Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994-2009. Studium socjologiczne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011, ss. 576Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja „Komunikacja wiary” w procesie „poszukiwania sensu” u osób niepełnosprawnych. Problemy węzłowe terapii i rehabilitacji „przez wiarę”Szeląg, Jan (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Artykuł, odwołując się do kategorii osób niepełnosprawny, jest próbą ukazania aspektu wiary jako kluczowego w trudnym, ale możliwym do osiągnięcia procesie odnajdywania „poczucia sensu”, oznaczającego między innymi afirmację życia i interioryzację wewnętrznego stanu osoby zmagającej się z problemami egzystencjalnym^ w tym choroby i cierpienia). Zaproponowana refleksja zmierza do ukazania wiary jako elementu terapeutycznego w dynamicznym procesie transformacji intencjonalnej, czyli takiej, która przechodzi od stanu egzystencji („bytowania”, cierpiętnictwa, wiktymologii) do prawdziwego „egzystowania”, czyli życia pełnią własnych predyspozycji i możliwości(choć niekiedy mocno ograniczoną psycho-fizjologicznie). Pojęcie „poczucia sensu” zapożyczone jest z analizy egzystencjalnej Viktora Frankla. Zaprezentowany przewód myślowy odwołując się do logoterapii Frankla, zmierza do sformułowania postulatów (paradygmatów) dla oddziaływania pedagogicznego i terapeutycznego, uwzględniającego aspekt wiary, rozumianej jako wewnętrznej, osobowej i intencjonalnej relacji z Bogiem. Ponadto wprowadza nowatorskie koncepcje rehabilitacji i terapii wiary, oraz stara się zainicjować teoretyczną dyskusję nad ideą „komunikacji wiary” w stygmatyzacji cierpienia występującej u osób niepełnosprawnych. Artykuł zawiera: opis podstawowych założeń analizy egzystencjalnej Frankla z jego wyraźnym sprzeciwem wobec redukcjonistycznego ujmowania człowieka; pojęciowe określenie „poczucia sensu”; wskazanie na wiarę w procesie terapeutycznym (horyzontalnym i wertykalnym); uściślenia terminologiczne komunikacji wiary, terapii wiarą, rehabilitacji przez wiarę.Pozycja Konkordatowa reforma systemu finansowania Kościoła we WłoszechStanisz, Piotr (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)Pozycja Kult Serca Jezusowego w życiu kapłańskim według św. Józefa Sebastiana PelczaraSłoma, Ireneusz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)St. Joseph Sebastian Pelczar (1842-1924), Bishop of the Diocese of Przemyśl in the years 1901-1924 cared of sanctification of himself and other worshippers. He was a zealous apostle of the Sacred Heart of Jesus. He saw in it an efficient way to achieve holiness. Especially he recommended this cult to priests. They are the guides on the way to sanctification of God’s people. This grace and the task they received from God is possible thanks to personal holiness. Among the many ways of achieving perfection, a special place has the worshipping of the Heart of Jesus. St. Joseph Sebastian in his works indicated that this cult is a simple way to salvation for a priest and the worshippers entrusted to him. Personal practice of the Sacred Heart cult transforms a priest on model of Jesus Christ. It also makes, resulting from the source of Divine Love which is the Eucharist, he becomes an authentic guide for the worshippers. The priests propagating this worship and caring about it help themselves and the worshippers in achieving eternal happiness. The human life resulting from the cult of the Sacred Heart of Jesus transforms the present life and directs it to eternity.Pozycja Losy łacińskiego biskupa przemyskiego Franciszka Bardy podczas II wojny światowej (zarys zagadnienia)Zych, Sławomir (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)During World War II the diocese of Przemyśl functioned in difficult conditions of the two Systems: national socialism and communism, the aim of which was to destroy the Catholic Church. The attitude of the clergy led by Bishop F. Barda and the generosity of the faithful madę it possible for diocesan structures and institutions to function. Thanks to "sharing authority" between Ordinary F. Barda and Suffragan Bishop W. Tomaka, both parts of the diocese separated by a border between the Third Reich and the Soviet Union (1939-1941) could be smoothly managed, and both of the mentioned bishops had curias and courts in their parts of the diocese. Creating Theological Seminary in Brzozów guaranteed thè new influx of the clergy. In addition, the cathedral chapter functioned as well as the conditions allowed. Despite the difficult conditions of war, there were territorial structures of the diocesan Church. The following article presents Bishop Franiszek Barda’s conduct in that period and his concem for the diocese.Pozycja Magdalena Pokrzywa, Sławomir Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki działań, Wydawca Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013, ss. 447Bełch, Kazimierz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2015)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »