Teologiczne Studia Siedleckie, 2016, R. 13

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36026

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Miniatura
    Pozycja
    Cofnięcie upoważnienia („missio canonica”) do nauczania religii w szkole według Kodeksu Prawa Kanonicznego
    Bider, Marcin (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2016)
    The teaching of the Catholic religion in Polish schools is subject to the competent ecclesiastical authority. In the diocese the issues related to the teaching of religion are subject to the diocesan Bishop or and others who, even if only temporarily, are placed in charge of some particular church or a community equivalent to it. The right to appoint or approve teachers of religion in polish schools belongs to the local Ordinary. The application of authorization of religion teacher to teach religion belongs to the pastor of the parish in which the school is situated. Granted authorization also called „missio canonica” authorizes the school authority to sign a contract of employment with the religion teacher. In some cases canonical mission may be withdrawn as a result of resignation, transfer or removal or deprivation. The loss of the canonical mission entails the removal of religious teacher from his position. The local Ordinary may withdraw granted canonical mission in certain cases by ecclesiastical law. The church authorities shall imme diately notify the school principal of the fact withdrawal of the canonical mission.
  • Miniatura
    Pozycja
    Relacja terapeutyczna. Definicje stosowane we współczesnych modalnościach psychoterapeutycznych
    Piórkowski, Krzysztof Karol (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2016)
    The article presents set of definitions of the relationship which develops in a therapeutic contact. The author shows understanding of the therapeutic relationship typical of psychoanalysis, cognitive-behavior therapy, humanistic currents and Gestalt therapy. He also mentions the results of the study conducted in the period of 2004-2012 oriented on the identification of those factors which significantly influence on the efficiency of the running psychotherapy. Among the variety of groups of factors featured in the study the attention is paid to the fact of independence of the results of the running psychotherapy from the theoretical assumptions of the current in which the therapist works.
  • Miniatura
    Pozycja
    Zasada celowości w argumentacji za istnieniem Boga
    Stolarski, Grzegorz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2016)
    Argument Paleya jest najbardziej znaną odmianą argumentacji za istnie niem Boga z inteligentnego zamysłu i często komentowanym przykładem rozumowania teleologicznego. Odwołując się do analogii subtelnego ze strojenia części zegarka, przedstawia on złożone organy istot żywych jako celowo zaprojektowane i zestrojone. Wskazuje to na istnienie Inteligentne go Projektanta. Argument Paleya był wielokrotnie krytykowany. Wskazywano na nie doskonałość analogii z zegarkiem i sugerowano inne nie teleologiczne wy jaśnienie faktów biologicznych będących jego przesłankami. Podobne zarzuty kierowano wobec innych argumentów teleologicznych, zaliczając do nich także piątą drogę Tomasza z Akwinu. Piąta droga opiera się jednak na innym, arystotelesowskim rozumieniu celowości. Teoria Arystotelesa nie opiera się na celowości rozumianej jako zewnętrzna zasada zestrajająca i porządkująca różne elementy w całość, ale na celowości wewnętrznej, wbudowanej w strukturę każdej rzeczy (naturę), powodującej jej tendencję do działania zasadniczo w ten sam sposób do proporcjonalnego celu-kresu. Tomasz w swej argumentacji nie wychodzi z subtelnego zestrojenia elementów przyrody, ale od naturalnej tendencji do uporządkowanego przez naturę celowego działania. Istnienie tych tendencji prowadzi do uznania istnienia Intelektu Absolutnego, którego działanie nie jest porządkowaniem rzeczywistości, ale jej stwarzaniem w całej jej naturalnej strukturze. Prze bieg argumentacji pozwala Tomaszowi na uniknięcie błędu deizmu i okazjonalizmu w określeniu relacji Boga do świata.