Tarnowskie Studia Teologiczne, 1993, T. 12
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14109
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 1993, T. 12 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Akademicka młodzież duchowna Krakowa (1880-1939)Piech, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Bóg filozofów. O możliwości teodycei na przykładzie B. PascalaWszołek, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pascal’s sharp distinction between „God of philosophers” and „God of Abraham” raises the question of whether God can be the subject of philosophical analysis. In the paper this question is discussed basing on Pascal’s writings. It is argued that, despite many critical remarks about rational proofs for the existence of God, his way of approaching this problem was by no means irrational. The idea of reading some Pascal’s statements that way tends to overestimate the influence of Poit-Royal circles and underestimate the change of the world-picture which in his time began to be strongly felt. Pascal’s own proofs for the existence of God show their own rationality. One of the conditions of rationality is that we be able to discuss our views in terms which everyone, at least in principle, can understand. From this point of view the radical distinction between „God of philosophers” and „God of faith” is the least desired thing.Pozycja Dorobek naukowy ks. dr. Eugeniusza KrężlaNowak, Adam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Ewangelizacja w posoborowym nauczaniu KościołaCzermak, Krzysztof (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Ewolucyjna wizja dziejów u źródeł dynamicznej koncepcji Kościoła w myśli Włodzimierza S. SołowjowaKupiec, Kazimierz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Konstrukcje podstawowych praw i obowiązków chrześcijan w nauce kanonistów po Soborze Watykańskim IIGabryel, Edward (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Kościół wobec państwa w nauce św. AugustynaBudzik, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Księdza Eugeniusza Krężla pięćdziesiąt lat kapłańskiej służby w Kościele tarnowskimKmiecik, Antoni; Kokoszka, Adam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Lectio Divina – Szkoła Słowa Bożego. Metoda C.M. MartiniegoBednarz, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Liturgika w nauczaniu i wychowaniu seminaryjnym w świetle obowiązujących dokumentów KościołaMargański, Bolesław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Metodiańskie czy iroszkockie tradycje w naddunajeckim eremityzmie w X/XIwieku?Pietrzak, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja „Misericordia pauperum” w nauczaniu Ojców Kościoła (na przykładzie Galii V-VI wieku)Żurek, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Nauczanie Jana Pawła II o kulturzeAdamek, Zbigniew (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja O Świętym Juście i Sanktuarium Matki Bożej JuścieńskiejKrężel, Eugeniusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Obraz Boga w Księdze KoheletaBrzegowy, Tadeusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Od „collatio” opata do „lectio” magistra. O czytaniu Pisma Świętego w okresie metodologicznego przełomu XII wiekuMichalik, Andrzej (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Papieskie dzieła misyjne w diecezji i w parafiiKmiecik, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Piewca Niepokalanej – św. Efrem SyryjczykKania, Wojciech (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Polskie i franciszkańskie rysy Maryi w kazaniach o. Antoniego Węgrzynowicza OFM (1658-1721)Mastalska, Danuta (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Pozycja Quine i Gödel. Jeszcze o ontologicznych interpretacjach fizycznych teoriiHeller, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)Quine’s idea of semantic interpretations of physical theories is briefly reviewed. Physical theories are ontologically engaged through mathematical structures they employ. In this case, mathematics can be regarded as a longuage of physics. It is noticed that Quine’s semantic interpretations of physical theories can be separated from his radical empiricism. The simplest answer to the question: Why are some mathematical structures so efficient in physical theories is: Because they correctly approximate the structure of the world. These considerations imply a method of interpreting physical theories (or models). As an example Gödel’s idealistic interpretation of his own cosmological model (the one with closed timelike curves) is critically examined.