Ełckie Studia Teologiczne, 2005, T. 6
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20935
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Die Geistlichkeit litauens seit Ende des Zweiten Weltkrieges: zwischen zwei OkkupationenŽemaitis, Kestutis (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Okupacja nazistowska dokonała wielkiego spustoszenia tak osobowego jak materialnego na Litwie. Także Kościół doznał w tym czasie wiele szkód i ograniczeń. Po uwolnieniu spod okupacji hitlerowskiej nastąpiła wcale nie mniej zbrodnicza i dokuczliwa okupacja sowiecka. Wielu Litwinów zostało zmuszonych lub musiało emigrować ratując swoje życie na Zachód Europy lub do Ameryki. Wielu przez dziesięciolecia nie miało możliwości powrotu do Ojczyzny. Dziś trwają rozważania co byłoby korzystniejsze i ważniejsze dla wielu biskupów i księży litewskich; pozostać w kraju pod okupacją sowiecką czy emigrować i stamtąd kierować czy pomagać ludziom? Byłoby tez dziś błędem wszystkich którzy wyjechali negatywnie oceniać. Każdy miał osobiste racje i był w różnych uwarunkowaniach. Wielu biskupów i księży duszpasterzowało litewskich emigrantów na wychodźctwie. Jednak pozostali w kraju potrzebowali także opieki duszpasterskiej i moralnego wsparcia, bycia w ludem. Ci duchowni, którzy pozostali, często dzieli tragiczny los litewskiego społeczeństwa ale także byli dla niego umocnieniem i wsparciem. Artykuł ukazuje zatem los Kościoła na Litwie okresie dwóch okupacji hitlerowskiej i sowieckiej.Pozycja Christian Feldmann, Alfred Delp. Leben gegen den Strom, Wydawnictwo Herder, Freiburg-Basel-Wien 2005, ss. 128.Guzewicz, Wojciech (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Zeitmanagements des SeelsorgersKalinowski, Wojciech (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Gospodarowanie czasem duszpasterza Autor podejmuje zagadnienie zarządzania czasem w duszpasterstwie w szczególności gospodarowaniem czasu duszpasterza w okresie postmodernistycznym. Badania socjologiczne wskazują na pilną potrzebę kształcenia ludzi w kierunku umiejętności zarządzania czasem, tak dla celowego i skutecznego działania jak i dla właściwej kondycji psycho-fizycznej człowieka. W pierwszej części artykułu podejmowane są zagadnienia rozumienia pojęć dla ich pastoralno-teologicznym analizy w uwarunkowaniach socjologicznych globalizacji. W rozważaniu podejmowane są nie tyle aspekty teoretycznych znamion postmodernizmu co ich praktyczne oddziaływania na człowieka, społeczeństwo a te z kolei na ich relacje do szeroko pojmowane kultury w tym do religii i Kościoła. W tym kompleksowym uwarunkowaniu przychodzi żyć i podejmować zadania duszpasterskie kapłanowi. Badania potwierdzają, że generalnie zarówno na Zachodzie czy także na Wschodzie Europy duszpasterze są zbyt przeciążeni zadaniami. Rodzi to w wiele negatywnych zjawisk tak osobowych jak i konfliktów. Owe obciążenie na Zachodzie wynika zasadniczo z braku kapłanów i postępującej laicyzacji życia to na Wschodzie z uwarunkowań organizacyjnych i gospodarczych. Wszyscy są jednak zgodni, że dla właściwego i owocnego duszpasterzowania ważne jest zachowanie równowagi miedzy stanem wewnętrznego ducha a umiejętnością stawiania sobie celów i przeżywania duchowej satysfakcji w realizacji powołania kapłańskiego. Celem artykułu jest pobudzenie duszpasterzy i odpowiedzialnych za formację duchową i intelektualną do zwrócenia uwagi na zagadnienie higieny psychicznej dla zdrowia duchowego i kondycji psychiczno-fizycznej kapłanów.Pozycja Ks. dr Wojciech Guzewicz, Mein Herr und mein Gott (Homilien vom Jahreskreis C)Fidura, Jerzy (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Uzależnienie od internetu jako nowe zjawisko kultury integracyjnej vs konsumpcyjnejTerelak, Jan F. (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Personalizm społeczny jako alternatywa dla indywidualizmu i kolektywizmu ze szczególnym uwzględnieniem myśli Antoniego Szymańskiego (1881-1942)Szczęsny, Marian (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Polityka władz wobec duchowieństwa katolickiego na terenie pow. Ełk, Gołdap, Olecko w latach 1945-1956Sychowicz, Krzysztof (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Bogdan Stanaszek, Usunąć biskupa! Władze PRL wobec ordynariusza diecezji sandomierskiej Jana Kantego Lorka, Wydawnictwo diecezjalne, Sandomierz 2004, ss. 216.Guzewicz, Wojciech (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Kształtowanie idei ochrony środowiska przyrodniczego (Rys historyczny na przykładzie wybranych inicjatyw międzynarodowych)Skowroński, Antoni (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Artyzm współczesnych kazań polskichSikora, Jerzy (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Ełcka bieda – wyzwanie dla państwa i KościołaRadziłowicz, Marcin (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Norbert Przyborowski, Chrzest. Teologiczne zbliżenia między niektórymi Kościołami w Polsce, Warszawa 2003, s. 170.Lipniak, Jarosław M. (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Jarosław Schabieński, Krzysztof Sychowicz, Marzenia o orle w koronie. Nauczyciele i młodzież Polski północno-wschodniej wobec władzy w latach 1980-1986, Białystok 2004, ss. 116.Guzewicz, Wojciech (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Opodatkowanie nieruchomości Kościoła katolickiego w PolscePahl, Bogumił (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Kultura narodowa w unifikującej się społeczności europejskiejNosowicz, Jan Franciszek (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Davide Mussone, L’Eucaristia nel Codice di Diritto Canonico. Commento ai can. 897-958, Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 2002, s. 209Lipniak, Jarosław M. (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Ks. Krzysztof Moszumański, Ks. Julian Michalec (1922-1988). Człowiek i dzieło, Świdnica 2005, ss. 304.Lipniak, Jarosław M. (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Kultura w nowoczesnej organizacjiMoczydłowska, Joanna (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Teologiczne aspekty „radości” w psalmachMatysiak, Bogdan Wiktor (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)Pozycja Godność kobiety w islamie. Troska czy zniewolenie?Lipnik, Jarosław M. (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2005)It is not necessary to convince anybody that in today’s Europe live many Muslims. It’s common knowledge that mutual relations between Christians and Muslims have not shaped up well up till now. History remembers conquests, crusades, wicked polemics, prejudices, misunderstandings, fears and intolerance. The Muslims will not forget so easy St. John Kapistran and the battle of Lepanto. The Christians have still in memory extending for centuries recovering of The Iberian Peninsula, the battle of Poitiers and Kahlenberg. Within last time we often listen to, read and see how difficult is for people of different culture and religion to find their place in the society. We all remember an affair of no wearing scarf by Muslim girls in France or a case of shariat (sari'ah) in Canada. Many people of each year go away from the Catholic Church and accept belief of Muhammad. Most of them are women. Justified question is born: What is a dignity of woman in Islam? Desire of becoming a Muslim that is last and the least probable temptation for somebody who is true Christian, who gave his life to Jesus, who is delighted with enjoy of belonging to The Saint Catholic Church, who knows that he has been called to participate in praiseworthy lot of Crossed and Resurrected and to make intimate contact with the Holy Trinity, who recognized that all-embracing principle of his action is evangelic law of love. The Christianity is better religion than Islam. It is non comparable religion. Non comparable that’s why that the Christianity is not only a religion, but something what refers to the whole person, and something what over idolizes this person. It is not ordinary transfer of ideas, set of rules, ritual practice. It is total transformation of human reality which gradually identify with the Christ, for in Him all the fullness of the Deity lives in bodily form (Col 2,9) and who is compendium of truth, justice and beauty. Islam does not arouse a fear in us. We do not feel like doing religious rivalry. A reason of our concern are those among us who unfortunately did not experience God’s Gift, and they are not accompanied by feeling of existence weakness. Islam violates a woman, does not perceive her dignity as a human person, deprives her of basic rights belonging to every human being.