Analecta Cracoviensia, 1998-1999, T. 30-31
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/8449
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 1998-1999, T. 30-31 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 39
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Czy możliwa jest etyka w życiu społecznym? Na marginesie lektury Arystotelesa i Alasdaira Maclntyre’aZuziak, Władysław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Lonerganowskie rozwiązanie kantowskiego problemu krytycznegoOko, Dariusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja San Leone - stolica tytularna biskupa Stanisława DziwiszaProkop, Krzysztof Rafał (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Parafia Raba Wyżna w XVI-XVIII wiekuKracik, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Dechrystianizacja we Francji 1793-1794. Przywódcy, animatorzy, uczestnicyKorkuć, Jolanta (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Z Raby Wyżnej przez Kraków na Watykan. Curriculum vitae księdza biskupa Stanisława DziwiszaChmura, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Średniowieczny konflikt nauki z teologią (Potępienie z roku 1277)Mączka, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)The appearance of Aristotle’s philosophy in the West in the 13th century caused the conflict between the accepted world view and the “new science”. In spite of many interventions of the Church authorities, the influence of the Aristotelien science, especially at universities, was stronger and stronger. This fact created real difficulties for theology based on the traditional (platonic) image of the world. The “theory of the double truths” (Averroes, Siger of Brabant) was a kind of the solution. The condemnation of some “Aristotelien theses” of 1227 by Elienne Tempier, bishop of Parish was aimed, among others, against this theory. The condemnation of 1227 was an im portant, although ambivalent, factor for the future development of science: on the one hand, by giving the priority to theology, it potentially endangered the scientific progress; on the other hand, by condemning theses according to which even God cannot act against the “nature of things”, it created a “free space” for scientific exploration of various possibilities.Pozycja Problem „prywatności” religii a świadectwo życia chrześcijańskiegoŚwierzawski, Wacław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Christian witness does not only proclaim the Good News about Jesus Christ, but it also instigates others to form an attitude towards it. The witness is true and effective when the ‘private’, personal confession of faith is combined with the ‘public’, official teaching of the Church in accordance with the Magisterium Petrinum. This synthesis is made in us by Christ with the power of the Holy Spirit acting in us in the sacraments. The privileged place of forming Christians for a witness so conceived is the Eucharistic Liturgy, which is continued in acts of Christian love. Serving this formation is an expression and fulfilment of true spiritual fatherhood.Pozycja Kościoła prawosławnego za i przeciw doktrynie o Niepokalanym Poczęciu MaryiŻyciński, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja „Biuletyn Parafialny” parafii św. Jakuba w Częstochowie jako środek przekazu treści religijnychPamuła, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Lwowska sufragania Jana Puzyny w opinii biskupa Leona WałęgiWołczański, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)The report of Leon Wałęga, the bishop of Tarnów, is treated as the Lvovian period of life of the bishop Jan Puzyna. In 1886, he was appointed as the assistant bishop of the archdiocese of Lvov, the Latin rites, and he held this position until 1895. During that time, he widely expanded the organizational measures. Above all, he had regular canonical visitations; he initiated the construction of Roman Catholic churches and chapels in villages with a mixed Polish-Ukrainian ethnicity. He was also concerned with the development of the parish networks. He put a lot of emphasis on the genuine religious and intellectual formation of theology students by breaking the old educational pattern and by sending his alumni for specialized studies abroad to western Europe. This information — known from other sources — is further expanded by the personal reflections of bishop Wałęga. There is however, quite a bit of subjectivity on the part of the author regarding the character traits, motivations, and the socio-political and church opinions of bishop Puzyna. There is also an evident exaggerated idealization of the persona, which results in a kind of “dehumanization” of his character. The close friendship of the hierarchs, as well as an ex post view on certain incidents, decisions or arguments of bishop Puzyna had an influence on this. Although there is an ascendancy of the emotional aspect rather than a substantial one in the published document, it is correct to acknowledge him as an interesting contribution from the psychological aspect to more fully understand the episode of the Lvovian suffragan in the life of Jan Puzyna.Pozycja Lo Spirito Santo, che opera nel mondo e rinnova il suo volto negli scritti di Giovanni Paolo IIKijas, Zdzisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Podejmowany w artykule temat opiera się przede wszystkim na pismach Jana Pawła II. Autor analizuje papieskie wypowiedzi pod kątem działania Ducha Świętego w świecie. Mimo pozornej szczupłości bezpośrednich źródeł na ten temat, okazuje się jednak, że w tekstach Ojca Świętego spotkamy się z bogatą różnorodnością tematów związanych z działaniem Ducha w świecie. W artykule zostały zaznaczone zasadnicze kierunki rozważań nad twórczą obecnością Ducha Świętego w świecie, nad Jego różnorodną i dynamiczną obecnością w sercach ludzi, nad Jego przemieniającym i przebóstwiającym działaniem w widzialnej rzeczywistości świata, którą pragnie doprowadzić na spotkanie z Trójjedynym Bogiem, w którym znajdzie ona swoje naturalne wypełnienie. Połączona z człowiekiem i Kościołem obecność ta jawi się jako wyjątkowo wyraźna i mocna. Nie zacieśnia się do granic widzialnego Kościoła czy do serc wierzących, obejmując cały świat, całe stworzenie, które z wielką tęsknotą oczekuje Jego przyjścia i przemiany w umiłowanych synów niebieskiego Ojca. Papieska wizja działania Ducha Świętego jest obszerna. Uwzględnia ona potrzeby świata, zarówno te odczuwane i wyrażane, jak również i te, o których świat milczy, ponieważ ich nie zna lub znać nie chce. Działając w świecie Duch Święty pragnie doprowadzić go do Boga. Kiedy Jan Paweł II mówi „świat”, myśli o całym środowisku życia człowieka i środowisku, które człowiek sam tworzy. W szczególny sposób ma na myśli kulturę, w której wyrasta człowiek, którą czy w której wytwarza i przetwarza. Ma na myśli także te środowiska, które nie znają Boga objawienia, a w których również działa Duch Boży i doprowadza je do zbawienia. W rozważaniach papieskich świat objawia się więc jako środowisko działania Bożego Ducha, któremu nic nie jest obce.Pozycja Liturgiczno-pastoralna refleksja na temat współczesnych polskich beatyfikacji i kanonizacjiKoperek, Stefan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Motywacja nawrócenia religijnegoMakselon, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)The article presents theoretical consideration and results of an empirical research on motivation of religious conversion. The Conversion Questionnaire has been taken among 500 people, aged 18-65. Data reveals that most important motives of religious conversion are as follows: special influence of grace of God (50%), quest for meaning of life (18%), disappointment in life (7%), collapse of love or friendship (5%). The sex and age make not statistically differences. For 10% respondents is impossible to describe the main reason of their conversion. The most popular is gradual conversion. Men are more open for sudden conversion.Pozycja Biblioteka Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Zarys działalnościBednarczyk, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Obraz ojca w przypowieści o synu marnotrawnym (Łk 15, 11-32)Pindel, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Pozycja Perspektiven der Metaphysik nach HeideggerRożdżeński, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Tym, co chyba najmocniej uderza czytelnika tekstów Martina Heideggera, jest fakt, że tchną one niejako roszczeniem do uznania ich treści za coś, co jest słuszne w sposób bezdyskusyjny. Odnosi się to również do rozwijanej przez Heideggera koncepcji na temat istoty metafizyki. Ona też bowiem zgłasza wyraźnie pretensje do tego, iż pod jej zakres podpadają (jako poszczególne, jednostkowe przykłady) te wszystkie konkretne odmiany metafizyki, jakie kolejno pojawiały się w toku dziejów europejskiej filozofii. Czy jednak to roszczenie odnośnych przemyśleń Heideggera rzeczywiście należy uznać za całkowicie słuszne? Otóż wydaje się, że aby moc tę kwestię zasadnie rozstrzygnąć, należy w tym celu przede wszystkim uważnie przyjrzeć się Heideggerowskiej koncepcji istoty (wszelkiej) metafizyki od strony jej podstawowych założeń. Artykuł niniejszy podejmuje właśnie próbę wyeksplikowania owych założeń oraz oceny - na tej podstawie - zasadności roszczenia tej Heideggerowskiej koncepcji istoty metafizyki do uniwersalnej ważności.Pozycja Les problèmes essentiels autour des fonctions de la mission canonique dans la structure du pouvoir ecclesial à la lumière du Vatican IIKrzywda, Joseph (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Nie stanowi to żadnego odkrycia, że instytucja misji kanonicznej w systemie władzy kościelnej zalicza się do istotnych czynników w całokształcie hierarchicznej struktury władzy w Kościele. Fakt wypracowania przez sobór watykański II odnowionej koncepcji władzy kościelnej, nade wszystko w jej wymiarze sakramentalnym, wiązał się ściśle z postulatem rewizji innych elementów w tejże władzy, takich jak stosunek władzy Biskupa Rzymu do pozostałych biskupów; i to zarówno na płaszczyźnie wspólnotowo-kolegialnej, jak i indywidualnej. W związku z powyższym, wobec faktu szeroko rozbudowanej doktryny kolegialności, a przede wszystkim wyjaśnienia kwestii: co otrzymuje się w samym akcie konsekracji, wyniknęła pilna potrzeba sprecyzowania takich kluczowych pojęć, jak: zadanie, funkcja - „munus” oraz władza - „potestas” oraz określenia ich wzajemnych relacji i wynikających z tego faktu konsekwencji. Wymienione wyżej konstytutywne elementy władzy kościelnej, jakkolwiek istotne i podstawowe dla pełnienia powierzonej Kościołowi przez Chrystusa misji, wymagają w perspektywie pełnienia władzy przez poszczególne podmioty władzy szczególnej interwencji najwyższej władzy kościelnej, która znajduje swój wyraz w stosowaniu misji kanonicznej. Jest rzeczą znamienną, co - wydaje się - zasługuje na szczególną uwagę, że cały zespół zagadnień, związanych z procesem odnowionej wizji władzy kościelnej, dokonał się już w trakcie prac soboru. Można zatem powiedzieć, że Papieska Komisja Odnowy Kodeksu prawa kanonicznego — w tym ważnym zakresie spraw — otrzymała w zasadzie gotowe rozwiązania głównych problemów z dziedziny władzy kościelnej. W obecnym artykule idzie o przybliżenie w szczególności problematyki funkcji i znaczenia misji kanonicznej na tle odnowionej koncepcji urzędu kościelnego, na przykładzie najważniejszego urzędu apostolskiego, jakim jest urząd biskupa. Niemniej interesującym zajęciem byłoby prześledzenie z bliska procesu kształtowania się norm prawa kanonicznego w odnośnym zakresie spraw, co będzie pewnie przedmiotem dalszego studium autora niniejszych rozważań.Pozycja Karol Wojtyła - Papa Giovanni Paolo II - teologo. Motivi emergenti dallo studio delle opere di S. Giovanni della CroceKamykowski, Łukasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)Tematem rozprawy doktorskiej ks. Karola Wojtyły z teologii była wiara w ujęciu św. Jana od Krzyża. Autor, prezentując myśl teologiczną ks. Wojtyły, dziś papieża Jana Pawła II, z okazji odnowienia doktoratu przez Uniwersytet Jagielloński i Papieską Akademię Teologiczną w 50-lecie jego nadania, próbuje odpowiedzieć na pytanie: Co ze studium dzieł hiszpańskiego mistyka i doktora Kościoła zostało podjęte i przetworzone w jego późniejszej twórczości? Szuka odpowiedzi w dwóch kierunkach: formy, metody, stylu uprawiania teologii, oraz charakterystycznego wątku jej treści. Jeśli idzie o element formalny, można widzieć kontynuację metody hiszpańskiego mistyka w odważnej próbie opisania doświadczenia wiary. W wierze duszpasterza, jakim jest ks. Wojtyła, doświadczenie spotkania z Bogiem dużo wyraźniej od początku zapośredniczone jest przez spotkanie z drugim człowiekiem. W spotkaniu zaś z drugim człowiekiem rodzi się u Jana Pawła szczególny rodzaj współmyślenia z doświadczeniem duchowym drugiego człowieka, chęć podarowania w zamian własnego doświadczenia wiary; i jeszcze więcej: pragnienie wymiany doświadczeń, skonfrontowania świadectw — dialog z nim. Pod względem treści teologicznych można zaś skonstatować, iż chrystocentryzm Objawienia, który kiedyś zafascynował Karola Wojtyłę w przeżyciu mistycznym św. Jana od Krzyża, ukazuje się następnie biskupowi krakowskiemu jako świadkowi Vaticanum II w nowej perspektywie: w perspektywie Kościoła i czasu. Jego refleksja nad misterium wiary nie ucieka od próby opisu relacji „ja - my”, relacji eklezjalnej. Na koniec zostaje stwierdzona odpowiedniość treści i formy teologicznej refleksji Papieża: skoro Kościół - wspólnota wiary nie ma innego życia, niż to, którym ją darzy Oblubieniec, a On zjednoczył się jakoś z każdym człowiekiem, to właściwą formą życia wiary i jej zrozumienia - teologii jest wejście w ten sam dynamizm: w zjednoczenie z drugim człowiekiem, które rodzi dialog, wymianę darów - wymianę doświadczeń wiary i dzielenie się namysłem nad nimi.Pozycja Postawy studentek Wydziału Pielęgniarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego wobec eutanazjiDziedzic, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1999)