Studia Oecumenica, 2003, T. 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/30094
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2003, T. 3 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Posługa Piotra i papiestwo według Communio SanctorumPorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Porębski Mieczysław: Nowosielski. Posłowie Krystyna Czerni. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2003 - 293, [2] s.: il. kol. Bibliogr., indeks. ISBN 83-08-03361-X.Wolsza, Kazimierz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Z działalności Instytutu Ekumenizmu i Badań nad Integracją w roku 2003Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Der ökumenische Kirchentag in Berlin 2003 – ein Spiegelbild der ökumenischen Situation in DeutschlandOeldemann, Johannes (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Artykuł prezentuje pierwszy Ekumeniczny Dzień Kościoła zorganizowany przez Kościoły chrześcijańskie w Niemczech w Berlinie w dniach od 28.05.-01.06.2003 r. Ponieważ autor będący dyrektorem Instytutu Ekumenicznego w Paderborn należał do grona organizatorów Ekumenicznego Dnia Kościoła, stąd też podaje wiele interesujących informacji związanych z trudnościami fazy przygotowawczej, przedstawia cele tego zgromadzenia, jego przebieg, opinie o nim wyrażane przez środowiska niekościelne i kościelne oraz najważniejsze osiągnięcia i skutki.Pozycja Some Aspects of the Anglican-Roman Catholic Dialogue on Authority in the ChurchKantyka, Przemysław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Toczący się od ponad trzydziestu lat dialog anglikańsko-rzymskokatolicki na temat autorytetu w Kościele przyniósł znaczące zbliżenie w wielu kwestiach. Należą do nich m.in.: autorytet Pisma świętego i Tradycji, autorytet nauczania kościelnego i Wspólnoty kościelnej oraz autorytet posługiwania biskupiego. Znaczącym osiągnięciem jest pokonanie post-reformacyjnej kontrowersji na temat Pisma świętego i Tradycji poprzez ukazanie ich w relacji do Objawienia. Pismo posiada normatywną funkcję w procesie przekazywania Objawienia „w obrębie Tradycji” (within Tradition). Sama Tradycja pojmowana jest jako „żywa pamięć Kościoła”, czyli dynamiczny proces, komunikujący każdemu pokoleniu to, co zostało raz na zawsze przekazane wspólnocie apostolskiej. Nauczanie kościelne, pełniące funkcję profetyczną, ma przekazywać Dobrą Nowinę w języku zrozumiałym dla współczesnego słuchacza. Pociąga to za sobą konieczność nowego sformułowania definicji dogmatycznych tak, aby zachowując wierność nauczaniu apostolskiemu w nowy sposób wyrażały tę samą wiarę. Wspólnota kościelna przyjmuje nauczanie Kościoła poprzez sensus fidelium. Anglikanie przywiązują ogromną wagę do procesu recepcji nauczania kościelnego. Katolicy, nie umniejszając tej roli, wskazują na obiektywność prawdy objawionej, która nie jest legitymizowana poprzez recepcję, lecz domaga się przyjęcia, ponieważ jest prawdą. Autorytet posługiwania biskupiego, episcopē to udzielany przez Ducha Świętego charyzmat pasterskiej troski, nauczania, przewodniczenia Eucharystii i modlitwie. Biskup jest zwornikiem jedności swego Kościoła lokalnego, a przez udział w sukcesji apostolskiej gwarantem trwania w jedności Kościoła powszechnego. Dla dalszego postępu na drodze dialogu pomiędzy anglikanami i katolikami potrzeba będzie jednak określenia jasnych kryteriów rozróżniania, co w okresie oddzielenia naszych Wspólnot było uprawnionym rozwojem Tradycji, a więc rozwojem dokonującym się pod przewodnictwem Ducha Świętego. Pytanie to staje się szczególnie aktualne w kontekście wprowadzenia święcenia kobiet we Wspólnocie Anglikańskiej.Pozycja Rabiej Stanisław: Jedność Europy a podział chrześcijan (1950-2000). Opole: Red. Wyd. Wydz. Teol. Uniw. Opolskiego 2000 – 247 s. Uniwersytet Opolski. Wydział Teologiczny. Instytut Ekumenizmu i Badań nad Integracją. (Ekumenizm i Integracja 5). Bibliogr., streszcz. niem., franc. ISBN 83- 88071-07-6.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Bastiaansen Louis: Ikony Wielkiego Tygodnia. Teologia i symbolika ikon. Przekł. [z hol.] Teresa van-Loo Jaroszyk. Wprowadzenie do wyd. poi. Jeroen Witkam. Kraków: „Homini” 2003 - 108, [1] s., [9] k. tabi, kolor. ISBN 83-87933-36-8.Będziński, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Formuła Marcina Lutra simul iustus et peccator. Biblijne podstawy ekumenicznej interpretacjiJaklewicz, Tomasz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Demitologizacja w ujęciu Rudolfa BultmannaChwastek, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Św. Wojciech (Albert Praski). Święty jedności i różnorodności Kościoła i EuropyKijas, Zdzisław J. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Le chemine polonaise vers l’Union EuropeenRabiej, Stanislaw (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Autor artykułu analizuje stopień przemian w Polsce posolidarnościowej. Ideały, które wpisał w swój program robotniczy ruch, musiały ulec bolesnej weryfikacji w toku przemian torujących drogę Polski do Unii Europejskiej. Szybkie zmiany w relacjach polityczno-gospodarczych odcisnęły piętno na mentalności wielu odpowiedzialnych za obecną kondycje kraju, uchodzącego do niedawna za ostoję katolicyzmu i chrześcijańskiej moralności. Pewne rozczarowania wśród mieszkańców nad Odrą i Wisłą spotykają się z podobnymi odczuciami powracających tu obcokrajowców. Często towarzyszy im tęsknota za Polską, gdzie nie szczędzono czasu na dyskusje filozoficzno-światopoglądowe, gdzie nie brakowało ambitnej sztuki tworzonej przez twórców identyfikowanych z opozycją. Dzisiejszy kształt przemian odzwierciedlają pojawiające się centra handlowe, przemykające limuzyny, dostrzegalna powszechnie „Macdonalizacja” codzienności. Mimo tak nieodpartej pogoni za przemianami w duchu neoliberalizmu nie brakuje w Polsce głosów i działań wskazujących na potrzebę innego kierunku transformacji. Jak zawsze, od ponad ćwierćwiecza, należy tu wsłuchać się w głos Papieża, który z całym realizmem wskazuje miejsce Polski wśród krajów dzisiejszej UE, ale jednocześnie przypomina o wartościach warunkujących pomyślny rozwój społeczeństwa, odczuwającego głód radykalnych przemian. Autor swoją wypowiedź kończy szczyptą optymizmu. Wyraża przekonanie w to, że tak jak w latach osiemdziesiątych XX stulecia w kraju nad Wisłą zapłonął ogień solidarności, tak też na początku nowego stulecia wznieci się tam płomień torujący drogę ku nowej Europie, wolnej od nieokiełzanego liberalizmu. Udana próba przezwyciężenia komunizmu może tu dodać animuszu do przebudowy struktur w duchu personalizmu chrześcijańskiego. W interesie Polski leży, aby liberalizm gospodarczy w Unii nie szedł w parze z politycznym eurosceptycyzmem, a ambicje polityczne dla Europy nie łączyły się z zacofanym etatyzmem. Jeśli taka byłaby alternatywa, trudno byłoby o dobry wybór. Polska doktryna europejska, która na razie się kształtuje, musi być zgodna z wizją przebudowy państwa, która też nie została jeszcze sformułowana. Dopiero jedno i drugie da Polsce autorytet i siłę, aby wpłynąć na decyzję, w jakim kierunku pójdzie Unia Europejska. A to właśnie kierunek integracji, a nie jej tempo, jest przedmiotem wyboru, którego musi dokonać Europa.Pozycja Wcielenie jako uniżenie Jezusa Chrystusa według Jana KalwinaJaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Bajorski Adam MSF: Epikleza eucharystyczna Dokumentu z Limy. Olsztyn: Wyż. Sem. Duch. Metr. Warm. 2001 - 148 s. Rozprawy Naukowe Wyższego Seminarium Duchownego Metropolii Warmińskiej „Hosianum” w Olsztynie nr 23. Bibliogr. ISSN 1425-303X.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Problem małżeństw mieszanych oraz próby rozwiązań na przykładzie międzywyznaniowych dialogówHanc, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Dobro wspólne katolicyzmu i baptyzmu według raportu z dialogu baptystyczno-rzymskokatolickiego na szczeblu światowymZieliński, Tadeusz J. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Although Baptists were among the early trailblazers of cooperation between Protestant Churches, their present ecumenical involvement proves to be unsatisfactory. Hence the bilateral talks between Baptist World Alliance and the Roman Catholic Church initiated in the 1980s have been viewed as an important milestone in the development of interconfessional relations. The recent Baptist-Catholic conversations conducted in Vatican in December of 2003 had the aim to initiate a new faze of mutual relationships. Looking for an area of potential future convergences it is proper to recognize an already found common ground. It can be identified in the statements of the Final Report from 1984-1988 Baptist-Roman Catholic International Conversations. The presented paper describes „common good” of Catholics and Baptists in the area of christological, anthropological, soteriological and ecclesiological concernments.Pozycja Ekumeniczny wymiar teologicznej twórczości autorów „Ateneum Kapłańskiego” (1909-2003)Hanc, Wojciech (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczeGrabuńczyk, T.; Wolsza, K. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Hanc Wojciech: Ekumeniczny wymiar sakramentów chrześcijańskiej inicjacji w świetle międzywyznaniowych dialogów doktrynalnych. Studium ekumeniczne. Włocławek: Włocławskie Wydaw. Diecezjalne 2003 - 966, [1] s. Bibliogr., streszcz. niem., wł. ISBN 83-85084-3.Glaeser, Zygfryd (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Der Mensch für Gott nach Karl BarthWildbolz, Eduard (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Teologiczna metoda, którą Karol Barth stosuje w konstruowaniu ujęć antropologicznych, wychodzi od Jezusa Chrystusa. On jest miarą, kim człowiek jest i w czym się urzeczywistnia. Chrystologiczna perspektywa oznacza przede wszystkim, że Jezus jako człowiek jest „człowiekiem dla Boga” Boskie pochodzenie (Divinität) człowieka Jezusa poznajemy po tym, że On jest człowiekiem dla Boga. Jego humanizm (Humanität) natomiast poznajemy po tym, że jest On „człowiekiem dla drugich” Po ukazaniu punktu, że człowieczeństwo realizuje się w spotkaniu, Autor w oparciu o myśl Bartha koncentruje się na fenomenie tego, co ludzkie, czyli na symptomach prawdziwego człowieczeństwa. Ostatni punkt paradoksalnie wykazuje, że „boskość Boga” nie wyklucza Jego „człowieczeństwa”.Pozycja Orthodoxe Kultur in Ost- und Südosteuropa im 17. und 18. JahrhundertSuttner, Ernst Christoph (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2003)