Studia Paradyskie, 2010, t. 20
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4945
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Paweł Prüfer, Duszpasterstwo akademickie wędką pastoralną i ulem formacyjnym, Oficyna Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010, 237s.Olszak-Krzyżanowska, Bożena (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Pozycja Propozycje szczegółowe Krajowego Duszpasterstwa Służby LiturgicznejMitek, Eugeniusz (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Pozycja Hugolin Langkammer, Obraz Jezusa Chrystusa w świetle NT. Przyczynek do chrystologii analogicznej NT, Rzeszowskie Wydawnictwo Diecezjalne, Rzeszów 2009, 797 s.Flis, Jan (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Pozycja Zarys duszpasterstwa młodzieży w okresie międzywojennym w Polsce – konkluzje na dziśŚmierzchalski-Wachocz, Dariusz (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Pozycja Porozumieć się z Bogiem „stukając w ścianę”…? O symbolu w filozofii religii Paula TillichaNapadło, Marcin (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)In the article, it was underlined by the means of a metaphor that a religious experience is never direct knowledge of God or the Absolute. It was pointed out that the symbol is what both builds a relationship with God or the sacred (Latin: sacrum) and separates a man from Him or the sacred. This paper discusses the chosen aspects of the question of the symbol in the works of Paul Tillich. Paul Tillich – a German pastor, a theologian, a philosopher, an expert in culture and a historian of religion – attempted to translate the language of the religious tradition of the Western culture into the language which would be adequate and comprehensible for the present day. He recognised the symbol as the only language of religion through which religion may express itself directly. Tillich did not give one simple definition of the symbol. He noticed that symbols belong to the field of signs and therefore there is a tendency to confuse them. He developed his ideas by presenting essential features of these notions and differences between them. The analysis of the German thinker’s theory of the symbol indicates how one can notice through the symbol, what is ideal or transcendent by its nature. The symbol opens before us inaccessible levels of the reality and the soul. Tillich’s considerations lead us from the general theory of the symbol to the religious one. The German philosopher claimed that the religious symbol has its own specific features. It has a transcendent basis for existence. The religious symbol refers to holiness (Latin: sacrum). The Protestant thinker tried to find a transition from the phenomenological level of experience of the sacred to the level of ontological claims about the objective reality. The last part of the article provides some conclusions. The language of symbols cannot be understood without the community of the faithful, and the symbol means nothing without faith. The symbol helps us to understand the rich and complex reality.Pozycja Übersetzung als Erfahrung: Auf die Mentalität kommt es anLipscher, Winfried (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Autor tego artykułu skupia się na temacie tłumaczenia, które postrzega jako zjawisko obejmujące nie tylko techniczną zdolność do przekładu na język obcy, lecz mentalne wczucie się w odbiorcę przekładu. Nawiązując do semiotyki niemieckiego słowa „übersetzen”, które można przetłumaczyć jako „przeniesienie na inną stronę, na inny brzeg”, należy sobie uzmysłowić cały proces tłumaczenia, który – jak widać – obejmuje zdolności lingwistyczne, jak i empatyczne wraz ze szczególną edycją na temat mentalności osób, do których jest kierowany przekład tekstu.Pozycja Wspólnota jako podmiot i środowisko współczesnej katechezy. V sympozjum dyskusyjne z cyklu „Nadbałtyckich debat katechetyków polskich”Lechów, Wojciech (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Pozycja La organización de las Iglesias de Oriente en la época postapostólicaKantor, Robert (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Papież Jan Paweł II, kończąc list apostolski Novo Millenio Ineunte, zachęca nas do entuzjazmu w głoszeniu Ewangelii, jaki posiadały pierwsze wspólnoty chrześcijańskie. Dzisiaj – podobnie jak dziewiętnaście wieków temu – świat jest zróżnicowany pod względem językowym i kulturowym. Rozwój chrześcijaństwa miał wiele konsekwencji, także w dziedzinie organizacji Kościoła. Na Zachodzie istniało jedno centrum, jakim był Rzym. Imperium rzymskie było swoistą mozaiką różnorodności kulturowej, społecznej i religijnej. W takich oto okolicznościach pojawia się chrześcijaństwo. Na Wschodzie nie było takiego centrum, stąd też od samego początku pojawił się pluralizm ośrodków kościelnych. Żaden jednak z nich nie pretendował do bycia jedynym i najważniejszym centrum świata wschodniego. Struktury organizacyjne wspólnot chrześcijańskich w czasach poapostolskich posiadają widzialne ślady struktur gens. Owe struktury są widoczne w Egipcie, gdzie pierwszymi misjonarzami byli helleniści (głównie z Aleksandrii). Podobne struktury obserwujemy także w innych Kościołach Wschodnich: Kartaginie, Arabii, Asyrii, Persji, Armenii. Rozwój wspólnot chrześcijańskich na Wschodzie, także poza środowiskiem miejskim, zaowocował powstaniem nowej instytucji – biskupa wiejskiego, zwanego corepiscopos. Konkludując, należy stwierdzić, iż nie tylko w Rzymie i Kościele Zachodnim widoczne są ślady struktur gens, ale widzimy je także w organizacji Kościołów Wschodnich.Pozycja Naturalistyczny sceptycyzm René Descartes’aHanuszewicz, Stanisław (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)In this paper we analyse Descartes’ methodological scepticism. We consider wether this scepticism is well gronded. In our opinion Descares accepts some premises which are not prooved in any way. For example he uses some parts of classical logic, especially the law of excluded middle. This law, and other elements used in methodological scepticism, are not the subject of any consideration. They take part in methodological scepticism but are not the subject of any doubt. If we agree with such objection Descartes’ procedure occurred to be dogmatic. In our consideration we also try to show that Descartes’ scepticism is founded on a kind of naturalism. It is important that in his strategy french philosopher do not use irrationalistic elements which we can find in saint Augustin doctrin.Pozycja Postać kapłana w literaturze popularnejTrocha, Bogdan (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)The author of this article shows the phenomen in the a perspective of last 300 years, the points of specificity of using the character of guiding spirit in individual periods. The author shows also the transformations which have appeared in this process. What is more he presents a specifity of using this motive in the contemporary subgenres of popular literature. This article is an element of large-scale research work. From the analysis which the autor hac carried out arise that the character of guiding spirit often functions in two models: a polemic and a religious one.Pozycja Syndrom Judasza. Teologiczna perspektywa utraty nadzieiSobieraj, Andrzej (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)Pozycja Metoda teologiczno-pastoralna. Krytyka i propozycjaSapieha, Andrzej (Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein, 2010)