Studia Oecumenica, 2010, T. 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/31467
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczeAnderwald, A.; Porada, R.; Wolsza, K. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Pelikan Jaroslav, Tradycja chrześcijańska. Historia rozwoju doktryny, tom IV: Reformacja Kościoła i dogmatów (1300-1700), tł. M. Król, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010, 506 s., ISBN 978-83-233- 2727-1.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Pater Dariusz, Społeczna rola dialogu. Refleksja teologiczno-społeczna, przedm. Ryszard Rumianek, Warszawa: „Kontrast” 2009, 173 s., bibliogr., ISBN 978-83-927138-1-4.Jakubina, Rafał (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Medwid Wojciech, Usprawiedliwienie w dialogu katolicko-luterańskim. Analiza Dekretu o usprawiedliwieniu Soboru Trydenckiego i Wspólnej deklaracji z 1999 roku, Kraków: Wydaw. WAM 2010, 353 s., bibliogr., tab., ISBN 978-83-7505-626-6. (WAM)Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Hryniewicz Wacław, Karski Karol, Paprocki Henryk, Credo. Symbol naszej wiary, Kraków: „Znak” 2009, 335 [1] s., bibliogr., ISBN 978-83-240-1098-1.Maciążek, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Guja Jowita, Koncepcja wiary w „Römerbrief” Karla Bartha, Kraków: Wydawnictwo A 2009, bibliogr., 191 [1] s., ISBN 978-83-89978-29-5.Wolsza, Kazimierz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Danielewicz Zbigniew, Ku Bogu – „wszystkiemu we wszystkim”. Holistyczna eschatologia Jürgena Moltmanna, Gdańsk: Wydaw. Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej 2009, 300 s., bibliogr., indeks, streszcz. ang., ISBN 978-83-89277-04-6.Czaja, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Budniak Józef, Jednoczeni w różnorodności. Tradycja cyrylometodiańska jako paradygmat procesu pojednania Kościołów, kultur i narodów, Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego 2009,295 [1] s., bibliogr., indeks, streszcz. niem., słów., seria: Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 2749, ISBN 978-83-226-1919-3. (wymiana bibl. UŚ)Górka, Leonard (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Pozateologiczne czynniki tożsamościowego zróżnicowania chrześcijanSkładanowski, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Zadania polskiej prezydencji w Radzie Unii EuropejskiejRabiej, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)On July 1st 2011, Poland will take over a six-month Presidency of the EU Council. The Presidency is held periodically by each member of the European Union. It is a time of hard work and extraordinary responsibility for the direction, style and intensity in which things are moving forward in the EU. It is also a matter of enormous prestige and a big chance of multidimensional promotion for Poland in a cultural, economic as well as a political sense. In practice it means that Poland will be hosting or chairing most of European events that are envisaged to be organised in the second half of 2011, including meetings of the EU Council and its subsidiary bodies, ministerial conferences and expert meetings. It will be a real test o f efficiency and effectiveness for the Polish public administration. During the second half o f the year 2011 will be an exceptional year for Poland in European affairs. It will be a huge challenge, an important responsibility and a privileged period. The Treaty of Lisbon strongly reduced the importance of the Presidency, significantly by officially separating the European Council (EU heads of state or government) from the Council of the European Union, thus terminating the capacity of the head of state or government of the member state holding the Presidency to be President of the European Council. Simultaneously it split the foreign affairs Council configuration from the General Affairs configuration and made the High Representative the chairman rather than the foreign minister of the Presidency state. In the current EU constitutional framework, the EU Council retains the task to actively engage in negotiating legislation among member states and among the EU Council and the European Parliament, although the most difficult dossiers are subsumed by the President of the European Council. Polish Presidency should defend the values which are dear to Europeans: a common civilization. European countries are envied for their political stability, for their welfare and social-security systems, for the quality of European life. These are accomplishments to be proud of.Pozycja Pojednanie jako chrześcijańsko-europejska wartośćNossol, Alfons (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Die Verflechtung der afrikanischen Kultur mit dem christlichen Glauben im theologischen Diskurs der GegenwartMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Autor artykułu usiłuje ukazać, w jaki sposób zrozumienie symbolicznego sposobu myślenia Afrykańczyków może ułatwić przekaz chrześcijańskiego orędzia. Zarówno w codziennym życiu, jak i w percepcji Objawienia Afrykańczycy posługują się różnymi symbolicznymi konstruktami. Symbol ma charakter egzystencjalny i stanowi najbardziej żywy wyraz każdej religii. W odczytaniu sposobu myślenia ludzi Afryki leży zatem klucz do zrozumienia ich życia, religii i kultury. Dzięki bogactwu znaczeń, symbol stanowi sposób komunikacji, który przekazuje ukryty sens życiowych doświadczeń i wyraża tajemnicę Boga. Dlatego teoria symbolu stanowi istotny przedmiot afrykańskiej teologii. Ważnym wyzwaniem tej teologii pozostaje znalezienie trafnych i czytelnych form wyrazu chrześcijańskiej wiary, tak by dotarły one i były zrozumiałe dla Afrykańczyków, zakorzenionych w określonym sposobie symbolicznego myślenia. W zmaganiu o właściwy język o Bogu rodzi się zatem fundamentalne pytanie o tożsamość i wiarę Afrykańczyków w ich konkretnym zakorzenieniu we własnej kulturze. Tylko jasne określenie relacji pomiędzy oboma faktorami umożliwi dalszy wzrost znaczenia afrykańskiego dyskursu kulturowego i teologicznego.Pozycja Działalność Komitetu ds. Chrześcijańskiej Postawy wobec Żydów w strukturach Międzynarodowej Rady MisyjnejIgnatowski, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)In the official structure of the International Missionary Council (IMC), which was formally founded at Lake Mohonk, New York, in 1921, a Committee on the Christian Approach to Jews began its activity. Yet, the Committee never became an integral part of the IMC. It was created and sponsored by the Christians who had earlier been organized in the Jewish missionary societies. The Committee developed its own program and policy both to foster relations of mutual understanding between Christians and Jews and to help the Churches in their mission to the Jewish people. Its existence goes back to the two conferences organized by the IMC in Budapest and Warsaw (1927) on the subject of the evangelization of the Jewish people in central and eastern Europe. At the Amsterdam Assembly of the World Council of Churches (WCC) in 1948 the Committee influenced the wording of the declaration on the Jewish people, which not only strongly condemned anti-Semitism as a sin against God and men, but also called on the Churches for the mission to Jews. At the New Delhi Assembly in 1961, when the IMC and the WCC were integrated, the Committee on the Christian Approach to Jews was reestablished as the WCC’s Committee on the Church and the Jewish People. After the integration there have appeared certain divergent concepts as to the Committee’s targets: performing a mission to the Jewish people or dialoguing with them.Pozycja La natura e la missione della Chiesa nel dialogo ecumenico internazionale riformato – cattolico romanoJesenik, Danilo (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)The international bilateral dialogue between the Pontifical Council for Promoting Christian Unity and the World Alliance of Reformed Churches in the last forty years has completed three sessions (concluding in 1977, 1990 and 2007 respectively) and has produced three documents underpinning three key concepts about the Church. They are: Creatura Verbi, Sacramentum gratiae and Sacramento del Regno. This brief article critically examines and hints at aspects until now overlooked in relation to the nature and mission of the Church. In so doing, it surfaces a hope that we have learned to express the same truths of faith in a new way. In the majority of cases we can see that the new treatment is complementary and an enrichment and not in opposition to the original. One of the most significant results of the dialogue is the importance of the integral and contextual approach that takes account of orthodoxy and orthopraxis.Pozycja Katolicko-luterański zróżnicowany konsensus na temat usprawiedliwienia i jego recepcjaMedwid, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Kryteriologiczna funkcja nauki o usprawiedliwieniu a problem sukcesji apostolskiejPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Philipp Melanchthon und die ÖkumeneNowak, Joachim (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)W tym roku przypada 450 rocznica śmierci Filipa Melanchtona. Próbuje się go przedstawić jako wielką ekumeniczną postać reformacji. Przemawiają za tym przede wszystkim jego starania o to, aby poprzez Confessio Augustana i Wittenberger Konkordie osiągnąć wspólną teologiczną podstawę środowisk reformacyjnych w głównych kwestiach dotyczących wiary i nauki. Melanchton był jednym z czołowych autorów dzieła Confessio Augustana. Wyznanie to służyło już w XVI wieku jako most łączący Kościoły powstałe w następstwie reformacji, a w ostatnim czasie sprawdza się jako możliwa platforma porozumienia dla teologicznej jedności luteranów z Kościołem rzymskokatolickim. Już w latach 80-tych XX wieku dyskutowali nad tym czołowi teolodzy reprezentujący stronę katolicką i ewangelicką. Melanchthon miał też swój wkład do tekstu Wittenberger Konkordie, który zawiera kompromisowe formuły. Na zasługi Melanchtona dla jedności chrześcijan zwrócił uwagę m.in. bp Saier w 1997 roku z okazji 500 rocznicy urodzin Melanchtona.Pozycja Urząd pastora w Kościele Ewangelicko-Metodystycznym w RPZuber, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)The article describes the pastors ministry in the Evangelical-Methodist Church from a theological, practical and ecumenical perspective. The first chapter discusses the theological analysis of the pastor’s office and its m inistry from the biblical and evangelical theology perspective. In the final chapter author shows the view of Methodism. The second part presents the practical aspects of the Methodist pastoral m inistry in Poland. The presentation of this matter comes from the analysis of the law and liturgical documents as well as The Book of Discipline in the United Methodist Church. Then the author shows the pastors m inistry as an individual way in the theology of sanctification, and then as a servant leadership in the congregation and the society. The last chapter answers the question: W hat does it mean to be a pastor in the Evangelical-Methodist Church in Poland from ecumenical perspective?Pozycja Teologiczna hermeneutyka T. J. J. Altizera a ewangelickie proprium hermeneutyczneOsęka, Mateusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)The article examines the relation between theological hermeneutics of Altizer (during the years 1951-2006) and the Protestant hermeneutical proprium. We have analyzed Altizer’s hermeneutics and Protestant hermeneutics from perspective of epistemology, ontology, methodology, system and axiology. We have demonstrated that Altizer’s hermeneutics in spite of his Anglican background doesn’t have anything in common with Protestant hermeneutics. Furthermore, the comparison of Altizer’s thought with the philosophy of Hegel, whom he treated as one of the „prophets”, shows the seclusion and the oddity of Altizerian theology, for there is no evidence for his interpretations of Hegelian system in the works of Hegel himself. Such antimethodological attitude to declared sources of the reflection derives from the illuminative and speculative epistemology of Altizer, that is called in the literature of the subject the mystical principle. We have also noticed the isolation of Altizerian theology from contemporary Protestant theology and from the radical theology (death-of-God-theology), among which he was universally counted. Altizer’s hermeneutics coincides with the hermeneutics of enthusiasm in general and should be examined in this context. In Altizer’s thought occurs gnostic tendency, that manifests as hatred for the created world. The analysis of Altizer’s relationship to his sources, namely „prophets” (primarily: Blake, Dante, Joyce, Milton, Hegel and Nietzsche) discloses a contradiction in Altizerian epistemology, for he declared that „prophets” reveal the true knowledge about the universe, and at the same time he granted axiomatic status to the laws of the dialectic created by himself. In conclusion we have stated that there are convincing premises to preserve Protestant hermeneutical proprium in opposition to Altizer, who demands from the contemporaries the total extinction of all past theology.Pozycja Przygotowanie do zawarcia małżeństwa nupturientów należących do Kościoła rzymskokatolickiego oraz Kościoła ewangelicko-augsburskiego w Polsce w kontekście trwałości małżeństwKroczek, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)The article presents some of the pastoral and legal issues related to preparation for entering marriage by the spouses from the Catholic Church and the Evangelical-Augsburg Church in Poland in optics of the unity and stability of mixed marriages. The method used in considering the problem is the method of comparative law study. There are collated two laws of the Churches that regulate preparation for entering marriage. After a presentation of current discipline, the idea of a possibility of ecumenical preparation for marriage is discussed. At the end, there is formulated a postulate de lege ferenda. It may contribute to an increase of the unity and stability of mixed marriages.