Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11289
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Aby, gdy przyjdzie, znalazł nas czuwających na modlitwie i pełnych wdzięczności” (z adwentowej prefacji)Zimowski, Zygmunt (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Amo ergo sum. Osoba i personalizm w myśli ks. Wincentego GranataGuzowski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Andrej Slodicka, Vyznam vychodnej tradicie v naukę Jana Pavla II (Znaczenie Tradycji wschodniej w nauczaniu Jana Pawła II), Presov 2005 (Słowacja), ss. 308 [rozprawa doktorska napisana w katedrze Historii Dogmatów pod kierunkiem ks. prof. K. Góździa, Lublin 2001].Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Antropologia personalistyczna Wincentego GranataGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Autentyczna chrześcijańska miłośćGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Bóg człowiekiem, Bóg chlebem, Bóg rzeczą. Granice Chrystusowej kenozy od wcielenia przez Eucharystię po ikonęKlauza, Karol (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja „Christus Mariae” ‒ projekt mariologiczny dla Europy Środkowo-WschodniejPek, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)In the last ten to twenty years, Central and Eastern Europe has become a source (locus theologicus) of theological research. As a matter of fact it also involves the “reorientation” of theology in that European region. The changes are due to the search for its theological identity, more conscious of its own, widely understood context. It does not necessarily mean distancing from the western theology, but rather undertaking its more critical reception. The main attention, however, should be paid to the experience (not only Christian) characteristic of Central and Eastern – or, as it is called, “the younger” Europe. In this case, theology has already made good use of the existing results of historical, cultural, politological, and even economic studies. The studies on XXth century prophets, like those prepared for the III Forum of Central and Eastern Europe Theologians in Lublin, are visible fruits of this theology. The above theological and methodological change inspires the new way of pursuing mariology, which would also be sensitive to the broad context. The suggested title of the project – Christus Mariae – stresses the importance of the hierarchy of theological truths, and especially of the theological image of God in mariology and Marian piety.Pozycja Duch Święty darem EucharystiiCzaja, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Within the frameworks of the pneumatological interpretation of the Eucharist one may rarely find discussion on how the Holy Spirit makes it possible and carries it out. The Eucharist is rarely treated as an event of the pouring out of the Holy Spirit, despite the belief that it is the sacrament of Passover and Pentecost. Meanwhile, the grounds for this perception of the Eucharist can be found both in theological and liturgical traditions, and they seem to be stemming out of John’s pneumatology which speaks about the passing over of the Spirit at the Offer on the Calvary (cf. John 19:30). In the first part of the paper the counsels of the Syrian Church Fathers, especially St. Efraim, are reminded. They concern the eating of the Fire of the Holy Spirit at the Communion. The rites and words of the Byzantine Liturgy are pinpointed as they clear reveal the mystery of the Eucharist. The second part discusses the announcement the Word of God in the Eucharist as a bearer of the Spirit of God. It focuses on the thought of Pope Paul VI from the Evangelii nuntiandi and the noteworthy remarks made by some theologians, i.e. Rudolf Bohren, the representative of the reformed Church.Pozycja Dziewięciotomowa „Dogmatyka katolicka” ks. profesora Wincentego Granata. Treść i główne ideeKrasiński, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Eucharystia jako actio i contemplatioWojtkiewicz, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Eucharystia jako objawienie Trójcy ŚwiętejKowalczyk, Mirosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The Eucharist makes present and actualises the event of Jesus of Christ, especially in the aspect of His salvific Offer. It is also the revelation and, as it were, insight in the mysteries of the Holy Trinity. The source of the Eucharist is the acting Triune God. He Himself is in fact the everlasting and continuous Eucharist. The essence of the latter is personal giving of oneself and incessant thanksgiving for this gift. Jesus Christ in the Eucharist unveils this mystery of God in the Trinity of Persons. The celebration of the Eucharist, that is, the Holy Mass and eucharistie cult is the place and sign of the revelation of the most profound mystery of God in the Trinity of Persons.Pozycja Eucharystia w nauczaniu Jana Pawła IIGóźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The most complete presentation of the Eucharist one can find in the perspective of Divine Love. The Eucharist is the Sacrament of Love and Life, the Most Sacred sign of God towards man. God as Love revealed Himself in His Son Incarnate. Christ left this Love for us in the sign of the Eucharist, and He feeds us on the way to the Father. Thus Divine Love becomes Life for us. It is the greatest gift, the gift of oneself for another (cf. EE 11). The Church lives thanks to Eucharistic Christ.Pozycja Godność osoby ludzkiej i godność naroduBartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The author departs from the system of personalism on the basis of which he presents dignity as a particular “self-value” of the person: ontic, moral, social, and creative. Dignity as a particular perfection of the self-fulfilment of the person. Then using analogy he seeks to oppose contemporary radical individualism. He presents nation in its prosopoic value as a “nation of persons” – natio personarum – postulating the establishment of the world rights and duties of the nation.Pozycja Język paradoksu jako nowy horyzont badawczy teologiiSebesta, Jadwiga (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Juan Bosch Navarro (red.), Diccionario de teólogos/as contemporâneos, Burgos: Monte Carmelo 2004, ss. 1014.Lekan, Janusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ks. Grzegorz Strzelczyk, Communicatio idiomatum. Lo scambio delle proprietà. Storia, status questionis e prospettive (Tesi Gregoriana, Serie Teologia 105), Roma: Editrice Pontificia Università Gregoriana 2004, ss. 318.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ks. Krzysztof Wieliczko, Eschatologiczny charakter życia duchowego w Kościele. Studium na podstawie polskiej teologii posoborowej, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” 2005, ss. 254.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ks. Robert Skrzypczak, Osoba i misja. Podstawy eklezjologii misyjnej w świetle personalizmu papieża Jana Pawła II, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 2005, ss. 502.Góźdź, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja La salvezza degli altri. Soteriologia e religioni, red. Maurizio Gronchi, Cinisello Balsamo (Milano): Edizioni San Paolo 2004, ss. 224.Mycek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Michał Kozak MIC, Kościół jako „communio” według Gerarda Philipsa, Credo 1. Studia i rozprawy Instytutu Teologii Dogmatycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003, ss. 186.Szymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)