Studia Oecumenica, 2005, T. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/30297
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2005, T. 5 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 37
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Akademickie sympozja ekumeniczne w CieszynieBudniak, Józef (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)It has been observed for a number of centuries, that Christians of other religions have perceived the Catholic Church as the closed fortress defending its state and property. However, there are the ecumenical academic symposiums, and first of all those held from 1996 till 2005 at a branch of the Silesian University in Cieszyn, as well as many other facts that contradict this statement. The praying, theological and ecumenical discussions are in progress at the Silesian University in Cieszyn during many academic meetings, conferences and symposiums. The symposiums in Cieszyn are of the significant importance and value for the whole ecumenical dialogue as they entail research and educational aspects, which aim to stimulate and develop among Christians both respect and positive attitude towards other communities. Thus, a Christian should try to get to know those who believe differently as it enables him to enrich comprehension of the Bible.Pozycja Aleksander Mień i jego „Spotkanie ze zmartwychwstałym Chrystusem”Pikus, Tadeusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Amt der Einheit – im Dienst der Spaltung? Ökumenische Überlegungen zur Ämter frageGäde, Gerhard (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Kwestia urzędu kościelnego należy do nierozwiązanych dotychczas problemów ekumenicznych pomiędzy Kościołem rzymskokatolickim a Kościołami luterańskimi. Sobór Watykański II w odniesieniu do urzędów reformacyjnych stwierdził istnienie defectus ordinis, wskutek czego Kościoły te nie zachowały autentycznej i całej istoty eucharystycznego misterium (por. DE 22). Kontekst wypowiedzi Dekretu o ekumenizmie wskazuje, że defectus ordinis polega przede wszystkim na nieuznaniu sakramentalności ordynacji, a także braku sukcesji apostolskiej. W czym jednak wyraża się istota urzędu kościelnego? Kościół, będący sakramentem zbawienia, swoje istnienie nie zawdzięcza ludzkiej inicjatywie, lecz wyłącznie Słowu Bożemu. Jest on wydarzeniem przepowiadania Słowa Bożego w historii, a zarazem sam powstaje i żyje dzięki słuchaniu Słowa (por. Rz 10,17). Instytucjonalnym wyrazem tej zależności jest rozróżnienie pomiędzy kapłaństwem powszechnym a kapłaństwem urzędowym. Kapłaństwo urzędowe zasadza się na fakcie, że wiara pochodzi ze słuchania. Urząd ma za zadanie przepowiadanie wobec Kościoła tej samej wiary, którą Kościół winien głosić wobec całego świata. Urząd czyni widzialnym fakt, że Bóg w Jezusie Chrystusie znajduje się we wspólnocie wierzących. Jako Kościół gromadzimy się zawsze wraz z Bogiem w Bogu przed Bogiem, tzn. z Synem w Duchu Św. przed Ojcem. Urząd kościelny chroni zatem Lud Boży przed postrzeganiem siebie jako źródła wiary i suwerena Kościoła. Sakramentalny charakter urzędu kościelnego wynika z sakramentalności Kościoła. Implikacją sakramentalnego charakteru Kościoła jest ukazywanie i urzeczywistnianie wspólnoty ludzi z Bogiem. W tym kontekście istotne jest trwanie w sukcesji apostolskiej, która upewnia cały Kościół w tym, że głosi on Słowo, które było w Kościele od samego początku. Zadaniem urzędu jest zatem przepowiadanie historycznego Słowa w aktualnej rzeczywistości. Sukcesja apostolska jest gwarancją, że osoba pełniąca urząd w Kościele jest świadoma swej odpowiedzialności wobec Słowa, którym jest Chrystusa i w widzialny sposób Go reprezentuje wobec wspólnoty. Przedstawione powyżej rozumienie urzędu kościelnego pozwala na sformułowanie kilku ekumenicznie doniosłych wniosków. Z katolickiej perspektywy pomiędzy katolikami i ewangelikami istnieje już wspólnota wiary. Sobór Watykański II określa ją prawdziwą wspólnota w Duchu Św. (por. KK 15). Wspólnota ta stanowi rzeczywistość, której nie może już nic przewyższyć. Celem ekumenizmu jest uczynienie tej wspólnoty widzialną. Kwestią sporną nie jest zatem wiara, lecz sposób, w jaki można ją wyrazić i rozwinąć zgodnie ze swą istotą. Podział Kościoła przesłania to, co w rzeczywistości już istnieje. W nowym świetle jawi się tu kwestia urzędu kościelnego. W dialogu katolicko-luterańskim osiągnięto już znaczne zbliżenia w rozumieniu jego sakramentalnego charakteru, a także sukcesji apostolskiej. Być może należy pójść dalej, szerzej wykorzystując na przykład katolicką naukę o votum sacramenti, według którego samo pragnieniu sakramentu daje udział w pełni łaski sakramentalnej. W tym kontekście należałoby na nowo przemyśleć następstwa sytuacji powstałej w XVI w., która doprowadziła do wyodrębnienia się Kościoła luterańskiego. Niezależnie od przyjętych w przyszłości rozwiązań, pojednanie Kościołów będzie kenotycznym aktem spotkania i prośby o wzajemne wybaczenie zaciągniętych win.Pozycja Blaza Marek SJ, Jak wierzysz? Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w dialogu katolicko-prawosławnym. Wstęp – Wacław Hryniewicz OMI, Kraków: „Ignatianum”, Kraków: Wydaw. WAM 2005, 459 s., bibliogr., ISBN 83-89631-29-6 („Ignatianum”), 83-7318-490-2 (WAM).Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Briggs John, Oduyoye Mercy Amba, Tsetsis Georges (ed.), A History of the Ecumenical Movement 1968-2000, volume 3, ISBN 2-8254- 1355-0, World Council of Churches, Geneva 2004, 697 s.Ignatowski, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Czas Boga i czas człowieka w eschatologii K. BarthaWencel, Korneliusz T. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Edmund Schlink – ekumeniczny dogmatykJaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczeGrabuńczyk, T.; Porada, R.; Widok, N. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Gemeinsame Eucharistie im evangelisch-katholischen KontexNowak, Joachim (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Zagadnienie Eucharystii jawi się jako centralny problem ekumeniczny. Wszystkie inne kwestie ekumeniczne należy uznać za istotne o tyle, o ile prowadzą do głębszego zrozumienia Eucharystii oraz do wspólnego udziału w Uczcie Pana. Jedność Kościoła przejawia się i jest realizowana najpełniej w sakramencie Eucharystii. Możliwość wspólnego uczestnictwa w Eucharystii byłaby symbolem i znakiem, że pojednanie w Imię Boże jest możliwe. W obecnym czasie nadal jednak istnieją istotne przeszkody, uniemożliwiające ponadkonfesyjne spotkanie przy wspólnym stole eucharystycznym. W artykule podjęto się omówienia i analizy niektórych zagadnień teologicznych, mających decydujące znaczenie w procesie wzajemnego zbliżania się i porozumienia między katolikami i ewangelikami. Wśród poruszonych zagadnień znalazły się: rzeczywista obecność Chrystusa w Eucharystii, Eucharystia jako ofiara, Komunia kielicha, wspólnota eucharystyczna i interkomunia, Eucharystia i wspólnota kościelna, Eucharystia a urząd kościelny oraz Eucharystia jako centrum życia chrześcijańskiego. Autor dokonuje zarówno historycznego przeglądu stanowisk oraz przedstawia współczesny stan wskazanej problematyki, analizując jednocześnie możliwości i perspektywy osiągnięcia porozumienia oraz przywrócenia widzialnej jedności Kościoła Chrystusowego. Konkludując, należy stwierdzić, iż pocieszające jest, że w ciągu ostatnich lat na polu pracy ekumenicznej osiągnięto więcej niż można było się spodziewać. Kościoły nadal muszą otwierać się na działanie Ducha Świętego, który jest sprawcą jedności.Pozycja Jezus historii i Chrystus wiary – trzecia faza badań w teologii ewangelickiejChwastek, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Karl Barth redivivusNossol, Alfons (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Kubacki Zbigniew SJ, Jedyność Jezusa Chrystusa. O jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa w kontekście chrześcijańskich teologii religii, Warszawa: Rhetos 2005,554 s.; (Bobolanum 5), ISBN 83-89781-07-7.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja La salvezza degli altri. Soteriologia e religioni, ed. Maurizio Gronchi, Milano 2004 (Edizioni San Paolo, Cinisello Balsamo), 224 s.Mycek, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Luterańskie rozumienie powszechności (katolickości) Kościoła w kontekście dialogu luterańsko-rzymskokatolickiegoHintz, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Mariologia pojednana. Najnowsze osiągnięcia dialogu katolicko-anglikańskiegoKantyka, Przemysław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)The latest Roman Catholic-Anglican declaration: “Mary: Grace and Hope in Christ” (“The Settle Declaration”, 2005) tackles one of the most controversial issue in the ecumenical dialogues between Roman Catholicism and the Churches issued of the Reformation, that is mariology. The document is organised around four chapters-axes: Mary According to the Scriptures (A), Mary in the Christian Tradition (B), Mary within the Pattern of Grace and Hope (C) and Mary in the Life of the Church (D). The Anglican-Roman Catholic International Commission (ARCIC) have reached a far-going consensus on the studied questions. The conclusions of the statement are as follows: – It is impossible to be faithful to the Scripture without giving the due attention to the person of Mary; – both traditions agree on the central importance of the Theotokos not only in the theological controversies, but also in interpreting and celebrating Mary’s place in the plan of salvation; – God has taken the Blessed Virgin Mary in the fullness of her person into his glory. This faith is consonant with Scripture and can be understood only in the light of Scripture; – in view of her vocation to be the Mother of God, Christ’s redeeming Work reached “back” in Mary to the depth of her being and to her earliest beginnings; – the teaching about Mary in the two definitions of Assumption and the Immaculate Conception, understood within the biblical pattern of the economy of hope and grace, can be said to be consonant with the teaching of the Scriptures and the ancient common traditions; – Mary has a continuing ministry which serves the ministry of Christ, our unique mediator; – Mary and the saints pray for the whole Church and the practice of asking Mary and the saints to pray for us is not communion-dividing. The most encouraging, however, is the proclamation of non-existence of the continuing theological reasons for ecclesial division on the matters of mariology.Pozycja Metropolitan Bishop of Damiette, A Documentary on the Nestorian Assyrian Church of the East, Its History, Present Condition and Doctrines, (A Serious Ecclésial Ecumenical Case) Cairo 2004.Chediath, Geevarghese (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Ne pas confondre unité et uniformitéRabiej, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Ökumene als Auftrag und Geschenk. Die Einheit der Christen zwischen Vision und WirklichkeitTürk, Matthias (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Pawłowski Sławomir SAC, Zasady hierarchii prawd wiary. Studium ekumeniczno-dogmatyczne na podstawie najnowszej myśli teologicznej (1984-2003), Lublin: Wydaw. KUL 2004,355 s., streszcz. fr.; (Jeden Pan, Jedna Wiara. Studia i Rozprawy Instytutu Ekumenicznego KUL 16), ISBN 83-7363-213-1.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Podróże jako swoisty fenomen biografii Marcina LutraSzpaczyński, Przemysław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)