Tarnowskie Studia Teologiczne, 1993, T. 12

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14109

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 20 z 27
  • Miniatura
    Pozycja
    Obraz Boga w Księdze Koheleta
    Brzegowy, Tadeusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Konstrukcje podstawowych praw i obowiązków chrześcijan w nauce kanonistów po Soborze Watykańskim II
    Gabryel, Edward (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Ewangelizacja w posoborowym nauczaniu Kościoła
    Czermak, Krzysztof (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Racjonalność bez granic. Dwie próby odpowiedzi
    Dembek, Jacek (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
    In the history of the human knowledge the question about the principles of rationality has always been very important. One of the main aspects of this question is the problem of the limits of rational thinking. The way of thinking typical for mathematics has always been taken as a model of rationality. In the present paper I try to describe two attempts in the philosophy of mathematics which tried to form this branch of science as a strict, consistent domain. These attempts were: logicism created by B. Russell and A. N. Whitehead and the program of formalism proposed by D. Hilbert. Both logicism and formalism met many difficulties. In 1931 Kurt Gödel published his famous theorem that showed that the limits of rational thinking are based on the principles of this very thinking. This and others theorems, as for example theorems of Church or Skolem-Löwenheim, though they deal with meta-theoretical properties of formal systems, have their importance for every kind of rational thinking.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ucho igielne ekonomii
    Drożdż, Alojzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Nauczanie Jana Pawła II o kulturze
    Adamek, Zbigniew (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Stulecie Koła św. Ambrożego w Seminarium Duchownym w Tarnowie
    Banach, Ryszard (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wybrane etyczno-prawne aspekty badań prenatalnych
    Kaleta, Janusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Liturgika w nauczaniu i wychowaniu seminaryjnym w świetle obowiązujących dokumentów Kościoła
    Margański, Bolesław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Papieskie dzieła misyjne w diecezji i w parafii
    Kmiecik, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Akademicka młodzież duchowna Krakowa (1880-1939)
    Piech, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Dorobek naukowy ks. dr. Eugeniusza Krężla
    Nowak, Adam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Stosowanie logiki współczesnej w filozofii i teologii neotomistycznej
    Wolak, Zbigniew (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
    This article presents the works of three Polish philosophers: I.M. Bocheński, J.F. Drewnowski and J. Salamucha, who tried to make the thomistic philosophy more exact, with the help of the modem logic. In this way they wanted to accomplish the programme of prominent expert of the logic and the philosophy J. Lukasiewicz, who demanded radical reform of the philosophy with regard to the methods used in the philosophy. Drewnowski in his book, in which he presented his philosophical programme, constructed the special theory of a sign, which – in his opinion – could be used in the rebuilding of all kinds of sciences, also philosophy and theology. He thought that all the science theories can be constructed as the set of elementary sentences in the shape: b2a1a2a3 what means: the being b2 perceive in the way a l the thing a2 experience a3. Drewnowski’s suggestions were rather impossible to the accomplish but they became encouragement for the other philosophers to use modem logic in philosophy. They made – especially Bocheński and Salamucha – some interesting analyses of different philosophical concepts and problems. However, in this article – more for the general public than for scientists – these analyses are only mentioned. There are in it first of all arguments for the need to make exact the philosophical and Christian thought. Philosophers presented in this article very often point at the tradition of the specification of Christian thought. This specification is also necessary because of very sophisticated reasoning in philosophy, especially in the metaphysics. These are the main reasons of the using of the modem logic in these fields.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ewolucyjna wizja dziejów u źródeł dynamicznej koncepcji Kościoła w myśli Włodzimierza S. Sołowjowa
    Kupiec, Kazimierz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Polskie i franciszkańskie rysy Maryi w kazaniach o. Antoniego Węgrzynowicza OFM (1658-1721)
    Mastalska, Danuta (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    O Świętym Juście i Sanktuarium Matki Bożej Juścieńskiej
    Krężel, Eugeniusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kościół wobec państwa w nauce św. Augustyna
    Budzik, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
  • Miniatura
    Pozycja
    Quine i Gödel. Jeszcze o ontologicznych interpretacjach fizycznych teorii
    Heller, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)
    Quine’s idea of semantic interpretations of physical theories is briefly reviewed. Physical theories are ontologically engaged through mathematical structures they employ. In this case, mathematics can be regarded as a longuage of physics. It is noticed that Quine’s semantic interpretations of physical theories can be separated from his radical empiricism. The simplest answer to the question: Why are some mathematical structures so efficient in physical theories is: Because they correctly approximate the structure of the world. These considerations imply a method of interpreting physical theories (or models). As an example Gödel’s idealistic interpretation of his own cosmological model (the one with closed timelike curves) is critically examined.
  • Miniatura
    Pozycja
    Św. Augustyn egzegeta
    Paciorek, Antoni (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1993)