Polonia Sacra, 1997, R. 1 (19), Nr 1 (45)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/1205
Przeglądaj
Przeglądaj Polonia Sacra, 1997, R. 1 (19), Nr 1 (45) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 23
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Andrzej Napiórkowski OSPPE, „Schrift-Tradition-Kirche. Glaubensquelle in Matthias Joseph Scheebens theologischer Erkenntnislehre”, Frankfurt a. Main 1996Łukaszuk, Tadeusz Dionizy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Pozycja Dar życia zakonnego dla współczesnego świata w nauczaniu Jana Pawła II (1979-1984)Wider, Dominik (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)John Paul H’s teaching on monastic life and its role in the contemporary world is reviving the deepest values of monastic life through the theological analysis of life devoted to God, the expression of which can be found in the “Gift of Redemption”, and through reviving the valuable contribution the monastic orders made to the Church. From this point of view the teaching of the Holy Father is both old and new. It is “new” in the concept itself, in reminding the mesgages less known today or lost in frequent relaying. At the same time it is “old”, as old is monastic life and the Church that summoned and has always treasured it.Pozycja Die biblische Hermeneutik und eine neue EvangelisierungChmiel, Jerzy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Artykuł jest uaktualnioną syntezą dwóch różnych wykładów gościnnych, jakie autor miał w Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Ruhry w Bochum (4.12.1991) i Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji (3.12.1993). I. Z problematyki interpretacji. Został postawiony podstawowy problem interpretacji: w jaki sposób możemy przeprowadzić łuk hermeneutyczny pomiędzy podmiotem a przedmiotem tak, aby nie popaść w relatywizm? Czy istnieje prawda w sobie? Na te pytania autor szuka odpowiedzi w oparciu o soborową konstytucję o Objawieniu Bożym Dei verbum, dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej o interpretacji dogmatów i dokument Papieskiej Komisji Biblijnej o interpretacji Biblii w Kościele. II. Nowa ewangelizacja jako miejsce hermeneutyczne. W poszukiwaniu właściwego sensu pojęć „(nowa) ewangelizacja” ma miejsce analiza wypowiedzi Soboru Watykańskiego II, papieskich encyklik i enuncjacji, dokumentu z Puebla i dokumentów końcowych IV i V sesji Katolickiej Federacji Biblijnej (Bogota 1990 i Hongkong 1996). III. Wnioski końcowe. 1. Znaczenie Biblii w dzisiejszych strukturach komunikacji międzyludzkiej. 2. Znaczenie przekładów Biblii - historycznie i współcześnie. 3. Punkty newralgiczne chrześcijańskiej lektury Pisma św., 4. W oparciu o myśl Jana Pawła II: znaczenie Biblii w dialogu międzyreligijnym (judaizm, islam).Pozycja Evangelium Vitae wezwaniem do nowego spojrzenia na życie ludzkieOrzeszyna, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Considering the encyclical “Evangelium Vitae” in the context of an appeal by the pope for universal self – examinntion in connection with the preparation for the second millennium, it can be observed that this document appeals for a new outlook on human life and outlines at the same time the way of conversion and reconciliation. For the conversion to take place it is first necessaiy to understand wherein lies the evil. Therefore, John Paul II first points to the basic trespasses against God’s law related to life. He perceives them in two essential areas: as trespassing against the interdiction: “do not commit murder” and as neglecting the command “support life” A radical conversion should take place in these two areas. Essential indications of this conversion are for John Paul II the suppression of disharmony between faith and life, listening to God rather than people (i.e. the primacy of moral law over civil law), proclaiming oneself clearly in favour of the “civilisation of life” and the conviction that it is not possible to efficiently defend natural life when man is closed to supernatural life. For the conversion to be effective an integral outlook on human life is needed, i.e. one has to defend each stage of life. Finally, commitment to support life leads to reconciliation. Thus declaring oneself in favour of protecting life and its promotion leads to reconciliation with God, one’s neighbours and oneself.Pozycja Giovanni Orlando, Maria nella teologia ecumenica di Max Thurian, Piemme 1995Życiński, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Pozycja La giustificazione e la salvezza in PaoloWronka, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Celem artykułu jest porównanie dwóch pojęć soteriologicznych w listach św. Pawła: usprawiedliwienia i zbawienia. Prace egzegetyczne nie poświęcają zagadnieniu wzajemnej relacji pomiędzy tymi pojęciami specjalnej uwagi. W pierwszej części autor przytacza podstawowe słownictwo używane przez Apostoła i jego znaczenie ogólne. Chodzi o dwie rodziny terminów zgrupowanych wokół czasowników dikaióō (usprawiedliwić) i sō(i)zō (zbawić). Pierwsza grupa, typowa dla literatury Pawiowej, ma charakter prawniczy, lecz Apostoł nadaje jej znaczenie bardzo specyficzne. Według niego bowiem Bóg usprawiedliwia nie sprawiedliwych, którzy mogą się wykazać dobrymi czynami, lecz grzeszników (por. Rz 4,5), którym takich czynów właśnie brak. W takim rozumieniu usprawiedliwienie nie ma wiele wspólnego ze sprawiedliwością rozumianą potocznie, lecz z dobrocią i miłosierdziem. Druga grupa terminów, służąca w całym Nowym Testamencie do oznaczenia zbawienia, ma u Pawła charakter ściśle teologiczny i niesie w sobie dwa aspekty znaczeniowe: negatywny (wybawienie od zła) i pozytywny (obdarowanie dobrem). Druga część artykułu zawiera rezultaty analizy dwóch tekstów, w których wspomniane terminy występują razem: Rz 1,16-17 i 5,1-11, w kontekście całego Corpus Paulinum. Z braku miejsca pominięto tekst Tt 3,4-7 (szczegółową analizę tych trzech tekstów pragniemy opublikować odrębnie). W zakończeniu artykułu podsumowuje się wyniki dociekań. Pokazują one w pierwszym rzędzie, że oba pojęcia mają wiele punktów wspólnych. Sprawcą usprawiedliwienia i zbawienia jest Bóg, cała Trójca Święta. Punktem kulminacyjnym działania Bożej mocy była śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Wydarzenia te objawiły też najpełniej miłość Bożą, która jest jedynym motywem usprawiedliwienia i zbawienia. Oba dzieła stoją w opozycji do sądu i potępienia i są darmową łaską, której człowiek może oczekiwać z pewnością. Staje się on uczestnikiem tych rzeczywistości poprzez wiarę, posłuszeństwo ewangelii i przyjęcie chrztu. Oznacza to dla niego ontyczną zmianę, osiągnięcie nowego stanu: pojednanie z Bogiem i udział w Jego życiu i chwale. Oprócz punktów wspólnych istnieją też i różnice między usprawiedliwieniem a zbawieniem. Pierwsze dokonuje się już teraz, jest pewnym aspektem dzieła zbawczego, wstępem i gwarancją ostatecznego zbawienia, dotyczy samego człowieka, ma charakter polemiczny przeciw judaizmowi, według którego usprawiedliwienie będzie mieć miejsce na końcu czasów w oparciu o czyny człowieka, nie jest pojęciem niezbędnym w teologii Pawła. Zbawienie, obecne już teraz, dokona się ostatecznie w czasach eschatologicznych, kiedy obejmie cały kosmos (por. Rz 8,19-25), i będzie polegać na wyzwoleniu od wszelkiego zła i udziale w wiecznym życiu Boga, jest celem końcowym planu Bożego i pojęciem podstawowym w teologii Pawła i całego Nowego Testamentu, która bez niego zostałaby istotnie okrojona.Pozycja Historia – mit – teologiaJelonek, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)History, myth and theology are the three poles of a Biblical story. At its basis lies a historical fact which is not described in the language of history but of myth to let the dimension of transcendence unfold. History and myth, on the other hand, create theology which has extremely strong historical grounds in the Bible (God acts and reveals Himself in history and through history), but could not be expressed without a myth element. Theology has to go beyond the worldly order and reach God since He cannot be expressed otherwise. At last there appears a harmonious synthesis of history, myth and theology and every study of the Bible which would omit one of these elements is bound to lose. In every genuine story one should aim at finding proper boundaries between history and myth and at understanding the full sense of the story, which is expressed in its theology. The history of exegesis shows that this task is by no means easy and requires continuous studies. At the end of these considerations we should express our great joy and gratitude to God that after the Constitution “Dei verbum” we enjoy true freedom in the Church: the freedom which allows us to discuss without constraints the range of history and myth. We may still have to alter the boundaries of these two cognitive expressions, sometimes giving priority to history, sometimes to myth, but neither of them has to be feared, and finally, a place has to be found for either. Approving of both conceptions, without quarreling about them, enables us to fathom the theological perspective, for the uncovering of which we have been given the Bible, an inspired Book of God’s Revelation.Pozycja Idea Akcji Katolickiej na łamach tygodnika „Myśl Katolicka” (1908-1914)Mazur, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)A weekly magazine “Catholic Thought” wanted to join the Church plan of Christianization of the most important walks of public life, whose essence was expressed by Pius X’s motto: “Instaurare omnia in Christo” Considerations of the “Catholic Thought” taken at the beginning of the present century bear an almost surprising resemblance in their many conclusions to the message of the Second Vatican Council. It is enough to deliberate on Council’s decree regarding the apostolate of the laity “Apostolicam Actuositatem” A similar resemblance can be traced in the post-Council Apostolic Adhortation of John Paul II “Christifideles Laici” This document, which in a way constitutes a conceptual background of modem Catholic Action cannot be understood without the context of Pius X’s difficult quest. Today’s achievement of “new evangelization” flourishes on these experiences of the Church which at the beginning of the 20c brought about the work of “Christianization” initiated by the Successor of Saint Peter of that time.Pozycja Ks. Jan Fijałek historyk Kościoła PolskiegoVetulani, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Le chanoine Jan Fijałek, professeur à l’Université de Lwów et ensuite de Kraków, directeur du Département d’Histoire et de Philosophie de l’Académie Polonaise des Sciences et des Lettres fut sans doute le plus éminent historien de l’Eglise médiévale en Pologne parmi tous les savants polonais actifs au cours du XIXe et du XXe siècles. Les premières années de son activité scientifique tombent sur l’epoque du redressement de la science catholique dans le domaine de l’histoire eclésiastique. C’était la sage politique du grand pape Léon XIII qui en fut la cause; en faisant ouvrir à tous les savants chercheurs les portes des Archives et de la Bibliothèque du Vatican, le pape a mis à leur disposition des textes de l’importance primordiale. L’application par les historiens catholiques de la nouvelle méthode critique a permis bientôt de rechausser le niveau scientifique de leurs études sur l’histoire de l’Eglise aussi bien universelle que des Eglises locales. Au temps de la jeunesse de J. Fijałek, c’était l’abbé Wł. Chotkowski, élève de l’école critique allemande qui, obligé de quitter sous la pression des autorités prussiennes ses contrées natales, a contribué efficassement à l’introduction à la Faculté Théologique de l’Universite Jagellonne des méthodes strictement scientifiques dans le domaine de l’histoire eclésiastique. J. Fijalek était son premier élève. Grâce à l’appui de son maître J. Fijalek a eu la chance de continuer ses études à Rome, d’où après deux ans du séjour et du travail très intensif, il est revenu à Cracovie avec le grade du docteur en droit canonique et surtout avec le titre d’archiviste-paléographe. L’auteur présente plus largement les premiers échecs scientifiques du jeune Fijałek et leurs conséquences psychologiques qui ont imprégné toute son activité scientifique et didactique. Toutes ses études sont appyées directement sur les sources surtout inédites et concernent les problèmes très importants de l’Eglise polonaise médiévale. Parmi eux au premier rang il faut attirer l’attention sur ses études concernant l’histoire de la science théologique à l’université de Cracovie au Moyen-Age et la carrière des plus célèbres professeurs de l’Universite Jagellonne. Il était vivement affecté du silence de la littérature européenne sur le rôle joué par les traités scientifiques des professeurs cracoviens sur le développement de la pensée scientifique médiévale et leurs contacts avec les plus importans centres de la vie universitaire de l’Europe médiévale. Il a consacré toute une monographie volumineuse à la personne de l’élève et ensuite du maître cracovien Jacques de Paradiso, fervant partisant du conciliarisme, dont les traités, écrits à Cracovie pendant son professorat à la Faculté de Théologie, ont influencé la pensée théologique européenne. En suivant de près les recherches des savants étrangers il se rendait bien compte que les „polonica non leguntur” et que la grande richesse des manuscrits médiévaux conservés dans les différentes bibliothèques polonaises reste inconue pour la science européenne. Par suite il se décida de publier les résultats de ses recherches en latin. Telle était la genèse de ses deux publications: Polonia apud Italos scolastica dont seulement la première partie est parue sous le titre: Poloni apud Italos litteris studentes et laurea donati inde a Paulo Wladimiri usque ad Joannem Lasocki (1900) et de la seconde, mieux connue à l’étranger, surtout parmi les romanistes: Dominus Bartolus de Saxoferrato et eius permagna in Polonos auctoritas. Le second domaine qui attira son attention, c’était la législation synodale de l’Eglise polonaise au Moyen-Âge. Déjà dans sa thèse de l’aggrégation il s’appuya sur les statuts des concils provinciaux et des synodes diocésains pour présenter la vie du clergé polonais au Moyen-Age. Bientôt il fut invité par l’eminet canoniste polonais, secrétaire général de l’Académie Polonaise des Sciences et des Lettres B. Ulanowski aux travaux liés avec l’enregistrement des textes des manuscrits des statuts synodaux polonais et leur publication successive. Dans ce domaine il a publié les plus amples statuts diocésains du XIV siècle promulgués par l’évêque Nanker de Cracovie et ensuite il a préparé un index modèle du contenu de la codification du droit canonique polonais connue sur le nom des statuts provinciaux de l’archévêque Mikołaj Trąba, publiés en 1420. Sa maîtrise de l’éditeur des sources médiévales il nous présenta dans le premier volume du „Kodeks dyplomatyczny katedry i diecezji wileńskiej” publié avec le concours de l’éminent historien polonais Wł. Semkowicz. Ces deux savants ont publié sous le protectorat de l’Académie Polonaise instruction pour tous les éditeurs des sources historiques grâce à laquelle les publications historiques polonaises peuvent satisfaire la critique même la plus exigente.Pozycja Miejsce i rola posługi charytatywnej w całokształcie duszpasterstwa społecznego KościołaWal, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)To answer the title question about the place and role of charitable activities in all aspects of the Church social ministiy, it should be remarked that the notion of social m inistiy originated form charity work. This work will therefore continue to play a significant role in social ministry. Social ministry cannot be limited, however, to charity work since, as it was pointed out, it includes numerous other social activities of the Church. Church charity work combines two elements, her activity “ad intra” as well as “ad extra”. This conclusion holds true particularly in a situation when many Catholics forget that the indications of Church social studies refer, and in the first place too, to Church herself and are not only addressed to the world. In the first part of this article, not without a reason, much attention was drawn to the forming of mutual relations between Church and State, pointing not only to the autonomy of these institutions but to the necessity of their cooperation for the benefit of man. Charitable activity constitutes an area in which the cooperation can be free from major disturbances and in this sense charity work can become not so much a “testing ground” but a “school” of cooperation within the whole area of Church social ministry.Pozycja The New Encyclopedia of Archaeological Excavation in the Holy Land, Ephraim Stern (red.), Carta, Jerusalem 1993, V. 4, ss. 1552.Bogacz, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Pozycja Obecny kryzys w teologii moralnej i sugestie jej odnowyKowalski, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Since the publication of Pope Paul V i’s Encyclical “Humane Vitae” in 1968 there has undoubtedly been a deep crisis in moral theology. French Episcopate calls it a disarray originating from the weakening of normative authority of Church unable to reach unanimity in certain matters within her own ranks. Some even talk about a silent but apparent “moral schism” within Church. Allusions to this situations can easily be found in John Paul IPs Encyclical “Veritatis Splendor” and in the reactions after its publication. It is therefore not surprising that the Council, Popes and theologians hastily seek the solutions. L. Melina believes that the paths of Catholic moral theology shortly after the Council are still the old paths of legalism and moral and philosophical successor of restrictions – modem ethics. And yet the “new wine” (“new”, which is the eternal and ultimate novelty of the Gospel, and not the “diversity” constantly changing, forever old and out-of-date) demands that the moralists create new wine-bags beyond the narrow frameworks of unending opposition between law and conscience, reason and faith, individual freedom and obeying the Magisterium.Pozycja Polonia Sacra przeszłość i treść czasopismaJaniak, Małgorzata (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Małgorzata Janiak schreibt die Geschichte der Zeitschrift der Theologischen Fakultät der Jagiellonen Universität, die von Anfang an den Namen Polonia sacra trägt. In ihrer 80 Jahre dauernden Geschichte in ihrer Ausgabe – aus verschiedenen Gründen – waren kürzere oder längere Unterbrechungen. Die letzte 40-jährige Vertreibung aus der Öffentlichkeit der Polonia sacra hat den politischen Grund. M. Janiak gibt in ihrem Artikel alle Titel, die sich bisher in der Polonia sacra erschienen haben. Die Theologische Fakultät der Päpstlichen Theologischen Akademie Krakau hat entschieden, diese Zeitschrift Polonia sacra nochmals herauszugeben. Der Hauptanlaß war dafür das große Jubiläum der 600-jährigen Existenz dieser Fakultät.Pozycja Przemiana pustyni przez wodę u Iz 40-55Hałas, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Summarizing our reflections on the Biblical picture of the desert being turned into fertile soil, it can he stated that it is very characteristic of the Near East and of its part – Palestine. And so it found its place in the Bible since the Bible was written in these surroundings. A spectacular character of this phenomenon perfectly illustrates the work of God. It is as wonderful and creative as is the miracle of life in an irrigated desert. God’s work on man is in every respect generous, beneficial and positive. This work can bring about a quick and marvelous change for better. Theology will later try to define more thvroughly what God’s work exactly consists in. The Bible, with its pictorial style, does not define but gives a vivid, suggestive and easily understood picture. The picture is naturally not as precise as a theological definition and yet its beauty appeals to imagination so much more. It is also easier to understand even for those who are not educated. Even the best definition is unable to render the entire beauty of a picture. The picture of water changing the desert became in later books a picture of the work of the Holy Spirit.Pozycja Przesłania pielgrzymkowe Jana Pawła II do krakowskiego środowiska teologicznegoKubiś, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Der Verfasser analisiert in seinem Artikel die Ansprachen des Papstes an die Krakauer Theologen während seiner Pilgerreisen nach Polen in den Jahren 1979, 1983, 1987, 1991 und auch die Ereignisse in dem voragehendem Besuch im Monat Juni 1997. Die Analyse der Papsttexe zeigt, daß das Hauptanliegen des Papstes jedes Mal die Existenz der Krakauer Theologischen Fakultät betrifft. Diese Existenz befand sich nämlich in einer großen Gefahr nach ihrer Aufhebung an der Jagiellonen Universität trotz ihrer 557-jährigen Anwesenheit an dieser Universität. Die Regelung des rechtlichen Status der päpstlichen theologischen Hochschulen im Jahre 1989 zwischen dem polnischen Staat und der polnischen Bischofskonferenz hat diese Gefahr beseitigt. Das ist der Grund des Optimismus der Papstworte nach dem Jahre 1990, in denen zum Vorschein an erster Stelle die Entwicklung der Päpstlichen Theologischen Akademie Krakau in die Mitte gestellt wurde.Pozycja Sekta wobec świataZwoliński, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Attitude towards “another” can be arrived at through the observation of gestures, glances, facial expressions and, above all, through communication, the way of addressing each other in everyday situations, the “concerned relationship” Forming opinions about others is most frequently the result of an analysis of meetings, but it is also based on the formerly acquired information, firm opinions, stereotypes, myths, prejudices, attitudes, conceptions. For sect members the religious aspect plays a very important role in their perception of the world. Acquiring the fundamental meaning, it is the way of developing an image of the others. Thinking of the world, people, upbringing, everyday cares and plans has a religious dimension. Attitude towards the problems of the world is defined by the main idea of a sect – the thought of “salvation”, “life worthy of God”, “saving the world”.Pozycja Słowo wstępneKubiś, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Pozycja Synody Krakowskie – forum współpracy kardynała Karola Wojtyły ze świeckimiDyduch, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Stimulated by the guiding rules of the Second Vatican Council, Cardinal Karol Wojtyła initiated two Synods: the Pastoral Synod of the Archidiocese of Cracow and the First Synod of the Cracow Metropolia The Synods were to serve as an instrument for implementing the Vatican Council’s decisions and decrees. In order to make this instrument 32 „Notificationes”, 121(1982), s. 268. 44 most efficient, it was necessary to involve the greatest possible number of the faithful – both clergy and laity – into the synodal works. Cardinal Karol Wojtyła considered the established by himself Synods as a field for cooperation and dialogue with lay people. Therefore, the construction of the two Synods and their responsibility within the Church and were able to be effectively involved in the renewal of pastoral ministry and their own apostolate. This method proved to be very efficient.Pozycja Teologia świętego obrazu w orędziu Błogosławionej Faustyny KowalskiejŁukaszuk, Tadeusz Dionizy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Known to be no expert in theology in general, the blessed Sister Faustyna Kowalska would not be expected to have been familiar with its special part – the theology of icon. It is only natural then for a reader to wonder at the highly sophisticated theology of sacred picture which she gave in her Diary. A question arises where this theology came from. The blessed Sister provides the answer, stating that it came from Jesus ChristHim self and was conveyed to her in special revelations. The certainty of this declaration is not absolute although it is considered highly probable now that very scrupulous beatification proceedings were carried out. It will be no trifle to note that the veiy iconological contents surpassing natural abilities of the Blessed Sister seem to point to their supernatural origins. The contents, discussed in the article, can be characterized in the following aspects. One is an explicit demand of a picture, an aspect in which an iconological dogma of ancient councils asserting the necessity of pictures in Christian religion is expressed. Another provides details about the role a picture must perform to be recognized as a true sacred icon. It can and must be said that the mentioned aspects include relevant elements of the orthodox theology of a sacred picture.Pozycja Teologiczne rozważania nad problemem odpoczynkuOstrowski, Maciej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)The issue of leisure time and rest is rarely dealt with in Polish theological writing. The author focuses on the exploration which would enable him to talk about rest on the basis of theology. Biblical sources – both the Old and the New Testament are full of interesting passages which allow searching for a deep meaning of repose. From Christian perspective rest is not only man’s due regeneration of physical strength needed for work, but also following the example of God Himself. Human rest bears a reflection and an announcement of redemptory and eschatological realities. Its climax is found in worship celebration. Achieving full rest requires man’s deep moral transformation. Leisure time then cannot be separated from the relevant aims of man’s existence. Like other aspects of life it is a period of realization of Christian vocation. In his rest man approaches God and proceeds on his way to holiness. It is therefore both a theological and a pastoral task to take up the issue of rest in Christian life.