Studia Ełckie, 2007, T. 9
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22062
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Bibliografia Ełckich Studiów Teologicznych. Tomy 1-6 (2000-2006).Guzewicz, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Jacek Woroniecki, Quaestio disputata de natione et statu civili. O narodzie i państwie, tłum. z jęz. łac. R. Maliszewski, Lublin 2004, ss. 740-472.Tarasiewicz, Paweł (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Nehmen wir die Seminaristen Wahr?Kalinowski, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Wobec wielu gorących spraw Kościoła europejskiego ustawicznie powraca inicjatywa reformowania formacji alumnów, aby przyszli kapłani przekazując depozyt wiary mogli owocnie trafiać do człowieka XXI wieku. Imperatywem chwili obecnej jak i dawnej staje się cel działania Kościoła: ewangelizacja! Autor zastanawia się nad oczekiwaniami Kościoła i społeczeństwa wobec duszpasterzy. Teologia pastoralna wspierana badaniami empirycznymi wskazuje na potrzebę kapłanów o dojrzalej duchowości osobistej wyposażonej w kompetencje intelektualne i umiejętność komunikacji. Następnie ukazane zostało seminarium duchowne jako miejsce szczególnego rozeznania i przyjęcia wezwania Zmartwychwstałego Jezusa do życia Nim i fascynacji innych. Istotnym elementem staje się połączenie duchowo-intektualnej formacji z praktycznym przygotowaniem. Coraz częściej zarówno w dokumentach Kościoła jak i dyskusjach wraca koncepcja roku propedeutycznego dla kandydatów diecezjalnych seminariów duchownych jako szansy wyrównania poziomu duchowego i intelektualnego a nade wszystko przygotowania formacji ludzkiej. Wynika to z coraz bardziej zróżnicowanego spektrum wstępujących do seminariów kandydatów tak pod względem wiekowym jak i pod względem doświadczenia wiary czy więzi ze wspólnotą Kościoła. Duży nacisk coraz bardziej kładziony jest na formację odpowiedzialnych za kształtowanie przyszłych kapłanów. Zauważa się organiczny związek wychowawczy całego środowiska religijnego na uformowaną postawę kapłanów: począwszy od domu rodzinnego, przez klimat życia parafialnego, pociągający przykład kapłanów i ogólną atmosferę wobec Kościoła. Bóg w każdym czasie daje łaskę powołania, ale nie zawsze jest ona usłyszana, nie ma siły wzrostu wobec braku klimatu religijnego i często wystarczającej modlitwy do odwagi jej podjęcia.Pozycja Ks. Wojciech Guzewicz, Unser Glaube Hat ein Gesicht – Jesus Christus. Homilien vom Jahreskreis B, Lohr–Rothenfels– Bergrothenfels–Ełk 2004, ss. 160.Fidura, Jerzy (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja La place de l’eveque de Rome dans la communion des Églises durant les premiers voyages des papes de Rome a Constantinople au VIᵉ siecleWojda, Jacek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Poszukiwanie pełnej jedności między Kościołami Wschodu i Zachodu stanowi istotne zadanie, które stawia sobie Kościół na przełomie XX i XXI wieku. Świadczą o tym w sposób wyjątkowy podróże z Rzymu do Konstantynopola trzech ostatnich papieży Pawła VI, Jana Pawła II i obecnego papieża Benedykta XVI. Niewiele znany jest fakt trzech pierwszych podróży o takim samym itinerarium, które odbyły się w pierwszej połowie VI wieku. Jednym ze sposobów ich przedstawienia jest ich wpisanie w perspektywę komunii między Rzymem i Konstantynopolem. Sięganie do przeszłość oświetla dzieje współczesne szczególnie w aspekcie ekumenicznym. Ta konkretna przeszłość z jej trzema podróżami papieskimi stanowi źródło do problematyki eklezjologicznej. Podstawowy problem, który wyłania się współcześnie na drodze pełnej jedności kościelnej jest pytanie o uniwersalną posługę Piotra apostoła i jego każdorazowego następcę, biskupa Rzymu. To pytanie powinno być ujęte w ramy eklezjologii komunii, która nabiera coraz większej wagi od Soboru Watykańskiego II. To pytanie nie wyczerpuje jednak problemu realizacji pełnej komunii kościelnej. Jej istotnym rysem jest wiara, szczególnie w wymiarze fides quae. Innym rysem związanym z poprzednim jest liturgia. Wśród nich swoje miejsce mocno ugruntowane ma rys „piotrowy” komunii kościelnej. Niniejsze studium ma na celu pokazanie i wpisanie roli biskupa Rzymu w komunię kościelną budowaną przez wiarę, przez dyscyplinę i przez sakramenty. Realizowane na bazie źródeł historycznych ma swoje implikacje we współczesności i pozwala na nowo dostrzec wyraźniej najistotniejsze obszary działania papieża w zachowaniu i budowaniu komunii kościelnej.Pozycja Listy pasterskie biskupów sejneńskich na Wielki Post i AdwentJemielity, Witold (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Czesław Jaroszyński, Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej. Teoria i ćwiczenia, wyd. Fundacja Nasza Przyszłość, Szczecinek 20072 , ss. 299.Chłodna, Imelda (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Sylwetki wielkich Polaków: Jacek WoronieckiTarasiewicz, Paweł (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)A value of a national culture is determined by a level of personal culture of its representatives. One of the eminent individuals of the Polish nation is Jacek Woroniecki (1878-1949) – Dominican, theologian, philosopher, and educator in one person. A characteristic feature of Woroniecki’s intellectual life is uncommonly wide spectrum of approached issues. It makes impossible to qualify him as a representative of a narrowly understood specialization. Multithreads of Woroniecki’s works finds their reason in a deep symbiosis between his social involvement and his scientific life. He noticed a need of social care about the education of youth, especially on the higher level. He also warned the well-educated against a cultural regress and encouraged them to a permanent, intellectual, and moral formation. Jacek Woroniecki underlined a responsibility of the Polish Catholic intelligentsia for the future of Church and homeland.Pozycja Sens wiary religijnej w świetle realizmu filozoficznegoTarasiewicz, Paweł (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)The following article aims at answering to the question about a status of the religious faith within the development of human person. The undertaken purpose is realized within three stages that consist of analyzing (1) „supernatural” knowing of God, (2) epistemological basis of the love toward God, (3) specificity of the human perfection. Given considerations are based mainly on analyzing selected works written by representatives of the philosophical realism (St. Thomas Aquinas, Zofia J. Zdybicka, Mieczyslaw A. Krapiec). A choice of texts is marked by their common personalist character resulting from a determined respect to the integral vision of man as person. The author claims that an act of religious faith introduces every human person into a process of spiritual perfection that integrally contains not only deepening a cognition of God and strengthening a love with Him, but progressing toward a sainthood as well. The key conclusion focuses on a thesis that only a unity of man and God within an act of love provides a safeguard of the complete actualization of man where in virtue of epistemological conditions the act of religious faith plays a principal role.Pozycja Europa czasów św. Brunona (uwarunkowania społeczno-polityczne)Zdanowski, Andrzej (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Decyzja określająca wysokość zwrotu podatku spadkobiercy – problemy praktycznePopławski, Mariusz (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)In the article one analysed several following connected matters with the with the usage of the decision denominative the height of the tax refund of the heir: kinds of turns tax load to which can apply this decision, premises of her extradition, the range of the tax-conduct. Bearing upon these problems one fixed firstly that the decision the denominative height of the tax refund of the heir could not be given in cases of turns whose the dependent obtainment is from the composition of the motion by the entitled subject and editions of the decision by the tax-organ. Secondly the decision the denominative height of the tax refund of the heir should appear only then, when the tax-organ in the relationship with absolute transgressions concerning of the tax return of the bequeather did not undertake with relation to of him no matter which connected activities with the leadership of the tax-conduct in the matter of the qualification of the height of the turn. To add one ought that an additional condition this is, so that the tax amount refundable consequential from the declaration be lower from due. Thirdly the conduct the tax- previous edition of the objective decision should first of all embrace the settlement of the circle of heirs, heights of the correct sum of the tax refund and possible her partition on heirs. Two first elements have an obligatory character.Pozycja Opodatkowanie nieodpłatnego przyrostu majątku osób prawnych Kościoła katolickiego w PolscePahl, Bogumił (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Biskup Wilhelm Pluta (1910-1986) – pasterz Kościoła GorzowskiegoKołodziej, Mariusz (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Jezus Panem natury – analiza egzegetyczna Mk 4,35-41Jaśko, Andrzej (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Piotr Jaroszyński, Science in culture, Wyd. Rodopi B.V., Amsterdam–New York 2007, ss. 328.Chłodna, Imelda (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Nowy model duszpasterstwa pierwszokomunijnego oparty o założenia rytuału: „Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych”Janowski, Marek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)The preparation to a conscious life of the Eucharist is the main element of the Christian initiation. The First Holy Communion is one of the up-worked traditional, ritual, and ceremonial form in the Polish pastoral ministry as well as a determined model of the liturgical formation, that during the last century was extended in a ceremonial aspect including temple, school catechesis, and social life of the family. The valuation of characteristic features of the model received in the parochial pastoral ministry today as well as of attempts to deritualize such a traditional practice with an emphasis on a formative and educational aspect of the preparative cycle of the First Holy Communion day is a scientific purpose of the research project. The research project also aims at up-working a new model of the First Communion ministry that focuses on the closely united with the liturgy evangelizing catechesis, that directs a child and his or her family to the catechumenal process that stimulates the bonds with Christ and the Church. Such the preparation is based on principles of liturgical mystagogy, and on combined with them stages of symbolical scrutinies, ie. on determined types of the liturgical prayers. In spite of the catecheses for children there are also ones for the adults within so-called post-baptism catechumenate. The problem of catechumenal participation of the whole family in the First Communion initiation of child is an example of the new sacramental evangelization as being realized already in many countries of the Western Europe.Pozycja Bogdan Stanaszek, „Wrogo ustosunkowany do naszego państwa”. Biskup Piotr Gołębiowski w dokumentach komunistycznej bezpieki i władz wyznaniowych, Sandomierz 2006, ss. 130.Guzewicz, Wojciech (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Pozycja Filozoficzne i światopoglądowe implikacje kryzysu ekologicznegoSkowroński, Antoni (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)The article shows us the most important threat for the natural environment, caused by the economical activity of the mankind. It describes the problem of the “ecological crises” showing its main material symptoms. Then the author introduces certain thoughts connected with the history of philosophy and philosophical views, which can be admitted as the premises of modern style and method of the development of the civilization. At the final part of the article there are other historical and philosophical facts connected with the period of the origination and development of the science-technical revolution, which shall diametrically change the style of life and the relation of a man to nature. In conclusion the author pays the attention to the necessity of the adduction to the humanistic knowledge in the sphere of the protection of the environment and urgent necessity of the changing of the ethic of pleasure into the ethic of responsibility and restraint.Pozycja Czy istnieje prawo naturalne?Kurasz, Adriana (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)In the post modern chaos where the most important values are democracy and tolerance, a man needs to return to universal, invariable and unchangeable values more than ever before. There is a need for a common ground where followers of different religions and philosophical streams could meet together. Natural law is the common foundation on which a national and an international community as well as an individual life can be built. However, taking into consideration numerous people who still bring into question the existence of the law, there was a need for observing the main reasons for its rejection and the consequences of it. Treatment of the natural law as a religious notion alone is a serious misunderstanding, therefore, arguments for its existence were analyzed not only in the context of theological, but also philosophical and psychological perspective. Philosophy, especially metaphysics, refers to an ontological cognition in the first place. It examines the nature of man and deduces principles of the natural law from it. Theology points to God as a source of the eternal law, which is reflected in man as the natural law. In psychological argumentation, a point of departure and discovery of the natural law is common-sense, pre-philosophical practical cognition which allows to discover the existence of certain basic, generally accepted truths throughout many years and different cultures. Taking everything into account, it does not seem reasonable to question the existence of the natural law, particularly nowadays, when mankind longs for unity and stable bases of its existence as never before.Pozycja Świętego Brunona życie i działalnośćMarkowski, Władysław (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2007)Saint Bruno lived 35 years. He was a missionary bishop. He received palium from pope St. Sylvester II with the power to consecrate bishops. He was born in Querfurt, finished famous cathedral school in Mahrburg and traveled as missionary from Aachen till Kiev, from Rome till Gniezno first capital of Poland. The foundation of his missionary vocation was to work only amongst pagans, so he was ready, right from the beginning of his mission, to lay down his own life for it. And it was exactly what happened on the 9th of March 1009 somewhere in the land of Prussia. Was he forgotten? In a way yes, because the oldest polish chronicles do not mention him. Why? because he was a German by birth? Or there was a return of paganism in Poland in the years 1034-1039? Or he was not canonized as splendidly as St. Adalbertus (Wojciech)? Also it is difficult to establish exact itinerary of life and work of St. Bruno. Especially in which place he was first and what he did there. But St. Bruno was always present in Polish and German medieval historiography. He is mentioned in the context of the universal plans of ceasar Otto III or the policy of Henry II or the missions amongst the Prussians. The opinions of the historians about Bruno are of one voice: S. Zakrzewski writes: “in the spiritual culture of Poland of King Boleslaus the Great Bruno takes the most prominent place”. Fr Ladislaus Nowak describes Bruno as: “shining bridge of efforts to find peace and friendship between Polish and German nations”. George Strzelczyk calls Bruno: ”true witness who loved Poland and Poles”. Zbigniew Mikolejko writes: ”Bruno was one of the most important persons in the beginning of Polish history”, and Zbigniew Gach gives this descriptions: “Bruno wanted to be like Christ in humility, goodness, labour and first of all in martyrdom. As missionary and writer he became a pillar of the Church in Poland in XI century”. As for me the journey on the steps of St. Bruno was an experience of seeing a great person, perhaps weak as human being but giant as Apostle in keeping the faith. Bruno marched with the Book of the Gospel not with the sword and great army but with the Cross of Jesus Christ. And today Bruno can be seen as an example of the process of “new evangelization”. And he asks each one of us today: “what are you able to offer from your life to God? What kind of testimony you give about God through your own life?”