Studia Ełckie, 2006, T. 8
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21962
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Ełckie, 2006, T. 8 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 100-lecie istnienia Starokatolickiego Kościoła Mariawitów (1906-2006)Fidura, Jerzy (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Andrzej Jaśko, Gesù e la sua famiglia. Contributo allo studio del discepolato nel contesto della parentela con Gesù nel Vangelo di Marco, Romae 2002, ss. 191.Rosik, Mariusz (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja C. Moreschini, Introduzione a Basilio il Grande, Morcelliana, Brescia 2005, ss. 116.Strękowski, Stanisław (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Czy jest nadal godziwe chrzczenie dzieci, gdy są w niebezpieczeństwie śmierci – nawet wbrew woli rodziców?Biały, Stanisław (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja G. Ferro Garel, Gregorio di Nissa. L’esperienza mistica, il simbolismo, il progresso spirituale, il leone verde,torino 2004, ss. 254.Strękowski, Stanisław (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Henryk Damian Wojtyska, Miłościwe lata. Dzieje wielkich jubileuszów chrześcijaństwa, Wydawnictwo: Hosianum, Olsztyn 2000, ss. 133.Guzewicz, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Janusz Mariański, Kościół katolicki w Polsce a życie społeczne. Studium socjologiczno-pastoralne, Wydawnictwo Gaudium, Lublin 2005, ss. 353.Kalinowski, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Język jako podstawowy element cech kultury narodowejNosowicz, Jan Franciszek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Mutual relations between language and culture can be discussed as a relation of a part and a whole. A language can be perceived both as a culture's component and tool. However, a language is also autonomous in regard to culture in general, and can be described as individual, independent of culture semiotic system, what is realised in traditional linguistics.Pozycja Katholische-theologische Wissenschaft in Sowjetlitauen: die Verfolgung des Priesterseminars, legale Theologische Fakultät und die Ausbildung der Priester im UntergrundŽemaitis, Kestutis; Katilius, Algimantas (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Podczas okupacji radzieckiej na Litwie zostało jedno seminarium w Kownie, przy którym działał fakultet teologii, który zachował wszystkie stopnie studiów: bakalaureat, licencjat, doktorat. Pozwoliło to również zachować ciągłość nauk teologicznych. Część młodzieńców podjęła studia w podziemnym seminarium, którego działanie nie tylko zwiększało liczbę księży na Litwie, lecz także przymusiło ateistyczną władzę, aby dać trochę więcej wolności dla oficjalnego seminarium. Podziemnym seminarium opiekowały się zakony – Marianie i Jezuici. Tak więc na Litwie udało się zachować katolickie tradycje, katolickie oficjalne i podziemne instytucje studiów wyższych.Pozycja Komunizm w Polsce. Zdrada – zbrodnia – zakłamanie – zniewolenie, red. W. Bernacki, H. Głębocki, M. Korkuć, F. Musiał, J. Szarek, Z. Zblewski, Wydawnictwo: Kluszczyński, Kraków 2005, ss. 416.Guzewicz, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Książka religijna w czasach reformacji i kontrreformacji w Rzeczypospolitej XVI i XVII w.Kuźmina, Dariusz (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Religious books (the Bible, catehisms, postillas), edited in Poland in 16th and 17th centuries, let us state, that the need of deeper christian faith was an overriding factor to be observed in printing of these types of books. Apologetic writings, so characteristic for that period, shall not cover trends of searching mutual dialogue and understanding.Pozycja La santificazione in TertullianoStrękowski, Stanisław (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Autor w tym artykule podejmuje problematykę uświęcenia u jednego z najwybitniejszych pisarzy chrześcijańskich piszących po języku łacińskim – Tertuliana. Akcent został położony na egzegezie Tertuliana tekstów św. Pawła, w których został zastosowany termin hagiasmos przełożony na język łaciński za pomocą w zasadzie trzech różnych rzeczowników: sanctificato, sanctimonia i sanctificium. W Pismach Nowego Testamentu grecki rzeczownik hagiasmos był zastosowany na oznaczenie zarówno procesu uświęcenia jak i skutku tego procesu, którym jest świętość. U Tertuliana koncepcja uświęcenia jest wyrażona za pomocą takich terminów jak przymiotniki: sacer, sanctus e purus, casus, rzeczowników: sanctitas, sacrificium, sanctificator, purificatio, castitas, castimonia, pudicitia, abstinentia oraz czasowników: sanctificare, purificare, sancire, castificare, abstinere ed anche l’avverbio: sancta. W interpretowaniu tekstów biblijnych Tertulian jawi się jako zwolennik egzegezy dosłownej szczególnie wówczas gdy komentuje fragmenty napomnień moralnych kierowanych przez św. Pawła do różnych wspólnot chrześcijańskich. Uświęcenie chrześcijan według Tertuliana, pojęte zarówno jako proces jak i skutek tego procesu doskonalenia się, jest ściśle związane ze świętością Boga, która jest jednym z Jego atrybutów i jest zakorzeniona w Jego transcendencji. Według Tertuliana jedynie Bóg jest doskonały i posiada naturę wieczną i niezniszczalną w swoim Synu i Duchu Świętym. Uświęcenie chrześcijan ma swój wymiar trynitarny, który Tertulian odkrył na podstawie tekstów biblijnych: Bóg z niezmierzonej swojej dobroci stworzył świat i człowieka, po jego upadku przygotował mu Plan Zbawienia, który zostanie w przyszłości dopełniony zmartwychwstaniem umarłych, wezwał go do uświęcenia, ponieważ chce, aby wszyscy byli święci i doskonali. Syn Boży, który od samego początku działał w imieniu Ojca udzielając przebaczenia grzechów, który zbawił ludzkość przez swoją śmierć i zmartwychwstanie, poprzez chrzest wzywa wierzących do nowego, bezgrzesznego życia. Uświęcenie człowieka zakłada nawrócenie człowieka. Według Tertuliana należy poszukiwać Chrystusa aż się Go znajdzie i uwierzyć, gdy się Go znalazło, a potem nic więcej niż zachować to, w co się uwierzyło. Uświęcenie chrześcijanina nie obejmuje jedynie ascezy, lecz wszystkie aspekty życia ludzkiego. Dla Tertuliana rzeczą niezwykle ważną jest wiara posunięta aż do heroizmu. Wystarczy wskazać na męczenników, którzy jako jedyni z wyznawców Chrystusa po śmierci dostępują zbawienia, podczas gdy pozostali oczekują na spełnienie obietnic doświadczając czyśćca.Pozycja Parafie polsko-litewskie na Suwalszczyźnie w latach 1919-1939Jemielity, Witold (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja „Poetyka fragmentu” w polskiej poezji współczesnejSikora, Jerzy (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)This is a study of the “poetics of an excerpt” in Polish contemporary poetry, in postwar lyrics to be precise. In order to provide a cross-sectional and panoramic view of this phenomenon, poets of diverse generations are discussed. A special attention is paid to Tadeusz Różewicz and representatives of various literary trends: the linguistic trend, the Kontynenty – literary magazine (published in London), the BruLion generation, The New Wave (Jan Polkowski), priestly poetry (Andrzej Wierciński). In this study Polkowski’s and Wierciński’s poetry is used to demonstrate the peculiarity of fragmentation. The concept of the “poetics of an excerpt” is discussed in comparison with literary tradition in its various aspects in order to reveal different types of axiology and outlook upon life. Besides, this concept is presented on the literary genetics level and juxtaposed with the “open work”.The term of the “poetics of an excerpt” is not included in the Polish Dictionary of Literary Terms in contrast to the “open work”. Besides, there are no crosssectional studies of this category. Thus, the author’s work is an attempt to fill the gap.Pozycja Polskie i litewskie związki twórczości muzycznej biskupa A. Baranowskiego zainspirowanej jego religijną wizją świataKšanienė, Daiva (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Lithuania and Poland are bond for the centuries not only by their common historical fate but also by the concurrently settled cultural relationship, common Roman Catholic religion. Twists and turns of history determined the fact that Polish language widely prevailed and was used in the big part of Lithuania for many years. Especially markedly one could have seen it represented in the life of the Roman Catholic church, its liturgy, ritual, songs. Antanas Baranauskas (1835-1902) – bishop, poet, composer of lyrics and songs, the author of the famous poem „Boscage of Anykščiai” – was one of the brightest and most talented yet most contradictory personalities of the second part of XIXth century. His creation of ecclesiastical songs is inestimable contribution to the treasury of Lithuanian – Polish religious music of the XIXth century that testifies affinity of the identities of the both nations in self-awareness and works of A. Baranauskas. Creation of ecclesiastical catholic songs was one of the most significant and distinctive fields of expression of the creative personality of A. Baranauskas. Besides observable is the fact that the bishop wrote songs in the middle of the XIXth century, when catholic churches of Lithuania needed them enormously. In 1898 – 1900 A. Baranauskas wrote more than 30 Lithuanian songs. Solemn and noble paschal song „Jolly Day Has Lit Up On Us” distinguishes among them all; it has become an integral part of the paschal liturgy. Another one is gorgeous prayer for the homeland – „Ave Maria, Lily of Heaven”. The most relevant piece of the highest value of enduring significance in Lithuanian catholic culture is A. Baranauskas collection of the songs „Sorrowful laments” that was published in 1899, in Tilžė. Author translated the songs of the „Sorrowful laments” and other religious texts of the collection from Polish. „Sorrowful laments” consists of Introduction with Intention, three parts that contain three different songs each and funeral conclusion. There are ten songs – meditations of Christ’s sufferings – in the collection altogether. A. Baranauskas presents melodies of several songs and harmonizations of some of them in „Sorrowful laments”. His other songs were popular, too. Here are some of them: „To the Shepherd the Penurious”, „O, Mother the Grievous! ”, „Ave Maris Stella”, „Crowns of Ss. Lady Maria”, „Song of Advent” etc. A. Baranauskas took none the less care for the creation of Polish songs, although he knew them to be old, abundant and rich. In 1898 – 1902 with the help of Paškevičius, landlord of Seinai (the latter wrote lyrics), he compiled and published Polish Hymnal „Śpiewnik Pobożny”. This Polish Hymnal consists of 15 songs harmonized for the choir of four voices. A. Baranauskas wrote all the melodies, Gustawas Roguskis harmonized them. Necessity of the songs of A. Baranauskas and artistic value of part of them is being certified by the fact that famous Lithuanian composer J. Naujalis harmonized some of them and included them into his „Lithuanian Ecclesiastical Hymnal”, that he published in 1906. Songs of A. Baranauskas were not forgotten in later times. Some of them were harmonized for mixed choir by organist of Seinai church B. Jasenauskas in 1924; composer Vytautas Juozapaitis – in1995 etc. Songs of A. Baranauskas (both Lithuanian and Polish) have not only historical, museum-sort value, but also artistic, religious applicable worth of enduring significance. They also are the monuments of the spiritual culture heritage of Lithuanian and Polish nations.Pozycja Profesor i przyjaciel. Ks. Edmund Przekop (1937-1999), red. W. Guzewicz, „Episteme”, 47(2005), ss. 175.Śniarowska, Iwona (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Realistyczna krytyka esencjalizmuTarasiewicz, Paweł (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)The main purpose of this article is to provide a solution of the following problem: may the philosophy of being be substituted by the philosophy of essence? The undertaken purpose is approached in three stages. A first part of the answer starts with a presentation of reasons why the ancient metaphysics had to be a philosophy of essence (an essentialism or rather pre-essentialism), and then indicates an origin of inspiration for the philosophical comprehension of the being in an existential aspect. A second part is to characterize the essentialism through a presentation of its two typical models, which have been called there: “Greek model” and “Semitic model”. A third part of the answer presents these defects of the essentialism, which reasonably order to reject both its model types. In its general conclusion the article underlines an insufficiency of both material and formal aspects, and reveals a necessity of existential one in all the philosophical considerations.Pozycja Robert Louis Wilken, Der Geist des frühen Christentums, tłum. na jęz. niem. K. Nicolai, Wydawnictwo: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2004, ss. 226.Guzewicz, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Rodzina Jezusa w Ewangelii według świętego MarkaJaśko, Andrzej (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Specyfikacja milczenia w odnowionej liturgii posoborowejJanowski, Marek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)