Studia Oecumenica, 2010, T. 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/31467
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2010, T. 10 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 34
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty ekumeniczne w Anaforze św. Bazylego WielkiegoPotoczny, Mateusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Budniak Józef, Jednoczeni w różnorodności. Tradycja cyrylometodiańska jako paradygmat procesu pojednania Kościołów, kultur i narodów, Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego 2009,295 [1] s., bibliogr., indeks, streszcz. niem., słów., seria: Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 2749, ISBN 978-83-226-1919-3. (wymiana bibl. UŚ)Górka, Leonard (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Danielewicz Zbigniew, Ku Bogu – „wszystkiemu we wszystkim”. Holistyczna eschatologia Jürgena Moltmanna, Gdańsk: Wydaw. Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej 2009, 300 s., bibliogr., indeks, streszcz. ang., ISBN 978-83-89277-04-6.Czaja, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Die Orthodoxie angesichts der europäischen IntegrationGlaeser, Zygfryd (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Wyzwolenie Europy Wschodniej spod totalitarnego jarzma, pogłębiona współpraca między dotychczas zantagonizowanymi częściami kontynentu, całe ostatnie dziesięciolecia w polityce światowej oraz wynikające z tego przemiany, przed którymi stoi dzisiejsza Unia Europejska, skłaniają do reinterpretacji zasad jej funkcjonowania oraz powrotu do chrześcijańskich korzeni. One bowiem stanowią siłę całej jej konstrukcji i podstawę systemu wartości. Jerome Vignon zwracając się do polskich biskupów, odwiedzających w listopadzie 1997 roku Brukselę, powiedział, że „to, co stało się w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, przypomniało o prawdziwych celach projektu europejskiego, który ze swej zasady jest projektem opartym na najbardziej podstawowych prawach ludzkich, czerpiących swoje źródło z inspiracji chrześcijańskiej”. Bez powrotu do nich – jak twierdzi coraz liczniejsze grono ludzi zaangażowanych w rozwijanie jedności i bezpieczeństwa na kontynencie – nie sposób dalej pogłębiać i poszerzać obszarów integracji. Europa stanowi organizm, który krótko można określić jako Jedność w wielości”. Jej kultura wyrosła z korzeni greckich, rzymskich, judeochrześcijańskich, arabskich i humanistycznych. Trudne zadanie rzeczywistego zjednoczenia wielorako ukształtowanej Europy, długo pozostawało w ukryciu przez podział na Wschód i Zachód. Liczono się raczej z trwałością tego podziału. Bardzo długo sprawa europejskiego zjednoczenia postrzegana była raczej w kategoriach utopii. Obecnie zaistniała prawdziwa możliwość przebudzenia poczucia europejskiej jedności. Zmiany, jakie nastąpiły w Europie Środkowo-Wschodniej po roku 1989 przyczyniły się do tego, że jej historia nie pozostaje już w swego rodzaju bezruchu, ale zaczyna toczyć się na nowo, staje się bardziej dynamiczną. Uświadomiono sobie fakt, że Europa to nie tylko Zachód z jego kulturą religijnością zakorzenioną w tradycji katolicko-protestanckiej, ale także ta jej część, która stanowi odzwierciedlenie kultury Wschodu z jej religijnością sięgającą korzeniami do tradycji prawosławnej. Europa nie stanowi więc monolitu kulturowego, ani religijnego. Aktualna sytuacja religijno-społeczna w Rosji w pływ a na konkretyzację stanowiska rosyjskiej Cerkwi wobec europejskiej integracji. Jest ono w wielu aspektach negatywne. Składa się na to wiele przyczyn. Do najbardziej istotnych można zaliczyć: tendencje antyzachodnie i fundamentalistyczne, próbę podporządkowania Cerkwi prawosławnej państwu, tendencje nacjonalistyczne oraz problem tzw. „terytoriów kanonicznych”, prozelityzmu i uniatyzmu. Należy jednak mieć nadzieję, że prawosławie zechce otworzyć skarbiec swego kulturowego bogactwa, aby obdarować nim Europę. Przestanie również lękać się tego, co „nie-prawosławne”, uznając równość innych tradycji. Wtedy dopiero Europa będzie mogła właściwie się rozwijać, oddychając dwoma płucami – tradycji wschodniej i zachodniej.Pozycja Die Verflechtung der afrikanischen Kultur mit dem christlichen Glauben im theologischen Diskurs der GegenwartMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Autor artykułu usiłuje ukazać, w jaki sposób zrozumienie symbolicznego sposobu myślenia Afrykańczyków może ułatwić przekaz chrześcijańskiego orędzia. Zarówno w codziennym życiu, jak i w percepcji Objawienia Afrykańczycy posługują się różnymi symbolicznymi konstruktami. Symbol ma charakter egzystencjalny i stanowi najbardziej żywy wyraz każdej religii. W odczytaniu sposobu myślenia ludzi Afryki leży zatem klucz do zrozumienia ich życia, religii i kultury. Dzięki bogactwu znaczeń, symbol stanowi sposób komunikacji, który przekazuje ukryty sens życiowych doświadczeń i wyraża tajemnicę Boga. Dlatego teoria symbolu stanowi istotny przedmiot afrykańskiej teologii. Ważnym wyzwaniem tej teologii pozostaje znalezienie trafnych i czytelnych form wyrazu chrześcijańskiej wiary, tak by dotarły one i były zrozumiałe dla Afrykańczyków, zakorzenionych w określonym sposobie symbolicznego myślenia. W zmaganiu o właściwy język o Bogu rodzi się zatem fundamentalne pytanie o tożsamość i wiarę Afrykańczyków w ich konkretnym zakorzenieniu we własnej kulturze. Tylko jasne określenie relacji pomiędzy oboma faktorami umożliwi dalszy wzrost znaczenia afrykańskiego dyskursu kulturowego i teologicznego.Pozycja Działalność Komitetu ds. Chrześcijańskiej Postawy wobec Żydów w strukturach Międzynarodowej Rady MisyjnejIgnatowski, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)In the official structure of the International Missionary Council (IMC), which was formally founded at Lake Mohonk, New York, in 1921, a Committee on the Christian Approach to Jews began its activity. Yet, the Committee never became an integral part of the IMC. It was created and sponsored by the Christians who had earlier been organized in the Jewish missionary societies. The Committee developed its own program and policy both to foster relations of mutual understanding between Christians and Jews and to help the Churches in their mission to the Jewish people. Its existence goes back to the two conferences organized by the IMC in Budapest and Warsaw (1927) on the subject of the evangelization of the Jewish people in central and eastern Europe. At the Amsterdam Assembly of the World Council of Churches (WCC) in 1948 the Committee influenced the wording of the declaration on the Jewish people, which not only strongly condemned anti-Semitism as a sin against God and men, but also called on the Churches for the mission to Jews. At the New Delhi Assembly in 1961, when the IMC and the WCC were integrated, the Committee on the Christian Approach to Jews was reestablished as the WCC’s Committee on the Church and the Jewish People. After the integration there have appeared certain divergent concepts as to the Committee’s targets: performing a mission to the Jewish people or dialoguing with them.Pozycja Eclesialidad de las Iglesias y Comunidades eclesiales separadas de la Sede de RomaVillar, José Ramón (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Idea „uczestnictwa” oznacza partia liter habere, częściowe posiadanie doskonałości, którą ktoś posiada w stopniu całkowitym. Uczestnictwo dotyczy sposobu – szczególny, ograniczony i niedoskonały – w jaki się posiada doskonałość, która w sposób całkowity znajduje się w podmiocie subsystującym. Kościół założony przez Chrystusa jako widzialna instytucja trwa – subsistit – w Kościele katolickim w sposób własny i szczególny, to znaczy w pełni; natomiast Kościoły i Wspólnoty kościelne odłączone uczestniczą w eklezjalności, która istnieje (subistit) w Kościele katolickim. Anomalia separacji chrześcijańskiej bazuje właściwie na tym, iż to, co znajduje się instytucjonalnie poza Kościołem katolickim – Kościoły i Wspólnoty kościelne – uczestniczy w jedynej sakramentalności Kościoła Chrystusa. Jako odmienne instytucje wyznaniowe, Kościoły i Wspólnoty kościelne oddzielone, znajdują się poza Kościołem katolickim, ale sakramentalność Kościołów i Wspólnot kościelnych oddzielonych pozostaje sakramentalnością jedynego podmiotu, w którym trwa od swego początku Kościół Chrystusa: gdzie istnieje w pełni eklezjalność, tam istnieje pośrednictwo uczestniczące w pełnej eklezjalności, która znajduje się w Kościele katolickim.Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczeAnderwald, A.; Porada, R.; Wolsza, K. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Ekumeniczne spotkanie kultur w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVIKochan, Agnieszka (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Ekumeniczny walor formuły kodeksowej fructuosa liturgica matrimonii celebratione (KPK, kan. 1063, n. 3)Pastwa, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)This study is an attempt to analyze, from the ecumenical perspective, number 3 of canon 1063, especially the expression: a fruitful liturgical celebration of marriage. The first point presents doctrinal reasons which are at the foundation of the principium expressed in article 1631 of The Catechism of the Catholic Church: “Sacramental marriage is a liturgical act” The second point develops the thesis that the essence of the liturgy of marriage between the baptized is a Church proclamation of the truth of the sacramental sign: “the spouses signify and share in the mystery of the unity and fruitful love between Christ and the Church” (can. 1063, no. 3). The third point, according to the unquestionable rule of the immanence and the mutual interrelation between liturgy and theology, shows the practical side of ecumenical efforts which is present in commonly elaborated protestant-catholic liturgical rites of interchurch marriages. The interest is focused in four currently used rites: German (1995), German, so-called Formular C (1974), Austrian (1997) and Swiss (2001). Results of the analysis confirm the intuitions of professor Heribert Heinemann from the University of Bochum, who points out an ecumenical aspect of the Council definition of Christian marriage (family) describing it as Ecclesia domestica (Lumen gentium, no. 11). Heinemann’s opinion that the interchurch marriage is a Domestic Church should be fully supported. In this marriage, the Church is revealed in a particular sense. As, at the present time, the one Mystical Body of Christ, in its social dimension, is experiencing divisions (communio non plena), so in the same way its “particle” – the interchurch marriage, is a visible sign of a missing Church communion. At the same time, it is necessary to keep in mind that the marriage of Christians is a sign of unity (and fecund love) between Christ and the Church. This marriage, thanks to the grace of the Holy Spirit, has the meaningful task of participating in the redemptive mission of the Church. In this context, the interchurch marriage can certainly be termed a “laboratory of unity” (Benedict XVI).Pozycja Ekumenizm na ŚląskuBudniak, Józef (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Guja Jowita, Koncepcja wiary w „Römerbrief” Karla Bartha, Kraków: Wydawnictwo A 2009, bibliogr., 191 [1] s., ISBN 978-83-89978-29-5.Wolsza, Kazimierz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Hryniewicz Wacław, Karski Karol, Paprocki Henryk, Credo. Symbol naszej wiary, Kraków: „Znak” 2009, 335 [1] s., bibliogr., ISBN 978-83-240-1098-1.Maciążek, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Inspirations and Challenges in Practising Theology in Poland as a Post-communist and EU Member CountryKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)W odniesieniu do faktu odejścia społeczeństw Europy Środkowej i Wschodniej od komunizmu autor artykułu podejmuje refleksję nad wyzwaniami Kościoła i katolicyzmu oraz moralnymi zobowiązaniami eklezjalnych wspólnot wiary, wynikającymi z nowej sytuacji wszystkich społeczeństw integrującej się Europy po decyzji kierownictwa Związku Sowieckiego o likwidacji komunizmu w 1991 roku. Podstawowym wyzwaniem, przed jakim stają wspólnoty kościelne, okazuje się bowiem wspomożenie i w pewnym zakresie stymulowanie oczekiwanego pożądanego rozwoju społeczeństwa polskiego - i w ogóle społeczeństw postkomunistycznych - wobec dokonującej się pogłębionej integracji państw członkowskich Unii Europejskiej w kontekście globalizującego się świata społeczności kontynentalnych. Społeczeństwa postkomunistyczne UE we współczesności początków XXI stulecia z jednej strony zmuszone są przezwyciężyć skutki podlegania jako społeczność prawie półwiecznej indoktrynacji ideologią komunistyczną, a także przełamania wpływów wykształconych dawnych struktur władzy i partyjnej nomenklatury, zaś z drugiej strony stają przed wyzwaniem kształtowania nowej rzeczywistości zintegrowanej UE. W takiej perspektywie autor podejmuje próbę nakreślenia odpowiedzi na postawione zapytanie - w czym Kościół w jego eklezjalnych wspólnotach wiary poszczególnych człowieczych podmiotów tkwiących w społeczności państwa oraz eklezjalnej hierarchii, a zwłaszcza poprzez dzieło refleksji teologicznej i praktykę naukowo-dydaktyczną ze strony środowiska teologicznego, związanego z ośrodkami uniwersyteckimi i uczelnianymi, może inspirować i twórczo wspomagać konieczny rozwój społeczeństwa polskiego - w warunkach transformacji ustrojowej oraz europejskiej integracji państw członkowskich UE. Powyższa kwestia stanowi bowiem historyczny przełom rozstrzygający o uzyskaniu praktycznego statusu żywego i dynamicznego społeczeństwa UE bądź społeczności cywilizacyjnej półprowincji.Pozycja Jana Kalwina teologia małżeństwaJaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Katolicko-luterański zróżnicowany konsensus na temat usprawiedliwienia i jego recepcjaMedwid, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Kryteriologiczna funkcja nauki o usprawiedliwieniu a problem sukcesji apostolskiejPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja La natura e la missione della Chiesa nel dialogo ecumenico internazionale riformato – cattolico romanoJesenik, Danilo (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)The international bilateral dialogue between the Pontifical Council for Promoting Christian Unity and the World Alliance of Reformed Churches in the last forty years has completed three sessions (concluding in 1977, 1990 and 2007 respectively) and has produced three documents underpinning three key concepts about the Church. They are: Creatura Verbi, Sacramentum gratiae and Sacramento del Regno. This brief article critically examines and hints at aspects until now overlooked in relation to the nature and mission of the Church. In so doing, it surfaces a hope that we have learned to express the same truths of faith in a new way. In the majority of cases we can see that the new treatment is complementary and an enrichment and not in opposition to the original. One of the most significant results of the dialogue is the importance of the integral and contextual approach that takes account of orthodoxy and orthopraxis.Pozycja Medwid Wojciech, Usprawiedliwienie w dialogu katolicko-luterańskim. Analiza Dekretu o usprawiedliwieniu Soboru Trydenckiego i Wspólnej deklaracji z 1999 roku, Kraków: Wydaw. WAM 2010, 353 s., bibliogr., tab., ISBN 978-83-7505-626-6. (WAM)Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Nierozerwalność małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznejPodzielny, Janusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)