Resovia Sacra, 2024, Tom 31

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36354

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
  • Miniatura
    Pozycja
    Inwentarz kaplicy parafii Bożego Ciała w Kroszynie z 3 lutego 1925 roku
    Żurek, Waldemar Witold (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Początki polskiej parafii katolickiej w Kroszynie nad Szczarą sięgają połowy XV wieku, gdy Juszko Gojcewicz ufundował drewnianą świątynię pw. Bożego Ciała i świętych Grzegorza i Mikołaja. Ta parafia posiadała patronat szlachecki i należała do diecezji wileńskiej. Świątynia dwukrotnie spłonęła: w 1791 roku i w 1916 roku, w wyniku działań pierwszej wojny światowej. Najtrudniejszy dla tamtejszych mieszkańców i wiernych okres to lata niewoli narodowej pod rządami carów rosyjskich. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, gdy ocaleni powrócili z zesłania do rodzinnych domostw, wszyscy mieszkańcy Kroszyna podjęli starania i budowę nowej, murowanej świątyni pod kierownictwem księdza proboszcza Jana Borodzicza. Zanim jednak świątynia parafialna w Kroszynie stanęła gotowa do poświęcenia w 1931 roku, tamtejsi wierni gromadzili się w tymczasowej i skromnej kaplicy. Kaplica ta posiadała wystarczające paramenty liturgiczne: aparaty i kielichy, księgi liturgiczne i księgi parafialne, bieliznę kościelną, obrazy i figury. To wszystko stanowiło wyposażenie kaplicy i majątek parafii kroszyńskiej, o którym dowiadujemy się z inwentarza kaplicy kościoła Parafii Bożego Ciała w Kroszynie z 3 lutego 1925 r. Parafia ta od 1925 roku pozostała w nowo powstałej diecezji pińskiej. Wybudowaną od podstaw świątynię parafialną poświęcił w 1931 roku ordynariusz tej diecezji bp Zygmunt Łoziński.
  • Miniatura
    Pozycja
    The Influence of Urban Culture on the Identity of the Residents of Town and Cities in Royal Prussia in the 16th and 17th Century
    Żukowska, Justyna (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    The article presents the shaping of the identity in its various forms, in the area of Royal Prussia, and especially in large cities, i.e. Gdańsk, Toruń and Elbląg. They were specific culture-forming centers. They were included in the circle of extremely active patrons of the Renaissance era. A great example is the famous Artus Court, reserved for the city elite. From the earliest times, culture had a great influence on shaping the national identity, territorial or state affiliation. The consequence of this, as presented in the article, was the development of urban culture uniting city residents. Urban culture is a group of phenomena born and functioning in the urban environment, where, on the margins of economic exchange, numerous opportunities for connections, expanding knowledge about the surrounding world, and confronting various life attitudes arose.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wiadomości o organach w „Kronice Diecezji Przemyskiej” w latach 1947-1992
    Widak, Andrzej (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Niniejsze opracowanie jest trzecim dotyczącym wiadomości o organach zawartych w „Kronice Diecezji Przemyskiej”. Obejmuje ono lata 1947-1992. Kronika ukazywała się w tym czasie w latach 1947-1950 oraz 1957-1992. Decyzją ówczesnych władz wydawanie kroniki zostało zawieszone w latach 1950-1957. Od roku 1993 wydawana jest jako „Kronika Archidiecezji Przemyskiej”. W latach 1947-1992 ukazało się 39 roczników, a w 14 rocznikach znaleziono informacje o organach. Informacje o organach są zwykle krótkie. Dotyczą faktu istnienia organów, roku budowy, uroczystości związanych z poświęceniem organów, przeprowadzonych remontów czy w kilku przypadkach liczby głosów. W jednym przypadku podano budowniczego oraz skrócony opis inwentaryzacyjny instrumentu. Niniejsze opracowanie powstało w czasie gromadzenia materiałów związanych z historią organów w kościołach diecezji rzeszowskiej. Zebrane informacje uporządkowano według schematu: miejscowość, tytuł działu, w którym znajduje się informacja o organach, informacja o organach oraz numer „Kroniki” (rok, zeszyt, strona).
  • Miniatura
    Pozycja
    Sprawozdanie z działalności Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Rzeszowie za rok 2023/2024
    Widak, Andrzej (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
  • Miniatura
    Pozycja
    Duszpasterz młodzieży ks. Józef Matusz (1889-1937)
    Walicki, Bartosz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Ks. Józef Matusz urodził się 19 października 1889 r. w Haczowie. Był absolwentem Gimnazjum w Sanoku. Przygotowanie do kapłaństwa odbył w Seminarium Duchownym w Przemyślu. Sakrament święceń przyjął 29 czerwca 1913 r. Pracował jako wikariusz w Głogowie (1913-1916), Radymnie (1916-1918) i Przemyślu (1919-1920). Od roku 1919 pracował jako sekretarz generalny Związku Stowarzyszeń Młodzieży Polskiej. Od roku 1920 zajmował się tym etatowo. Duszpasterstwo młodzieży w diecezji przemyskiej prowadził do końca życia. W międzyczasie był krótko proboszczem w Jaworniku Polskim (1923-1925). Od roku 1927 opiekował się Związkiem Stowarzyszeń Młodzieży Polskiej Męskiej. W 1934 roku został sekretarzem generalnym Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Męskiej i Katolickiego Stowarzyszenia Mężów. Przez wiele lat udzielał się też w pracach ogólnopolskiego Zjednoczenia Młodzieży Polskiej. Pełnił obowiązki kapelana harcerstwa. Był aktywny na płaszczyźnie społecznej. Działał na rzecz oświaty ludowej. Zmarł 23 stycznia 1937 r. w Przemyślu. Został pochowany w Chyrowie.
  • Miniatura
    Pozycja
    Stan faktyczny katechizacji w szkołach powszechnych na terenie dekanatu łańcuckiego w okresie II Rzeczypospolitej
    Wałczyk, Karol (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Artykuł podejmuje analizę stanu nauczania religii rzymskokatolickiej w szkołach powszechnych w latach 1918-1939. W pracy przedstawiono warunki organizacyjne katechizacji, w tym dostępność pomocy dydaktycznych, działalność katechetów oraz frekwencję uczniów. Omówiono zarówno szkolne, jak i pozaszkolne formy nauczania religii, ze szczególnym uwzględnieniem praktyk religijnych uczniów oraz funkcjonowania bractw i stowarzyszeń o charakterze religijnym. Na podstawie dostępnych źródeł dokonano oceny efektów katechizacji, wskazując jej wpływ na kształtowanie życia religijnego młodego pokolenia. Celem pracy autora jest podkreślenie znaczenia katechizacji jako ważnego elementu formacji moralnej i społecznej w środowisku szkolnym i parafialnym dekanatu łańcuckiego w okresie II Rzeczypospolitej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Analogia w myśli uznanych komentatorów św. Tomasza
    Sołtys, Andrzej (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    W niniejszym artykule poddano analizie logiczno-lingwistyczne podejście do Tomaszowej doktryny analogii zawarte w myśli filozoficznej Tomasza de Vio (Kajetana) i Franciszka Suareza. Badanie zagadnienia analogii przeprowadzono pod kątem wyróżnienia podziałów analogii tworzonych przez Kajetana i Suareza, pod kątem wskazania w nich na analogię podstawową we wskazanych podziałach oraz przedstawienia trudności związanych z przyjętymi podziałami analogii. W pracy zmierza się do uzasadnienia twierdzenia, że interpretacje Tomaszowej doktryny analogii dokonane przez Kajetana i Franciszka Suareza ugruntowały do czasów współczesnych wątpliwe podejście do analogii oraz że skutkiem błędów interpretacyjnych dotyczących Tomaszowej doktryny analogii jest utrwalony esencjalizm metafizyki tomistycznej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Kaplica św. Barbary w kopalni soli w Bochni (1923-1946)
    Śladecki, Dariusz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    W XVII w. w żupach krakowskich utrwalił się zwyczaj urządzania w podziemiach kopalni wnętrz o charakterze sakralnym. W ciągu trzech stuleci w kopalni soli w Bochni powstało ponad 20 kaplic, spośród których najniżej pod powierzchnią ziemi (na głębokości 388 m) była zlokalizowana kaplica św. Barbary. Kaplica ta powstała w 1923 r. z inicjatywy ówczesnego sztygara Stanisława Rzepeckiego. Od starszych obiektów różniła się nowatorskim rozwiązaniem architektonicznym, jakim był podział wnętrza na dwie kondygnacje i usytuowanie ołtarza na tarasie, na który prowadziły z dwóch stron okazałe schody oraz umieszczenie w niższej kondygnacji Grobu Chrystusa i wydzielenie przestrzeni z fontanną. Plan kaplicy miał kształt prostokąta o wymiarach: szer. 8,6 m., dł. 12 m. Powierzchnię użytkową wnętrza zwiększała kawerna zaadaptowana na zakrystię. Wysokość kaplicy wynosiła ok. 8,5 m. Głównym elementem wyposażenia wnętrza był późnobarokowy ołtarz wykonany z drewna z obrazem św. Barbary (1923 r.) pędzla pracownika kopalni Antoniego Katry, który ponadto był autorem dwóch innych obrazów w tej kaplicy: Chrystusa w grobie oraz Adoracji Dzieciątka Jezus przez górnika (1921 r.). Po bokach ołtarza znajdowały się dwa witraże (podświetlone światłem elektrycznym) umieszczone w wykutych w caliźnie niszach oraz dwa zawieszone pod stropem drewniane świeczniki ozdobione sznurami solnych kryształów. Ponadto na bocznej ścianie kaplicy zawieszono obraz z XVIII/XIX w., namalowany techniką tempery na desce, przedstawiający św. Kingę. W 1946 r. kaplica przestała pełnić funkcje sakralne, a część wyposażenia: ołtarz i obrazy Antoniego Katry przeniesiono do kaplicy św. Kingi. Po 1990 r. rozpoczęto podsadzanie najgłębszych wyrobisk położonych poniżej głębokości 327 m., w wyniku czego uległa likwidacji znaczna część kopalni wraz z poziomem, na którym była zlokalizowana kaplica św. Barbary.
  • Miniatura
    Pozycja
    Funkcje grozy w „Historyjach świeżych i niezwyczajnych” jezuity Michała Jurkowskiego
    Przywara, Julia (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Niniejszy artykuł porusza zagadnienie związane z funkcjami grozy w zbiorze egzemplów „Historyj świeżych i niezwyczajnych” jezuity Michała Jurkowskiego. W artykule zostaje przybliżony życiorys jezuity oraz historia i zawartość wyżej wspomnianego zbioru. Autorka ukazuje, jak elementy grozy były wykorzystywane przez księdza Jurkowskiego w głoszonych przez niego kazaniach duchownych, oraz przybliża budowę egzemplów.
  • Miniatura
    Pozycja
    The Languages of Religion in Medieval Britain – Christianity
    Charzyńska-Wójcik, Magdalena; Lis, Kinga (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    The paper provides an overview of the linguistic panorama of Christianity in medieval Britain. It brings together information concerning the languages in use in various spheres of Christian life at the time with a view to creating a composite picture. Within the paper three main areas may be distinguished: language use in the context of God speaking to people (i.e. biblical translations), language used by people addressing God (i.e. prayers, liturgy, sacraments) and that employed when talking about God (i.e. religious writings, sermons, church-related registers and documents).
  • Miniatura
    Pozycja
    The Languages of Religion in Medieval Britain – Judaism
    Charzyńska-Wójcik, Magdalena; Lis, Kinga (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    The paper deals with the languages used by English Jews for religious purposes in the Middle Ages. It begins with an overview of chronological, demographic, economical, and social aspects of Jewish presence in England to set the scene for investigations concerning the general linguistic repertoire of Anglo-Jewry. Further discussion focuses on the languages of religion and is divided into three areas: the languages of God and authoritative writings, the languages of prayer, and the languages of sermons.
  • Miniatura
    Pozycja
    Rola i zadania ojca wobec jego potomstwa oraz relacja z nim w świetle starotestamentalnej literatury mądrościowej
    Piwowar, Andrzej (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Pierwsza część artykułu zawiera szczegółową analizę występowania hebrajskiego rzeczownika אׇׇב i greckiego πατήρ w biblijnych księgach tradycji sapiencjalnej (Hi, Koh, Prz, Syr i Mdr), co pozwoliło wyodrębnić teksty mówiące o ojcu ziemskim (biologicznym). Druga część to analiza tych tekstów pod kątem roli ojca wobec potomstwa i jego zadań wobec dzieci. Wynika z niej, że głównym zadaniem ojca jest wychowanie dzieci i przekazanie im wartości religijnych i moralnych, według których powinny żyć i postępować, aby osiągnąć najważniejszy cel swojego życia, jakim jest mądrość rozumiana nie jako posiadanie wiedzy intelektualnej, ale jako właściwy sposób postępowania ‒ zgodny z przymierzem i wiarą w Boga. Co więcej, księgi mądrościowe Starego Testamentu ukazują wybrane aspekty relacji ojca do dzieci, zwłaszcza do syna, oraz potomstwa do rodzica. Może ona być zarówno pozytywna (szacunek i cześć), jak i negatywna (np. złośliwość czy zniewaga). Te pierwsze są chwalone, podczas gdy te drugie są potępiane i ganione przez mędrców. Niniejszy artykuł nie jest wyczerpującym omówieniem relacji między ojcem a jego potomstwem, ale przedstawia najważniejsze aspekty tego związku z perspektywy mądrości starożytnego Izraela.
  • Miniatura
    Pozycja
    Christian Formation of Lay People in the Light of the Post-Synodal Apostolic Exhortation “Christifideles laici” by John Paul II
    Młodecki, Jarosław (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    The formation of the lay faithful is one of the most important issues of pastoral action in many dioceses in Poland and around the world. The Second Vatican Council gave a particular impetus to the development of this sphere of the Church’s life. The post-synodal exhortation Christifideles laici, written twenty years after the Council, is also the part of the renewal dynamic thus initiated. The purpose of this article is to present John Paul II’s position on the formation of the laity in the Church contained in the document under review. First, however, the Christian vision of man is introduced and basic concepts such as formation and the lay faithful are explained. The core of the article is a characterisation of post-conciliar thought on the laity and their formation. The analysis of the text of the title document presented gives an answer to the question of how and why the Church should organise the ongoing formation of the laity.
  • Miniatura
    Pozycja
    Kanonicy łacińskiej katedry przemyskiej w chełmskiej kapitule katedralnej obrządku łacińskiego w dobie potrydenckiej
    Marczewski, Jarosław R. (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    W niniejszym artykule zostały wskazane postacie sześciu członków kapituły chełmskiej doby potrydenckiej zidentyfikowanych zarazem jako członkowie przemyskiej kapituły katedralnej obrządku łacińskiego. Byli to: ks. Hieronim Jełowicki († 1732), ks. Michał Piechowski († 1723), ks. Aleksander Grzymała († 1748), ks. Antoni Popławski († 1759), ks. Antoni Piasecki († 1772) i ks. Józef Rey († 1777). Ograniczona wiedza na temat wskazanych duchownych została uzupełniona dzięki szczegółowym badaniom źródłowym materiałów archiwalnych będących spuścizną chełmskiej kapituły katedralnej. W ten sposób udało się przybliżyć fakty dotyczące obecności kanoników na posiedzeniach kapitulnych, wypełniania przez nich obowiązków liturgicznych w chełmskiej katedrze, pełnienia funkcji wewnątrzkapitulnych oraz realizowania specjalnych misji podejmowanych z ramienia kapituły. Funkcjonujący dotąd w obiegu naukowym zbiór biogramów przemyskich kanoników został dzięki temu w odnośnym zakresie zweryfikowany i uzupełniony nowymi informacjami.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Altius semper ad sacra tractanda”. Hugona ze Świętego Wiktora spojrzenie na rzeczywistość sakramentu święceń kościelnych: trzecia część drugiej księgi jego „De sacramentis christianae fidei”
    Libowski, Łukasz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Artykuł niniejszy poświęcony został trzeciej sekwencji drugiej księgi nieobecnego, póki co, w polskiej literaturze dzieła De sacramentis christianae fidei Hugona ze Świętego Wiktora. Zasadniczą część pracy stanowi przekład odnośnego tekstu. Aby w jakiejś skromnej mierze dopomóc czytelnikowi w pogłębieniu lektury przedkładanego tłumaczenia, opatrzone ono zostało rożnego rodzaju notami-komentarzami; poprzedzono je także krótkim wstępem.
  • Miniatura
    Pozycja
    Diecezjalny Kongres Eucharystyczny w Legnicy 8-19 czerwca 2014 r. – w 10 rocznicę wydarzenia na tle innych kongresów ze szczególnym uwzględnieniem Diecezjalnego Kongresu Eucharystycznego w Przemyślu z 1936 roku
    Kowalski, Sławomir (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    The exploration of faith connected with the presence of Jesus in the form of Bread and Wine, who comes during the Eucharist celebrated by the priest after saying the essential words of consecration, takes place on many levels and in various ways. We can definitely say that, executing the idea of holding Eucharistic Congresses admittedly fits into this task. The Eucharistic Congresses, that dates back to XIX c., were and are organized by the universal Church as well as local Church, hence they have an international, national and diocesan scope. Each of them consists of important elements, among others celebrating Holy Mass with adoration of the Blessed Sacrament, scientific symposia, congress stations in various churches, formation meetings for various religious groups as well as solemn theophoric processions. And all this in order to strengthen the piety and the Eucharistic spirituality leading to living in Communion with Jesus as often as possible, receiving him in Holy Communion into your heart, implementing the words of the Savior: “But whoever eats of my body and drinks of my blood has eternal life”.
  • Miniatura
    Pozycja
    Pastoralno-katechetyczna działalność księdza Franciszka Rząsy
    Kiełb, Dominik (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Posługa pastoralna we współczesnym świecie wymaga szczególnego namysłu i otwarcia się na działanie Bożego Ducha. Nowe sytuacje pastoralne, licznie podejmowane inicjatywy ewangelizacyjne, katecheza szkolna oraz przemiany społeczne i kulturowe, przede wszystkim w kontekście religijności, stanowią niełatwe wyzwanie, z którym należy się zmierzyć, podejmując pracę duszpasterską. Zaangażowanie nigdy nie może stać się przyczyną utraty z horyzontu Jezusa Chrystusa, który zawsze jest celem wszelkiej działalności zbawczej Kościoła oraz gwarantem jej skuteczności. Niezwykle cenną pomocą w permanentnym kształtowaniu siebie jako duszpasterza stanowią autorytety kapłanów, którzy gorliwie pełnili swoją posługę, stając się prekursorami tak często postulowanej obecnie nowej ewangelizacji. Ich praca przyczyniła się do wzrostu wiary wielu ludzi, którzy dzięki ich zaangażowaniu mogli wejść na drogę kształtowania własnego życia duchowego. Jednym z przykładów takiego ewangelizatora jest ks. Franciszek Rząsa, który poprzez liczne inicjatywy będące novum w latach jego posługi, niejako wypracował model duszpasterski dla diecezji przemyskiej, rzeszowskiej i sandomierskiej. Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie jego sylwetki jako wzoru duszpasterza i katechety dla współczesnych głosicieli Dobrej Nowiny.
  • Miniatura
    Pozycja
    Sprawozdanie z działalności teologicznej w diecezji rzeszowskiej w roku akademickim 2023/2024
    Jeziorski, Sławomir (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
  • Miniatura
    Pozycja
    Księdza Walentego Gadowskiego troska o katechizm i katechizację – nieznane teksty z Archiwum Diecezjalnego w Tarnowie
    Jaworski, Piotr (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Ks. Walenty Gadowski (1861-1956) należał do pionierów ruchu odnowy katechetycznej. Był propagatorem nowych metod szeroko rozumianej edukacji religijnej. Obok posługi duszpasterskiej ksiądz W. Gadowski podejmował wiele działań w tym kierunku, jak chociażby opracowanie katechizmów z nowym sposobem przekazu wiedzy. Postulował, aby podczas nauczania religii często posługiwać się ilustracjami, tekstami z Pisma Świętego, opowiadaniami biblijnymi, przykładami z dziejów ojczystych i życia świętych. Dokładał wszelkich starań, aby katechizmy przemawiały więc do całej osobowości ucznia, stąd też jego postulaty o ulepszenie katechizmów. Wkład ks. W. Gadowskiego we współczesna katechetykę jest ogromny. Był on przede wszystkim praktykiem katechezy, odważnym pionierem, który nie bał się szukać nowych dróg, rozwiązań w nauczaniu religii, nie rezygnując z dorobku naukowego i doświadczenia jego poprzedników oraz katechetyków, a co najważniejsze, sam był nie tylko autorem katechizmów dla dzieci, młodzieży, dorosłych, ale również znakomitym praktykiem kładącym duży nacisk na dostosowanie nauczania do możliwości percepcyjnych odbiorców, czyli na przystępność nauczania. Archiwum Diecezjalne w Tarnowie posiada w swoich zasobach bogatą spuściznę naukową ks. Walentego Gadowskiego, a wśród nich również teksty praktycznie nieznane, gdyż nie były nigdzie publikowane lub publikowane tylko częściowo. W poczet tych pism należy zaliczyć: Wychowanie religijne, Dydaktykę i metodykę, Pedagogikę chrześcijańską oraz tzw. Czytanki majowe pisane z myślą o nabożeństwach majowych w diecezji, ale i poza jej terenem. Oprócz wymienionych do tego zbioru zaliczyć należy także mniej obszerne teksty jak: Przygotowanie do pierwszej spowiedzi i pierwszej Komunii św. dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katechizowanie elementarne. W zbiorach stanowiących spuściznę ks. Gadowskiego znajdują się również dwa niezwykle ważne dla katechizacji teksty: W sprawie ulepszenia katechizmu oraz Nauczanie katechizmu stanowiące przedmiot niniejszej analizy. Wszystkie wspomniane teksty pozostają w zbiorach tarnowskiego Archiwum Diecezjalnego.
  • Miniatura
    Pozycja
    Dom watykańskiej Fundacji Jana Pawła II w Lublinie w latach 1990-2014
    Janica, Radosław (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)
    Papieska Fundacja Jana Pawła II w Rzymie została ustanowiona 16 X 1981 r. dekretem papieskim jako organizacja non-profit, z głównymi celami wspierania inicjatyw oświatowych, naukowych, kulturalnych, religijnych i charytatywnych związanych z pontyfikatem Jana Pawła II. Siedziba fundacji znajduje się w Watykanie. Jedną ze znaczących agend i zarazem ekspozytur Fundacji Jana Pawła II w Polsce jest Dom Fundacji w Lublinie. Z początkiem lat 90. XX w. Dom ten dał początek programowi stypendialnemu dla młodzieży z krajów dawnego bloku wschodniego. Na wniosek ks. Mariana Radwana, zaakceptowany przez Jana Pawła II, dla studentów ze Europy Wschodniej podjęto budowę akademika w Lublinie, nowego domu Fundacji. Z pomocą w realizacji projektu przyszła Fundacja Connelly z Filadelfii. Dom Fundacji Jana Pawła II w Lublinie oddano do użytku w 1993 r., a uroczyste poświęcenie odbyło się 13 X 1994 roku. Fundusz stypendialny stanowi dziś bardzo ważne pole działania Fundacji. Dzięki działalności stypendialnej Fundacja Jana Pawła II może dziś pochwalić się liczbą ok. tysiąca absolwentów w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II oraz Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Grupę stypendystów stanowią studenci pochodzący z krajów byłego ZSRR i dawnego bloku państw komunistycznych. Potrzeby były wielkie, ponieważ nie brakowało młodych ludzi chętnych do studiowania na katolickich uczelniach w Polsce Program stypendialny Fundacji obejmuje młodzież z krajów dawnych republik Związku Sowieckiego oraz Europy Wschodniej (nie należących do Unii Europejskiej). Tym samym Fundacja pragnie brać udział w kształceniu przyszłych chrześcijańskich elit intelektualnych. Rokrocznie z takiej formy pomocy stypendium naukowego w większości na studiach zasadniczych oraz doktoranckich w trybie stacjonarnym na rożnych kierunkach korzysta około 140 osób z ok. 10 krajów. Zazwyczaj jednak jest to ok. 110 osób z ok. 8 krajów. Są wśród nich także kapłani i siostry zakonne.