Pandemia jako czynnik zmiany społecznej. Rodzina a rynek pracy i edukacja
Ładowanie...
Data
2021
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Abstrakt
The context of the research conducted was the family’s situation in the face of social changes related to the C0VID-19 pandemic. The study aimed to find out what challenges families face today with labour market transformations and educational changes. The methods adopted were a literature review and an analysis of found data. The results confirm that the COVID-19 pandemic has highlighted or intensified many problems. The first is losing a job or financial stability, resulting in pauperisation, loss of empowerment and identity crisis. The second set of issues involves isolation, working and educating remotely, and balancing family life with work and school online. Third, personal effects include conflict, violence and mental deterioration. Finally, the global impact is, above all, a widening of social inequalities. The conclusions from the analysis results are the need to look for solutions that ensure work and fair pay. Among the proposals discussed are the ecological perspective adopted by Pope Francis, the concept of basic income (discussed, among others, in the works of Guy Standing) and new goals of education indicated by UNESCO.
Kontekstem prowadzonych badań była sytuacja rodziny w obliczu zmian społecznych związanych z pandemią C0VID-19. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jakie wyzwania stoją dziś przed rodziną w związku z przemianami na rynku pracy i zmianami edukacyjnymi. Przyjęte metody to przegląd literatury i analiza danych zastanych. Uzyskane wyniki potwierdzają, że pandemia C0VID-19 uwypukliła lub zintensyfikowała wiele problemów. Pierwszym z nich jest utrata pracy lub stabilności finansowej, skutkująca pauperyzacją, utratą podmiotowości i kryzysem tożsamości. Drugi zestaw problemów obejmuje izolację, pracę i edukację na odległość oraz godzenie życia rodzinnego z pracą i szkołą online. Po trzecie, wśród skutków w wymiarze indywidualnym wymienić należy konflikty, przemoc i pogorszenie stanu psychicznego. Wreszcie efekty globalne to przede wszystkim pogłębianie się nierówności społecznych. Wnioski płynące z wyników analizy to konieczność poszukiwania rozwiązań zapewniających pracę i godziwe wynagrodzenie. Wśród omawianych propozycji znajdują się m.in. perspektywa ekologiczna przyjęta przez papieża Franciszka, koncepcja dochodu podstawowego (omawiana m.in. w pracach Guya Standinga) oraz nowe cele edukacji wskazane przez UNESCO.
Kontekstem prowadzonych badań była sytuacja rodziny w obliczu zmian społecznych związanych z pandemią C0VID-19. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jakie wyzwania stoją dziś przed rodziną w związku z przemianami na rynku pracy i zmianami edukacyjnymi. Przyjęte metody to przegląd literatury i analiza danych zastanych. Uzyskane wyniki potwierdzają, że pandemia C0VID-19 uwypukliła lub zintensyfikowała wiele problemów. Pierwszym z nich jest utrata pracy lub stabilności finansowej, skutkująca pauperyzacją, utratą podmiotowości i kryzysem tożsamości. Drugi zestaw problemów obejmuje izolację, pracę i edukację na odległość oraz godzenie życia rodzinnego z pracą i szkołą online. Po trzecie, wśród skutków w wymiarze indywidualnym wymienić należy konflikty, przemoc i pogorszenie stanu psychicznego. Wreszcie efekty globalne to przede wszystkim pogłębianie się nierówności społecznych. Wnioski płynące z wyników analizy to konieczność poszukiwania rozwiązań zapewniających pracę i godziwe wynagrodzenie. Wśród omawianych propozycji znajdują się m.in. perspektywa ekologiczna przyjęta przez papieża Franciszka, koncepcja dochodu podstawowego (omawiana m.in. w pracach Guya Standinga) oraz nowe cele edukacji wskazane przez UNESCO.
Opis
Słowa kluczowe
rodzina, COVID-19, rynek pracy, dochód podstawowy, edukacja, family, labour market, basic income, education, koronawirus, coronavirus, pandemia, pandemic, pandemia COVID-19, COVID-19 pandemic, zmiany społeczne, social changes
Cytowanie
Family Forum, 2021, T. 11, s. 51-69.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach