Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11289
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Aby, gdy przyjdzie, znalazł nas czuwających na modlitwie i pełnych wdzięczności” (z adwentowej prefacji)Zimowski, Zygmunt (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja O przywoływaniu Ducha Świętego w EucharystiiBlaza, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The calling on the Holy Spirit during the celebration of the Eucharist is strictly connected with the prayer of epiclesis. Catholic theology, especially after Vatican Council II and the influence of a dialogue with orthodox theologians, discovered anew and appreciated this type of prayer. In contemporary Catholic theology epiclesis is, above all, identified with the eucharistie transubstantiation of bread and wine into the Body and Blood of Christ (consecration epiclesis), and then with the fruit of the Holy Communion (communion epiclesis). Epiclesis also takes place outside consecration and the Holy Communion. This kind of calling on the Spirit takes place during the initial rites, and then before the proclamation of the Gospel (so-called scriptural epiclesis).Pozycja W prawdzie i miłości ku człowiekowi i Bogu w Jezusie Chrystusie (curriculum vitae ks. prof. Wincentego Granata)Frydrych, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Osobowa obecność Chrystusa w EucharystiiNadbrzeżny, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The presence of Christ in the Eucharist belongs to the most difficult theological topics. It has been differently understood in history. From discussions and debates two basic interpretations resulted: the symbolical and realistic theories of the presence of Christ. The realistic theory dominated in the Middle Ages. It was expressed by the term transsubstantiatio. The Reformation rejected the realistic interpretaiton based on the idea of a real transformation of bread and wine in the Body and the Blood of Christ. It assumed the symbolical conception. As a result, the Council of Trident (the 16th century) defined the presence of Christ as true (vere), real (realiter), and substantial (substantialiter). Now because of the criticism of the concept of substance theologians seek new definitions for the expression of Christ in the Eucharist. Inspired by contemporary philosophical schools (phenomenology, existentialism, personalism), they proposed new concepts: transsignification, transfinalisation, and transpersonalisation. The concepts are better at expressing the personal character of the presence of Christ and enhancing the anthropological context in sacramentology.Pozycja Ks. Krzysztof Wieliczko, Eschatologiczny charakter życia duchowego w Kościele. Studium na podstawie polskiej teologii posoborowej, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” 2005, ss. 254.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Amo ergo sum. Osoba i personalizm w myśli ks. Wincentego GranataGuzowski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Bóg człowiekiem, Bóg chlebem, Bóg rzeczą. Granice Chrystusowej kenozy od wcielenia przez Eucharystię po ikonęKlauza, Karol (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja „Christus Mariae” ‒ projekt mariologiczny dla Europy Środkowo-WschodniejPek, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)In the last ten to twenty years, Central and Eastern Europe has become a source (locus theologicus) of theological research. As a matter of fact it also involves the “reorientation” of theology in that European region. The changes are due to the search for its theological identity, more conscious of its own, widely understood context. It does not necessarily mean distancing from the western theology, but rather undertaking its more critical reception. The main attention, however, should be paid to the experience (not only Christian) characteristic of Central and Eastern – or, as it is called, “the younger” Europe. In this case, theology has already made good use of the existing results of historical, cultural, politological, and even economic studies. The studies on XXth century prophets, like those prepared for the III Forum of Central and Eastern Europe Theologians in Lublin, are visible fruits of this theology. The above theological and methodological change inspires the new way of pursuing mariology, which would also be sensitive to the broad context. The suggested title of the project – Christus Mariae – stresses the importance of the hierarchy of theological truths, and especially of the theological image of God in mariology and Marian piety.Pozycja La salvezza degli altri. Soteriologia e religioni, red. Maurizio Gronchi, Cinisello Balsamo (Milano): Edizioni San Paolo 2004, ss. 224.Mycek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Visio Dei, vita hominis. La dimensione antropologica della teologia contemporanea. Un progettoSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Antropologiczny wymiar teologii, rozumianej jako scientia fidei et colloqium salutix, zakotwiczony jest w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Jest bowiem teologia zawsze i aktualnie „nauką o Bogu dla człowieka”, którego tajemnica „wyjaśnia się naprawdę dopiero w tajemnicy Słowa wcielonego” (KDK 22). To człowiek potrzebował, potrzebuje i będzie potrzebował teologii; to on jest drogą teologii. Teologiczna prawda o człowieku jest obrysowana trójkątem o wierzchołkach „stworzony – grzeszny – odkupiony” z chrystocentrycznym punktem ciężkości jako punktem źródłowym i docelowym. W ponowoczesnym świecie wywiedzione z wiary antropologiczne przesłanie teologii przynosi nadzieję i koncentruje współczesne „bycie człowiekiem” na istocie, czyli na miłości.Pozycja Antropologia personalistyczna Wincentego GranataGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Język paradoksu jako nowy horyzont badawczy teologiiSebesta, Jadwiga (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Nauka Jana Dunsa Szkota o ślubie dziewictwa Najświętszej Maryi PannyHuculak, Benedykt J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The medieval Doctors dealt with the question if the Blessed Mary had made the vow of virginity. Most of them – Thomas Aquinas included – answered negatively admitting only a kind of conditional vow. Quite defferent was the sentence of John Duns Scotus. who claimed an absolute, unconditioned vow. His doctrine is worth noticing first of all because of its argumentation, but also because it coincides with the sentence of the Eastern Church who in this sense celebrates the Presentation of the Blessed Virfin in the temple of Jerusalem.Pozycja Godność osoby ludzkiej i godność naroduBartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The author departs from the system of personalism on the basis of which he presents dignity as a particular “self-value” of the person: ontic, moral, social, and creative. Dignity as a particular perfection of the self-fulfilment of the person. Then using analogy he seeks to oppose contemporary radical individualism. He presents nation in its prosopoic value as a “nation of persons” – natio personarum – postulating the establishment of the world rights and duties of the nation.Pozycja Ks. Grzegorz Strzelczyk, Communicatio idiomatum. Lo scambio delle proprietà. Storia, status questionis e prospettive (Tesi Gregoriana, Serie Teologia 105), Roma: Editrice Pontificia Università Gregoriana 2004, ss. 318.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Michał Kozak MIC, Kościół jako „communio” według Gerarda Philipsa, Credo 1. Studia i rozprawy Instytutu Teologii Dogmatycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003, ss. 186.Szymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Eucharystia w nauczaniu Jana Pawła IIGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The most complete presentation of the Eucharist one can find in the perspective of Divine Love. The Eucharist is the Sacrament of Love and Life, the Most Sacred sign of God towards man. God as Love revealed Himself in His Son Incarnate. Christ left this Love for us in the sign of the Eucharist, and He feeds us on the way to the Father. Thus Divine Love becomes Life for us. It is the greatest gift, the gift of oneself for another (cf. EE 11). The Church lives thanks to Eucharistic Christ.Pozycja Dziewięciotomowa „Dogmatyka katolicka” ks. profesora Wincentego Granata. Treść i główne ideeKrasiński, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Autentyczna chrześcijańska miłośćGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Andrej Slodicka, Vyznam vychodnej tradicie v naukę Jana Pavla II (Znaczenie Tradycji wschodniej w nauczaniu Jana Pawła II), Presov 2005 (Słowacja), ss. 308 [rozprawa doktorska napisana w katedrze Historii Dogmatów pod kierunkiem ks. prof. K. Góździa, Lublin 2001].Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)